Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

Hoe termineer je dan vaste kabels die uit het plafond komen voor bijvoorbeeld een AP? Daar zet je toch geen keystone op om daarna met een 10cm patchkabel naar de AP te gaan?
 
Als je je installatiekabels gaat krimpen verdien je opgesloten te worden :).
Mijn krimptang kan beiden zonder issue krimpen.

Alle gekheid op een stokje, normaal krijg je een cat6a kabel wel in een cat6 LSA strook ofwel cat6 keystones.
Op die kabels in je muur ga je normaliter geen connector zetten (hoewel ik hier een paar uitzonderingsendpoints heb die zo wel gaan werken omdat deftig termineren buiten aan plafonds etc gewoon lastiger is 😅). Maar volgens de regels van de kunst doe je dat dus doorgaans niet en komt je kabel uit de muur aan een deftig eindpunt (ofwel LSA strook, ofwel keystones aan de kast, en zo'n Niko netwerk plugje aan de andere kant, wat trouwens steeds een merde is om deftig aan te sluiten).

Ja goed maar daar ging het niet over. Hij moest weten wat het verschil is in verband met 8P8C eindstukken.

Mijn punt was eerder dat hij waarschijnlijk die connectors niet eens nodig heeft.

Maar dat weten we niet natuurlijk :).
Wel, ik ga een kabel trekken van de benedenverdieping naar de zolder. Deze gaat eerst eventjes kort naar buiten om dan onder de dakpannen te gaan om dan op zolder binnen te komen. Ik doe dit omdat ik tergelijkertijd airco leidingen ga trekken en dit leek me een goed moment.

Op zolder zelf heb ik inderdaad een contactdoos met LSA strook gekocht, maar op de benedenverdieping moet dit een RJ45 worden zodat ik dit in mijn switch kan klikken (zit in de technische kast/ruimte).
@rubenvb : jouw opmerking "
Als je je installatiekabels gaat krimpen verdien je opgesloten te worden
"
snap ik wel niet echt. Ik moet toch ooit mijn uiteinde op de benedenverdieping in mijn switch kunnen klikken?
 
Wel, ik ga een kabel trekken van de benedenverdieping naar de zolder. Deze gaat eerst eventjes kort naar buiten om dan onder de dakpannen te gaan om dan op zolder binnen te komen. Ik doe dit omdat ik tergelijkertijd airco leidingen ga trekken en dit leek me een goed moment.

Op zolder zelf heb ik inderdaad een contactdoos met LSA strook gekocht, maar op de benedenverdieping moet dit een RJ45 worden zodat ik dit in mijn switch kan klikken (zit in de technische kast/ruimte).
@rubenvb : jouw opmerking "

"
snap ik wel niet echt. Ik moet toch ooit mijn uiteinde op de benedenverdieping in mijn switch kunnen klikken?

Als je kabel buiten gaat gebruik dan PE kabels. Die is vorst, water, en UV bestendig.

Ruben wil zeggen dat je in feite met Keystones of een LSA patch paneel moet werken. Google Image dat eens
 
Je hebt voor Cat6A ook de MPTL connectoren. Is speciaal ontwikkelde male connector voor op kabel af te monteren aan toestel kant.
 
Ruben wil zeggen dat je in feite met Keystones of een LSA patch paneel moet werken. Google Image dat eens
Ik moet toch ooit mijn uiteinde op de benedenverdieping in mijn switch kunnen klikken?
Beneden zou ik zeker iets van keystone of Niko socketje gebruiken.
Als je ergens een semi vast toestel gaat aansluiten, kan het wel natuurlijk, maar die plugs zijn in principe niet echt gemaakt om op installatiekabel te steken.
Ik ga hier wel mijn camera's en deurbel zo aansluiten. Anders is het te veel zever om die dingen weggewerkt te krijgen. Maar volgens de regels van de kunst is het niet ok :). Ga je er iets van merken? Misschien ooit een slecht contact ofzo. Meer niet denk ik...
 
Als je kabel buiten gaat gebruik dan PE kabels. Die is vorst, water, en UV bestendig.

Ruben wil zeggen dat je in feite met Keystones of een LSA patch paneel moet werken. Google Image dat eens
Dus dan zou je, in mijn geval, eerst op de benedenverdieping eerst een keystone of LSA patch paneel aansluiten om dan nog met een klein stukje male-male kabel de switch te verbinden?
Beneden zou ik zeker iets van keystone of Niko socketje gebruiken.
Als je ergens een semi vast toestel gaat aansluiten, kan het wel natuurlijk, maar die plugs zijn in principe niet echt gemaakt om op installatiekabel te steken.
Ik ga hier wel mijn camera's en deurbel zo aansluiten. Anders is het te veel zever om die dingen weggewerkt te krijgen. Maar volgens de regels van de kunst is het niet ok :). Ga je er iets van merken? Misschien ooit een slecht contact ofzo. Meer niet denk ik...
Ik snap wat je bedoelt. Ik ging ervan uit: beter in 1 keer in de switch dan zo'n keystone en dan nog een kabeltje ertussen.

Misschien een domme vraag: maar wat bedoel je met 'installatiekabel'? Het is gewoon SFTP cat6a kabel. Ik zou in theorie toch ook een klein stukje hiervan kunnen knippen om aan beide kanten een male RJ45 te hangen zodat ik een kabeltje heb (maar dit is niet volgens de regels van de kunst zoals je al aangaf?

Ik ga een keystone kopen voor de benedenverdieping, boven op zolder heb ik al een inbouwdoosje met LSA patch paneel.
 
Dus dan zou je, in mijn geval, eerst op de benedenverdieping eerst een keystone of LSA patch paneel aansluiten om dan nog met een klein stukje male-male kabel de switch te verbinden?

Ik snap wat je bedoelt. Ik ging ervan uit: beter in 1 keer in de switch dan zo'n keystone en dan nog een kabeltje ertussen.

Misschien een domme vraag: maar wat bedoel je met 'installatiekabel'? Het is gewoon SFTP cat6a kabel. Ik zou in theorie toch ook een klein stukje hiervan kunnen knippen om aan beide kanten een male RJ45 te hangen zodat ik een kabeltje heb (maar dit is niet volgens de regels van de kunst zoals je al aangaf?

Ik ga een keystone kopen voor de benedenverdieping, boven op zolder heb ik al een inbouwdoosje met LSA patch paneel.

Installatiekabel heeft een stugge kern en patchkabels hebben een soepele kern.

Je plaatst best de installatiekabel met keystones. Dat doen je dan 1 keer goed en dan moet je er voor de rest niet meer aankomen. Dan gebruik je patchkabel om je installatiekabel te koppelen aan je switch. Ik zou gewoon met keystones werken. Een LSA paneel heeft een extra tool nodig om de aders aan te sluiten. Keystone kan je met je vingers doen. Pincet helpt wel.
 
Dus dan zou je, in mijn geval, eerst op de benedenverdieping eerst een keystone of LSA patch paneel aansluiten om dan nog met een klein stukje male-male kabel de switch te verbinden?

Ik snap wat je bedoelt. Ik ging ervan uit: beter in 1 keer in de switch dan zo'n keystone en dan nog een kabeltje ertussen.
Ja, blijkbaar niet dus. Hier bvb onder "Which Kind of Termination Should You Use?"

Komt ook bij dat die krimpconnectors ook niet echt gemaakt zijn om op volle kern koper te werken. De uitleg kan je hier vinden onder "Het verschil tussen een soepele of stugge kabel":
Misschien een domme vraag: maar wat bedoel je met 'installatiekabel'? Het is gewoon SFTP cat6a kabel. Ik zou in theorie toch ook een klein stukje hiervan kunnen knippen om aan beide kanten een male RJ45 te hangen zodat ik een kabeltje heb (maar dit is niet volgens de regels van de kunst zoals je al aangaf?
Zie bovenstaande link die dat ook uitlegt. Installatiekabel is volle koper, en niet gemaakt om "regelmatig" te bewegen.
Wat @Avi dus zegt.

Basically, als het praktisch mogelijk is: keystone of Niko socket aan het uiteinde van een vaste (stugge kern) kabel. Als het een enkel vast semi-inbouw toestel is dat niet gaat bewegen (camera, plafond AP etc.) kan je in een thuissituatie natuurlijk de pragmatische "slechte" oplossing kiezen. Zoals gezegd ga ik dat ook op enkele plaatsen doen, maar ik ben me bewust van de mogelijke issues die optreden.
Maar als binnen zit en een muur hebt om iets in weg te werken zou ik dat wel gewoon deftig doen en dus extra patch kabels voor de toestellen verbinden.
 
Hoh, op zich in kleine installaties heb ik daar geen problemen mee om direct een male stekker op installatiekabels te steken.
Je moet gewoon de juiste stekkers nemen (en vaak de bijhorende tang) die in volle kern kunnen.
Ik heb dat zelf ook gedaan.
 
Ja, blijkbaar niet dus. Hier bvb onder "Which Kind of Termination Should You Use?"

Komt ook bij dat die krimpconnectors ook niet echt gemaakt zijn om op volle kern koper te werken. De uitleg kan je hier vinden onder "Het verschil tussen een soepele of stugge kabel":

Zie bovenstaande link die dat ook uitlegt. Installatiekabel is volle koper, en niet gemaakt om "regelmatig" te bewegen.
Wat @Avi dus zegt.

Basically, als het praktisch mogelijk is: keystone of Niko socket aan het uiteinde van een vaste (stugge kern) kabel. Als het een enkel vast semi-inbouw toestel is dat niet gaat bewegen (camera, plafond AP etc.) kan je in een thuissituatie natuurlijk de pragmatische "slechte" oplossing kiezen. Zoals gezegd ga ik dat ook op enkele plaatsen doen, maar ik ben me bewust van de mogelijke issues die optreden.
Maar als binnen zit en een muur hebt om iets in weg te werken zou ik dat wel gewoon deftig doen en dus extra patch kabels voor de toestellen verbinden.
Werk dan met een MPTL connector. Deze zijn speciaal ontwikkeld voor op vaste kern kabel en voor toestellen als AP, camera aan te sluiten in het veld. Je hebt deze ook in een versie van 90°hoek.
 
Kan je een bestaande utp doorknippen en daar zelf een stekker op steken?
Heb eentje door de kelder lopen naar tuinhuis, maar wil een AP in de kelder hangen. (dan kan ik daar splitsen)
Anders moet ik weer een kabel trekken naar kelder
 
Kan je een bestaande utp doorknippen en daar zelf een stekker op steken?
Heb eentje door de kelder lopen naar tuinhuis, maar wil een AP in de kelder hangen. (dan kan ik daar splitsen)
Anders moet ik weer een kabel trekken naar kelder
Dat kan in principe, maar je moet opletten dat je er een connector op krijgt. Ik heb zelf ooit een lange kabel de kop afgeknipt en de aders waren zo dun dat ik hem mocht weggooien. Al zal dat hier waarschijnlijk niet het geval zijn. En idd, een switchke tussen steken is het beste. Je kan ook een passieve ethernet splitter gebruiken maar dan haal je max 100 MBIT. Let wel op dat als het volle kabel is (wat normaal zo zou moeten) moet je er eerst keystones aan hangen, en dan doorpatchen.
 
Die switch is allemaal goed en wel, maar moet die ergens kunnen inpluggen.
Kabel loopt van aan de modem (gelijkvloers) naar/door de kelder en komt buiten in het tuinhuis uit :)
Dus beter extra kabeltje trekken van aan de modem naar kelder. (Zwift, en waarschijnlijk in de nabije toekomst tv, games, beamer,...)
Nu is daar totaal geen wifi, wel een coax punt (wel niet getest als die effectief aangesloten zit)
 
Die switch is allemaal goed en wel, maar moet die ergens kunnen inpluggen.
Kabel loopt van aan de modem (gelijkvloers) naar/door de kelder en komt buiten in het tuinhuis uit :)
Dus beter extra kabeltje trekken van aan de modem naar kelder. (Zwift, en waarschijnlijk in de nabije toekomst tv, games, beamer,...)
Nu is daar totaal geen wifi, wel een coax punt (wel niet getest als die effectief aangesloten zit)
Hoe gaat ge dan al die apparaten inpluggen die daar komen? Of uw access point wat ge daar wilde zetten? Of zit dat in een andere ruimte? Als er geen stopcontact in de buurt is zou ge nog PoE kunnen gebruiken, ervan uitgaande dat uw kabel deftig genoeg is. Dat gaat u een PoE injector en een compatibele switch en/of access point kosten, dus afhankelijk van hoeveel uw gemak u mag kosten kunt ge alsnog overwegen een kabel bij te trekken.
 
PoE injector heb ik vertrekkende van die utp hangen.
Stopcontacten genoeg in de kelder.
Zo veel mogelijk op wifi en anders een switch hangen waar ik de kabel onderbreek.
Maar dan is het mss handiger om gewoon kabel te trekken naar kelder. Dan zien we daar wel weer



Kelder is droog. Maar idd een outdoor model kan geen kwaad.
 
PoE kan idd voor sommige toepassingen. Maar mijn ervaring met PoE is toch dat dat regelmatig kuren kan hebben/instabiel is.
 
Terug
Bovenaan