Review: Little Witch Nobeta

Tegenwoordig heb je soulslike-titels in alle geuren en kleuren, en wordt ermee naar je hoofd geslingerd alsof het een lieve deugd is. Sommigen zullen het hierdoor misschien stilaan op hun heupen krijgen wanneer er opnieuw een spel verschijnt dat gebruikmaakt van deze formule. Anderen willen dan weer elke game die verschijnt in dit genre omarmen, maar soms is het moeilijk om in te schatten waaraan je je kan verwachten.

Neem nu bijvoorbeeld Little Witch Nobeta , een nieuw actiespel dat in juni 2020 verscheen voor pc en op 7 maart verschijnt voor PlayStation 4 en Nintendo Switch. In dit spel speel je als een kleine heks die zich met haar toverstaf een weg baant doorheen een mysterieus kasteel. Het spel maakt gebruik van schattige anime graphics en de stijl van de personages is opgebouwd rond de Lolita-subcultuur, waarbij de meeste personages ook nog eens bestaan uit dames met een veel te grote boezem. Typisch Japans dus, maar dit alles wordt gecombineerd met gameplaymechanismes die soulslike-elementen combineren met klassieke shooter-actie.

Little Witch Nobeta_20230225201933.jpg


Poppenspel

In Little Witch Nobeta speel je als de heks Nobeta die in een eeuwenoud kasteel op zoek gaat naar wie ze is en waar ze vandaan komt. Het enige dat onze heks met geheugenverlies weet, is dat ze de troon moet vinden. Hiervoor krijgt ze al snel de hulp van een pratende zwarte kat die ze heeft gered van enkele geesten. Tijdens haar tocht leert ze stapsgewijs de geheimen kennen van het kasteel en de Kerk waarvoor ze in dienst is. Onderweg komt ze niet enkel ronddwalende geesten tegen, maar ook levensgrote poppen met artificiële zielen en zij maken Nobeta's tocht naar de troon niet bepaald gemakkelijk. De confrontatie met deze poppen roept bovendien heel wat vragen op over wat er gaande is in dit kasteel.

Wie denkt dat Little Witch Nobeta een makkelijk te volgen verhaal heeft, is er trouwens aan voor de moeite. De dialogen en cutscenes schetsen een vaag beeld van wat er aan de hand is, maar het achterliggende verhaal ligt in ware Dark Souls-stijl niet zomaar voor het rapen. Figuurlijk dan toch, want je zal letterlijk heel wat collectibles moeten oprapen om inzicht te krijgen in het verhaal. Deze collectibles zitten trouwens niet verscholen in de meest logische plaatsen, maar bijvoorbeeld ook in willekeurige tonnen of kristallen die verspreid zijn doorheen de levels. Je zal dus heel wat collectibles missen als je niet grondig te werk gaat en alle vernietigbare objecten met je staf te lijf gaat. En zelfs dan zal je nog specifieke collectibles moeten vinden die bepaalde video's ontgrendelen in het hoofdmenu na het uitspelen van het spel om het verhaal echt te vatten.

Little Witch Nobeta_20230220223110.jpg


Abracadabra

Gezien Nobeta een heks is, zal je de vijanden in het spel niet te lijf gaan met zwaarden, bijlen of laat staan geweren. Toch komt de gameplay het dichtst in de buurt bij het gebruik van dat laatste als wapen. Nobeta gebruikt namelijk haar staf om magie af te schieten op de vijanden en in de loop van het spel zal je vier types van magie vrijspelen. Deze vormen van magie veranderen de manier waarop je schiet, waarbij arcane-magie aanleunt bij een normaal geweer, ijsmagie bij een machinegeweer, vuur een shotgun en bliksem een sluipschuttersgeweer. Daarnaast kan je ook met je staf slaan en dit zal je gebruiken om je magie terug aan te vullen. Maar interessanter, is dat je ook een spreuk kan zeggen om je magie te versterken en zelfs een bijzonder krachtige aanval uit te voeren. Voor bliksem vertraagt dit bijvoorbeeld de tijd en laat het je toe om een indrukwekkende AoE-aanval uit te voeren.

De sterren van de show zijn toch wel de baasgevechten.


Het leuke is dat je deze elementen ook moet aanwenden om bepaalde puzzels op te lossen, waarbij je meestal een zegel moet verbreken met behulp van je magie. Heel moeilijk zijn deze puzzels niet en vaak vind je in de buurt ook een tip of zijn ze gerelateerd aan het type magie dat je net hebt vrijgespeeld. Daarnaast heb je ook nog enkele platformsecties die je moet overwinnen, maar de grootste uitdaging van het spel schuilt natuurlijk in de vijanden. Zeker zodra je de ijs-, vuur- en bliksemmagie hebt vrijgespeeld, geeft het veel voldoening om de vijanden neer te halen en heb je voldoende tools om veelzijdig te werk te gaan. Wat de gewone vijanden betreft, mocht er wel wat meer variatie zijn, want je hebt slechts een viertal types vijanden met een andere skin en een ander wapen. Maar de sterren van de show zijn toch wel de baasgevechten, waarbij het ontwerp van de bazen zeker in het oog springt. Wat ook opvalt, is dat Little Witch Nobeta iets makkelijker is dan andere soulslike-games, zelfs een easy-modus bevat en je bijvoorbeeld niet al je souls verliest als je sterft. Hierdoor is dit eigenlijk best een toegankelijke ervaring, al stond het spel toch garant voor enkele momenten van grote frustratie.

Little Witch Nobeta_20230228201219.jpg


Gemiste kansen

Een van mijn grootste frustraties was dat heel wat aanvallen van vijanden een knockback-effect hebben. Wanneer je dan wordt aangevallen door meerdere vijanden met dat soort aanvallen, word je van her naar der gegooid. Zeker in de latere levels, die zich al wat meer in de hoogte afspelen, zal je hierdoor makkelijk naar beneden gegooid worden. Ik denk dat ik op het einde zelfs meer doodgegaan ben door van een afgrond te vallen dan door de aanvallen zelf. De levels zelf zijn verder wel goed vormgegeven en vertonen redelijk wat variatie. En zijn voldoende verborgen paden waar je schatten kan vinden en je zal ook regelmatig shortcuts openen doorheen de levels. Tot mijn verbazing was er zo zelfs een shortcut ver op het einde die je helemaal terug naar het eerste level brengt.

Grafisch is Little Witch Nobeta niet het meest indrukwekkende spel. Wie al midbudget JPRG's gespeeld heeft van deze uitgever of bijvoorbeeld van Nihon Falcom, zal zich aan ongeveer dezelfde kwaliteit kunnen verwachten. Grafisch lijkt het spel dus eerder uit de begindagen van de PlayStation 4 te komen en vooral de omgevingen ogen wat ondermaats en bevatten weinig details. De personagemodellen van Nobeta en de verschillende bazen zien er gelukkig wel beter uit. Verder was ik niet echt fan van de user interface en ook de menu's zagen er vreselijk ouderwets uit. Daarnaast is het spel ook relatief kort en kan je het uitspelen in een kleine tien uurtjes. Je moet je dus niet verwachten aan de meest epische of diepgaande ervaring. Er zijn natuurlijk wel de NG+-modus en de vrij te spelen video's voor zij die maar geen genoeg krijgen van dit magische avontuur.

Conclusie

Little Witch Nobeta is een soulslike voor wie niet vies is van wat Japanse excentriciteit en de vijanden wil bestoken met magie met een laagje shooter mechanics. De korte speelduur en lagere moeilijkheidsgraad maken dit een tussendoortje voor de veteranen of een ideaal instapspel voor nieuwkomers. De beperkingen van het kleine ontwikkelingsbudget laten zich helaas wel voelen.

Pro

  • Magische shooter
  • Leuke personages
  • Origineel design van de bazen

Con

  • Kort
  • Grafisch ondermaats
  • Weinig variatie in vijanden
  • Plaatsing van de collectibles
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

7 maart 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4

Genre

  1. RPG
  2. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Idea Factory
  2. Pupuya Games

Uitgever

  1. Idea Factory International
 
Terug
Bovenaan