Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

Eendraadsschema

Active member
Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

Iedereen weet wel wat een netwerkkabel (UTP kabel) is. Je hebt ze in verschillende categorieën. (plaatje van ijske invoegen)

De eerste categorie is Cat5e.

Deze categorie is voor velen onder jullie ouderwets en afgeschreven maar deze categorie kan nog altijd een snelheid aan tot 1Gbps en is voor in vele thuissituaties meer dan voldoende. De komende 5 jaar is dit zeker toereikend omdat de maximum snelheid die je thuis binnenkrijgt nu maximaalu1Gbps is en ook omdat de meeste toestellen in een thuissituatie ook maar netwerkpoorten hebben die niet beter zijn dan 1Gbps. De snelheid van cat5e tot 1Gbps geldt tot een kabellengte van 100m, de sectie van de aders is meestal 24 AWG.

Cat6 is de tweede categorie.

Deze categorie is ook gedefinieerd voor een snelheid tot 1Gbps tot 100m en daarnaast voor een snelheid van 10Gbps tot ongeveer 55m. Deze categorie wordt meestal in een thuissituatie geplaats omdat je doorgaans toch niet aan 55m komt. Je bent dan ook al op de toekomst voorbereid als er hogere snelheden aan komen. De aders van deze categorie hebben een zelfde dikte als die van Cat5e de winst van een hogere snelheid wordt met name gemaakt door een strakkere twist van de aders.

De volgende categorie is Cat6A.

Deze kabels kunnen een snelheid aan van 10Gbps over een lengte van 100m. De aders zijn ook dikker dan de vorige categorieën namelijk 23 AWG. Deze kabels zijn overdreven voor in een thuissituatie. Omdat deze kabels ook stugger zijn om mee te werken en worden ze dan ook in industriële omgevingen, kantoren en scholen gebruikt.

Dan hebben we Cat7 en Cat7A.

Deze kabels zijn altijd van het type met shielding wat in een thuissituatie niet nodig is, gebruik hiervan is overdreven. Cat7 word ook niet ondersteund voor de gewone RJ45 connectoren maar wordt toegepast met GG45 en TERA connectoren. Op internet zie je wel dat vele webshops gewone connectoren verkopen voor deze categorie, maar in werkelijkheid zijn dit gewone Cat6 of Cat6A connectoren. Hierdoor heb je dan maximaal een Cat6 of Cat6A verbinding hebt.

Daarna heb je nog categorie 8.

Deze kabels ondersteunen een snelheid van 40Gbps maar slechts tot 30m. Deze kabels worden niet in een thuissituatie gebruikt maar wel in datacenters.

Meer info hierover vind je hier: https://www.flukenetworks.com/blog/cabling-chronicles/what-ever-happened-category-7?ls=social&linkId=133932919

En hier: https://www.cablematters.com/blog/Networking/what-is-cat7-and-why-you-don-t-need-it

En hier: https://www.cablematters.com/blog/Networking/what-is-cat8?utm_source=bouwinfo.be&utm_medium=content&utm_campaign=partnersite



Nu ga ik het hebben over het type kabel.



Je hebt de kabels in U/UTP, F/UTP, S/UTP, SF/UTP, UFTP, F/FTP, S/FTP, SF/FTP.

(stukje met uitleg over het verschil van de typen kabels?)

Voor in huishoudelijke situaties is U/UTP meer dan voldoende. In huishoudelijke heb je niet te maken met grote stroomgebruikers die situaties van kabels met shielding noodzakelijk maken.

Meer info hierover vind je hier: https://www.universalnetworks.co.uk/faq/what-does-utp-s-utp-ftp-stp-and-sftp-mean/



De netwerkkabels kabels worden geleverd in 2 vormen. Je hebt ze met een solid (vaste) kern of je hebt ze met stranded (meerdere gevlochte kern).

Voor vaste bekabeling gebruik altijd de kabels met solid kern. Meer info hierover vind je hier: https://www.truecable.com/blogs/cable-academy/solid-vs-stranded-ethernet-cable?gclid=Cj0KCQiA0p2QBhDvARIsAACSOOMw4vVlXSWfuoeCOJWt8E6FEVgh1BvjWVEZeV-TGWBHf_YWz7Ck7RwaAhyDEALw_wcB



Het afmonteren van kabels.



Netwerkkabels in de muur monteer je best af op keystones. Dit is makkelijk en werkt snel. Vroeger werd veelal een LSA strook gebruikt, maar voor een LSA strook heb je speciale tooling nodig. Voor keystones heb je dit niet nodig.



Hetzelfde geldt bij patchpanelen. Er zijn patchpanelen waar je keystones in kunt klikken en er zijn panelen met LSA strook aan de achterkant.

Je ziet soms foto's dan op internet voorbij komen waarbij een patchpaneel of muuraansluiting met LSA strook is gebruikt, en waarbij de eigenaar klaagt dat zijn verbinding maar 100Mbps is. Als je dan naar de foto kijkt zie je ook meteen waarom. Dit komt omdat de twisting uit de aders is gedraaid wat de snelheid sterk beinvloedt.

Dus een tip laat de twisting in de aders zo veel mogelijk intact om de volle snelheid te kunnen benutten. Keystones zijn voor een solid kern maar sommige fabrikanten hebben ze ook voor stranded kern.



Afmonteren met connectoren, RJ45 male connectors en de MPTL plug.



Eerst de RJ45 male connectors.

Je ziet in veel webshops dat ze RJ45 voor alle categorieën verkopen, maar dat is niet waar. Deze connectoren zijn bedoeld voor kabels van Cat5e en Cat6 om zelf een connector op een utp kabel te knijpen. Voor de hogere categorieën kabels is de MPTL plug ontwikkeld.

Er zijn RJ45 male connectoren voor solid en stranded kabels maar je pas hierbij welke je koopt. De pinnetjes in de connectoren zijn niet geschikt voor beide typen aders. Hierover kun je meer info zien op volgende link: https://www.fiber-optic-solutions.com/choose-boot-cover-rj45-plug-cat5e-cat6-cat6a-bulk-cables.html



Dan de MPTL plug. Deze is speciaal ontwikkeld voor Cat6A kabels omdat de vereisten strenger zijn. Je kunt deze pluggen ook op andere categorieën gebruiken. De MPTL plug wordt altijd aan de kant van het toestel (bv. Camera, Acces Point) gebruikt. Hierover kun je meer info zien op volgende link: https://www.networkworld.com/article/3243048/the-rise-of-modular-plug-terminated-links.html



Ik heb het al over de maximale afstanden gehad, maar om volgens norm te werken moet je de opgegeven afstand minus 10m nemen. Dus voor Cat6 op 1Gbps is de maximale afsand 100m - 10m = 90m. Die 10 meter wordt toegerekend aan de overgang keystones/connectoren en het stuk van de patchkabel om van het netwerk naar het toestel te gaan.

Meer info kun je hier vinden: https://icc.com/help-article/permanent-link-test-channel-test/

en hier: https://www.flukenetworks.com/blog/cabling-chronicles/channel-permanent-link-patch-cords-mptl-e2e-oh-my#:~:text=The%20permanent%20link%20is%20the,patch%20panel%20to%20patch%20panel



Ps. als je UTP kabels koop let er dan ook op dat ze volledig uit koper bestaan en niet uit CCA of CCS. (zie ook forumtopis inferieure netwerkkabels, link toevoegen)



Zo zijn er 3 veel gebruikte verschillende materialen waaruit kabels worden vervaardigd, dit zijn in de meeste gevallen:

Cu (pure zuurstofvrije copper)

CCA (copper coated aluminium)

CCS (copper coated steel)
 
Laatst bewerkt:
Goeie uitleg.
Maar de vraag die ik mij stel, je zegt dat mensen geen CCA of CCS-kabels moeten kopen.
Maar in veel gevallen laten mensen kabels leggen in voorbedrade flexibele buizen of men legt zelf voorbedrade flexibele buizen.
Je kiest daar niet welk merk of type daarin zit natuurlijk.
 
Goeie uitleg.
Maar de vraag die ik mij stel, je zegt dat mensen geen CCA of CCS-kabels moeten kopen.
Maar in veel gevallen laten mensen kabels leggen in voorbedrade flexibele buizen of men legt zelf voorbedrade flexibele buizen.
Je kiest daar niet welk merk of type daarin zit natuurlijk.
Nee, als je preflex met utp neemt kies je dat niet. Maar je kunt ook lege flex leggen en er zelf utp kabels in trekken.
 
Goeie uitleg.
Maar de vraag die ik mij stel, je zegt dat mensen geen CCA of CCS-kabels moeten kopen.
Maar in veel gevallen laten mensen kabels leggen in voorbedrade flexibele buizen of men legt zelf voorbedrade flexibele buizen.
Je kiest daar niet welk merk of type daarin zit natuurlijk.

Eerste rol die ik openklik bij cebeo heeft al die informatie gewoon in de productfiche

 
Eerste rol die ik openklik bij cebeo heeft al die informatie gewoon in de productfiche

Dus jij denkt dat als je die rol koopt je UTP-kabel krijgt met puur koper geleiders? :p
Heb je zelf zo een rol gekocht? Welke kabel zat daarin?
Met daarop te zetten koper liegen ze niet als ze CCA geven. Dat bevat ook gewoon koper.

Dit is ook zo een sheet van veelgebruikte flex. Niks vermelding welke kabel of wat dan ook.
 
Dus jij denkt dat als je die rol koopt je UTP-kabel krijgt met puur koper geleiders? :p
Heb je zelf zo een rol gekocht? Welke kabel zat daarin?
Met daarop te zetten koper liegen ze niet als ze CCA geven. Dat bevat ook gewoon koper.

Dit is ook zo een sheet van veelgebruikte flex. Niks vermelding welke kabel of wat dan ook.

Als er in de beschijving letterlijk staat dat het materiaal koper is, en niet koper met allumium, kan je daar wel van uit gaan, ja.
 
Als er in de beschijving letterlijk staat dat het materiaal koper is, en niet koper met allumium, kan je daar wel van uit gaan, ja.
Nee maar heb je al eens zo een rol besteld en geïnstalleerd, dat was de vraag :p
Ik heb zo nog een rolletje liggen waar ik anders wel eens een foto van wil nemen :p
 
Nergens van uitgaan, productfiche of niet. Best zelf testen. Stukje draad strippen en vlam onder houden --> grote kans dat het afbreekt, wat bij echt koper niet het geval zou mogen zijn.
 
Als er in de beschijving letterlijk staat dat het materiaal koper is, en niet koper met allumium, kan je daar wel van uit gaan, ja.
Speciaal toch eens een foto gemaakt van een stukje gevonden in de rol preflex :p


Dus duidelijk de vermelding van AWG23 op een cat6-kabel. Met andere woorden gewoon CCA kabel die een sectie verhoogd is om dezelfde waarden te krijgen als Cu in AWG23.
 
Hoeveel van die cowboyverhalen van dat heel de wereld vol zit met CCA kabels zijn eigenlijk waar? Als ik mij niet vergis komen CCA kabels niet door enkele testen, waardoor ze bepaalde keurmerken niet kunnen krijgen, of zelfs niet voldoen aan de eisen voor cat6 (dat heeft niks met het materiaal te maken, wel met storing in bepaalde frequentiegebieden). Misschien zijn CCA kabels al ver genoeg gevorderd om wel perfect aan de cat6 eisen te voldoen, maar ik betwijfel toch of gerespecteerde fabrikanten rap een paar cent gaan besparen terwijl ze daarmee hun reputatie op het spel kunnen zetten.

Van de andere kant kan je ook nog redeneren dat als een CCA kabel alle testen doorstaat, dat er dan niet echt een probleem is. Je moet er dan wel rekening mee houden dat die minder goed tegen plooien kunnen, en dat alleen zou voor mij al voldoende zijn om ervan weg te blijven. Maar als dat in je muur zit, en het werkt prima, is er eigenlijk niet echt een probleem met CCA kabels bij mijn weten.

Mijn raad bij het kopen van netwerkkabels is dan ook om die bij een fatsoenlijke groothandel te gaan halen, en niet de goedkoopste proberen te zoeken op het internet.
 
Hoeveel van die cowboyverhalen van dat heel de wereld vol zit met CCA kabels zijn eigenlijk waar? Als ik mij niet vergis komen CCA kabels niet door enkele testen, waardoor ze bepaalde keurmerken niet kunnen krijgen, of zelfs niet voldoen aan de eisen voor cat6 (dat heeft niks met het materiaal te maken, wel met storing in bepaalde frequentiegebieden). Misschien zijn CCA kabels al ver genoeg gevorderd om wel perfect aan de cat6 eisen te voldoen, maar ik betwijfel toch of gerespecteerde fabrikanten rap een paar cent gaan besparen terwijl ze daarmee hun reputatie op het spel kunnen zetten.

Van de andere kant kan je ook nog redeneren dat als een CCA kabel alle testen doorstaat, dat er dan niet echt een probleem is. Je moet er dan wel rekening mee houden dat die minder goed tegen plooien kunnen, en dat alleen zou voor mij al voldoende zijn om ervan weg te blijven. Maar als dat in je muur zit, en het werkt prima, is er eigenlijk niet echt een probleem met CCA kabels bij mijn weten.

Mijn raad bij het kopen van netwerkkabels is dan ook om die bij een fatsoenlijke groothandel te gaan halen, en niet de goedkoopste proberen te zoeken op het internet.
Als het in uw muur zit, en het werkt, dan mag daar van mijn part gewoon ijzerdraad inzitten ook ze :p.

Ik denk ook dat de nadelen van CCA uitvergroot worden. De plooibaarheid is imo hét grote probleem maar eens ze aangesloten zijn zonder aderbreuk...
 
Hoeveel van die cowboyverhalen van dat heel de wereld vol zit met CCA kabels zijn eigenlijk waar? Als ik mij niet vergis komen CCA kabels niet door enkele testen, waardoor ze bepaalde keurmerken niet kunnen krijgen, of zelfs niet voldoen aan de eisen voor cat6 (dat heeft niks met het materiaal te maken, wel met storing in bepaalde frequentiegebieden). Misschien zijn CCA kabels al ver genoeg gevorderd om wel perfect aan de cat6 eisen te voldoen, maar ik betwijfel toch of gerespecteerde fabrikanten rap een paar cent gaan besparen terwijl ze daarmee hun reputatie op het spel kunnen zetten.

Van de andere kant kan je ook nog redeneren dat als een CCA kabel alle testen doorstaat, dat er dan niet echt een probleem is. Je moet er dan wel rekening mee houden dat die minder goed tegen plooien kunnen, en dat alleen zou voor mij al voldoende zijn om ervan weg te blijven. Maar als dat in je muur zit, en het werkt prima, is er eigenlijk niet echt een probleem met CCA kabels bij mijn weten.

Mijn raad bij het kopen van netwerkkabels is dan ook om die bij een fatsoenlijke groothandel te gaan halen, en niet de goedkoopste proberen te zoeken op het internet.
Als het in uw muur zit, en het werkt, dan mag daar van mijn part gewoon ijzerdraad inzitten ook ze :p.

Ik denk ook dat de nadelen van CCA uitvergroot worden. De plooibaarheid is imo hét grote probleem maar eens ze aangesloten zijn zonder aderbreuk...
Probeer dan maar eens over een CCA kabel POE mee te sturen eens zien hoever je zult geraken en wanneer je u kabels moet vervangen naar pure koperen kabels.
 
Mijn raad bij het kopen van netwerkkabels is dan ook om die bij een fatsoenlijke groothandel te gaan halen, en niet de goedkoopste proberen te zoeken op het internet.
In mij ervaring vragen de gerenomeerde groothandels toch een premium prijs die ze niet kunnen verantwoorden.
Zoals al tot tranen toe herhaald is cat5e al meer als genoeg voor een gemiddelde thuissituatie, dus mijn cheap-o Digitus Amazon-bestelde "cat7" AWG 23 S-FTP zal wel geen kink geven met het toekomstig 8k filmpje (want dat heb ik nu zelfs niet) dat ik ga streamen van mijn NAS. Of dat 1TB spelletje dat de kleine net gekocht heeft en nù wil spelen.

Kabels hertrekken zal hier trouwens moeilijk gaan, we hebben door omstandigheden alles zowat op 1 dag moeten trekken. Er liggen er zelfs "bloot" in de chape, zonder die befabelde flex, God forbid. Dat gaat me binnen een jaar of 15 waarschijnlijk eens een dikke vloek opleveren.
 
Speciaal toch eens een foto gemaakt van een stukje gevonden in de rol preflex :p


Dus duidelijk de vermelding van AWG23 op een cat6-kabel. Met andere woorden gewoon CCA kabel die een sectie verhoogd is om dezelfde waarden te krijgen als Cu in AWG23.

CAT6 kan zowel in 24 als in 23 zijn dacht ik?
 
CAT6 kan zowel in 24 als in 23 zijn dacht ik?
Wat je vaak ziet is CCA-kabel die in AWG23 gemaakt wordt om zo de voorgeschreven waarden van Cu AWG24 te kunnen halen.
Met andere woorden een trapje in sectie omhoog om het verlies te beperken.
Ja er bestaat ook AWG23 Cu-kabel, maar dat is veel schaarser en voor een fabrikant heeft dat weinig meerwaarde want is duurder in productie en met AWG24 halen ze ook de norm.

Dat is trouwens ook de grote reden waarom fabrikanten CCA-kabel produceren, kostprijs. Als je 1 cent per meter uitspaart daarmee en je produceert 5km per dag dan is de som snel gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Probeer dan maar eens over een CCA kabel POE mee te sturen eens zien hoever je zult geraken en wanneer je u kabels moet vervangen naar pure koperen kabels.
Da's inderdaad een goeie ja. Ik vergeet PoE vaak in thuissituaties, maar het is iets wat tegenwoordig wel vaker voorkomt ja. Hier hebben we stopcontacten voorzien op plaatsen waar eventueel een access point komt, maar ik kan me voorstellen dat er tegenwoordig al rapper een access point tegen het plafond wordt gehangen (wat wij achteraf gezien beter ook voorzien hadden).

In mij ervaring vragen de gerenomeerde groothandels toch een premium prijs die ze niet kunnen verantwoorden.
Zoals al tot tranen toe herhaald is cat5e al meer als genoeg voor een gemiddelde thuissituatie, dus mijn cheap-o Digitus Amazon-bestelde "cat7" AWG 23 S-FTP zal wel geen kink geven met het toekomstig 8k filmpje (want dat heb ik nu zelfs niet) dat ik ga streamen van mijn NAS. Of dat 1TB spelletje dat de kleine net gekocht heeft en nù wil spelen.

Kabels hertrekken zal hier trouwens moeilijk gaan, we hebben door omstandigheden alles zowat op 1 dag moeten trekken. Er liggen er zelfs "bloot" in de chape, zonder die befabelde flex, God forbid. Dat gaat me binnen een jaar of 15 waarschijnlijk eens een dikke vloek opleveren.
Ik wil helemaal niet tegenspreken dat cat5e genoeg is vandaag. Je vind zelfs amper apparatuur die sneller kan dan de bandbreedte van cat5e (da's voorlopig enkel duur professioneel spul). Maar je weet niet wat de toekomst brengt. Ik zou het risico niet willen lopen om over 20 jaar te moeten vloeken dat je 20 euro bespaard hebt op kabels, terwijl er dan mogelijk wel toepassingen zijn die echt baat hebben met pakweg 10Gbit netwerken. Wie weet zijn er dan alledaagse VR toepassingen die veel bandbreedte vereisen.
 
Terug
Bovenaan