Verhuizen : Tips & Tricks

phate_13

Well-known member
Nieuwe woning aangeschaft en ga voor de eerste keer veel ineens moeten verhuizen. (Tov. uit het ouderlijk huis trekken wat heel rustig aan kon en er nog niet zoveel spullen waren.)

Heeft er iemand bepaalde Tips & Tricks?
Om heel concreet te starten : Qua verhuisdozen, het lijkt me makkelijk om dit (voor de relatief beperkte prijs op het eerste zicht) gewoon goed in bulk te kopen zodat het ook allemaal makkelijker stapelbaar en makkelijk te verhuizen is. Maar heeft iemand concreet advies hieromtrent, iets speciaals om op te letten. Of is het weer typisch mij en ben ik het aan het overdenken en moet ik gewoon iets bestellen?

Als ge kosten wilt drukke op dozen, locale kringloop eens navragen of ze niet teveel bananendozen hebben. Of 2ehands.be en in uw buurt even kijken.

Met snel online te kijken kwam ik al iets tegen van 50 verhuisdozen voor 100 euro, dat vind ik dan ook de kop niet af voor zo'n hoeveelheid van allemaal dezelfde dozen, gewoon thuis geleverd. Zonder dat ik verschillende keren op en af moet rijden om aan een gelijkaardig aantal andere (wellicht verschillende) dozen te geraken.

Je kunt altijd op Hoplr vragen of er iemand verhuisdozen te geef of te leen heeft. (Zelf ben ik er zo ooit aan 6 geraakt.)

Dozen zo goed mogelijk markeren met wat er in zit en waar ze in het nieuwe huis naar toe moeten. En in het huis dan elke kamer duidelijk in het zicht, meermaals, labelen met papiertape, niet gewoon een post-itje op de deur ofzo want dat is toch waaien na 3 of 4 passages.
Kwestie dat uw verhuizers (of dat nu een firma of kameraden zijn) niet constant met "ey waar moet ik dit zetten?" aan uw kop zeuren. Die inhoud opschrijven is vooral dat ge niet plots 57 Dozen met KEUKEN moet gaan doorspitten om een flessenopener te vinden.

Ik heb na 6j nog altijd zo´n paar Dozen met "Allerlei" in de kelder waar ik om de zoveel tijd eens in ga graaien omdat ik daar toen onder tijdsdruk gewoon heel de bureauschuiven heb ingekieperd om "dat later wel tegoei uit te sorteren"

Ik ga binnenkort ook verhuizen. Mijn probleem is dat ik hopen boeken heb en die dus enorm veel dozen vragen.

Aangezien we niet ver verhuizen, wil ik al vrij snel de boekenkasten overbrengen en de boeken, en dan die dozen te hergebruiken voor andere spullen. Vroeger toen ik als kind eens ben verhuisd hadden mijn ouders de boeken allemaal in stapels gedaan en er koord rond gedaan en ze dan zo verhuisd. Dus zonder doos. Misschien dat ik het zo doe met uitzondering van de voor mij waardevolle boeken. Ik moet er nog eens over nadenken.

Ik heb ok zoveel platen 😬 waarvan eentje die vlot 2 meter haalt en enorm zwaar is. Dat gaat ook nog tof worden om die te verhuizen 😅.

Bubblewrap voor de gevoeligere dingen zoals een tv, speakers, elektronica etc.
Een rolkar voor de wat grotere zaken.
Volgorde van in en uitladen kan veel tijd sparen als je beperkt bent in plaats in de nieuwe woning.

Verhuisdozen: let op dat ze dubbele bodem hebben (onderkant)
bvb die van action hebben dat niet -> zak je nel erdoor

** doos vol moet boeken -> verhuisfirma wil dat niet transporteren
beperkt aantal boeken en combineren met lichte zaken anders weegt dat als lood

En als je dingen uit elkaar vijst: zorg dan dat alles mooi in een afgesloten potje komt met duidelijk erop geschreven bij wat het hoort.

Voor kartonnen dozen: Stap eens een random klerenwinkel van een grotere keten binnen. Toen wij verhuisden ben ik op de steenweg waar er een C&A, JBC, etc. naast elkaar liggen 3 winkels binnen gegaan en op 5 minuten had ik 30-40 kartonnen dozen, reeds opgeplooid. Ik zou daar altijd eens langsgaan ipv. daar 100 EUR voor te gaan betalen, die winkels waren bovendien blij om te kunnen helpen en een groot deel van hun dozen kwijt te zijn.

Bubblewrap voor de gevoeligere dingen zoals een tv, speakers, elektronica etc.
Een rolkar voor de wat grotere zaken.
Volgorde van in en uitladen kan veel tijd sparen als je beperkt bent in plaats in de nieuwe woning.
Die heb ik zelf verhuist met de auto, achterzetels plat en alles mooi plat naast elkaar.
Voor de tv had ik de doos nog en die is zo mee de verhuiswagen in gegaan.

Zolang je maar geen dozen van de Action koopt... De Ikea dozen zijn wel goed, ik heb er die al 3 verhuizen hebben meegemaakt en nog steeds goed zijn.

Boeken: rondvragen of iemand maaltijdkits krijgt en de dozen bijhoudt. Die dozen zijn qua grootte beperkter dan de gemiddelde verhuisdoos en als je ze volstouwt met boeken zijn ze nog redelijk goed te dragen.

koop uw een Dymo om spullen en dozen te labelen. Niet alleen nuttig voor je verhuis maar ook voor uw inrichting in uw nieuwe woning. Dymo 160 is 40 euro. Qua vreugde/kostprijs was dat mijn beste investering van de afgelopen twee jaar.

Als je groot witgoed de trap op en af moet doen is het handig als je iets van spanriemen hebt. Dat geeft je een pak meer grip om zoiets met twee op een trap te sjezen. Eerst in verhuisdeken wikkelen, dan spanriem errond en goed aanspannen.

Verhuisdozen hebben we in het algemeen nooit moeten kopen. Heb precies de indruk dat heel veel mensen die ongebruikt hebben liggen.

Laatst bewerkt:
Bananendozen zijn stevig he, ik heb in de vriendenkring wel mensen die dat bijhouden. Met stuk of 15 kom je al heel eind 🙃

Als het mogelijk is: probeer in tussentijd al kleine dingen of zaken die je niet vaak gebruikt al te verhuizen. Bijvoorbeeld: iedere dag 1 keer te rijden met een volle koffer. Zo kan je op de effectieve verhuisdag meer focussen op de grote zaken.

Terug
Bovenaan