Door omstandigheden was ik een beetje verplicht zelf te taak op te nemen van Syndicus.
We zijn een VME met 5 appartementen en 3 appartementen worden verhuurd. Het 4de appartement wordt bewoond door iemand van 60+ die geen laptop of PC heeft dus blijf ik als enige eigenaar over om de taak van (onbezoldigd) syndicus op te nemen. Natuurlijk kan ik altijd weigeren, maar dan zou er een externe syndicus worden aangesteld en die vragen blijkbaar al snel 200€ PER maand. Dat vind ik toch overdreven véél voor hetgeen een Syndicus eigenlijk doet.
Echter ik kwam toch al een paar onaangename zaken tegen.
De vorige syndicus wist niet eens wat het ondernemingsnummer van de VME was, duh! Nu was dit gemakkelijk op te zoeken, maar toen merkte ik op dat het sinds 2017 verplicht is uzelf te registeren als Syndicus op de website van de KBO. De vorige syndicus viel net niet van zijn stoel toen hij dit hoorde, hij wist van niets. Na onderzoek bleek dat de syndicus voor hem, dit allemaal voor hem het gedaan. Nu goed sinds vandaag sta ik dus als syndicus geregistreerd bij de kruispuntbank.
Na wat naleeswerk en onderzoek, blijkt dat de syndicus tevens verplicht een mandaat moet aanvragen (Dwz toestemming van alle eigenaars om gedurende een bepaalde periode als Syndicus op te treden). Dat mandaat mag max 3 jaar geldig zijn, daarna mag dit alleen verlengd worden mits toestemming van de andere eigenaars.
Zonder mandaat ben je niet in orde met de wetgeving en ben je eigenlijk helemaal géén syndicus. Nu blijkt dat in de 12 jaar (!) dat dit gebouw er staat, er NOOIT enig syndicus geweest is die zo'n mandaat heeft opgesteld. Dat contact bestaat niet en heeft NOOIT bestaan. Ook de vorige syndicus viel compleet uit de lucht. Dus dat moet ik nu nog in orde brengen. Nu denk ik niet dat ik verantwoordelijk kan gesteld worden hiervoor? Het is niet mijn schuld dat de vorige syndicussen dit nooit gedaan hebben hé!
Voorts gaf hij doodleuk aan dat hij de BA verzekering syndicus had opgezegd, omdat hij dit niet nodig achtte. Sterk, want ik lees dat die verzekering verplicht is. Ik heb deze verzekering dus opnieuw aangegaan. Voorts heb ik de blokpolis en de rechtsbijstandsverzekering op mijn naam geplaatst.
Ik heb ook het water en de electriciteit van de algemene delen op mijn naam / VME gezet en ik heb de VME rekening ook op mijn naam geplaatst.
----
De reden van dit topic is. Ik ben al voor onaangename verrassingen komen te staan nadat ik amper 2 weken de nieuwe syndicus ben. En ik vroeg me af of ik misschien nog iets vergeten ben? Ik denk het niet maar bon, you never know.
We zijn een VME met 5 appartementen en 3 appartementen worden verhuurd. Het 4de appartement wordt bewoond door iemand van 60+ die geen laptop of PC heeft dus blijf ik als enige eigenaar over om de taak van (onbezoldigd) syndicus op te nemen. Natuurlijk kan ik altijd weigeren, maar dan zou er een externe syndicus worden aangesteld en die vragen blijkbaar al snel 200€ PER maand. Dat vind ik toch overdreven véél voor hetgeen een Syndicus eigenlijk doet.
Echter ik kwam toch al een paar onaangename zaken tegen.
De vorige syndicus wist niet eens wat het ondernemingsnummer van de VME was, duh! Nu was dit gemakkelijk op te zoeken, maar toen merkte ik op dat het sinds 2017 verplicht is uzelf te registeren als Syndicus op de website van de KBO. De vorige syndicus viel net niet van zijn stoel toen hij dit hoorde, hij wist van niets. Na onderzoek bleek dat de syndicus voor hem, dit allemaal voor hem het gedaan. Nu goed sinds vandaag sta ik dus als syndicus geregistreerd bij de kruispuntbank.
Na wat naleeswerk en onderzoek, blijkt dat de syndicus tevens verplicht een mandaat moet aanvragen (Dwz toestemming van alle eigenaars om gedurende een bepaalde periode als Syndicus op te treden). Dat mandaat mag max 3 jaar geldig zijn, daarna mag dit alleen verlengd worden mits toestemming van de andere eigenaars.
Zonder mandaat ben je niet in orde met de wetgeving en ben je eigenlijk helemaal géén syndicus. Nu blijkt dat in de 12 jaar (!) dat dit gebouw er staat, er NOOIT enig syndicus geweest is die zo'n mandaat heeft opgesteld. Dat contact bestaat niet en heeft NOOIT bestaan. Ook de vorige syndicus viel compleet uit de lucht. Dus dat moet ik nu nog in orde brengen. Nu denk ik niet dat ik verantwoordelijk kan gesteld worden hiervoor? Het is niet mijn schuld dat de vorige syndicussen dit nooit gedaan hebben hé!
Voorts gaf hij doodleuk aan dat hij de BA verzekering syndicus had opgezegd, omdat hij dit niet nodig achtte. Sterk, want ik lees dat die verzekering verplicht is. Ik heb deze verzekering dus opnieuw aangegaan. Voorts heb ik de blokpolis en de rechtsbijstandsverzekering op mijn naam geplaatst.
Ik heb ook het water en de electriciteit van de algemene delen op mijn naam / VME gezet en ik heb de VME rekening ook op mijn naam geplaatst.
----
De reden van dit topic is. Ik ben al voor onaangename verrassingen komen te staan nadat ik amper 2 weken de nieuwe syndicus ben. En ik vroeg me af of ik misschien nog iets vergeten ben? Ik denk het niet maar bon, you never know.