Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

Een kabel rechtstreeks inpleisteren is toch ook niet bijster snugger he? Je kan een gewone PVC buis met bochtjes boven en onder, of specifiek daarvoor bedoelde buizen gewoon inwerken. En steek dat groot genoeg dat je nooit zit te klooien.
Ik denk dat je zou schrikken hoeveel kabels er ingepleisterd worden :p
Een ex-collega plaatste na zijn uren nog wat elektriciteit en plaatste altijd XVB gewoon rechtstreeks in de muur.

Een datakabel is wel nog iets anders. Maar ook daarvan zou ik niet schrikken dat men dit gewoon achter de pleister steekt.
En trump bevestigt dit ook :p
 
Ik denk dat je zou schrikken hoeveel kabels er ingepleisterd worden :p
Een ex-collega plaatste na zijn uren nog wat elektriciteit en plaatste altijd XVB gewoon rechtstreeks in de muur.

Een datakabel is wel nog iets anders. Maar ook daarvan zou ik niet schrikken dat men dit gewoon achter de pleister steekt.
En trump bevestigt dit ook :p
Ok electriciteit, vind het nog op niks trekken maar tot daar aan toe. HDMI.. je weet dat die kabel niet up-to-date blijft.. ooit vervang je die.
 
En wat zou dan het probleem zijn met een xvb gewoon in te cementeren?

Flex is er ook maar gekomen omdat het goedkoper is dan kabel. (en gemaklijker ontmanteld)
 
Je zou kunnen argumenteren dat je met een flex nog een waterkansje hebt moest de kabel ooit moeten worden vervangen. Let wel, waterkansje.
 
Vandaag was ik op de zolder om de bekabeling van het thuisnetwerk eens te bekijken.
Vorige eigenaar heeft de versterker van het binnenkomende netwerk op de zolder laten plaatsen.
Vanuit de zolder komt er dan een coax in een (gastenslaap-)kamer waarop de modem insteekt.
Die modem heeft dan enkele utp kabels die via de kruipkelder naar andere kamers gaat.
De bekabeling van de kruipkelder laat te wensen over, ik weet maar van 1 werkende verbinding van mijn slaapkamer naar de woonkamer.
Ik zou die willen gebruiken om de woonkamer van bekabeld internet te voorzien, maar die modem maakt te veel lawaai om in mijn slaapkamer te plaatsen.
Dus zou ik de modem op de zolder willen plaatsen, 1 utp uit het plafond rechtstreeks naar de kruipkelder willen laten gaan en vandaar uit verder verdelen. Met een degelijke kabelgoot kan die slaapkamer daar geen nadeel ondervinden.
Ik gebruik amper wifi, maar gasten en bezoekers uiteindelijk wel. Het bereik van de wifi moest al versterkt worden tot in de veranda met een Powerline.

Maar, wat zijn de nadelen van een modem op de zolder te plaatsen?
Minder wifi bereik?
Temperatuur?
Fysieke bereikbaarheid van de modem?
Een extra laag switches in het netwerk?
 
Gisteren nog wat UTP (wel, S/FTP) Cat6A endpoints aan het aansluiten hier thuis, ontdek ik dat een van mijn dubbele kabels kapot is en de oranje blijkt contact te maken met de blauwe (en de ground, het STP schild). Na beide uiteinden verder heel voorzichter te strippen, veel heen en weer geloop, en dan uiteindelijk 3 uur verder van zoeken en geen zichtbare beschadiging aan de kabel (voor zover deze niet in de muur zit) te vinden, heb ik die poort dan maar met 4 aders aangesloten: 100Base-TX met pin 1-2-3-6 (en bruin/groen ipv het gewoonlijke oranje/groen wegens oranje defect).
Wonder boven wonder krijg ik met mijn switch en ethernet-USB-c adaptor gewoon netjes 100Mbit zoals verwacht in die configuratie.
Erg netjes is het niet, maar dit is dan toch beter dan niets.
Kabel hertrekken gaat moeilijk zijn aangezien ze hier in de muur zijn weggewerkt (en deze een dubbele kabel is).
Heeft ook weinig nut, aangezien er een goeie connectie naast zit.
Enkel stom dat ik het niet deftig kan oplossen.
 
Wel, hier heb ik dan toch via de zolder kabels getrokken en die uit het plafond laten komen met kabelgoot + buis.
In de woonkamer komt dan de kabel uit vloer met die nog werkende kabel in de kruipkelder. Modem/router nog steeds op dezelfde plaats.
Resultaat is 5-10ms betere ping op de PS5 die hiervoor via Telenet Powerline met de Telenet modem/router was verbonden.
Van 25-30ms naar 15-25ms.
En wellicht ook betere betrouwbaarheid want die Powerline deed soms moeilijk.
 
Nergens van uitgaan, productfiche of niet. Best zelf testen. Stukje draad strippen en vlam onder houden --> grote kans dat het afbreekt, wat bij echt koper niet het geval zou mogen zijn.
Ik heb dat voor de lol eens gedaan en de koper verkleurt en wordt dan zwart boven de vlam, maar breekt niet af. Dus ik mag er dan vanuit gaan dat de elektricien mij dus niet in het zak gezet heeft en dus weldegelijk volle koperen geleiders gebruikt heeft zoals ik gevraagd had ?
 
Waar kopen jullie netwerkkabels, RJ45 connectoren etc meestal aan?
Ik heb cat6a kabel maar lees in de beginpost dus dat ik 'speciale' RJ45 connectoren nodig heb dus dan snuister ik graag even rond in zo'n webshop.
 
Waar kopen jullie netwerkkabels, RJ45 connectoren etc meestal aan?
Ik heb cat6a kabel maar lees in de beginpost dus dat ik 'speciale' RJ45 connectoren nodig heb dus dan snuister ik graag even rond in zo'n webshop.

Zoals altijd heb je een connector nodig van dezelfde klasse als de kabel. Dus RJ45 cat 6a.

Maar dat is geen speciale RJ45 connector, die heb je enkel nodig bij cat7 en cat7a. En dit noemt dan de GG45, aangezien dit de enigste is die backwardscompatibel is met de RJ45 connector. De andere optie, de tera, is niet backwards compatibel.
Uiteindelijk is het feit dat het lang geduurd heeft om een effectieve standaard te hebben die backwards compatibel was ook 1 van de belangrijke redenen waarom dat niet echt is doorgebroken. En natuurlijk, na de introductie van de cat6a kabel, is cat7 en cat7a voor residentiële, kantoor en schooltoepassingen volledig de doodsteek gegeven.

Vergeet namelijk niet dat als je de volle capaciteit van de GG45 of de tera wil gebruiken uw actief materiaal (switchen en dergelijke) ook diezelfde connectoren moet ondersteunen. En daar is, of op zijn minst lijkt het zo, dat men eerder 2 RJ45 poorten voorziet indien men nood heeft aan de grotere bandbreedte die de cat7a en cat8 bekabeling normaliter voorziet dan dat men zijn lineup verandert.
 
Mss een domme vraag, maar overal ethernet poorten voor internet. Is dat niet redelijk duur en omslachtig voor enkel internet? In ons vorig huis had elke kamer 2 poorten. Die zijn nooit gebruikt geweest, alles was via wifi. Vonden we zelf (en de kinderen) veel gemakkelijker.
Nu in ons huidige huis is ook alles wifi en geen moment problemen ermee. Zit aan +500mbps.
 
@xxxracexxx : Die meerprijs valt op zich wel mee denk ik?

Hier heb ik aan de SOD een meerprijs van 580€ moeten betalen om de drie kamers boven een dubbele UTP en een coax te geven.

Vooral die coax is nog ongebruikt, de UTP merendeels ook maar op totaalbudget is die 580€ niks.
 
Mss een domme vraag, maar overal ethernet poorten voor internet. Is dat niet redelijk duur en omslachtig voor enkel internet? In ons vorig huis had elke kamer 2 poorten. Die zijn nooit gebruikt geweest, alles was via wifi. Vonden we zelf (en de kinderen) veel gemakkelijker.
Nu in ons huidige huis is ook alles wifi en geen moment problemen ermee. Zit aan +500mbps.
Zoals ik al zei, als je het zelf doet/aansluit valt dat reuze mee. Is het Overkill? Waarschijnlijk wel. Persoonlijk heb ik liever dingen als camera's, deurbellen, HTPC, NAS, NVR, gaming PC, Access Point(s), zonnepaneelomvormer (yay SMA om UTP aansluiting te hebben) etc. allemaal bedraad aangesloten. Gewoon om geen zever te hebben met die dingen qua dekking en stabiliteit van de verbinding. Plus, bedraad is nog steeds zuiniger voor van die dingen die 24/7 aan staan.

Meer en meer consumer electronics hebben nu ook 2,5Gbps ethernet aansluitingen, da's nog steeds 5 keer meer bandbreedte dan je wifi.
En hoe meer toestellen tegelijkertijd aan je wifi hangen, hoe meer je dit gaat merken (zelfs los van de bandbreedte, puur gewoon aantal clients en beperkingen van je AP).
 
Zoals altijd heb je een connector nodig van dezelfde klasse als de kabel. Dus RJ45 cat 6a.
Maar wat maakt de cat6a RJ45 connector dan anders dan een cat6 RJ45 connector als het dezelfde aansluitingen heeft?
Ik wil gerust wat meer uitgeven aan een cat6a connector als het nodig is, maar op dit moment snap ik nog niet waarom het mijn netwerk beter zou maken :p
 
Maar wat maakt de cat6a RJ45 connector dan anders dan een cat6 RJ45 connector als het dezelfde aansluitingen heeft?
Ik wil gerust wat meer uitgeven aan een cat6a connector als het nodig is, maar op dit moment snap ik nog niet waarom het mijn netwerk beter zou maken :p

Cat6A aders zijn dikker dan Cat6 aders. Een Cat6 zal je in een 8P8C (RJ45) met 8 op een rij krijgen. Voor Cat6A en hoger heb je staggered connectors nodig. Die hebben eigenlijk 2 verdiepen in de 8P8C connector. Die connectors komen met een hulpstukje om dat erin te krijgen.
 
Cat6A aders zijn dikker dan Cat6 aders. Een Cat6 zal je in een 8P8C (RJ45) met 8 op een rij krijgen. Voor Cat6A en hoger heb je staggered connectors nodig. Die hebben eigenlijk 2 verdiepen in de 8P8C connector. Die connectors komen met een hulpstukje om dat erin te krijgen.
Bedankt voor de informatie. Ik ga dat eens visueel proberen op te zoeken want ik ben nog niet volledig mee.
 
Bedankt voor de informatie. Ik ga dat eens visueel proberen op te zoeken want ik ben nog niet volledig mee.

Dat is wat ik bedoel.

Je hebt daar ook een andere perstang voor nodig als de Cat6 connectors.
 

Dat is wat ik bedoel.

Je hebt daar ook een andere perstang voor nodig als de Cat6 connectors.
Als je je installatiekabels gaat krimpen verdien je opgesloten te worden :).
Mijn krimptang kan beiden zonder issue krimpen.

Alle gekheid op een stokje, normaal krijg je een cat6a kabel wel in een cat6 LSA strook ofwel cat6 keystones.
Op die kabels in je muur ga je normaliter geen connector zetten (hoewel ik hier een paar uitzonderingsendpoints heb die zo wel gaan werken omdat deftig termineren buiten aan plafonds etc gewoon lastiger is 😅). Maar volgens de regels van de kunst doe je dat dus doorgaans niet en komt je kabel uit de muur aan een deftig eindpunt (ofwel LSA strook, ofwel keystones aan de kast, en zo'n Niko netwerk plugje aan de andere kant, wat trouwens steeds een merde is om deftig aan te sluiten).
 
Als je je installatiekabels gaat krimpen verdien je opgesloten te worden :).
Mijn krimptang kan beiden zonder issue krimpen.

Alle gekheid op een stokje, normaal krijg je een cat6a kabel wel in een cat6 LSA strook ofwel cat6 keystones.
Op die kabels in je muur ga je normaliter geen connector zetten (hoewel ik hier een paar uitzonderingsendpoints heb die zo wel gaan werken omdat deftig termineren buiten aan plafonds etc gewoon lastiger is 😅). Maar volgens de regels van de kunst doe je dat dus doorgaans niet en komt je kabel uit de muur aan een deftig eindpunt (ofwel LSA strook, ofwel keystones aan de kast, en zo'n Niko netwerk plugje aan de andere kant, wat trouwens steeds een merde is om deftig aan te sluiten).

Ja goed maar daar ging het niet over. Hij moest weten wat het verschil is in verband met 8P8C eindstukken.
 
Ja goed maar daar ging het niet over. Hij moest weten wat het verschil is in verband met 8P8C eindstukken.
Mijn punt was eerder dat hij waarschijnlijk die connectors niet eens nodig heeft.

Maar dat weten we niet natuurlijk :).
 
Terug
Bovenaan