Tips voor iedereen die zijn eigen netwerkkabels thuis zelf wilt leggen.

POE is handig voor access points (moet je geen stekker meer insteken) en voor IP camera's. Je zult eveneens een POE-switch moeten voorzien.
Dus gewoon een switch voorzien die POE ondersteunt en dan volstaat gewoon een cat. 6a kabel die gelegd wordt naar bijvoorbeeld de plaats waar ik een access point wil voorzien? Kan wel interessant zijn voor de dekking op de bovenverdieping.

Zijn er overigens argumenten om de ingebouwde WiFi op de modem van de provider niet te gebruiken en iets gelijkaardigs te hangen op de benedenverdieping?

En cat. 6a is voldoende om de nodige spanning te leveren of moet je dan toch naar andere kabels gaan van een andere categorie?

Dus gewoon een switch voorzien die POE ondersteunt en dan volstaat gewoon een cat. 6a kabel die gelegd wordt naar bijvoorbeeld de plaats waar ik een access point wil voorzien? Kan wel interessant zijn voor de dekking op de bovenverdieping.

Zijn er overigens argumenten om de ingebouwde WiFi op de modem van de provider niet te gebruiken en iets gelijkaardigs te hangen op de benedenverdieping?

En cat. 6a is voldoende om de nodige spanning te leveren of moet je dan toch naar andere kabels gaan van een andere categorie?
Het moet een AP zijn dat POE ondersteunt he, maar ja idd. Power voor het AP loopt over de netwerkkabel.

Ik heb in het hele huis cat6 (geen a). Ik heb ook geen kabellengtes >50m dus er was niet veel voordeel. Dat werkt perfect voor mijn POE.

Mijn reden om achter de provider router een eigen router, switch en AP's te zetten is omdat die provider router in de kelder staat (dus geen wifi dekking), ik mijn netwerk opdeel in vlans, ik POE wilde voor mijn AP's en toekomstige ipcams, en mijn nas-server een 10G verbinding heb gegeven zodat die meerdere clients aan volle 1G snelheid kan bedienen (overkill maar goed, "omdat het kon", mijn POE-switch had 4 10G poorten).

Als uw provider router ergens staat waar quasi het hele huis bediend kan worden door wifi (5Ghz reikt niet ver) en je vrede hebt met de wifi snelheid, dan kan je evengoed die router van de provider gebruiken.

Ondertussen ben ik nog eens door de plannen aan het gaan waar we stopcontacten, schakelaars en UTP willen voorzien. Stopcontacten en schakelaars spreken nogal voor zich (even door de bouw gaan ter plekke en aanduiden).

Maar van de UTP kabels lig ik toch al een paar nachten wakker. Want als ik alles bij elkaar tel, dan kom ik misschien aan 25 UTP aansluitingen voor o.a.
  • 4 aan TV, digibox etc
  • 4 in bureau beneden
  • 4 in bureau boven
  • 4 in de twee slaapkamers
  • 2 voor AP’s
  • 2 voor outdoor camera
  • Technische ruimte
  • Laadpaal
  • Videofoon?
  • Thermostaat?
Ding is dat ik graag in het Unifi ecosysteem wil stappen, dus ben ik aan het kijken naar een Cloud Gateway Max + 2 AP’s + 2 camera’s. Maar ik breek mijn hoofd over de switch…
De switch met 24 poorten en PoE kost al gauw een €700-800. Niet elke plek heeft meteen UTP nodig. Slaapkamer bijvoorbeeld is voor als de kinderen studeren.
Dus ofwel direct een 24-poorten switch ofwel starten met een Switch Flex met 8 poorten en later uitbreiden?
Zijn er hier veel Unifi gebruikers die mij wat kunnen adviseren?

Bijkomend: de plek om de gateway en switch te zetten of hangen.
Alles komt langs de ene kant van de garage binnen, maar de elektriciteitskast komt aan de andere kant van de garage. Ik was aan het denken om de switch zo dicht mogelijk bij de kast te hangen zodat ik met alle UTP’s direct mee met de andere elektriciteitskabels doorheen het huis kan volgen. Any thoughts?

Desnoods hang ik een mini patchkast boven de binnendeur van de garage voor de gateway en switch?

#ietsmetbosenbomen :thinking: :help:

Ik vind het onlogisch om ooit 4 UTP-kabels naar hetzelfde punt te trekken; dan zou ik altijd opteren voor een kleine switch.
Aan de TV kan ik dat inderdaad voorzien. Ubiquiti heeft zo’n mini switch van 4.

EDIT: die in de bureau zijn er telkens twee in twee aparte hoeken. Dat kan je toch moeilijk nog eens switchen of je moet uw UTP’s in het zicht door de kamer trekken?

Ondertussen ben ik nog eens door de plannen aan het gaan waar we stopcontacten, schakelaars en UTP willen voorzien. Stopcontacten en schakelaars spreken nogal voor zich (even door de bouw gaan ter plekke en aanduiden).

Maar van de UTP kabels lig ik toch al een paar nachten wakker. Want als ik alles bij elkaar tel, dan kom ik misschien aan 25 UTP aansluitingen voor o.a.
  • 4 aan TV, digibox etc
  • 4 in bureau beneden
  • 4 in bureau boven
  • 4 in de twee slaapkamers
  • 2 voor AP’s
  • 2 voor outdoor camera
  • Technische ruimte
  • Laadpaal
  • Videofoon?
  • Thermostaat?
Ding is dat ik graag in het Unifi ecosysteem wil stappen, dus ben ik aan het kijken naar een Cloud Gateway Max + 2 AP’s + 2 camera’s. Maar ik breek mijn hoofd over de switch…
De switch met 24 poorten en PoE kost al gauw een €700-800. Niet elke plek heeft meteen UTP nodig. Slaapkamer bijvoorbeeld is voor als de kinderen studeren.
Dus ofwel direct een 24-poorten switch ofwel starten met een Switch Flex met 8 poorten en later uitbreiden?
Zijn er hier veel Unifi gebruikers die mij wat kunnen adviseren?

Bijkomend: de plek om de gateway en switch te zetten of hangen.
Alles komt langs de ene kant van de garage binnen, maar de elektriciteitskast komt aan de andere kant van de garage. Ik was aan het denken om de switch zo dicht mogelijk bij de kast te hangen zodat ik met alle UTP’s direct mee met de andere elektriciteitskabels doorheen het huis kan volgen. Any thoughts?

Desnoods hang ik een mini patchkast boven de binnendeur van de garage voor de gateway en switch?

#ietsmetbosenbomen :thinking: :help:

Ik zou niet beknibbelen op de bedrade UTP punten. Je kan er later geen bij toveren.

- elke plek waar je een vaste bureau wil inrichten (of kan inrichten) (slaapkamers kinderen dus!, al dan niet op meerdere mogelijke locaties in een kamer als je nog niet zeker bent of wil kunnen veranderen).
- minstens een dubbel waar je een tv zet (of in de toekomst kan zetten)
- dubbel aan de (toekomstige) laadpaal
- aan de digitale meter (als punt om met de p1 kabel uit te komen van je laadpaal, voor je pv-omvormer, als je isp modem daar staat en je eigen netwerkkast elder als punt om je wan door te verbinden, ...)
- aan de ventilatie unit
- aan de warmtepomp
- overal waar het interessant is om een AP te hebben (typisch aan locatie bureau, op de bovenverdieping aan beide kanten van het huis)
- waar je denkt ip camera's te kunnen zetten
(- in uw tuinhuis)

Laat die allemaal samenkomen aan een netwerkkast en leg af op een patchpaneel en plaats daar al je netwerk en it stuff.

Ik heb 36 patches in mijn serverkast.

Kan in de buurt van je elektrische kast maar hoeft niet. Mijn serverkast staat 3m naast m'n domoticakast maar de netwerkkabels hebben een aparte doorvoer en kabelgoot.

Plaats de netwerkkast op een beetje een makkelijk bereikbare locatie

Voorzie wat ruimte (en stopcontacten) voor als je in de toekomst wat IT materiaal hebt weg te bergen (home servertje voor weet ik wat, nas, ...)

Unifi biedt ook wat goedkoper materiaal voor POE. Ze hebben bv een "Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE", voor +/- 100€.
Unifi heeft ook een 24p PoE switch voor 400€ trouwens volgens mij, ipv de 800€ die jij aanhaalt: https://www.getic.com/product/unifi-switch-24-250w
Het is de 48p variant die 800€ kost.

Laatst bewerkt:
Ik zou niet beknibbelen op de bedrade UTP punten. Je kan er later geen bij toveren.

- elke plek waar je een vaste bureau wil inrichten (of kan inrichten) (slaapkamers kinderen dus!, al dan niet op meerdere mogelijke locaties in een kamer als je nog niet zeker bent of wil kunnen veranderen).
- minstens een dubbel waar je een tv zet (of in de toekomst kan zetten)
- dubbel aan de (toekomstige) laadpaal
- aan de digitale meter (als punt om met de p1 kabel uit te komen van je laadpaal, voor je pv-omvormer, als je isp modem daar staat en je eigen netwerkkast elder als punt om je wan door te verbinden, ...)
- aan de ventilatie unit
- aan de warmtepomp
- overal waar het interessant is om een AP te hebben (typisch aan locatie bureau, op de bovenverdieping aan beide kanten van het huis)
- waar je denkt ip camera's te kunnen zetten
(- in uw tuinhuis)

Laat die allemaal samenkomen aan een netwerkkast en leg af op een patchpaneel en plaats daar al je netwerk en it stuff.

Ik heb 36 patches in mijn serverkast.

Kan in de buurt van je elektrische kast maar hoeft niet. Mijn serverkast staat 3m naast m'n domoticakast maar de netwerkkabels hebben een aparte doorvoer en kabelgoot.

Plaats de netwerkkast op een beetje een makkelijk bereikbare locatie

Voorzie wat ruimte (en stopcontacten) voor als je in de toekomst wat IT materiaal hebt weg te bergen (home servertje voor weet ik wat, nas, ...)

Unifi biedt ook wat goedkoper materiaal voor POE. Ze hebben bv een "Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE", voor +/- 100€.
Unifi heeft ook een 24p PoE switch voor 400€ trouwens volgens mij, ipv de 800€ die jij aanhaalt: https://www.getic.com/product/unifi-switch-24-250w
Het is de 48p variant die 800€ kost.
Excuseer, het is inderdaad het Pro 24 model dat meer dan €700 kost. Standard PoE is €414.

Waar warmtepomp en ventilatie komt, voorzie ik ook een UTP aansluiting. Al denk ik dat dergelijke toestellen eerder op wifi werken dan rechtstreeks een UTP nodig hebben.

Aan de digitale meter ga ik nog noteren!

Waarom dubbel aan de laadpaal? Ik voorzie een laadpaal in de carport (dus stroom + 1 UTP) en bijkomend in de inpandige garage ook stroom +1 UTP voor mogelijks een toekomstige laadpaal (zal zeker niet voor de eerste komende jaren zijn!).

Ik ga akkoord om niet te besparen op de aansluitingen zelf (cfr studeerkamers). Maar dat gaat misschien pas voor binnen 10 jaar zijn. Daarom zou ik ze overal aansluiten in de muur, maar gewoon laten hangen aan de kast, en enkel de UTP’s insteken die effectief vanaf dag 1 gebruikt gaan worden = kleinere switch nodig.

Excuseer, het is inderdaad het Pro 24 model dat meer dan €700 kost. Standard PoE is €414.

Waar warmtepomp en ventilatie komt, voorzie ik ook een UTP aansluiting. Al denk ik dat dergelijke toestellen eerder op wifi werken dan rechtstreeks een UTP nodig hebben.
Mijn warmtepomp is van het merk Thermia. Enkel vaste aansluiting, geen wifi.
Mijn ventilatie-unit is van Domekt (C6F): enkel vaste aansluiting, geen wifi.
Zehnder heb ik tijdens het ontwerpproces ook bestudeerd, volgens mij idem.
Aan de digitale meter ga ik nog noteren!

Waarom dubbel aan de laadpaal? Ik voorzie een laadpaal in de carport (dus stroom + 1 UTP) en bijkomend in de inpandige garage ook stroom +1 UTP voor mogelijks een toekomstige laadpaal (zal zeker niet voor de eerste komende jaren zijn!).
Ik heb mijn laadpaal een vaste data-aansluiting gegeven. Laadpaal heeft vaak wel wifi (en 4G voor de dataverbinding naar een backoffice) dus kan je ook gebruiken maar ik zorg voor elk vast toestel in mijn huis zoveel mogelijk bedrade verbindingen.
Een tweede aansluiting kan je gebruiken om de P1-poort van je digitale meter te bereiken. (= aparte kabel)
Ik ga akkoord om niet te besparen op de aansluitingen zelf (cfr studeerkamers). Maar dat gaat misschien pas voor binnen 10 jaar zijn. Daarom zou ik ze overal aansluiten in de muur, maar gewoon laten hangen aan de kast, en enkel de UTP’s insteken die effectief vanaf dag 1 gebruikt gaan worden = kleinere switch nodig.
Alle kabels komen toe in je netwerkkast. Knijp gewoon op elke kabel een keystone en steek ze in een patch panel. Een patch panel kost niet veel en het is vervolgens ook proper afgewerkt.

edit: ik heb die unifi 24p poe pro eens bekeken. Het grootste verschil, buiten de poortsnelheid, is dat de pro-versie van de switch layer 3 functies heeft. Maar ga je dat gebruiken? Die UCG max die je wil kopen heeft al router-functionaliteit.
De UCG-max heeft ook geen 10Gbps poort, dus een 10Gbps uplink op de switch heeft niet echt toegevoegde waarde.

Ikzelf gebruik de 10Gbps poorten enkel als uplink tussen mijn router en switch (mijn nodes zijn over beiden verdeeld) en als poort voor mijn home-server (die ook een 10Gbps kaart heeft) zodat meerdere PC's aan maximale (1Gbps) snelheid bediend kunnen worden. Gezien het aantal (en leeftijd van de) gezinsleden momenteel is ook die use-case vandaag enigzins beperkt in toepassing ^^.

Laatst bewerkt:
ik heb 2 aan de TV, 2 bovenaan de overloop (hangt mijn enige wifi AP (TP-link AX20), hoera voor houtskelet!), 2 op iedere kinderkamer, en dan verder:
1 onder het keukeneiland
1 aan de thermostaat (die intussen zijn eigen tweedraadsverbinding heeft met de ketel)
1 in de hoek in de tweede helft van de living
1 waar ik een intercom voorzag beneden aan de trap/eetkamer/hal
1 in elke kamer van de zolder (we gaan die misschien nog onderverdelen
1 aan de ventllatieunit (op zolder)
1 aan de ketel (in de berging)
1 in de bureau/technische ruimte beneden
1 naar de deurbel
4 naar camera's buiten

Ik vergeet er waarschijnlijk een paar, maar kom op iets van een kleine 25 uit.
De deurbel en camera's hangen aan een NVR die ook PoE voorziet, de rest hangt ofwel aan de modem direct (game PC) of via een 20 euro kostende D-link gigabit 8-poorts switch. Dat ding doet echt gewoon wat het moet doen.
Al dat duur materiaal is in 99% van de thuisgevallen zwaar overkill.
Als je geen houten muren hebt, ga je minstens 1 (mesh) AP per verdieping willen waarschijnlijk, en dat best aan het plafond!

Ik heb nog een klein 4-poorts switchke klaarliggen indien nodig.
Waar ik meer toestellen wil aansluiten steek ik gewoon een (goedkope) switch tussen.

Alle kabels komen toe in je netwerkkast. Knijp gewoon op elke kabel een keystone en steek ze in een patch panel. Een patch panel kost niet veel en het is vervolgens ook proper afgewerkt.
Sorry voor de noobvraag (ik ben een leek), maar wat doet een switch paneel juist?

Ik dacht rechtstreeks van de switch zelf te gaan verdelen naar de kamers?

Sorry voor de noobvraag (ik ben een leek), maar wat doet een switch paneel juist?

Ik dacht rechtstreeks van de switch zelf te gaan verdelen naar de kamers?
Een geïnstalleerde netwerkkabel is een stuk vaste installatie. Die termineer je aan beide kanten met een keystone. Eén keystone zit in de netwerk-outlet in je muur, de andere klik je in een patchpaneel. Van daar gebruik je een korte patchkabel om van het patchpaneel naar de juiste switchpoort te gaan.

keystone: https://www.allekabels.be/keystone/...vi1BRApfmEpriWxt6pQHNWhwN6-9uvBsaAmOKEALw_wcB
patchpaneel: https://www.allekabels.be/patchpaneel/6253/1285968/24-poorts-patchpaneel.html?lang=nl-be.
patchkabel: https://www.allekabels.be/netwerk-kabel/191/1285931/uutp-netwerkkabel-cat-6.html?lang=nl-be

Laatst bewerkt:
Een geïnstalleerde netwerkkabel is een stuk vaste installatie. Die termineer je aan beide kanten met een keystone. Eén keystone zit in de netwerk-outlet in je muur, de andere klik je in een patchpaneel. Van daar gebruik je een korte patchkabel om van het patchpaneel naar de juiste switchpoort te gaan.

keystone: https://www.allekabels.be/keystone/...vi1BRApfmEpriWxt6pQHNWhwN6-9uvBsaAmOKEALw_wcB
patchpaneel: https://www.allekabels.be/patchpaneel/6253/1285968/24-poorts-patchpaneel.html?lang=nl-be.
patchkabel: https://www.allekabels.be/netwerk-kabel/191/1285931/uutp-netwerkkabel-cat-6.html?lang=nl-be
hoh, in bedrijven of grotere installaties is dit wel handig, maar voor thuisgebruik? Aangezien ze aan de kant van uw switch er toch altijd blijven inzitten.. Ook het aantal kabels is ook nooit veel. Voor mij is dat overkill. Ik heb ze ook gewoon direct afgemonteerd en in de switch zitten. al 4 jaar niet aangekomen.
Er bestaan RJ45 connectoren voor op vaste kabel te monteren.

• 4 aan TV, digibox etc
  • 4 in bureau beneden
  • 4 in bureau boven
Voor die dingen kan je eventueel ook werken met een In-wall. Heb die hier op verschillende plaatsen ook hangen, dan moet je maar 1 kabel naar die plek trekken, maar kan je wel 4 dingen aansluiten, en het is tevens ook een access point dus dat kan ook al de nood van een access point in die kamer wegnemen. Hier hangt er in elke slaapkamer, de bureau, en de woonkamer zo eentje

hoh, in bedrijven of grotere installaties is dit wel handig, maar voor thuisgebruik? Aangezien ze aan de kant van uw switch er toch altijd blijven inzitten.. Ook het aantal kabels is ook nooit veel. Voor mij is dat overkill. Ik heb ze ook gewoon direct afgemonteerd en in de switch zitten. al 4 jaar niet aangekomen.
Er bestaan RJ45 connectoren voor op vaste kabel te monteren.
Die gebruik ik inderdaad voor de deurbel en ga ik ook ooit voor de camera's gebruiken.
Het is niet volgens de regels van de kunst, maar werkt voor thuis meer dan goed genoeg...

Nu, aan de modem/router heb ik wel een nette LSA strook gemonteerd op een compacte horizontale 3U netwerkkastbeugel. Al is het maar om alles wat overzichtelijk te houden.

Voor die dingen kan je eventueel ook werken met een In-wall. Heb die hier op verschillende plaatsen ook hangen, dan moet je maar 1 kabel naar die plek trekken, maar kan je wel 4 dingen aansluiten, en het is tevens ook een access point dus dat kan ook al de nood van een access point in die kamer wegnemen. Hier hangt er in elke slaapkamer, de bureau, en de woonkamer zo eentje
Ik ben eerder fan om dergelijke puur als AP te gebruiken.
Aan de TV ga ik zo’n mini switch hangen. (https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-switching/products/usw-flex-2-5g-5)

Voor de andere kamers is het probleem dat er in twee hoeken telkens 2 UTP aansluitingen komen. En ik heb geen zien om fysieke UTP kabels ‘boven de grond’ te trekken…

Dit is ook een tof model: https://eu.store.ui.com/eu/en/category/switching-utility/products/usw-flex

Je kan die voeden via PoE, en op zijn beurt kan die ook nog 4 PoE poorten voeden. Op die manier kan je centraal een kleinere switch of goedkoper model met minder PoE poorten plaatsen. Zo kom ik voorlopig toe met mijn UDM SE + enkele Flex Mini's (nog een ander model), ondanks het feit dat ik 40 UTP's termineer op het patchpaneel.

Voor de andere kamers is het probleem dat er in twee hoeken telkens 2 UTP aansluitingen komen. En ik heb geen zien om fysieke UTP kabels ‘boven de grond’ te trekken…
In mijn bureau heb ik zelfs in elk van de 4 hoeken een aansluiting voorzien. En het gaat nog verder: ik heb zoveel mogelijk een preflex met daarin 2x Cat6 UTP's gebruikt. Dus in mijn bureauruimte zit ik in totaal met 8 netwerkaansluitingen. De meerkost is verwaarloosbaar, maar dan heb je wel een redundante aansluiting, voor het geval 1 van de 2 ooit beschadigd geraakt, mogelijk zelf als tijdens de bouw. Je zal maar met een gare verbinding zitten net in die hoek waar je je bureau wilt plaatsen, en dan mag je alsnog een kabel over de vloer naar de andere kant van de kamer leggen.

Is dat overkill? Waarschijnlijk wel, maar de meerkost is echt verwaarloosbaar om het niet te doen. En je moet minder vaak een switch plaatsen.
Waarom in elke hoek van de kamer dan? Wel, dat laat toe om de indeling nog altijd te wijzigen, want sommige inzichten op dat vlak krijg je pas als je erin woont en niet tijdens de planningsfase. Combineer dat gewoon in een horizontale afdekplaat met een dubbel stopcontact, en niemand merkt dat op hoor.

Terug
Bovenaan