Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

Die handleiding maakt geen melding van a/ben geeft maar 1 optie.
Is idd B volgens die handleiding, zowel qua aders erin (stap 3) als de stickertjes op de keystone (zichtbaar bij stap 4).

De vraag is dan vooral: hoe zit het langs de andere kant aangesloten? Best daar kijken wat het is (A of B) en zo aansluiten op de Niko keystone ook.
Of komt er langs beide kanten zo'n Niko keystone op? Dan is het gewoon de handleiding volgen overal.

Is idd B volgens die handleiding, zowel qua aders erin (stap 3) als de stickertjes op de keystone (zichtbaar bij stap 4).

De vraag is dan vooral: hoe zit het langs de andere kant aangesloten? Best daar kijken wat het is (A of B) en zo aansluiten op de Niko keystone ook.
Of komt er langs beide kanten zo'n Niko keystone op? Dan is het gewoon de handleiding volgen overal.
Aan de andere kant komt een stekker die in een switch gaat.

Aan de andere kant komt een stekker die in een switch gaat.
Die stekker kan ook A of B genepen zijn natuurlijk.

Best eens kijken of je het kan zien door de plug. Bij de meeste kan je de aders wel deftig zien zitten als je van boven naar de plug kijkt met het lipje naar beneden. B ziet er zo uit:
ZxcaG6S.png

Bij A zijn oranje en groen geswitched. Dus gewoon naar 1&2 kijken. Als die oranje zijn, is het B; als die groen zijn, is het A.

Je kan de andere aders ook voor de zekerheid eens controleren als je diegene die de plug erop genepen heeft niet vertrouwt, ik ben al een paar keer tegengekomen dat er iets verkeerd zit maar nog niet veel.

Die stekker kan ook A of B genepen zijn natuurlijk.

Best eens kijken of je het kan zien door de plug. Bij de meeste kan je de aders wel deftig zien zitten als je van boven naar de plug kijkt met het lipje naar beneden. B ziet er zo uit:
ZxcaG6S.png

Bij A zijn oranje en groen geswitched. Dus gewoon naar 1&2 kijken. Als die oranje zijn, is het B; als die groen zijn, is het A.

Je kan de andere aders ook voor de zekerheid eens controleren als je diegene die de plug erop genepen heeft niet vertrouwt, ik ben al een paar keer tegengekomen dat er iets verkeerd zit maar nog niet veel.

Ik heb toch al veel fout geknepen kabels tegengekomen. Niet op industriele kabels, maar wel in huis hier. Op 1e zicht ziet alles er ok uit, je doet de tester erop en 1 of 2 draden *says no*. Afknippen en hernijpen.

Dat overzicht hierboven is ook arbitrair, je kunt perfect de kleurtjes in andere volgorde doen zolang beide kanten dezelfde volgorde hebben. Het is uiteindelijk maar een domme koperkabel.

Dat overzicht hierboven is ook arbitrair, je kunt perfect de kleurtjes in andere volgorde doen zolang beide kanten dezelfde volgorde hebben. Het is uiteindelijk maar een domme koperkabel.
Ja en nee, het zal in principe wel werken, maar je kan degradatie hebben van het signaal. Wellicht zal je er bij huis-, tuin- en keukengebruik niks van merken.

Ja en nee, het zal in principe wel werken, maar je kan degradatie hebben van het signaal. Wellicht zal je er bij huis-, tuin- en keukengebruik niks van merken.
Enlighten me. Het zijn toch 8 identieke koper aders. En het signaal weet niet welke kleur zijn ader behuizing heeft. Dus welke degradatie kan er zijn en waarom?

Enlighten me. Het zijn toch 8 identieke koper aders. En het signaal weet niet welke kleur zijn ader behuizing heeft. Dus welke degradatie kan er zijn en waarom?
Op korte afstanden weinig, maar het is niet voor niks dat het twisted pairs heet

Ge hebt + en - per pair, door die te twisten hebt ge minder interferentie en crosstalk tussen de verschillende paren. Op korte afstanden en tot 100Mbit (misschien zelfs gigabit) zal dit niet rap voor veel problemen geven, vanals je naar hogere snelheden gaat en/of wel wat afstand aflegt kan dit heel veel problemen geven. Dat is het heel high level gezegd, als ge meer info wilt: google it.

idd, zoals @the_fox zegt, op korte afstand gaat dat mss werken, maar op langere afstanden of zwaarder trafiek, ga je dat zeker merken.
bv met een simpele ping-commando kun je dat rudimentair testen. (voorbeeld: 'ping <IP-adres toestel> -t -l 1400') normaal zou dat <1ms moeten zijn. nu, in principe kun je kleuren wel door elkaar halen/wisselen, maar dat is voor problemen zorgen in de toekomst.

hoe het technisch in elkaar zit:
1749243872866.png

Nu, ik heb ook nog zo van die bad practices gedaan. langere netwerkkabel waarvan het lipje kapot was, deze afgeknipt en dan gewoon met een bestaande netwerkkabel de draden getwist (juiste kleur aan elkaar ofc) maar zo gelijk elektrisch. Heeft jaren gewerkt, ik heb dan nadien eens een nieuwe RJ45 kopje op geknepen.
zo dus:
1749243991945.png

De twist in elk paar aders zorgt ervoor dat storende signalen Common mode zijn in beide aders. Daardoor werken differentieel protocollen op lange afstand. Als je die pairing niet aanhoudt krijg je verschillen in de Common mode en dus problemen met je differentieel signaal.

Over een kilometer in een fabriek bijvoorbeeld gaat dat problemen geven.

Langs de andere kant, je zou wel kleuren kunnen wisselen zolang dat je binnen een kleur de twist aanhoudt.

Ben aan het kijken om een patchkast (wandmodel) aan te kopen voor een Unifi Gateway, 1-2 switches en eventueel patchpaneel.
Vraag me alleen af of ik de Telenet modem er ook bij in zou steken of niet. Want dat zijn van die rechtstaande bakjes van een 20-tal centimeter hoog zeker? Wat niet zo eenvoudig is als je een compacte patchkast wil hangen.

Bij mij ligt die Telenet modem gewoon plat op de bodem van de kast hoor, naast de Proximus modem die ook plat ligt. Ja, het kan properder, maar veel plaats nemen die zo alvast niet in.

Hier even mijn netwerkvragen verder stellen om het elektriciteitstopic niet te kapen en hier @aXl_ wat te bevragen 😅.

Ik ben op zoek naar connectoren, keystones en een “compact” patch paneel (dus niet het standaard langwerpig formaat gezien ik geen netwerkkast heb en met beperkte plaats zit).

Liefst allemaal van dezelfde betrouwbare website, kwestie van verzendkosten te beperken…

Ik moet een aantal UTP’s “verlengen”. In het elektriciteitstopic werd hiervoor keystone + dit aangeraden: https://www.onlinekabelshop.nl/rj45...vC0T1Yxvoy63kLZHrWOPQKcgtCAIYmSQaAoJZEALw_wcB

Welke keystones zijn aan te raden voor in een patchpaneel?
Hoe connecteer ik best de vaste UTP kabel met een AP aan het plafond en een AP aan de muur, buitencamera, deurbel, alarm,… cfr verschil stugge en soepele kabel…

Hier even mijn netwerkvragen verder stellen om het elektriciteitstopic niet te kapen en hier @aXl_ wat te bevragen 😅.

Ik ben op zoek naar connectoren, keystones en een “compact” patch paneel (dus niet het standaard langwerpig formaat gezien ik geen netwerkkast heb en met beperkte plaats zit).

Liefst allemaal van dezelfde betrouwbare website, kwestie van verzendkosten te beperken…

Ik moet een aantal UTP’s “verlengen”. In het elektriciteitstopic werd hiervoor keystone + dit aangeraden: https://www.onlinekabelshop.nl/rj45...vC0T1Yxvoy63kLZHrWOPQKcgtCAIYmSQaAoJZEALw_wcB

Welke keystones zijn aan te raden voor in een patchpaneel?
Hoe connecteer ik best de vaste UTP kabel met een AP aan het plafond en een AP aan de muur, buitencamera, deurbel, alarm,… cfr verschil stugge en soepele kabel…
Ik heb deze type patchpanelen gebruikt, heel gemakkelijk aan te sluiten.

uw keystones hangen af van uw paneel dat je gebruikt. dus kies je bepaalde keystone, dan kies de compatibele patchpanel. en vice versa.
Maar normaal zijn er veel compatibel met elkaar.

bedoel je dan zoiets voor als compact patch paneel? https://www.patchkast.be/keystone-media-box-12-poorts.html

Bijvoorbeeld. De kast is onderweg, dus nog eens meten hoeveel plek ik juist heb.

Bedankt voor de tip!

en ter info, ongeveer elke keystone met een lipje past in zowat elk patch paneel geschikt voor keystones.

Dat patch bakje dat hierboven gelinkt wordt zijn toch geen keystones? Ziet er zo'n systeem uit dat je moet punchen (LSA-verbinding) met een lsa-tool (waarschijnlijk not included).
Toolless keystones die in een patchpaneel kunnen klikken vind ik persoonlijk gemakkelijker.

https://www.allekabels.nl/patchpaneel/6253/4086997/8-poorts-patchpaneel.html is iets gelijkaardigs voor snap-in keystones. Ik vind het wel vrij duur voor wat het is.
Moet het zo'n standalone model zijn voor op een shelve, of heb je optie voor 10" of 19" rack montage? Die zijn goedkoper.

en ter info, ongeveer elke keystone met een lipje past in zowat elk patch paneel geschikt voor keystones.

Dat patch bakje dat hierboven gelinkt wordt zijn toch geen keystones? Ziet er zo'n systeem uit dat je moet punchen (LSA-verbinding) met een lsa-tool (waarschijnlijk not included).
Toolless keystones die in een patchpaneel kunnen klikken vind ik persoonlijk gemakkelijker.

https://www.allekabels.nl/patchpaneel/6253/4086997/8-poorts-patchpaneel.html is iets gelijkaardigs voor snap-in keystones. Ik vind het wel vrij duur voor wat het is.
Moet het zo'n standalone model zijn voor op een shelve, of heb je optie voor 10" of 19" rack montage? Die zijn goedkoper.
Eerder standalone.
Heb zo een legrand kast gekocht om die zaken in op te bergen wegens te weinig plaats voor een patchkast. Maar heb dus geen aansluitmanieren aan de zijkant van de kast voor de typische patchpanelen.

Terug
Bovenaan