Ik heb hier toch serieus liggen vloeken laatste paar weken.
Ons huis was vroeger een tweewoonst (maar was voorzien op later een 1-gezinswoning te worden). Beneden was een studio en verdiep 1+2 was een appartement met aparte ingang aan de trap.
Dat had als resultaat dat de ethernet kabels op gelijkvloers allemaal in de kelder uitkwamen en alle ethernet kabels van verdiep 1 en 2 in een kleine technische ruimte op 2e verdiep. Er was ook al pro-actief een kabel getrokken van die kleine technische ruimte naar de kelder. De Telenet router hangt in de kelder.
So far so good. Probleem was enkel dat er van die 20-30 kabels geen enkele gelabeld was, de helft geen connectors had en wat connectors had de helft van de tijd niet werkte (zo absurd dat er kabels waren waar ik wat prutste aan het connectortje en die er gewoon af viel).
We zijn hier 3y geleden komen wonen en dan was de boodschap 'die ethernet poort in de muur werkt, de andere niet'. Heeft de router 3y in het midden van de gang gestaan, want inderdaad, dat was enige poortje waar je internet uit kreeg. Vond de madam niet zo leuk uiteraard. Het plan was dus om alle kabels te testen, te zien welke het poortje in mijn bureau is en die router te versteken.
Cege heeft een krimptang, een zak RJ45s en een ethernet tester gekocht. Fast forward paar weken/avonden en telkens na 2h frustratie ermee stoppen omdat je denkt dat je onnozel wordt. Als briccoleren een definite moet krijgen, nodig ik VanDale uit om naar mijn historische situatie te komen kijken.
- "De enige poort die werkt op 1e verdiep" was dus letterlijk: kabel van kelder naar technische ruimte boven en dan in technische ruimte kabel naar dat poortje. De kabels waren verbonden door de koper van de 8 draden rond elkaar de draaien. Geen RJ45s, geen koppelstuk, nee hoor, gewoon zoals electriciteitsdraden koper rond koper doen.
- Er kwamen 12 kabels in die technische ruimte uit, 4 ervan hadden een connector die er niet van viel. Na testen bleken ze alle 4 fout genepen te zijn.1 2 3 blanc 4 5 6 blanc blanc op de tester. Of 1 2 4 3 5 7 8 6. Of whatever. Geen enkele juist.
- De 8 andere kabels allemaal zelf genepen en getest welke poort in de muren ze waren. Na vele vele vele uren prutsen ontdekt dat er een poort in de muur fout aangesloten is, kabel 5 en 6 omgewisseld (blauw en witblauw omgewisseld als ik goed herinner). Stukje UTP kabel van 30cm 'fout' genepen en via connector aangesloten op die kabel zodat dat probleem rechtgezet is.
- Alle kabels gelabeld met kabel klemmetjes met nummertjes op - leve amazon en chinese plastiek brol.
- De helft van de kabels die uitkwamen in de technische ruimte staken 30cm uit de grond en dus veel te kort om met iets te kunnen connecteren. Allemaal mogen verlengen met koppelstukjes + extra kabel.
- Cheap ass 12 poort switch gehangen en alle kabels er mooi aan gehangen.
- Ik heb gemakkelijk 50 RJ45 connectors verbruikt tijdens mijn bezigheden.
Goed, was wel relatief trots dat ik het zelf allemaal kunnen oplossen heb voor minder dan 100 euro. En de madam was content dat de router op 1e verdiep nu in de hoek van mijn bureau kan staan aangezien dat poortje nu eindelijk werkt (was uiteraard die waar de kabel fout in de muur zat...).
Volgende stap is de gelijkvloers + kelder in orde brengen. Er zijn op gelijkvloers 6 of 7 ethernet poorten, maar in de kelder komen 15 kabels toe. 1 of 2 lopen in een ongelocaliseerde wachtbuis op de oprit, 1 heeft een verkleurde postit "tuin". Dan nog een stuk of 5 mysterie kabels die daar gewoon hangen/liggen rond de router, want die router heeft maar 4 poorten. Zal er ook nog een switchke moeten tussen steken.
Toch verbazingwekkend dat mensen zo slordig kunnen zijn. De vorige bewoner heeft dat zelf gebouwd. Het is toch evenveel werk/moeite om die kabels te labelen en te testen op het moment dat je ze legt. Ik snap het niet
Kabeltester, beste investering ooit (was 15 euro op bol). Zonder kabeltester zat ik nog altijd kabeltjes te proberen en had ik waarschijnlijk de fout genepen kabels nooit ontdekt, de foute poort in de muur zeker niet.