Verhuizen naar appartement

Lexx

Active member
Crowdfunder FE
Eind vorige jaar heb ik een appartement gekocht dat verhuurd werd. De huurders kregen 6 maanden de tijd om te vertrekken en zullen eind deze maand (vervroegd) ook vertrekken.

Nu heb ik alleen niet echt een idee wat er exact allemaal in orde gebracht moet worden en waar ik nog aan zou moeten denken.. Dit is ook de eerste keer dat ik alleen ga wonen. Iemand die weet waar ik terecht kan waar duidelijk gemaakt wordt wat er allemaal in orde gebracht moet worden of wat ik zeker niet mag vergeten?

- Brandverzekering gebouw (blokpolis) wordt overgenomen want de verkoper is volledig uit het gebouw (3 appartementen die alle 3 verkocht worden, ik heb ééntje gekocht).
- Brandverzekering individueel is in orde gebracht, moet enkel nog de datum doorgeven vanaf wanneer ik het appartement ter beschikking heb voor mijzelf
- Familiale verzekering moet nog in orde gebracht worden, moet ik nog aanvragen
- Internet/TV/Mobiel moet ik nog een nieuw contract afsluiten (al gevonden welk contract ik ga nemen)
- Water/Gas/Elektriciteit: binnen 2 weken ga ik langs bij de huurder om de meterstanden op te schrijven (overnamedocument). Zelf heb ik nog niets geregeld en heb ik geen idee welke leverancier ik zou moeten contacteren..
- Domicilie moet aangepast worden bij de gemeente
- ... ?

Het is allemaal wat nieuw en begint nu dichtbij te komen, al heb ik op dit moment helemaal geen stress om alles geregeld te krijgen. Ben enkel benieuwd welke (obvious) zaken ik aan het vergeten ben en wat ik zeker nog zou moeten regelen :help:
 
- Water/Gas/Elektriciteit: binnen 2 weken ga ik langs bij de huurder om de meterstanden op te schrijven (overnamedocument). Zelf heb ik nog niets geregeld en heb ik geen idee welke leverancier ik zou moeten contacteren..
Hier kan je alvast prijzen vergelijken: https://www.mijnenergie.be/
- Domicilie moet aangepast worden bij de gemeente
Na aanpassing domicilie zal uw adres bij alle overheidsdiensten normaal automatisch aangepast worden. Voor de rest zal je dit overal zelf moeten melden. Bij de post kan je eventueel een dienst afnemen om uw post tijdelijk van oud naar nieuw adres door te sturen.
- Meubels?
- Standaard gebruiksvoorwerpen aka "uitzet" (borden, bestek, kookmateriaal, handdoeken, stofzuiger, strijkijzer, ...)
- Uzelf organizeren (was en plas, naar de winkel gaan, koken, ...)
 
- Meubels?
- Standaard gebruiksvoorwerpen aka "uitzet" (borden, bestek, kookmateriaal, handdoeken, stofzuiger, strijkijzer, ...)
- Uzelf organizeren (was en plas, naar de winkel gaan, koken, ...)
Zal eens kijken via die link!

Meubels, uitzet, organisatie etc zijn wel in orde, maar zijn ook niet de "superdringende" zaken die in orde moeten zijn in verband met de verhuis. Had het meer over verzekeringen, contracten, aansluitingen en weet ik veel wat nog allemaal (officiële zaken)
 
Zal eens kijken via die link!

Meubels, uitzet, organisatie etc zijn wel in orde, maar zijn ook niet de "superdringende" zaken die in orde moeten zijn in verband met de verhuis. Had het meer over verzekeringen, contracten, aansluitingen en weet ik veel wat nog allemaal (officiële zaken)
Als ik me goed herinner moest ik overal mijn identiteitskaart laten inlezen eens het adres veranderd was: huisarts, bank, apotheek,... Ook je werkgever moet op de hoogte worden gebracht. Ik heb via Bpost al mijn post een jaar lang laten doorsturen en telkens aanschrijven dat mijn adres veranderd was als ik iets via de omweg kreeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexx
- Water: bij de leverancier van jouw regio https://www.vmm.be/waterloket/wvrsearch
- gas/elektriciteit: bij de goedkoopste, (mijnenergie.be of vtest van vreg)

Als eigenaar van het appartement moet je, naast de blokpolis, toch geen individuele brandverzekering afsluiten? Die blokpolis is een brandverzekering voor heel het gebouw, inclusief uw private deel en je betaalt de premie met de andere eigenaars volgens de verdeelsleutel.
Wat bedoel je trouwens met "ik heb die overgenomen"? Een blokpolis wordt normaal beheerd door de syndicus, of de persoon in uw blok die die rol op zich heeft genomen en is gemeenschappelijk voor alle eigenaars van die blok.
Als je inboedel wil verzekeren moet je dat wel apart doen. (bedoel je dat misschien met "individuele brandverzekering"?)
Een huurder moet wel verplicht een brand/huurdersaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, maar jij bent toch eigenaar?
 
Individuele brandverzekering was inderdaad de inboedel waar ik over sprak.
Het gebouw (3 appartementen) was eerst van 1 eigenaar die ze alle 3 verhuurde. Ik heb er nu ééntje gekocht en iemand anders heeft de 2 overige gekocht om verder te verhuren. Voordien was er geen sprake van VME of syndicus omdat er maar 1 eigenaar was.

De blokpolis moet door ons (2 nieuwe eigenaren/VME) overgenomen worden, en dat gaan we zelf ook doen want een syndicus vinden en betalen voor een klein gebouw met 3 appartementjes en zonder lift oid gaan we niet aan beginnen.
 
Indien interessant, misschien ook aanvragen aan 't stad voor een parkeerverbod zodat je een verhuislift of verhuiswagen kan zetten op de dag van je verhuis.
 
Terug
Bovenaan