woning gekocht dat nu bijna 3maanden later niet over voldoende vergunningen beschikt

Korte situatieschets: appartement gekocht begin oktober
Op het moment van aankoop ontbrak er een basis akte, bank zei als je een getekende verkoopovereenkomst hebt dan is dat voldoende voor uw lening in afwachting van de basisakte
Eigenlijk waren dit al red flags maar vond het een mooi en nog redelijk recent appartement dat ik alleen nog net kon kopen (2005 EPC 128)
Getekende overeenkomst ontvangen op 05/10 en ook lening goedgekeurd. Volgens de bank was er ook geen probleem ze zei je hebt 4 maanden voor dat de akte verleden moet worden in dit geval dus 02/2024

In november verschillende keren met de makelaar contact gehad; alles komt in orde de akte zal er zijn in januari /februari
Heb toen ook gevraagd of ik mijn huur vanaf december kon opzeggen -> ja geen probleem dan kan je er 1 maart in.

Nadat ik toevallig deze week door de bank werd gecontacteerd heb ik de makelaar nog eens gecontacteerd.
Zijn antwoord: er zijn problemen met het verkrijgen van de vergunningen dit kan nog zeker duren tot juni vooraleer er een correcte akte is had u na de feesten willen contacteren

Wat kan ik nu doen? Ben mijn 500€ dossierkosten al vrijwel zeker kwijt bij de bank, heb mijn huur opgezegd …. Er staat als opschortende voorwaarde in de overeenkomst het bekomen van een basisakte kan dus al geen schadevergoeding eisen vrees ik?

De makelaar wil regelen dat ik er wel al kan wonen maar wat als er dan nooit vergunningen komen? Het is een gebouw met 6 appartementen allemaal al verhuurd sinds 2005 de gezinnen hebben er ook hun domicilie maar het bestaat niet officieel

Het betreft deze woning: https://www.immofusion.be/appartement-te-koop-in-maasmechelen/5499015

Alvast bedankt voor de info en hulp
 
App ziet er wel goed uit voor die prijs, wel goedkope regio natuurlijk...
Ik denk dat zo een basisakte niet verplicht is? Reglement van inwendige orde is misschien al genoeg.
Basisakte kan later opgesteld worden.

Vraag aan uw makelaar welke vergunningen hij mist?
 
Ik ken iemand die in een soortgelijke situatie zat. Compromis getekend, officiële aankoop moest wachten tot alle papieren in orde waren wat meer dan een jaar geduurd heeft.
Hij is in dat appartement getrokken, betaalde hiervoor een soort huur (ongeveer de helft van de marktwaarde) en die werd dan weer van de aankoopprijs afgetrokken.

Maar je notaris zou je zeker verder moeten kunnen helpen om een soortgelijke constructie op poten te zetten. Komen de papieren er niet ben je dat geld "kwijt" maar veel minder dan wanneer je iets anders had gehuurd.
 
Vergunningen zal wellicht een kwestie van tijd zijn. Als je er al in kan wonen cfr de makelaar moet je u geen zorgen maken....

Het is een gebouw met 6 appartementen allemaal al verhuurd sinds 2005 de gezinnen hebben er ook hun domicilie maar het bestaat niet officieel
Waarschijnlijk 1 adres zonder officiele postbussen. Moest het niet officieel bestaan dan zou er niemand zich kunnen domicilieren....
Dus adres X postbus 1,2,3,4,... en die postbussen wellicht niet in orde?
 
Korte situatieschets: appartement gekocht begin oktober
Op het moment van aankoop ontbrak er een basis akte, bank zei als je een getekende verkoopovereenkomst hebt dan is dat voldoende voor uw lening in afwachting van de basisakte
Eigenlijk waren dit al red flags maar vond het een mooi en nog redelijk recent appartement dat ik alleen nog net kon kopen (2005 EPC 128)
Getekende overeenkomst ontvangen op 05/10 en ook lening goedgekeurd. Volgens de bank was er ook geen probleem ze zei je hebt 4 maanden voor dat de akte verleden moet worden in dit geval dus 02/2024

In november verschillende keren met de makelaar contact gehad; alles komt in orde de akte zal er zijn in januari /februari
Heb toen ook gevraagd of ik mijn huur vanaf december kon opzeggen -> ja geen probleem dan kan je er 1 maart in.

Nadat ik toevallig deze week door de bank werd gecontacteerd heb ik de makelaar nog eens gecontacteerd.
Zijn antwoord: er zijn problemen met het verkrijgen van de vergunningen dit kan nog zeker duren tot juni vooraleer er een correcte akte is had u na de feesten willen contacteren

Wat kan ik nu doen? Ben mijn 500€ dossierkosten al vrijwel zeker kwijt bij de bank, heb mijn huur opgezegd …. Er staat als opschortende voorwaarde in de overeenkomst het bekomen van een basisakte kan dus al geen schadevergoeding eisen vrees ik?

De makelaar wil regelen dat ik er wel al kan wonen maar wat als er dan nooit vergunningen komen? Het is een gebouw met 6 appartementen allemaal al verhuurd sinds 2005 de gezinnen hebben er ook hun domicilie maar het bestaat niet officieel

Het betreft deze woning: https://www.immofusion.be/appartement-te-koop-in-maasmechelen/5499015

Alvast bedankt voor de info en hulp
Je kan een aangetekend schrijven sturen naar je huidige huisbaas om een verlenging van je opzeg te vragen wegens buitengewone omstandigheden.

Als je dan schriftelijk kan aantonen dat de gemaakte beloftes niet zijn nagekomen buiten jouw wil om, is het moeilijk voor een verhuurder om dit te weigeren, tenzij het pand ondertussen al terug verhuurd zou zijn.

Indien je op papier hebt staan wanneer de akte zou voorkomen alsook de schriftelijke bevestiging van de makelaar dat je mag opzeggen. Zou je hen kunnen in gebreke stellen als je op 1 maart niet in het appartement kunt en je geen dak meer hebt boven je hoofd.
 
Wellicht is het volledige appartementsblok gebouwd en eigendom geweest van 1 eigenaar tot nu toe. Met andere woorden: alle appartementen werden verhuurd door dezelfde verhuurder/eigenaar. Daardoor is er nooit sprake geweest van mede-eigendom, aangezien er maar 1 eigenaar is die alles beslist en betaalt (kuisen van de gang, onderhoud van de lift indien aanwezig). Bijgevolg was er dus ook nog geen VME en syndicus, wat perfect normaal is in de oude situatie.

Deze situatie verandert dan van zodra deze eigenaar beslist om de individuele appartementen toch te verkopen. Vanaf dan is er sprak van mede-eigendom, en moet het gebouw dus eerst geplitst worden via een basisakte: https://ccexperts.be/kennisbank/hoe-splitst-u-een-gebouw-met-een-basisakte/

Daarvoor moet er dus een landmeter komen, die aan elk privatief kavel bepaalde quotiteiten in mede-eigendom toekent. Heel dit proces is vergunningsplichtig. Daarnaast dient er door de notaris ook een vereniging in mede-eigendom opgericht te worden, die geregistreerd wordt in de KBO. Dit moet allemaal in orde zijn alvorens de verkoopaktes verleden kunnen worden, omdat je anders niet exact weet wat je koopt zonder afgewerkte basisakte. Het spreekt voor zich dat er heel wat tijd kruipt in dit proces, en zoals hier duidelijk wordt, heeft men hierop niet gewacht om de boel al te koop te stellen.

Ik zou dus niet panikeren en voornamelijk de raad van Mulan volgen. Je eigen notaris moet ook dergelijke constructie kunnen uitwerken als oplossing. Wat hierboven geschreven wordt over onbestaande brievenbussen is fantasie en heeft niks met dit proces te maken. "Het bestaat niet officieel" is wellicht een eenvoudige verwijzing naar de VME die nog onbestaande is omdat het splitsingsproces nog bezig is.
 
bedankt al voor de info. Mijn notaris heeft vele pogingen ondergaan om de andere notaris te bereiken maar dit was tevergeefs. Ik hoor hem dinsdag om de situatie te bespreken hij weet het nog niet had hem met eindejaars drukte even met rust gelaten .
de belofte van de makelaar dat ik mijn huur mocht opzeggen heb ik dus niet op papier

Zelf heb ik getekend: de onderhandse verkoopsovereenkomst deze is door alle partijen getekend . En de aanvraag voor de lening met bijhorende rekeningen
 
Een opschortende voorwaarde van het tekenen van de basisakte is eigenlijk ongeldig, want het appartement bestaat juridisch gezien pas van zodra de basisakte is getekend en over zo'n essentiële zaken mag je geen opschortende voorwaarde opnemen.

In de praktijk gebeurt dit spijtig genoeg wel door ongeduldige verkopers en makelaars die hun commissie niet willen missen.

Je kan dus nog op elk moment aan deze aankoop onderuit als je dat zou willen.
Anders is het voor de officiële aankoop wachten tot alles in orde is en de basisakte is getekend, en kan er in de tussentijd enkel met een soort huur gewerkt worden.
 
Terug
Bovenaan