BeyondGaming @ Spellenspektakel Utrecht 2022

Vorig jaar mocht ik voor het eerst BeyondGaming vertegenwoordigen op de 27ste editie van Spellenspektakel in Utrecht. Ook dit jaar was ik van de partij en deze keer wist ik op voorhand waar ik me aan kon verwachten. Concreet: héél veel tafels met demospellen die omringd worden door enthousiaste en vriendelijke mensen die je met plezier de spelregels komen uitleggen, winkeltjes waar je koopjes kunt meegraaien en een massa gelijkgestemde bordspelzielen. Gewapend met een ruime, lege rugzak en een grote dosis nieuwsgierigheid stortte ik me in de geeky mensenzee.

Nadat mijn kompaan en ik vorig jaar voor het eerst van de Utrechtse spellenbeurs konden proeven, kwamen we deze keer met een concreter doel aan in de enorme Jaarbeurshal. We waren vastberaden om ons vooral te richten op het uitproberen van interessante nieuwe spellen en we waren benieuwd of White Goblin Games ook deze keer de grootste indruk op ons zou maken. In een sneltempo zijn zij uitgegroeid tot een spelverdeler waar zelfs een gigant als 999 Games best rekening mee houdt. Na even de sfeer opgesnoven te hebben, ploften we neer aan de eerste vrije tafel die we aantroffen. Het bezoekersaantal was namelijk zo groot dat je maar beter kon pakken wat er te pakken viel. Maar dat betekent ook dat je op die manier spellen ontdekt die je anders misschien zouden ontgaan. We overlopen even een aantal van de spellen die we aan de tand konden voelen.

999 Games 2.jpg


The Key: De roof in de Cliffrock Villa

Dit spel mochten we uitproberen bij Haba. De vormgeving van The Key trok in het passeren al snel onze aandacht. Er bestaan in deze spellenreeks verschillende uitgaves in drie moeilijkheidsgraden. Wij gingen aan de slag op het beginnersniveau. Het is een spel voor één tot vier spelers waarin we misdaden moeten oplossen. In De roof in de Cliffrock Villa zijn er een aantal diefstallen gebeurd. De gegevens die we bij de start meteen krijgen, zijn het aantal misdaden die plaatsvonden in de villa, wie de drie verdachten zijn, en het tijdstip waarop de kostbare voorwerpen zijn gestolen. Van de verdachten krijgen we ook mee wat hun lengte en leeftijd is. Om het onderzoek tot een goed einde te brengen, moet je per misdaad en per tijdstip achterhalen wie de dader was, welk voorwerp hij of zij gestolen heeft, en op welke manier de dief gevlucht is. Als je de zaak denkt opgelost te hebben, kun je tot een cijfercombinatie komen en daardoor weet je of je de juiste oplossing vond.

Spellenspektakel is vooral een ontdekkingsreis doorheen het bordspellandschap.


Van beurten is geen sprake in The Key. Iedereen grabbelt tegelijk kaarten waarop hints vermeld staan. Het heeft dus een realtime-aspect, maar toch zit er niet veel tijdsdruk achter. Wie als eerste de zaak kan oplossen, krijgt een licht voordeel bij de puntentelling, maar accuraat zijn is veel belangrijker dan snelheid. Je spreekt op voorhand af welke kleur van sleutel je deze keer zal gebruiken, en dat bepaalt ook de cijfercombinatie die je moet achterhalen. Op de kaarten in het midden van de tafel zal je ook alleen hints terugvinden waar de overeengekomen kleur op afgebeeld staat. Je neemt (en houdt) een kaart, draait ze om, en probeert de hints te combineren tot heel de puzzel in elkaar valt. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, krijg je bijvoorbeeld tips over de leeftijd van een persoon die een bepaald voorwerp heeft gestolen. Met een uitwisbare stift kun je op een overzichtskaart dan gaan elimineren. In de rechterbovenhoek van de kaarten staat een cijfer. Op het einde van het spel tel je al deze cijfers op, en de speler met de laagste score wint het spel, want die heeft de minste tips nodig gehad. The Key beviel ons erg goed en deze demo smaakt vooral naar meer. Het niveau was wel wat makkelijk, maar prima als introductie voor dit spel. We zijn dan ook érg benieuwd naar de andere spellen in deze reeks en kijken ernaar uit om deze te kunnen spelen.

We besloten na onze fijne eerste kennismaking met The Key terug even op wandel te gaan. We passeerden het opmerkelijke spel Gay Sauna, maar tot onze spijt hebben we dit ogenschijnlijke hilarische spel niet uitgeprobeerd. Net zoals vorig jaar was er ook deze keer een groot contrast tussen de enorme mastodonten als 999 Games, White Goblin Games en Asmodee, en de kleinere ondernemingen die vaak gericht zijn op één specifiek spel. Zo was ook de erg gezellige bar van Barpig van de partij op deze beurs, maar omdat mijn collega’s hier al kennis mee gemaakt hebben op de Gentse editie van Spellenspektakel besloten wij op zoek te gaan naar andere interessante spellen.



Wild Space

Bij HOT Games troffen we Wild Space aan. Op het eerste zicht leek het om een eenvoudig kaartspel te gaan, maar het bleek al snel een erg leuk strategisch spel te zijn dat vooral draait om het opbouwen van combo’s die je veel voldoening geven. Elke speler vertegenwoordigt een kapitein van een ruimteschip dat nieuwe planeten bezoekt. Je pikt onderweg steeds meer crewleden op en probeert op deze manier de meest prestigieuze bemanning samen te stellen, bestaande uit allerlei dieren en robots. Deze figuren hebben bepaalde specialiteiten of eigenschappen en je moet ze zodanig weten te combineren dat je er zoveel mogelijk punten mee scoort. Een van de mogelijke acties is dat je een kaart met een crewlid in je schip plaatst. Op zich niks bijzonders dus, maar waar je vooral naar op zoek bent, zijn de beesten en robots die tot grote combo’s leiden. Sommige kaarten vermelden namelijk dat je meteen een nieuwe kaart kunt plaatsen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Doorgaans zijn dat wel kaarten die op zich geen punten opleveren. Je kunt het al raden: je wilt dus een ketting kunnen maken van zoveel mogelijk kaarten waardoor je steeds een nieuwe kaart mag leggen, eindigend met een kaart die dikke punten oplevert. We waren aangenaam verrast door Wild Space, en HOT Games was dan ook zo vriendelijk om ons een reviewexemplaar mee te geven. De review tref je dus binnenkort aan op onze site!

Enigszins beteuterd moesten we een aantal erg interessante spellen aan ons laten voorbijgaan. Het was bij bepaalde spellen gewoon te lang aanschuiven door het enorme aantal bezoekers. Zo hebben we een paar pogingen gedaan om aan te schuiven bij Flamecraft, Queensland en Carcassonne: De Mist. Deze spellen konden op erg veel aandacht rekenen. Gelukkig zijn dit spellen die onze redactie ook mag reviewen, dus je leest onze uitgebreide bevindingen daarover weldra. Mijn kompaan en ik waren erg nieuwsgierig naar Libertalia, een spel dat onze hoofdredacteur al mocht reviewen en meteen tot zijn favoriete spellen van 2022 rekende. Wij hadden dit echter nog niet gespeeld en zagen onze kans om de tafel te delen met vier Nederlandse piraten.



Libertalia

Ik ga niet te diep in op dit spel, want Joeri zijn mening hierover kun je hier lezen. Libertalia lijkt onze het leukste met zes spelers omdat er erg veel interactie en chaos plaatsvindt aan de tafel. Je piratenschip handelt een aantal reizen af waarin je bemanning zoveel mogelijk schatten en geld moeten zien te plunderen. We mochten één reis maken in dit demospel waarvoor we een erg heldere uitleg kregen van de 999 Games-crew, en het spel maakte zo een goeie indruk op ons dat we meteen een exemplaar hebben aangeschaft.

Railroad Ink

We sloten onze dag af met een bezoekje bij White Goblin Games waar we een potje Railroad Ink mochten spelen. Er zijn een heleboel uitvoeringen en uitbreidingen van Railroad Ink, en wij gingen aan de slag met het eerste basisspel. Het gaat om een roll & write-game waarin je een efficiënt straat- en spoornetwerk probeert uit te bouwen. Om de beurt gooit een speler de vier dobbelstenen waarop stukjes van straten, treinsporen en stations afgebeeld staan. Alle spelers gebruiken de dobbelstenen van deze worp om de afbeeldingen over te tekenen op hun kaart. Ik had bepaalde subtiliteiten in de regels niet goed begrepen waardoor mijn netwerk werkelijk nergens op leek, maar desondanks weet ik na één spelletje dat dit niet mijn ding is. De bijgeleverde stift is iets te dik waardoor je echt met de punt moet proberen tekenen en schrijven. Wat ook niet hielp, is dat er een dobbelsteen verloren was gegaan, en er werd dan een dobbelsteen uit een andere versie toegevoegd, wat niet ideaal was. Geen topper, wat mij betreft, maar toch heeft deze reeks zijn schare fans, het blijft natuurlijk een erg subjectieve en persoonlijke inschatting.

Al bij al was het weer een erg geslaagde editie van Spellenspektakel. Nog steeds mis ik een beetje het aspect van dergelijke beurzen dat iets als Spiel wel biedt: namelijk het etaleren van de allerhipste aankomende games. Spellenspektakel blijft een bijeenkomst voor liefhebbers die graag een hele dag spellen uitproberen en vervolgens huiswaarts keren met een stapel spellen. Bij de ene uitgever kun je al betere deals scoren dan bij de andere. Sommige uitgevers zoals 999 Games hebben zelfs geen eigen winkeltje. Als je van hen een spel wil kopen op de beurs, moet je dat bij een van de onafhankelijke winkeltjes doen die er ook aanwezig zijn, maar dan zijn de prijzen minder interessant dan bij een rechtstreekse aankoop bij de verdeler.

Conclusie

Op Spellenspektakel kun je terecht voor allerlei bordspellen, gaande van klassiekers die al jaren meedraaien tot spellen die gloednieuw zijn. Er heerst steeds een gemoedelijke sfeer want iedereen deelt er dezelfde passie. De mensenmassa moet je erbij nemen en zorgt ervoor dat je misschien niet alles kunt doen dat op je planning stond, maar dat vergeet je al snel als je een aantal onverwachte ontdekkingen doet. Vorig jaar ging het bijvoorbeeld om Unmatched en bij deze editie ontdekten we Wild Space en The Key. Moe maar voldaan keerden we terug naar huis, en mijmerden we al over wat we er volgend jaar zouden aantreffen. Want Spellenspektakel is vooral dat: een ontdekkingsreis doorheen het bordspellandschap.
 
Terug
Bovenaan