Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

En liepen er (serieuze) vermogens door deze kabel tijdens je tests? Ik vermoed dat die niet altijd in gebruik was, maar het is mogelijk dat dit problemen kan opleveren. Data- en stroomkabels mogen in principe niet samen liggen, maar ik heb er hier eigenlijk ook aan gezondigd zonder problemen. Ik zou eens een ander type netwerkkabel kopen die beter beschermd is tegen het magnetisch veld van de stroomkabel.

Coax moet je niet meer leggen, in de plaats daarvan zou ik twee UTP's trekken voor redundantie.
In de tv box gaat toch nog een coax in?

Het is een zorgwoning voor mijn ouders, die gaan niet teveel streamen hè :p

Het is niet omdat de auto niet aan het laden is dat er geen stroom op staat. Je kan altijd eens testen als de zekering af staat.

Ben je zeker dat de kabel nergens schade heeft aan de isolatie?

Ik ga morgen als test de kabel uit de buis trekken en testen (en tegelijk ne nieuwe doortrekken, met de oude als trekdraad)

Het is niet omdat de auto niet aan het laden is dat er geen stroom op staat. Je kan altijd eens testen als de zekering af staat.

Ben je zeker dat de kabel nergens schade heeft aan de isolatie?
1 stroomkabel heeft geen invloed op een netwerkkabel hoor. De twisting in een utp heft zelfs de storing van de elektrische kabel op.

Tracht even mijn situatie te schetsen.

• In mijn woning die ik overgekocht heb loopt momenteel in elk kamer een cat5e kabel, mooi afgmonteerd in BTicino dozen (bon, met die BTicino ben ik ook niet zo gelukkig, maar dat is een ander verhaal)
  • In de straat ligt zowel van Telenet als Proximus alles klaar voor fiber (misschien nog niet aansluitbaar, maar dat komt dan wel)
  • Momenteel komt in de hal alles binnen en van daaruit vertrekken al een paar datakabels naar ruimtes beneden.
  • Er gaat ook één kabel naar boven op zolder waar en switch stond waar datakabels vertrekken naar de andere ruimtes. Vreemd trouwens waarom ze de volledige dispatching niet centraal voorzien hebben op die zolder bijvoorbeeld. Waarschijnlijk om niet naar boven te gaan en dan terug naar beneden voor de benedenverdieping?
Met glasvezel (fiber) in het achterhoofd, vroeg ik me af wat ik nu het beste zou kunnen doen.
  • De Cat5 kabel vernieuwen lijkt mij niet evident, te stug en te risicovol.
  • Misschien een mogelijkheid om in de ruimtes waar ik echt de noodzaak zie van vaste snelle bekabeling, gewoon extra nieuwe bekabeling ernaast voorzien? Maar dewelke? Wordt ook glasvezel zelf in huis voorzien?
  • Is het realistisch om bijvoorbeeld in de bureau vanuit de hal een snelle datakabel te trekken (wat mij nog vrij makkelijk lijkt) en de andere datapoorten, die al afgemonteerd zijn, gewoon op de bestaande Cat5 te laten? Of valt het volledige netwerk dan terug op de lage snelheid?
  • Desgevallend heb ik dus een mix van een snel netwerk op bepaalde plaatsen en een oud. Geeft dat andere problemen?
  • Uiteraard zal draadloos misschien wel the way to go worden, maar dat moet ik ook op z'n minst voorzien dat ik op de bovenverdieping een accesss point kan plaatsen die gevoed wordt door een snelle kabel en niet door een bestaande cat5e kabel.
  • Ook geen idee elke router of switch ik het beste kies voor zo'n opstelling?
  • Overkill? Misschien..., maar vermits ik nu toch nog bezig met grove werken, leek het mij nu de beste moment. Om het daarna waarschijnlijk nooit meer nog aan te passen.
Alle suggesties meer dan welkom!

Tracht even mijn situatie te schetsen.

• In mijn woning die ik overgekocht heb loopt momenteel in elk kamer een cat5e kabel, mooi afgmonteerd in BTicino dozen (bon, met die BTicino ben ik ook niet zo gelukkig, maar dat is een ander verhaal)
  • In de straat ligt zowel van Telenet als Proximus alles klaar voor fiber (misschien nog niet aansluitbaar, maar dat komt dan wel)
  • Momenteel komt in de hal alles binnen en van daaruit vertrekken al een paar datakabels naar ruimtes beneden.
  • Er gaat ook één kabel naar boven op zolder waar en switch stond waar datakabels vertrekken naar de andere ruimtes. Vreemd trouwens waarom ze de volledige dispatching niet centraal voorzien hebben op die zolder bijvoorbeeld. Waarschijnlijk om niet naar boven te gaan en dan terug naar beneden voor de benedenverdieping?
Met glasvezel (fiber) in het achterhoofd, vroeg ik me af wat ik nu het beste zou kunnen doen.
  • De Cat5 kabel vernieuwen lijkt mij niet evident, te stug en te risicovol.
  • Misschien een mogelijkheid om in de ruimtes waar ik echt de noodzaak zie van vaste snelle bekabeling, gewoon extra nieuwe bekabeling ernaast voorzien? Maar dewelke? Wordt ook glasvezel zelf in huis voorzien?
  • Is het realistisch om bijvoorbeeld in de bureau vanuit de hal een snelle datakabel te trekken (wat mij nog vrij makkelijk lijkt) en de andere datapoorten, die al afgemonteerd zijn, gewoon op de bestaande Cat5 te laten? Of valt het volledige netwerk dan terug op de lage snelheid?
  • Desgevallend heb ik dus een mix van een snel netwerk op bepaalde plaatsen en een oud. Geeft dat andere problemen?
  • Uiteraard zal draadloos misschien wel the way to go worden, maar dat moet ik ook op z'n minst voorzien dat ik op de bovenverdieping een accesss point kan plaatsen die gevoed wordt door een snelle kabel en niet door een bestaande cat5e kabel.
  • Ook geen idee elke router of switch ik het beste kies voor zo'n opstelling?
  • Overkill? Misschien..., maar vermits ik nu toch nog bezig met grove werken, leek het mij nu de beste moment. Om het daarna waarschijnlijk nooit meer nog aan te passen.
Alle suggesties meer dan welkom!
Fiber als dataverbinding in huis voorzien wordt niet echt gedaan. Het biedt ook weinig extra voordelen.
Met cat6 kan je tot 10Gbps gaan. Met multimode fiberverbindingen ook.

Om gebruik te maken van de 10gbps snelheid heb je enerzijds een switch nodig die poorten heeft die aan die snelheid bedienbaar zijn alsook een netwerkinterface op het apparaat die dat kan. 10Gbps netwerkkaarten zijn duur, voor een laptop weet ik zelfs niet of het bestaat.

De enige reden om de cat5e bekabeling te vervangen voor cat6 is als je redeneert in future-proofing voor 10Gbps verbindingen in het huis. Dat is vandaag eigenlijk nog steeds niet aan de orde.
Je kan nu al eens testen of je over de bestaande cat5e een 1Gbps snelheid (100MB/s) kan halen tussen twee pc's en bekijk eens de kost van de bestaande cat5e te vervangen (ik denk te lezen dat je gaat breken en kappen?).

Als je de 1Gbps snelheden vandaag kan halen gaat het u op korte termijn niets tastbaars opleveren alleszins.

Cat6 is voor thuis, tenzij je een of andere server hebt draaien, ruimschoots Overkill imho.
Ik zou het eerder zo zeggen: cat5e is ruim voldoende vandaag, moest je toch nieuwe bekabeling leggen, moet de minieme meerkost van Cat6 je niet tegenhouden.

Als je ziet dat "breedband" internet 25 jaar geleden 15Mbit betekende, kan je raden wat de volgende 25 gaan geven. Video wordt niet kleiner, games worden niet kleiner, etc.

Een vaak vergeten voordeel van hogere categorie kabels (ook de non-standard cat7) is dat ze standaard dikker zijn, wat voordelig is voor PoE toepassingen, zoals bewakingscamera's of andere zaken die je daarmee kan voeden. Dikker = minder verlies.

Aan de apparaatkant is 2,5Mbit netwerkpoorten ongeveer de standaard op moderne moederborden. Ik betwijfel wel of de rommel van providers dit al biedt (al is het maar aan de LAN kant).

De enige reden om de cat5e bekabeling te vervangen voor cat6 is als je redeneert in future-proofing voor 10Gbps verbindingen in het huis. Dat is vandaag eigenlijk nog steeds niet aan de orde.
Je kan nu al eens testen of je over de bestaande cat5e een 1Gbps snelheid (100MB/s) kan halen tussen twee pc's en bekijk eens de kost van de bestaande cat5e te vervangen (ik denk te lezen dat je gaat breken en kappen?).
Het was vooral met de idee dat ik nu nog aan het inslijpen ben, en niet meer van plan ben de komende 30 jaar eigenlijk.
Ook moeilijk te voorspellen wat we zullen krijgen binnen x aantal jaar.

Intussen wat ingelezen en momenteel zie ik volgende opstelling :
  • Glasvezel komt binnen van provider en zij plaatsen daar hun glasvezelmodem.
  • Zoals @rubenvb aangeeft, geen idee wat zij aanbieden als poorten, dus ik zou hun modem/router in bridge mode zetten en onmiddellijk daarna mijn eigen kwalitatieve router zetten.
  • Van daaruit koppel ik een aantal bestaande cat 5 kabels aan die naar beneden lopen. Die kabels vervangen wordt moeilijk.
  • Voor de bureau beneden (wat echt wel dé werkplaats wordt) zou ik bijkomende cat. 6a datakabels trekken, die dus ook worden aangesloten op die router.
  • Volgens ik online lees kan je blijkbaar perfect verschillende soorten kabel combineren in hetzelfde netwerk. Een tragere kabel ergens zou geen impact mogen hebben op de snelheid van de betere kabels, zolang je router alles aankan.
  • Vanuit de router zou ik ook een nieuwe cat. 6a kabel trekken naar zolder, waar een switch komt te staan (die kabel heeft mij vooral wat flexibiliteit naar de toekomst toe).
  • Vanuit die switch vertrekken terug de bestaande cat 5 kabels naar de bovenverdieping. Eventueel zou ik ook wel nog overwegen om boven ook nog een cat. 6a kabel te trekken van zolder naar een kamer waar ook een vaste pc komt te staan.
  • Nadeel van de bestaande kabels te behouden is dat ik dus op bepaalde plaatsen twee potten staan hebben, één van de oude cat 5 kabels (niet meer in gebruik) en de nieuwe getrokken kabel.
  • Naar de living (waar tv staat, en waarschijnlijk streaming nog belangrijker zal worden in de toekomst) zie ik niet meteen een oplossing om een snelle kabel naar daar te krijgen, maar dan is dat maar zo.
Wel grappig; ik heb verschillende fora intussen zitten lezen en dan kom je dan posts tegen van 15 jaar geleden: 'oh, met je cat 5 kabel zit je goed voor de rest van je leven. Waarom zou je cat. 6 leggen? Glasvezel is toch maar een fabeltje en enkel voor industrie...'.
Om maar te zeggen: niemand heeft een glazen bol.

Voor nu zijn denk ik echter wel dat cat. 6a kabel (voor de nieuwe te plaatsen kabel) het hoogste is wat je kan plaatsen, gezien cat 7 en cat 8 moeilijk afgemonteed kunnen worden? Klopt dat?

Bedankt iedereen. Het is in elk geval nu wle duidelijker waar ik naar toe zou kunnen gaan.
PoE zie ik momenteel niet echt wat ik hiermee zou kunnen doen? Een wifi access point op de bovenverdieping misschien?

Mss uw kabels mooi in wachtbuisje steken? Dan ben je sowieso future proof...

Een preflex buisje maakt de kost niet hoor.

Dit is eigenlijk de belangrijkste tip. Trek overal CAT6 en naar de belangrijkste knooppunten een dikke wachtbuis. Kan je over 30 jaar nog alles doortrekken

Het was vooral met de idee dat ik nu nog aan het inslijpen ben, en niet meer van plan ben de komende 30 jaar eigenlijk.
Ook moeilijk te voorspellen wat we zullen krijgen binnen x aantal jaar.

Intussen wat ingelezen en momenteel zie ik volgende opstelling :
  • Glasvezel komt binnen van provider en zij plaatsen daar hun glasvezelmodem.
  • Zoals @rubenvb aangeeft, geen idee wat zij aanbieden als poorten, dus ik zou hun modem/router in bridge mode zetten en onmiddellijk daarna mijn eigen kwalitatieve router zetten.
Alle standaardmodems/routers/switchen die providers aanbieden hebben 1Gbps poorten. 2.5Gbps en/of 10Gbps poorten op switchen is helemaal niet zo courant en die kosten ook een pak meer. Het is de meerkost ook enkel waard als je nodes hebt die ook effectief een interface hebben die op die snelheid kan communiceren.

Het is ook geen bottleneck voor de internetverbinding. Vaak krijg je bij fiber abonnementen een snelheid van 150/50Mbps en als je veel betaalt 500/100Mbps (edpnet), of 1Gbps/500Mbps (mobile vikings).

• Van daaruit koppel ik een aantal bestaande cat 5 kabels aan die naar beneden lopen. Die kabels vervangen wordt moeilijk.
  • Voor de bureau beneden (wat echt wel dé werkplaats wordt) zou ik bijkomende cat. 6a datakabels trekken, die dus ook worden aangesloten op die router.
  • Volgens ik online lees kan je blijkbaar perfect verschillende soorten kabel combineren in hetzelfde netwerk. Een tragere kabel ergens zou geen impact mogen hebben op de snelheid van de betere kabels, zolang je router alles aankan.
  • Vanuit de router zou ik ook een nieuwe cat. 6a kabel trekken naar zolder, waar een switch komt te staan (die kabel heeft mij vooral wat flexibiliteit naar de toekomst toe).
  • Vanuit die switch vertrekken terug de bestaande cat 5 kabels naar de bovenverdieping. Eventueel zou ik ook wel nog overwegen om boven ook nog een cat. 6a kabel te trekken van zolder naar een kamer waar ook een vaste pc komt te staan.
  • Nadeel van de bestaande kabels te behouden is dat ik dus op bepaalde plaatsen twee potten staan hebben, één van de oude cat 5 kabels (niet meer in gebruik) en de nieuwe getrokken kabel.
  • Naar de living (waar tv staat, en waarschijnlijk streaming nog belangrijker zal worden in de toekomst) zie ik niet meteen een oplossing om een snelle kabel naar daar te krijgen, maar dan is dat maar zo.
Wel grappig; ik heb verschillende fora intussen zitten lezen en dan kom je dan posts tegen van 15 jaar geleden: 'oh, met je cat 5 kabel zit je goed voor de rest van je leven. Waarom zou je cat. 6 leggen? Glasvezel is toch maar een fabeltje en enkel voor industrie...'.
Om maar te zeggen: niemand heeft een glazen bol.
Cat 6 is weliswaar al 15 jaar de standaard. Het is echt onnozel om, voor een paar euro te besparen, nog in nieuwbouw cat5(e) te leggen.
Cat 6 kan 10Gbps aan op afstanden <50m.
Cat 6a kan dat op afstanden tot 100m.

Voor nu zijn denk ik echter wel dat cat. 6a kabel (voor de nieuwe te plaatsen kabel) het hoogste is wat je kan plaatsen, gezien cat 7 en cat 8 moeilijk afgemonteed kunnen worden? Klopt dat?
Je moet die afmonteren in keystones die daarvoor geschikt zijn. Cat7 heeft dikkere aders.

Bedankt iedereen. Het is in elk geval nu wle duidelijker waar ik naar toe zou kunnen gaan.
PoE zie ik momenteel niet echt wat ik hiermee zou kunnen doen? Een wifi access point op de bovenverdieping misschien?
POE is handig voor access points (moet je geen stekker meer insteken) en voor IP camera's. Je zult eveneens een POE-switch moeten voorzien.

Hier is ondertussen onze ruwbouw bijna af. Het is bijna de moment om te beginnen met slijpen.

Ik vind het vooral moeilijk om te beslissen waar we allemaal UTP kabels leggen. Bureau, living (aan de tv) en slaapkamers lijken mij evident. Bijkomend nog één of twee in de technische ruimte (voor warmtepomp) en eentje waar in de toekomst de laadpaal voor een EV komt.
Voor de rest ben ik niet zeker. Misschien voor een videofoon of slimme deurbel en een bewakingscamera ofzo…

Heb nog niet de volledige thread gelezen, maar Cat6 is vandaag de dag voor alles hierboven voldoende?

Terug
Bovenaan