Goeiemiddag iedereen
Ik zit met een situatie die volgens mij onnodig aan het escaleren is, en waar we niet direct raad mee kunnen, misschien kan iemand van jullie tips of advies geven? Ik schets even de situatie. Ik probeer dit zo objectief mogelijk te doen:
Mijn moeder is in 2018 eigenaar geworden van een appartement in een vrij kleine residentie (14 appartementen), met als bedoeling om er op termijn in te gaan wonen. Kort nadien is ze echter ingetrokken bij haar vriend, en dit appartement heeft bijgevolg leeg gestaan van 2018 tot midden 2020, ondertussen heeft ze wel het volledige appartement laten bemeubelen, er werd ook nog regelmatig gepoetst, en ook al haar bijdragen voor de vereniging van mede-eigenaars werden correct betaald.
Sinds september / oktober 2020 verhuurt ze het appartement via booking.com, volledig aangegeven (gemeld bij de gemeente, toerisme vlaanderen, enz...). Vooral de weekends raken makkelijk gevuld met vaak oudere mensen of gezinnen die in deze Coronatijden wat frisse lucht willen halen aan de Belgische kust.
De problemen zijn samen met het verhuren begonnen. De persoon die verantwoordelijk is voor het opkuisen van de algemene delen (en ook bewoner is) vindt dit niet kunnen, zeker niet in coronatijden, en er was hem beloofd dat er in het hele blok geen appartementen zouden zijn die volgens de formule vakantieverhuur zouden verhuurd worden. Dit is echter nergens opgenomen in de statuten of dergelijke, ook bij navraag bij de syndicus bevestigen ze ons dat we volledig in orde zijn, en alle mogelijke regels volgen.
Mijn moeder en ik besluiten om de 2 hoofdklagers (de verantwoordelijke voor het kuisen en een directe buur) aan te spreken, en hen te vragen of we iets kunnen doen om het voor iedereen aangenamer te maken. Er wordt afgesproken om de huurders in het appartement telkens schriftelijk erop te wijzen dat er een mondmaskerplicht is, orde en rust moeten bewaard worden, enz.... We bevestigen dit ook op mail richting syndicus, en de 2 klagers.
Het gaat van kwaad naar erger, waarbij de eerstvolgende gasten direct boos worden aangekeken, en vrij nors erop gewezen worden dat hun buggy zand in de algemene delen brengt. Ook wordt er een blaadje aan hun deur gehangen dat hun kindje te luid weent.
Hierna volgt een resem van kleine pesterijen, waarbij ik de belangrijkste even oplijst:
- We krijgen de ene mail naar de andere over dingen die gebeuren in het appartement, zo rookt een van de gasten cannabis op het terras (onaangenaam, maar volgens mij niet illegaal)?
- De lift wordt vaker gebruikt dan wanneer er geen gasten zijn
- De huurders doen de binnendeuren te hard dicht (kan niet, is met een pompsysteem, en rubber aan de binnenkant van de deuren)
- De elektriciteit wordt vaak afgelegd wanneer er huurders in het appartement zijn, onmogelijk te bewijzen dat het de klagers zijn, maar het gebeurt enkel (en altijd) als er huurders zijn, en nooit wanneer mijn moeder in het appartement is. Ook hebben we de volledige installatie laten nakijken
-De politie wordt gebeld voor coronafeestjes, waarbij het in de praktijk de dochter is die langskomt met haar vriend (resultaat, iedereen boete van 250€ omdat er 1 volwassene te veel aanwezig was)
-Ondertussen zijn de klagers ook langsgeweest bij de politie om te klagen over de onoverkomelijke stress dat dit met zich meebrengt voor, en dat ze verdere stappen zullen ondernemen (politie heeft hen blijkbaar vriendelijk de deur gewezen, en gemeld dat ze geen poot hebben om op te staan)
We vermoeden dat ze gaan trachten om dit voor het vredegerecht te krijgen, zijn er mensen die hiermee ervaring hebben, en ons eventueel advies kunnen geven?
Alvast bedankt!
Ik zit met een situatie die volgens mij onnodig aan het escaleren is, en waar we niet direct raad mee kunnen, misschien kan iemand van jullie tips of advies geven? Ik schets even de situatie. Ik probeer dit zo objectief mogelijk te doen:
Mijn moeder is in 2018 eigenaar geworden van een appartement in een vrij kleine residentie (14 appartementen), met als bedoeling om er op termijn in te gaan wonen. Kort nadien is ze echter ingetrokken bij haar vriend, en dit appartement heeft bijgevolg leeg gestaan van 2018 tot midden 2020, ondertussen heeft ze wel het volledige appartement laten bemeubelen, er werd ook nog regelmatig gepoetst, en ook al haar bijdragen voor de vereniging van mede-eigenaars werden correct betaald.
Sinds september / oktober 2020 verhuurt ze het appartement via booking.com, volledig aangegeven (gemeld bij de gemeente, toerisme vlaanderen, enz...). Vooral de weekends raken makkelijk gevuld met vaak oudere mensen of gezinnen die in deze Coronatijden wat frisse lucht willen halen aan de Belgische kust.
De problemen zijn samen met het verhuren begonnen. De persoon die verantwoordelijk is voor het opkuisen van de algemene delen (en ook bewoner is) vindt dit niet kunnen, zeker niet in coronatijden, en er was hem beloofd dat er in het hele blok geen appartementen zouden zijn die volgens de formule vakantieverhuur zouden verhuurd worden. Dit is echter nergens opgenomen in de statuten of dergelijke, ook bij navraag bij de syndicus bevestigen ze ons dat we volledig in orde zijn, en alle mogelijke regels volgen.
Mijn moeder en ik besluiten om de 2 hoofdklagers (de verantwoordelijke voor het kuisen en een directe buur) aan te spreken, en hen te vragen of we iets kunnen doen om het voor iedereen aangenamer te maken. Er wordt afgesproken om de huurders in het appartement telkens schriftelijk erop te wijzen dat er een mondmaskerplicht is, orde en rust moeten bewaard worden, enz.... We bevestigen dit ook op mail richting syndicus, en de 2 klagers.
Het gaat van kwaad naar erger, waarbij de eerstvolgende gasten direct boos worden aangekeken, en vrij nors erop gewezen worden dat hun buggy zand in de algemene delen brengt. Ook wordt er een blaadje aan hun deur gehangen dat hun kindje te luid weent.
Hierna volgt een resem van kleine pesterijen, waarbij ik de belangrijkste even oplijst:
- We krijgen de ene mail naar de andere over dingen die gebeuren in het appartement, zo rookt een van de gasten cannabis op het terras (onaangenaam, maar volgens mij niet illegaal)?
- De lift wordt vaker gebruikt dan wanneer er geen gasten zijn
- De huurders doen de binnendeuren te hard dicht (kan niet, is met een pompsysteem, en rubber aan de binnenkant van de deuren)
- De elektriciteit wordt vaak afgelegd wanneer er huurders in het appartement zijn, onmogelijk te bewijzen dat het de klagers zijn, maar het gebeurt enkel (en altijd) als er huurders zijn, en nooit wanneer mijn moeder in het appartement is. Ook hebben we de volledige installatie laten nakijken
-De politie wordt gebeld voor coronafeestjes, waarbij het in de praktijk de dochter is die langskomt met haar vriend (resultaat, iedereen boete van 250€ omdat er 1 volwassene te veel aanwezig was)
-Ondertussen zijn de klagers ook langsgeweest bij de politie om te klagen over de onoverkomelijke stress dat dit met zich meebrengt voor, en dat ze verdere stappen zullen ondernemen (politie heeft hen blijkbaar vriendelijk de deur gewezen, en gemeld dat ze geen poot hebben om op te staan)
We vermoeden dat ze gaan trachten om dit voor het vredegerecht te krijgen, zijn er mensen die hiermee ervaring hebben, en ons eventueel advies kunnen geven?
Alvast bedankt!