Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

Wij zijn aan het kijken om eens een kabel te trekken van de digitale meter naar ons huis, over een afstand van een kleine 50 meter.
Dit is met een RJ11 aansluiting, maar ik zou voor het gemak gewoon al een UTP kabel trekken. En dan ipv RJ45 aansluiting een RJ11 er op aansluiten met 6 draadjes ipv de 8 die in een UTP beschikbaar zijn.
Deze zou in dezelfde wachtbuis komen als waar de elektriciteitskabel van de teller naar onze zekeringkast loopt.
Voldoet een cat6 U/UTP in dit geval? Of moet ik gaan kijken naar speciale shielded dingen?
En maakt de dikte ook veel uit? Ik ben aan het kijken op allekabels.be en ik zie keuze tussen 5,8mm en 6,2mm.

Dat wordt trouwens nog een leuk werkje, er is geen trekkabel voorzien. :unsure:
 
Wij zijn aan het kijken om eens een kabel te trekken van de digitale meter naar ons huis, over een afstand van een kleine 50 meter.
Dit is met een RJ11 aansluiting, maar ik zou voor het gemak gewoon al een UTP kabel trekken. En dan ipv RJ45 aansluiting een RJ11 er op aansluiten met 6 draadjes ipv de 8 die in een UTP beschikbaar zijn.
Deze zou in dezelfde wachtbuis komen als waar de elektriciteitskabel van de teller naar onze zekeringkast loopt.
Voldoet een cat6 U/UTP in dit geval? Of moet ik gaan kijken naar speciale shielded dingen?
En maakt de dikte ook veel uit? Ik ben aan het kijken op allekabels.be en ik zie keuze tussen 5,8mm en 6,2mm.

Dat wordt trouwens nog een leuk werkje, er is geen trekkabel voorzien. :unsure:
Lees zeker hier eens door, ik heb al een paar dingen anders ontdekt door er diagonaal over te gaan:
Bvb het is RJ12 dat je moet hebben, dus een paar pinnen niet aansluiten in je connector. Hoewel ik al gehoord heb van Raspberry Pis (de zero dan) die gevoed worden door de P1 poort zelf....

Hieronder volgt mijn nattevingerberekening die zeker mag gecorrigeerd worden aangezien ik hier eigenlijk niet zo heel veel van ken:

Dit hier lijkt te tonen wat voor data rates je haalt afhankelijk van de afstand voor een AWG24 UTP kabel:
De baud rate die op de eerste link gebruikt wordt is 115200, wat het aantal signaalwisselingen is per seconde, oftewel een dikke 115 kbps (please correct me if I'm wrong here).
Op 50 meter AWG24 zit je volgens het grafiekje op de tweede link aan een dikke 2500 kbps, wat dus ruim (echt ruim) voldoende is voor wat je wil.
Een dure Cat6(A) kabel gaat AWG23 zijn, wat een trapje dikker is dan AWG24 (zie hier bvb voor de overeenkomstige diktes in normale eenheden).
 
Een dure Cat6(A) kabel gaat AWG23 zijn, wat een trapje dikker is dan AWG24 (zie hier bvb voor de overeenkomstige diktes in normale eenheden).
Heb het in het andere topic ook al gezegd, maar ik zal het herhalen :p
Cat6-kabel in AWG23 kan ook wijzen op het feit dat de aders CCA zijn en niet puur koper. Men doet dit om dezelfde prestaties te halen als een genormeerde cat6 Cu AWG24 kabel.
Pas dus op!

Al maakt voor het uitlezen van de P1-poort het echt geen drol uit. Als daar 500kbit/s over loopt dan is het al veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Wij zijn aan het kijken om eens een kabel te trekken van de digitale meter naar ons huis, over een afstand van een kleine 50 meter.
Dit is met een RJ11 aansluiting, maar ik zou voor het gemak gewoon al een UTP kabel trekken. En dan ipv RJ45 aansluiting een RJ11 er op aansluiten met 6 draadjes ipv de 8 die in een UTP beschikbaar zijn.
Deze zou in dezelfde wachtbuis komen als waar de elektriciteitskabel van de teller naar onze zekeringkast loopt.
Voldoet een cat6 U/UTP in dit geval? Of moet ik gaan kijken naar speciale shielded dingen?
En maakt de dikte ook veel uit? Ik ben aan het kijken op allekabels.be en ik zie keuze tussen 5,8mm en 6,2mm.

Dat wordt trouwens nog een leuk werkje, er is geen trekkabel voorzien. :unsure:

Dus dan staat je meter 50 meter (haha woordspel) van je huis? Hoe komt dat?
 
Kan er iemand deftige 19 inch Cat6 keystone patch panelen, keystones en tools met een redelijke prijs aanbevelen ? Der is zoveel keuze...
 
Kan er iemand deftige 19 inch Cat6 keystone patch panelen, keystones en tools met een redelijke prijs aanbevelen ? Der is zoveel keuze...

Kast en panelen komt bij ons van netwerkwinkel.com

CAT6 keystones in plastiek koop je gewoon op AliExpress.
 
Ik had een HDMI kabel in mn muur laten inwerken van pc hoek naar living tv hoek.

Helaas heb ik tijdens het kuisen es mn bureau verschoven en hdmi kop in pc is heel geplooid...

Was een mooi idee, maar weinig gebruik van kunnen maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had een HDMI kabel in mn muur laten inwerken van pc hoek naar living tv hoek.

Helaas heb ik tijdens het kuisen es mn bureau verschoven en hdmi kop in pc is heel geplooid...

Was een mooi idee, maar weinig gebruik ruin van kunnen maken.
Een nieuwe HDMI kabel doortrekken met de oude kabel is geen optie?
 
Een nieuwe HDMI kabel doortrekken met de oude kabel is geen optie?
Ik snap niet wat je bedoelt?

indertijd wel gebeld naar een electrieker, om te vragen of hij een nieuwe kop aan het uiteinde van de HDMI kabel kon zetten, maar kon hij niet zei hij.
 
Ik snap niet wat je bedoelt?

indertijd wel gebeld naar een electrieker, om te vragen of hij een nieuwe kop aan het uiteinde van de HDMI kabel kon zetten, maar kon hij niet zei hij.
De HDMI kabel zit waarschijnlijk in een buis? Dan zou je kunnen proberen om een nieuwe HDMI kabel aan de oude te hangen en door langs de ene kant aan de oude kabel te trekken de nieuwe in de buis te trekken zodat je een nieuwe kabel in de buis hebt.
 
De HDMI kabel zit waarschijnlijk in een buis? Dan zou je kunnen proberen om een nieuwe HDMI kabel aan de oude te hangen en door langs de ene kant aan de oude kabel te trekken de nieuwe in de buis te trekken zodat je een nieuwe kabel in de buis hebt.
dat was een slim gedacht,
maar nee, die is gewoon los in de bakstenen gewerkt. (tussen isolatie en bakstenen).
Dusja heb hem dan maar afgeknipt, en we hebben die gaten toe geplaasterd.

In principe kan ik ook streamen van mijn pc naar tv, dus gaat gelukkig ook zo. Maar een kabel is vaak net iets stabieler.
 
dat was een slim gedacht,
maar nee, die is gewoon los in de bakstenen gewerkt. (tussen isolatie en bakstenen).
Dusja heb hem dan maar afgeknipt, en we hebben die gaten toe geplaasterd.

In principe kan ik ook streamen van mijn pc naar tv, dus gaat gelukkig ook zo. Maar een kabel is vaak net iets stabieler.
Te laat dus nu maar er bestaan zeker losse "stekkers" voor op hdmi te zetten. Verkrijgbaar met schroefaansluiting, om te solderen en zelfs om te "pitsen" met een speciale tang. Is wel een kutwerkske om te doen.
 
Ik heb op dezelfde manier een HDMI van pc naar TV ingewerkt, maar in een lege allpex leiding.

edit: om dan uiteindelijk toch 100% chromecast te gebruiken :p
 
Een kabel rechtstreeks inpleisteren is toch ook niet bijster snugger he? Je kan een gewone PVC buis met bochtjes boven en onder, of specifiek daarvoor bedoelde buizen gewoon inwerken. En steek dat groot genoeg dat je nooit zit te klooien.
 
Terug
Bovenaan