Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Hoe veel mensen ziet ge met de fiets hun weekinkopen doen bij een grootwarenhuis?

De gepensioneerde buurvrouw zonder rijbewijs hier, die gaat om de dag met haar winkel trolley om de benodigde aankopen in de superette hier 500 meter verder. Ik heb ze ook al de bus zien nemen daarmee.

Wat ik wil zeggen, wie meer tijd heeft kan vaker naar de winkel en hoeft dus geen grote massa in één keer mee te nemen. Alles hangt eigenlijk een beetje aan elkaar en er zijn zoveel parameters om naar te kijken alvorens je iemands rekening maakt. Een gezin tweeverdieners waar de ouders de deur uit zijn om 7u en pas tegen 18u ten vroegste thuis zijn om de kinderen op te halen op school of in de crèche, die zullen niet dagelijks naar de winkel gaan maar eerder één keer per week naar de Colruyt op een vrijdagavond om 20u of in het weekend...

Wat zijt ge met een woning in de middle of nowhere als ge voor alles afhankelijk zijn van een auto als ge het zelf al niet te breed hebt.

Is het dan niet beter om sociaal huisvesting te voorzien op plaatsen waar er een goed mobiliteitsplan is voldoende winkels en scholen in de buurt, zodat ge geen uren onderweg zijt om naar de winkel te gaan enz...
Ge spreekt uzelf nu wel wat tegen hé :p
Dus ge hebt er geen probleem mee dat men u na 30 - 40 jaar uit uw woning zet, weg van uw buurt waar je iedereen kent, een huis vol bezittingen. Naar een appartement met waarschijnlijk meer overlast, geen plaats om uw spullen kwijt te krijgen en een buurt waar niemand u kent?
:sarcastic:

Ik ken die wijk, nooit gedacht dat dat een sociale woonwijk was... Is wel een beetje a-typisch voor het beeld dat we hebben van sociale wijken, niet?

Off topic, maar toch kleine reactie op het stereotype beeld dat in sociale woonwijken voornamelijk Duitse bolides op de opritten staan te blinken... De wijken hier in de buurt hebben voornamelijk Dacia's enz... voor hun deur staan. In een stereotiep schuilt meestal een bron van waarheid maar is zelden toepasbaar boor de hele groep.

In veel sociale wijken uit de jaren 80 en 90 is er bewust gekozen voor een strategie waarbij een deel woningen verkocht werd aan mensen die niet tot de doelgroep voor een sociale woning behoorden. De overige woningen werden wel verhuurd aan mensen die recht hadden op een sociale woning.

Euhm niet echt, misschien dat we mekaar hierin misbegrijpen.
We zij toch nog altijd bezig over wat realistisch is in Vlaanderen hé? Of zijn we overgeschakeld op uw droomwereld?

Want je hebt volgende dingen al gezegd:
  • Als men groter wilt blijven wonen als nodig mag dit.
  • Het moet in hun buurt zijn.
  • Als men een tuin wilt, moet dit zelfs.
  • Het moet allemaal goed gelegen zijn voor OV/andere voorzieningen.
In Vlaanderen zijn de combinatie van al die dingen niet eens mogelijk voor het merendeel van de mensen die geen gebruik maken van het sociale systeem... Dus ja, met de combinatie van al die dingen spreek je jezelf tegen in de realiteit.

Nu ook niet doen alsof je alleen als sociaal zwakkere een sociale woning kan kopen.
Je mag nog echt wel een heel mooi inkomen hebben.

En voordeel vroeger was ook dat men zich baseert op het aanslagbiljet (en dat loopt soms 2jaar achter op uw werkelijke inkomen) voor het bepalen of je in aanmerking komt.
Maar voor het bepalen voor uw leencapaciteit baseert men zich dan weer wel op uw laatste loonfiches! Compleet Kafka dus.

Recent ging men dit wel aanpassen.

Ooit ook de kans gehad een sociale koopwoningen te kopen, vandaar dat ik er zowat wel wat van weet.
Ik verdiende toen denk ik 3500 bruto en ik zat echt wel nog onder de grens, denk dat je bijna 4000 bruto of meer mag verdienen en je komt nog in aanmerking.
En men baseert zich op netto-beslagbaar inkomen dus bv onkostenvergoedingen enzo glippen door mazen van t net?

Nog steeds spijt dat ik niet gedaan heb. Woning was toen in 2015 te koop voor 211.000 eur incl 6% btw op perceel van 450m2.
HOB-woning met alleen de garages aan elkaar dus semi-open bebouwing...
Alleen keuken en vloerbedekking moest je zelf betalen.

reden dat ik het toen niet deed was omdat de woning in mogelijks overstromingsgevoelig gebied lag(maar in realiteit was daar al 100j niks meer gebeurd....).

Straat verder Is er recent woning verkocht door de eigenaars aan 375k, woning gezet in 2010.
Ik wil niet weten aan welke prijs ze het indertijd gekocht hebben... 180k? Tel uit uw winst....

Ik heb de sociale projecten in mijn regio 's bekeken: https://www.vlaamsbrabant.be/nl/vla...nt/woonprojecten-van-vlabinvest/koopprojecten

Die zijn ca-va maar niet luxueus te noemen (hoeft ook niet, het zijn sociale woning dus een massief eiken parket kan je er niet verwachten).
Die sociale woningen zijn even luxueus als mijn nieuwbouw die ik volledig op eigen conta heb mogen betalen maar die men kan betalen op basis van een zeer lage huurprijs.
Wanneer het over sociale koopwoningen gaat is het zelfs nog erger. Daar mag men deze na 10-20j verkopen en de volledige potentiële winst in eigen zak steken.

Dat is gewoon schandalig... Met het eerste kan ik nog leven.

Nu, ik ben voor sociale woningen mits een goed systeem van toewijzing. Dat gezegd zijnde zou ik zelf nooit in zo'n kleine, onpersoonlijke blokkendoos willen wonen :)
kijk naar heel veel van die matexi nieuwbouwen, dat zijn kleine onpersoonlijke blokkendozen. Dat is nu eenmaal de trend waar we naartoe gaan.

En die prijzen... Ik val hier in herhaling, maar die zijn toch van de pot gerukt! Boven de 280.000 euro! Daar kocht je 25 jaar geleden een villa mee.
Je moet wel eerlijk zijn hé, 14 jaar geleden was mijn startloon 1350€ netto. Nu is datzelfde startloon 1750€ netto. Daarnaast was de interest op die moment rond de 4 - 5%. Nu ligt die op 0.8 - 1.5% op 20j.

Prijzen zijn hard gestegen, maar het beschikbaar geld is nu ook eenmaal enorm gestegen. En dit beschikbaar geld is hetgene wat je via eender welke weg ter beschikking hebt.

Hoe dan ook, vastgoed wordt hoe langer hoe onbetaalbaarder. Dat geldt zeker al voor jonge gezinnen die hun eerste stappen op de arbeids- en vastgoedmarkt zetten. Daarmee zeg ik niet dat het onmogelijk is. Je moet vandaag de dag eigen middelen ter beschikking hebben, geluk, bereidwilligheid om je criteria aan te passen en bijvoorbeeld goedkopere regio's op te zoeken, ...

Wie vandaag beweert dat het 'perfect mogelijk' is om een woning aan te kopen of dat 'de mogelijkheden legio' zijn, die leeft toch een beetje met oogkleppen op. Veertigers die al aan vermogensopbouw hebben kunnen doen en voor wie een startersloon een vage herinnering is zijn niet de juiste referentiegroep om de betaalbaarheid van de vastgoedmarkt aan te toetsen :)

Hij had gelijk, als je uw eisenpakket aanpast, dan is er nog veel mogelijk. Maar die liggen dan niet in de gewilde zones. Als je moet opboksen tegen tweeverdieners dan moet je ofwel kapitaalkrachtiger zijn dan hen (hoe je kapitaalkrachtiger wordt dan iemand anders bepaal je zelf - sommigen doen dat door maximalisatie der inkomsten andere door minimalisatie der uitgaven en anderen door een mengeling ervan maar dan nog is het geen garantie) ofwel in de regio's gaan waar hun interesse om te wonen beperkt tot onbestaande is.

En dat brengt ons dan terug naar sociale woningen, waarom zouden een beperkte subgroep van mensen het voordeel krijgen om op de "goede plaatsen" te wonen (indien we pardal zijn uitleg moesten volgen), terwijl andere mensen die boven de limieten zitten om dat voordeel te krijgen mogen opdraaien dat die mensen op die plaatsen mogen gaan wonen (met hun belastingen) en belangrijker zelf in het zogezegde hol van pluto moeten gaan wonen zonder goede bediening van openbaar vervoer en dus ook nog zelf een wagen moeten kopen terwijl zij misschien werk hebben dat op 5 minuten te voet van die sociale woning af is.

Sociale woning is dan ook exact dat, sociale woning. Dit wil zeggen dat ze tevreden moeten zijn met de bewoning die zij krijgen. En die bewoning moet voldoen aan de minimumnormen die wij als noodzakelijk vinden om een dak boven uw hoofd te hebben. Niet meer, niet minder. Er is geen enkele reden om hier wensen, noden of wat dan ook van het gezin in te betrekken.

Willen ze meer -> daarvoor hebben wij het kapitalisme uitgevonden met verschillende gradaties. Met name, zij die zich harder inzetten dan het gemiddelde (of wat meer geluk hebben) kunnen zich iets meer veroorloven.
Al mag men misschien wel eens stoppen met de inflatie in menswaardig leven.

Ik weet het niet? Kan jij mij dat vertellen?
In de wijk waar een kameraad van mij vroeger woonde: al zijn buren in zijn straat, daar zat niemand tussen met een job. Daar werd wat onbegrijpelijk naar gekeken, zolang je een uitkering kon opstrijken.

En nogmaals: er zijn profiteurs en dat heb ik enkele maanden geleden zelf nog gezien hier in de buurt. Maar laat ons nu niet doen dat het gros van de mensen die door omstandigheden naar dergelijke initiatieven worden geduwd allemaal gangsters zijn. De oorzaken zijn heus niet grotendeels ‘te lui om te werken of om opleidingen te volgen’. Dat is echt heel wereldvreemd om zo te denken. We hebben het hier ook over mentale of fysieke beperkingen om aan de normale arbeidsmarkt deel te nemen.
Hier ben ik niet mee akkoord, de voorwaarden om een sociale huurwoning te verkrijgen hier in België zijn hier al heel soepel, je moet er bijlange geen mentale/fysieke handicap voor hebben. Ze hebben arbitraire inkomensgrens redelijk hoog geplaatst en daardoor is er nu een enorme vraag naar.

Het niet kunnen opbouwen van de nodige financiële rugzak om jezelf op de particuliere markt te gooien om iets te zoeken. Het gemiddeld profiel dat in een sociale koopwoning of huurwoning is niet de gemiddelde BG’er die in IT zijn 3000+ bruto verdient met een Skoda Octavia onder zijn poep.
Die doppen hun eigen boontjes wel. Ik zou willen dat de meeste betrekkers van sociale huurwoningen dat ook eens probeerden.

Sociaal huisvesting is niet iets waar men dankbaar moet voor zijn, maar iets waar iedereen recht op zou hebben. En dat men niet enkel kijkt naar de rationele bezetting, maar naar de behoeften van die persoon/gezin.
Sorry, dat is gewoon een enorm naïef wereldbeeld dat totaal niet haalbaar is. Er zijn echt geen middelen om iedere werkweigeraar/behoeftige het huis van zijn dromen te geven tegen sociale huurvoorwaarden en waarbij er dan ook nog eens wordt voldaan aan al zijn sociale eisen. Ze krijgen hier al een degelijk dak boven hun hoofd, dat is best wat als je ziet welke gunstmaatregelen er nog allemaal van toepassing zijn.

Verplichte activatie komt eraan, met de hervormingen van sociaal huisvestingsmaatschappijen en SVK's naar woonmaatschappijen.
Dat verhaal hoor ik nu al 30 jaar, ondertussen blijft de werkloosheid torenhoog en is er nauwelijks activatie bij langdurige werklozen. Ik zie dat ook niet direct veranderen.

Wat zijt ge met een woning in de middle of nowhere als ge voor alles afhankelijk zijn van een auto als ge het zelf al niet te breed hebt.
Dan heb je een dak boven je hoofd? Allé, daarond draait het net allemaal. Het nooit de bedoeling geweest om iedereen zijn droomwoning te geven onder de vorm van een sociale huurwoning.

Je moet wel eerlijk zijn hé, 14 jaar geleden was mijn startloon 1350€ netto. Nu is datzelfde startloon 1750€ netto. Daarnaast was de interest op die moment rond de 4 - 5%. Nu ligt die op 0.8 - 1.5% op 20j.

Prijzen zijn hard gestegen, maar het beschikbaar geld is nu ook eenmaal enorm gestegen. En dit beschikbaar geld is hetgene wat je via eender welke weg ter beschikking hebt.
Nu vind ik het tegenwoordig ook wel echt te zot aan het worden.

Mijn vriendin heeft haar woning dit jaar verkocht, zij heeft dit in 2015 aangekocht. Voor de prijs dat ze het nu verkocht heeft, zou ze haar eigen huis zelfs niet kunnen kopen. We spreken hier dan maar over 6 jaar verschil en heeft ze ondertussen ook een mooie opslag gehad en meer kunnen sparen.

Zelfde verhaal bij mijn woning. Toen ik aan het kijken was om te bouwen of kopen, zag ik veel woningen van zo'n 485k. 6% registratierechten dus in totaal was je 514k + 7k notaris kosten = 521k kwijt.
Toen vond ik dat al veel geld, want dat was voor mij de reden om te zeggen van ik ga bouwen. Want boven die 521k moest ik nog steeds extra zaken betalen om het verder naar mijn goesting te brengen + energie is dan ook niet zoals een nieuwbouw.

Dan dacht ik ook nog van als ik nog veel mee help kan ik nog wel zo'n 50-60k in mijn zak steken. Uiteindelijk ben ik een 463k kwijt voor de bouw (Dat is de all-in prijs. Zit dus letterlijk alles in, van btw naar hypotheek/notaris kosten, tuin/oprit, grond,....) (in 2019 ben ik in de woning getrokken)
2 weken terug heb ik dus de woning verkocht. Een woning dat ik had geschat bij begin van de bouw op €485.000 waarde op de huizenmarkt, verkocht voor €574.000.

Enigste reden dat wij nu met de prijzen van vandaag mee kunnen gaan is omdat we een paar jaar terug beide een woning hebben gekocht en deze mee zijn gestegen. Moesten wij nu op de woningmarkt komen, zouden wij onze eigen woningen niet kunnen kopen. Ondanks onze lonen zijn gestegen en een grotere eigen inbreng zouden hebben.

Laatst bewerkt:
Nu ook niet doen alsof je alleen als sociaal zwakkere een sociale woning kan kopen.
Je mag nog echt wel een heel mooi inkomen hebben.

En voordeel vroeger was ook dat men zich baseert op het aanslagbiljet (en dat loopt soms 2jaar achter op uw werkelijke inkomen) voor het bepalen of je in aanmerking komt.
Maar voor het bepalen voor uw leencapaciteit baseert men zich dan weer wel op uw laatste loonfiches! Compleet Kafka dus.

Recent ging men dit wel aanpassen.

Ooit ook de kans gehad een sociale koopwoningen te kopen, vandaar dat ik er zowat wel wat van weet.
Ik verdiende toen denk ik 3500 bruto en ik zat echt wel nog onder de grens, denk dat je bijna 4000 bruto of meer mag verdienen en je komt nog in aanmerking.
En men baseert zich op netto-beslagbaar inkomen dus bv onkostenvergoedingen enzo glippen door mazen van t net?

Nog steeds spijt dat ik niet gedaan heb. Woning was toen in 2015 te koop voor 211.000 eur incl 6% btw op perceel van 450m2.
HOB-woning met alleen de garages aan elkaar dus semi-open bebouwing...
Alleen keuken en vloerbedekking moest je zelf betalen.

reden dat ik het toen niet deed was omdat de woning in mogelijks overstromingsgevoelig gebied lag(maar in realiteit was daar al 100j niks meer gebeurd....).

Straat verder Is er recent woning verkocht door de eigenaars aan 375k, woning gezet in 2010.
Ik wil niet weten aan welke prijs ze het indertijd gekocht hebben... 180k? Tel uit uw winst....
Voor koopwoningen ligt de grens inderdaad hoger, maar discussie gaat hier over sociaal huren.

Voor 2021 als alleenstaande zonder handicap en zonder personen ten laste mag je max €25.557 (belastbaar inkomen) verdienen.
Voor koopwoningen is het in dezelfde situatie inderdaad €39.229.

Nu vind ik het tegenwoordig ook wel echt te zot aan het worden.

Mijn vriendin heeft haar woning dit jaar verkocht, zij heeft dit in 2015 aangekocht. Voor de prijs dat ze het nu verkocht heeft, zou ze haar eigen huis zelfs niet kunnen kopen. We spreken hier dan maar over 6 jaar verschil en heeft ze ondertussen ook een mooie opslag gehad en meer kunnen sparen.

Zelfde verhaal bij mijn woning. Toen ik aan het kijken was om te bouwen of kopen, zag ik veel woningen van zo'n 485k. 6% registratierechten dus in totaal was je 514k + 7k notaris kosten = 521k kwijt.
Toen vond ik dat al veel geld, want dat was voor mij de reden om te zeggen van ik ga bouwen. Want boven die 521k moest ik nog steeds extra zaken betalen om het verder naar mijn goesting te brengen.

Dan dacht ik ook nog van als ik nog veel mee help kan ik nog wel zo'n 50-60k in mijn zak steken. Uiteindelijk ben ik een 463k kwijt voor de bouw (Dat is de all-in prijs. Zit dus letterlijk alles in, van btw naar hypotheek/notaris kosten, tuin/oprit, grond,....) (in 2019 ben ik in de woning getrokken)
2 weken terug heb ik dus de woning verkocht. Een woning dat ik had geschat bij begin van de bouw op €485.000 waarde op de huizenmarkt, verkocht voor €574.000.

Enigste reden dat wij nu met de prijzen van vandaag mee kunnen gaan is omdat we een paar jaar terug beide een woning hebben gekocht en deze mee zijn gestegen. Moesten wij nu op de woningmarkt komen, zouden wij onze eigen woningen niet kunnen kopen. Ondanks onze lonen zijn gestegen en een grotere eigen inbreng zouden hebben.
Mja eye of the beholder zeker ?

Ik kon mij nu een duurdere woning permitteren dan dat ik toen kon doen. Maar mijn nettoloon op die 7j is van 2k naar 3k gegaan.

Jij zat echter al aan een hoog loon, waardoor loonstijgingen beperkt zijn. Desondanks gok ik dat uw inkomen nog altijd het mijne wegblaast. Mijn toekomstige loonstijgingen gaan in principe maximaal uitkomen op 3500€ netto. En dat maximum haal ik ongeveer binnen +/-15 jaar. Dan ben ik 55-56j...

Maar uiteindelijk is het logisch dat die grote prijsstijgingen er zijn. Er is gewoon veel meer volk aan het meeconcurreren voor die woning met tuin. En dat pompt de prijs op. En omstandigheden zoals de uwe ondersteunen dit perfect.

Want jullie verkopen 2 huizen voor de aankoop van een grotere gezamenlijke woning.

Als ik echter kijk naar de markt van de appartementen, dan lijkt het wel alsof deze ineengestort zijn... omdat de mensen die vroeger een appartementje kochten, als ze het geld hebben toch sneller zullen kiezen voor toch maar die woning. Ook al is de woning een woning die nog een zware renovatie nodig heeft.

En dan zwijgen we maar zeker over de mensen die met hun spaarcentjes een tweede huis kopen om te verhuren. Want ja de spaarrekening brengt toch niets op. En vastgoed daalt niet in waarde !!!!!!!

Laatst bewerkt:
Sidenote :

Geeft altijd wel een heel vertekend beeld om naar eigen loonsevolutie te kijken over een bepaalde periode om te vergelijken met zo'n zaken. Aangezien er dan twee zaken spelen, loonsverhogingen (door anciëniteit) en indexatie. Deze stijging zal altijd een stuk hoger zijn.

Sidenote :

Geeft altijd wel een heel vertekend beeld om naar eigen loonsevolutie te kijken over een bepaalde periode om te vergelijken met zo'n zaken. Aangezien er dan twee zaken spelen, loonsverhogingen (door anciëniteit) en indexatie. Deze stijging zal altijd een stuk hoger zijn.
Ik begrijp niet echt waar je naartoe wilt gaan.

Sidenote :

Sidenote: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...n-eigen-huis-onbereikbaar-voor-middeninkomens

Of een voorbeeld uit België: https://trends.knack.be/economie/im...ng-tot-het-inkomen/article-normal-219931.html

Dus dan kijken we niet naar de eigen evolutie... lonen zijn gestegen maar in verhouding zijn huizenprijzen harder gestegen. Dalende intresten compenseren de wanverhouding niet. Daar is, als je een beetje opzoekt, genoeg over te lezen...

Met dit bericht van Pardal is toch niets mis?
Behoeften van de huurder= voldoende ruimte voor diens gezin, gelijkvloers of lift voor minder mobiele mensen,...
Veilige buurt= wil IEDEREEN toch? 🤔
Mobiliteit= net omdat een auto voor velen met recht op een sociale woning eigenlijk boven budget ligt. Dus ja, op wandelafstand een bushalte hebben vind ik OOK een logisch iets in de buurt van sociale woningen.
Maar waarom dat dan beperken tot mensen die in aanmerking komen voor een sociale woning? Focus dan liever om die dingen voor iedereen beschikbaar te maken.
Ook mobiliteit wordt steeds meer iets voor de rijken als het van de groene jongens afhangt. Het zal voor veel mensen onbetaalbaar worden en die gaan niet allemaal geld genoeg hebben om ergens te wonen waar het OV goed ligt.

Sidenote: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ned...n-eigen-huis-onbereikbaar-voor-middeninkomens

Of een voorbeeld uit België: https://trends.knack.be/economie/im...ng-tot-het-inkomen/article-normal-219931.html

Dus dan kijken we niet naar de eigen evolutie... lonen zijn gestegen maar in verhouding zijn huizenprijzen harder gestegen. Dalende intresten compenseren de wanverhouding niet. Daar is, als je een beetje opzoekt, genoeg over te lezen...
Dat bedoel ik, het is beter naar dergelijke cijfers te kijken dan te vergelijken met eigen inkomen. Vergelijken met eigen inkomen zegt weinig en is sowieso anekdotisch. :)

En ik ben ook eerder voorstander van "meer algemeen" zaken aanpakken. Als er zo'n grote groep aanspraak maakt op sociale woningen, dan is er duidelijk iets mis op de huizenmarkt en/of de verloning op de arbeidsmarkt. Dat ligt echt veel verder dan "enkele profiteurs".

Maar waarom dat dan beperken tot mensen die in aanmerking komen voor een sociale woning? Focus dan liever om die dingen voor iedereen beschikbaar te maken.
Ook mobiliteit wordt steeds meer iets voor de rijken als het van de groene jongens afhangt. Het zal voor veel mensen onbetaalbaar worden en die gaan niet allemaal geld genoeg hebben om ergens te wonen waar het OV goed ligt.
Dat is toch al het geval door middel van belbussen etc? 🤔
Waar nauwelijks volk opstapt, worden haltes geschrapt of samen gevoegd, waar de vraag groot is, worden nieuwe haltes geplaatst. Natuurlijk niet op enkele maanden, maar daar wordt al actief aan gewerkt.

Terug
Bovenaan