Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

FF on a sidenote. Iemand hier vetrouwd met netwerkbekabelinginstallateurs in de omgeving van Vlaams-Brabant/O-VL/ Antwerpen?
Kleine zelfstandigen/bedrijfen die in thuissituaties kabels trekt en lichte netwerk oplossingen biedt?
Beschik over een kruipkelder en zolder dus moet wel wat mogelijk zijn.

Ga je dan niet beter gewoon op zoek naar een elektricien?
Mja ik ken een elektricien waar ik al paar keer mee samengewerkt heb maar als ik tegen hem over zaken begin als AP's, POE, ... dan stopt het wel.
Niet elke eletricien is vertrouwd met zo'n dingen. Ik heb graag ook iemand die meedenkt met mij over het hele process.

Ik heb hier toch serieus liggen vloeken laatste paar weken.

Ons huis was vroeger een tweewoonst (maar was voorzien op later een 1-gezinswoning te worden). Beneden was een studio en verdiep 1+2 was een appartement met aparte ingang aan de trap.

Dat had als resultaat dat de ethernet kabels op gelijkvloers allemaal in de kelder uitkwamen en alle ethernet kabels van verdiep 1 en 2 in een kleine technische ruimte op 2e verdiep. Er was ook al pro-actief een kabel getrokken van die kleine technische ruimte naar de kelder. De Telenet router hangt in de kelder.

So far so good. Probleem was enkel dat er van die 20-30 kabels geen enkele gelabeld was, de helft geen connectors had en wat connectors had de helft van de tijd niet werkte (zo absurd dat er kabels waren waar ik wat prutste aan het connectortje en die er gewoon af viel).

We zijn hier 3y geleden komen wonen en dan was de boodschap 'die ethernet poort in de muur werkt, de andere niet'. Heeft de router 3y in het midden van de gang gestaan, want inderdaad, dat was enige poortje waar je internet uit kreeg. Vond de madam niet zo leuk uiteraard. Het plan was dus om alle kabels te testen, te zien welke het poortje in mijn bureau is en die router te versteken.

Cege heeft een krimptang, een zak RJ45s en een ethernet tester gekocht. Fast forward paar weken/avonden en telkens na 2h frustratie ermee stoppen omdat je denkt dat je onnozel wordt. Als briccoleren een definite moet krijgen, nodig ik VanDale uit om naar mijn historische situatie te komen kijken.
  • "De enige poort die werkt op 1e verdiep" was dus letterlijk: kabel van kelder naar technische ruimte boven en dan in technische ruimte kabel naar dat poortje. De kabels waren verbonden door de koper van de 8 draden rond elkaar de draaien. Geen RJ45s, geen koppelstuk, nee hoor, gewoon zoals electriciteitsdraden koper rond koper doen.
  • Er kwamen 12 kabels in die technische ruimte uit, 4 ervan hadden een connector die er niet van viel. Na testen bleken ze alle 4 fout genepen te zijn.1 2 3 blanc 4 5 6 blanc blanc op de tester. Of 1 2 4 3 5 7 8 6. Of whatever. Geen enkele juist.
  • De 8 andere kabels allemaal zelf genepen en getest welke poort in de muren ze waren. Na vele vele vele uren prutsen ontdekt dat er een poort in de muur fout aangesloten is, kabel 5 en 6 omgewisseld (blauw en witblauw omgewisseld als ik goed herinner). Stukje UTP kabel van 30cm 'fout' genepen en via connector aangesloten op die kabel zodat dat probleem rechtgezet is.
  • Alle kabels gelabeld met kabel klemmetjes met nummertjes op - leve amazon en chinese plastiek brol.
  • De helft van de kabels die uitkwamen in de technische ruimte staken 30cm uit de grond en dus veel te kort om met iets te kunnen connecteren. Allemaal mogen verlengen met koppelstukjes + extra kabel.
  • Cheap ass 12 poort switch gehangen en alle kabels er mooi aan gehangen.
  • Ik heb gemakkelijk 50 RJ45 connectors verbruikt tijdens mijn bezigheden.
Goed, was wel relatief trots dat ik het zelf allemaal kunnen oplossen heb voor minder dan 100 euro. En de madam was content dat de router op 1e verdiep nu in de hoek van mijn bureau kan staan aangezien dat poortje nu eindelijk werkt (was uiteraard die waar de kabel fout in de muur zat...).

Volgende stap is de gelijkvloers + kelder in orde brengen. Er zijn op gelijkvloers 6 of 7 ethernet poorten, maar in de kelder komen 15 kabels toe. 1 of 2 lopen in een ongelocaliseerde wachtbuis op de oprit, 1 heeft een verkleurde postit "tuin". Dan nog een stuk of 5 mysterie kabels die daar gewoon hangen/liggen rond de router, want die router heeft maar 4 poorten. Zal er ook nog een switchke moeten tussen steken.

Toch verbazingwekkend dat mensen zo slordig kunnen zijn. De vorige bewoner heeft dat zelf gebouwd. Het is toch evenveel werk/moeite om die kabels te labelen en te testen op het moment dat je ze legt. Ik snap het niet:hakkuh:

Kabeltester, beste investering ooit (was 15 euro op bol). Zonder kabeltester zat ik nog altijd kabeltjes te proberen en had ik waarschijnlijk de fout genepen kabels nooit ontdekt, de foute poort in de muur zeker niet.

Kabeltester, beste investering ooit (was 15 euro op bol). Zonder kabeltester zat ik nog altijd kabeltjes te proberen en had ik waarschijnlijk de fout genepen kabels nooit ontdekt, de foute poort in de muur zeker niet.
Andere ervaring mee.
Heb er ook een gekocht voor onze verbouwingswerken.
Heeft me 2 uur gekost eer ik doorhad dat het vijfde ledlampje van de tester niet werkte.
Echt boecht gekocht.

Wat zijn jullie meningen over Coax btw ? Het huis is van 2016 en ze hebben indertijd telkens UTP+Coax getrokken. Ongeveer elk poortje in de muur is UTP+Coax.

Zie mijn verhaal hierboven. In de technische ruimte kwamen dus ook allemaal Coax kabels toe - en voor whatever reden waren die wel allemaal deftig aangesloten op een verdeler die input kreeg van een lange kabel uit de kelder. Dus theoretisch kun je overal coax signaal krijgen in heel het huis. Alleen jammer dat Coax al 10y niet meer relevant is. De enige coax kabel die hier loopt is van buiten naar de router en van de router naar de digibox

Heb heel diene bazaar eruit gesmeten. Alle Coax kabels afgeknipt tot op 30cm boven de grond, samengebonden en weggestoken in die technische ruimte. De splitter weggedaan.

Coax is passé. Ten tijde van streamingdiensten en iedere zender met zijn eigen app (of gewoon de providers met hun eigen app) is een goede wifi dekking en iedere kamer voorzien van UTP (msn zelfs meerdere) goed genoeg.

Wij wonen in een nieuwbouw van '22 waar trouwens ook in iedere kamer UTP+COAX voorzien is... Zegt genoeg hoe goed de doorsnee elektricien mee is in dit verhaal. Maar ge kunt die lijn doortrekken naar 75% procent van de mensen hoor. Wat zeg ik? Dat percentage zal hoogstwaarschijnlijk nog hoger liggen.

Wat zijn jullie meningen over Coax btw ? Het huis is van 2016 en ze hebben indertijd telkens UTP+Coax getrokken. Ongeveer elk poortje in de muur is UTP+Coax.
Dit doet men niet meer in een nieuwbouw vandaag. De Telenet TV-box heeft tegenwoordig ook enkel een UTP-aansluiting, dus Coax binnenin een woning aanleggen is compleet zinloos geworden. Zoals ik hier eerder al schreef, raad ik gewoon een dubbele UTP-poort aan achter een Niko afdekplaatje.

Wat betreft de rest van je verhaal: voor het uitzoeken van dat soort kabelmysteries heb ik hier een IntelliTone Probe liggen van Fluke Networks. Je zet signaal op 1 uiteinde van een kabel, en het andere uiteinde kan je met de probe dan vrij snel vinden in een bundel met andere kabels.

Van hetzelfde merk heb ik ook een MicroScanner 2 liggen. Deze kan zelfs inschatten hoe lang een UTP kabel is, met maar 1 uiteinde ingeplugd op het toestel. Heeft mij al massa's tijd bespaard, maar die dingen kosten ook wel een pak geld. Als particulier koop je zoiets niet.

Dit doet men niet meer in een nieuwbouw vandaag. De Telenet TV-box heeft tegenwoordig ook enkel een UTP-aansluiting, dus Coax binnenin een woning aanleggen is compleet zinloos geworden. Zoals ik hier eerder al schreef, raad ik gewoon een dubbele UTP-poort aan achter een Niko afdekplaatje.
Hier recent met SOD gebouwd en standaard zat er coax en een (offline) videobel in. We hadden die er beter alle twee uitgegooid.
Van de standaard inbegrepen zaken hebben we nooit een prijs gezien. Dus inderdaad beter weglaten als je de mogelijkheid hebt.

Pas achteraf gehoord bij anderen in hetzelfde SOD project. Was blijkbaar zo duur (+/- €1000 samen) dat dit de kosten dekte van al hun extra stopcontacten ... :cry2:

Wat betreft de rest van je verhaal: voor het uitzoeken van dat soort kabelmysteries heb ik hier een IntelliTone Probe liggen van Fluke Networks. Je zet signaal op 1 uiteinde van een kabel, en het andere uiteinde kan je met de probe dan vrij snel vinden in een bundel met andere kabels.

Van hetzelfde merk heb ik ook een MicroScanner 2 liggen. Deze kan zelfs inschatten hoe lang een UTP kabel is, met maar 1 uiteinde ingeplugd op het toestel. Heeft mij al massa's tijd bespaard, maar die dingen kosten ook wel een pak geld. Als particulier koop je zoiets niet.

Ik heb zo'n cheape beeper gekocht van 17€ op amazon voor ongelabelde stroom kabels aan de plongkast uit te zoeken

Utp tester is allemaal goed als je zeker weet dat je beide uiteinde van de kabel helpt.

Zo'n beeper is handig om aan de ene kant aan de kabel te hangen en dan in de bundel kabels te zoeken welke reageert.
Of andersom, de verzender aan de bundel te hangen en dan elke utp poort af te gaan om te zien of er iets beept.

Vroeg bij telenet duizenden kabels zo uitgezocht

Nieuwbouw van m'n ma in 2003 had cat5e en coax in woonkamer en alle slaapkamers.

Paar jaar geleden de coax overal weggedaan en vervangen door cat6, ging vlotjes.

In feite nog nooit het nut ingezien van Fluke apparatuur in 15 jaar dat ik netwerkkabels leg. Altijd gigabit snelheid kunnen behalen, voor fiber begrijp ik dat nog, maar utp over minder dan 100m in soho omgevingen en zelfs kmo is dat overkill.
Voor enterprise waar certificatie nodig is, akkoord.

Een tijdje de Pockethernet gebruikt, na vele jaren trouwens eindelijk een update, iets robuuster dan de vorige versie waarvan ik er al 4 intensief versleten heb...

Maar sinds ik dus geen Pockethernet meer heb is m'n daily runner deze:

Vooral de test+map remotes zijn handig om meteen 6 kabels na mekaar te testen.

Even hier verder gaan
Denk dat dit topic beter geschikt is: https://www.beyondgaming.be/threads...n-netwerkkabels-thuis-zelf-wilt-leggen.12279/

Maar om te antwoorden: oefening baart kunst. Kabel die verschuift heb ik nooit voorgehad, zelfs met goedkope connectors van aliexpress en de meest basic tang. Bedoel je dan verschuiven links/rechts (wat niet mogelijk zou moeten zijn, er zit een kam in de connector om die op zijn plaats te houden normaal gezien) of naar achter eruit? Als het naar achter schuift, meer duwen op de kabel, ik duw op de kabel terwijl ik de plug in de tang steek en blijf druk behouden tot ik nijp.
Ze schuiven dus zijdelings, ik strip, knip af, steek ze op volgorde, steek ze in de plug . Ze lijken allemaal op hun plaats te zitten, wel 'los' en dan de tang en erna zie ik dat ze toch zijdelings wat verschoven zijn.

Ik heb nog 5 tal pluggen, ik kan nog even oefenen en anders maak ik van 1 zo een doorsteek plug.
En ja, er bestaan andere soort connectoren die het "makkelijker" maken.
Je hebt de passthrough varianten waarbij het dus niet mogelijk is dat ze wat naar achter schuiven, maar waar je dan erna wel moet trimmen. Zelf nog niet gebruikt want ziet er meer werk en meer verlies uit, maar voor iemand die problemen heeft en maar éénmalig een connector moet nijpen misschien handig:
jBc1xts.png

Of van die toolless zoals @aXl_ al aanhaaldde:
I9k9HC8.png
Die onderste gaan niet passen in de AC waarvoor het dient.
Er is me hier al gezegd dat het overkill is voor thuis, maar ik termineer alle installatie-ethernet-kabels op keystones in een patch panel en maak de verbindingen naar de switch met (premade) patch kabels.
Keystones zijn vrij gemakkelijk (en zonder gereedschap) te installeren en de totale extra kost valt imo echt wel mee.

Toolless rj45 connectors kunnen idd misschien wel wat bulky zijn om ze in een switch te steken. Dat dient eigenlijk eerder om "in the field" te termineren (vb voor connectie van installatiekabel naar een IP-camera omdat je daar typisch niet termineert op een outlet en dus geen flexibele patch kabel naar uw device steekt).
Patch kast en dergelijke heeft de elektricien half goed gedaan. Wel niks gelabeld...
Ik heb een basistang, waarmee ik voorlopig nog wat verder ga sukkelen, ik weet u te vinden indien nodig ;)

Even hier verder gaan

Ze schuiven dus zijdelings, ik strip, knip af, steek ze op volgorde, steek ze in de plug . Ze lijken allemaal op hun plaats te zitten, wel 'los' en dan de tang en erna zie ik dat ze toch zijdelings wat verschoven zijn.

Ik heb nog 5 tal pluggen, ik kan nog even oefenen en anders maak ik van 1 zo een doorsteek plug.

Die onderste gaan niet passen in de AC waarvoor het dient.

Patch kast en dergelijke heeft de elektricien half goed gedaan. Wel niks gelabeld...

Ik heb een basistang, waarmee ik voorlopig nog wat verder ga sukkelen, ik weet u te vinden indien nodig ;)
Ik voel me belachelijk. Nog 2 plugs verbrod, op het punt om in de Gamma iets anders te gaan halen. Ik kijk nog eens in dat zakje, zit daar een kleiner zakje in met geleiders.... ik steek kabels innde geleider, geleider in de plug, tang er op en alles werkt perfect.

Weer iets bijgeleerd.

Iemand een idee waar ik dergelijke kasten kan kopen?

Zo’n typisch server rack kan ik niet plaatsen omdat die te diep zijn, dus zou iets moeten vinden om mijn toestellen verticaal tegen de muur te plaatsen (zal een Unifi Cloud Gateway zijn en 1 à 2 switches) en dus liefst omkast omdat het in de garage komt te staan…

Iemand een idee waar ik dergelijke kasten kan kopen?

Zo’n typisch server rack kan ik niet plaatsen omdat die te diep zijn, dus zou iets moeten vinden om mijn toestellen verticaal tegen de muur te plaatsen (zal een Unifi Cloud Gateway zijn en 1 à 2 switches) en dus liefst omkast omdat het in de garage komt te staan…
Dat ziet er uit als een standaard (inbouwmodel) elektrische kast waar ipv din-rails speciale houders ingeklikt zijn om apparaten op te schroeven.

Ik denk dat je iets gelijkaardigs kan maken met bv een SE Prismaset kast (24mod breed) met een universeel rooster waar je dingen op kan vijzen/aan kan hangen.

vb:

Voor dat rooster verkopen ze dan kunststof klikmoduletjes als houders of inschroefmogelijkheden.
Of je tie-wrapped/velcro'ed je equipment vast door de gaatjes, zoals in je voorbeeld gedaan is.
Prismaset kast kan je ook in meer aantal rijen kopen als je meer hoogte nodig hebt.
Dit bestaat ongetwijfeld ook in het assortiment van andere merken.

Als je equipment wel horizontaal wil bevestigen (en je hebt rackmount toestellen) en je hebt ongeveer 30cm inbouwruimte, kan je ook kijken naar wandbeugels:

of ondiepe netwerkkasten:
https://www.alternate.be/Digitus/Wa...312-x-300-mm-server-rack/html/product/1755698 (deze is wel maar 10")
https://www.alternate.be/Digitus/19-inch-SOHO-Wandbehuizing-12U-server-rack/html/product/1073762 (40cm diep)
https://www.netwerkproducten.com/product/slimline-19-inch-12u-wand-patchkast-15-cm-diep (verticale RM-montage maar lijkt me heel beperkend in wat je gaat kunnen monteren in de kast)

Je kan ook zelf knutselen met bv een Rittal KX of AX kast, en daar wat rittal-rails bij zoeken die u de montagemogelijkheid geven die je zoekt (zal, wanneer je klaar bent, wel niet heel goedkoop zijn).

Of een kunststofbehuizing met montageplaat.
vb:
en

Of een kunststofbehuizing met montagerooster (zelfde principe als de modulaire elektrische kast hierboven).

Er bestaan ook montageplaten (plaatjes) die je op din-rail kan klikken (wel opletten met inbouwdiepte die uw kast nog toelaat).

Er zijn maw wel wat opties.

Laatst bewerkt:
Ik las onlangs dat er 2 manieren/protocols zijn om utp stopcontacten te bedragen: A of B. Bij mijn Niko contacten staat daar niets over in. Mag ik gewoon de handleiding van Niko volgen?

Ik las onlangs dat er 2 manieren/protocols zijn om utp stopcontacten te bedragen: A of B. Bij mijn Niko contacten staat daar niets over in. Mag ik gewoon de handleiding van Niko volgen?
Wat staat er in de handleiding van Niko? Is best wel cruciale info :P

Algemeen genomen: A of B maakt niet uit, best wel zorgen dat beide kanten van dezelfde kabel via dezelfde volgorde gedaan zijn. Al zijn tegenwoordig zo goed als alle apparaten auto-detecting, is het toch het beste van het zo te doen.

En ter info: A en B bestaan zodat men voor 100Mbit cross-over cables kan maken, dan is de send langs 1 kant rechtstreeks verbonden met receive aan de andere kant. Maar tegenwoordig is dat niet echt meer van toepassing.

Voor geconnecteerde devices maakt het niet uit of je de T568A of T568B standaard volgt. Het enige wat belangrijk is dat je dezelfde kabel aan beide kanten op de zelfde manier termineert. De B standaard is veruit het meest gebruikt tegenwoordig.

Wat staat er in de handleiding van Niko? Is best wel cruciale info :P

Algemeen genomen: A of B maakt niet uit, best wel zorgen dat beide kanten van dezelfde kabel via dezelfde volgorde gedaan zijn. Al zijn tegenwoordig zo goed als alle apparaten auto-detecting, is het toch het beste van het zo te doen.

En ter info: A en B bestaan zodat men voor 100Mbit cross-over cables kan maken, dan is de send langs 1 kant rechtstreeks verbonden met receive aan de andere kant. Maar tegenwoordig is dat niet echt meer van toepassing.
Die handleiding maakt geen melding van a/ben geeft maar 1 optie.

Terug
Bovenaan