Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum

Ik heb het dan eerder over de contraproductiviteit van de regel. Aangezien die in veel van die steden minder dan een jaar actief is, lijkt het mij sterk om daar een duidelijk zicht op te hebben, desondanks is @famtam toch vrij zeker dat het averechts werkt.

Waarom moet het zo in het belachelijke getrokken worden? Hoe is het een kruipkot? Is het plafond daar lager dan in een ander appartement? Waarom heeft het plots per definitie geen terras/tuin?

En ja, ik vind het gewoon belachelijk om nu te gaan stellen dat je voor een alleenstaande plots een bueau/hobbykamer/... nodig hebt. Dat jij dat 'nodig' acht, oké, misschien jouw zaak. Maar besef dan dat je dan voor een tweeslaapkamer appartement moet gaan.

Ik snap het nut niet van de discussie dat "een éénslaapkamerappartement een kamer te weinig heeft als je er twee wilt". No shit sherlock.

Ik zou als alleenstaande juist meer gesteld zijn op een appartement met één slaapkamer (met deftige berging, zoals hierboven gesteld) dan een appartement met twee slaapkamers, op éénzelfde oppervlakte. Aangezien ik dan juist meer ruimtegevoel heb dan alles in aparte kottekes te steken.
Is precies eerder een semantische discussie die we hebben?

Aantal slaapkamers zegt niet veel an sich ivm hoe 'ruim' of 'leefbaar' iets voelt.
  • Kelder / zolder / berging mogen niet meegerekend worden, maar maken wel een groot verschil. Ge weet maar pas hoe belangrijk ruimte voor voorraad/een deftige diepvriezer is als ge ze niet meer hebt.
  • Lichtinval / uitzicht kan eenzelfde oppervlakte volledig ander gevoel geven.
  • Indeling. Een slechte indeling (zeker als het door steunmuren of steunpilaren komt, of slecht geplaatste deuren/ramen/radiatoren) kan uw ruimte volledig verkloten.
  • Oppervlakte. Een ruime leefruimte + 1 ruime slaapkamer is iets anders dan een piepkleine leefruimte en 2 mini slaapkamerkes.
  • Wat telt er tegenwoordig eig mee als 'slaapkamer'? Heb zo al panden bezocht waar ze een mezzanine die toegang geeft tot andere kamers meerekenden als slaapkamer.
Bureau/hobbykamer is niet noodzakelijk, maar vind ik in mijn situatie wel een vereiste.
  • Telewerk is de norm in mijn soort werk.
  • Ik heb een hobby waarvoor ik redelijk wat materiaal heb dat plaats inneemt in m'n leefruimte.
  • Het is gewoon fijn een ruimte te hebben waar het overhoop mag staan... Gewoon deur dicht trekken en uw leefruimte en slaapkamer blijven netjes. Handig voor bezoek, al dan niet het onverwachte type :wink:
  • Ik ben begin de 30 en single. Zo een extra kamer met wat ruimte is best wel handig voor mocht er iemand bij komen. You never know.
  • ...
Soit, ik heb gelukkig de middelen om iets met 2 slpkmrs te kopen waar ik wil wonen. Nuja, gelukkig en ongelukkig maar da's een ander verhaal.

Aantal slaapkamers zegt niet veel an sich ivm hoe 'ruim' of 'leefbaar' iets voelt.
  • Kelder / zolder / berging mogen niet meegerekend worden, maar maken wel een groot verschil. Ge weet maar pas hoe belangrijk ruimte voor voorraad/een deftige diepvriezer is als ge ze niet meer hebt.
  • Indeling. Een slechte indeling (zeker als het door steunmuren of steunpilaren komt, of slecht geplaatste deuren/ramen/radiatoren) kan uw ruimte volledig verkloten.
  • Oppervlakte. Een ruime leefruimte + 1 ruime slaapkamer is iets anders dan een piepkleine leefruimte en 2 mini slaapkamerkes.
  • Wat telt er tegenwoordig eig mee als 'slaapkamer'? Heb zo al panden bezocht waar ze een mezzanine die toegang geeft tot andere kamers meerekenden als slaapkamer.
Bureau/hobbykamer is niet noodzakelijk, maar vind ik in mijn situatie wel een vereiste.
  • Ik heb een hobby waarvoor ik redelijk wat materiaal heb dat plaats inneemt in m'n leefruimte.
  • Het is gewoon fijn een ruimte te hebben waar het overhoop mag staan... Gewoon deur dicht trekken en uw leefruimte en slaapkamer blijven netjes. Handig voor bezoek, al dan niet het onverwachte type :wink:
  • Ik ben begin de 30 en single. Zo een extra kamer met wat ruimte is best wel handig voor mocht er iemand bij komen. You never know.
  • ...
Soit, ik heb gelukkig de middelen om iets met 2 slpkmrs te kopen waar ik wil wonen. Nuja, gelukkig en ongelukkig maar da's een ander verhaal.
idd, in de meeste 1 kamer appartement kan je je kerstgerief hierna zelfs niet meer kwijt.
De mensen dat die 1 kamer appartementen verdedigen hebben volgens mij er niet echt lang in moeten vertoeven..

In al die nieuwe kubuswoningen met een plat dak is er dus nergens nog een zolderruimte. Ik had het mijn vroeger bij mijn ouders echt niet kunnen voorstellen zonder die extra ruimte onder het dak. Wat we daar allemaal niet kwijt konden, kerstgerief, strandspeelgoed en andere zomerspullen, al onze oude bedden, speelgoed, kickertafel van toen ik 12 was, al mijn miniatuurtreinen, ...

Natuurlijk zet extra ruimte wel aan tot extra stockeren, hoeveel mensen zouden oud speelgoed of oude meubelstukken nog bijhouden moesten ze er de plaats niet voor hebben?

Het is dat wat ik inderdaad bedoelde. Het leek hierboven afgeschilderd te worden alsof het éénslaapkamer appartement per definitie een kruipkot was.
  • ...
En dat snap ik ook, en zo is ieders situatie anders. De situatie van een thuiswerker is sowieso al heel anders. Al is dit als alleenstaande ook perfect mogelijk in de living. Natuurlijk is het aangenaam om de deur, letterlijk, achter je dicht te kunnen trekken als je klaar bent. Aan de andere kant heb je wel een stuk meer ruimtegevoel als je dit niet in een heel klein slaapkamertje van 8m² moet gaan doen. Maar dus inderdaad, hangt af van precieze situaties. En ik snap ook dat "nodig" inderdaad ook gemakkelijk een heel semantische discussie kan zijn. En ik snap ook de trek naar ruimere appartementen, ik zou mezelf ook niet snel zien in een éénslaapkamer appartement, zeker niet aangezien het prijsverschil relatief klein is ten opzichte van een tweeslaapkamer appartement. Keuken, badkamer, ... blijven even duur, en qua oppervlakte scheelt het zich (kort door de bocht) één kamer, dus pakt 12m² in huidige nieuwbouw. Percentueel gezien is er dan vrij weinig verschil tussen één of twee slaapkamers. Dat is het grootste probleem, lijkt me, van éénslaapkamer appartementen, het minieme prijsverschil. (Maar een prijsverschil none-the-less, wat voor veel personen wel heel belangrijk is.)

Nogmaals, ik ga er mee akkoord dat vele 1-slaapkamer appartementen ook te klein zijn. En zeker qua bergruimte, maar dat is, volgens wat ik toch tegen ben gekomen in mijn zoektocht voor een woning, een algemeen probleem van appartementen, een te kleine of zelfs quasi ontbrekende bergruimte.

Het is echter vreemd om zaken te veralgemenen naar "1 slaapkamer appartementen zijn te klein", zeker in een bredere context zoals hierboven "alle spulen als 12-jarige" (niet op u bedoeld he 808 state, meer algemeen :) ). Een ouder met kinderen zal zich inderdaad niet moeten huistvesten in een éénslaapkamer appartement, dat lijkt me de evidentie zelve.

En in een bredere discussie, kan ik er ook zeker inkomen dat in "hedendaagse woningen" (ook nieuwbouw blokjes) er vaak een gebrek aan opslagruimte is. Er wordt zoveel mogelijk "woonoppervlak" in een zo'n klein mogelijk stukje grond gepropt, en zolang je niet zelf bouwt, wordt bergruimte vaak voor een groot stuk over het hoofd gezien/veel te klein/weinig voorzien.

Het is dat wat ik inderdaad bedoelde. Het leek hierboven afgeschilderd te worden alsof het éénslaapkamer appartement per definitie een kruipkot was.

En dat snap ik ook, en zo is ieders situatie anders. De situatie van een thuiswerker is sowieso al heel anders. Al is dit als alleenstaande ook perfect mogelijk in de living. Natuurlijk is het aangenaam om de deur, letterlijk, achter je dicht te kunnen trekken als je klaar bent. Aan de andere kant heb je wel een stuk meer ruimtegevoel als je dit niet in een heel klein slaapkamertje van 8m² moet gaan doen. Maar dus inderdaad, hangt af van precieze situaties. En ik snap ook dat "nodig" inderdaad ook gemakkelijk een heel semantische discussie kan zijn. En ik snap ook de trek naar ruimere appartementen, ik zou mezelf ook niet snel zien in een éénslaapkamer appartement, zeker niet aangezien het prijsverschil relatief klein is ten opzichte van een tweeslaapkamer appartement. Keuken, badkamer, ... blijven even duur, en qua oppervlakte scheelt het zich (kort door de bocht) één kamer, dus pakt 12m² in huidige nieuwbouw. Percentueel gezien is er dan vrij weinig verschil tussen één of twee slaapkamers. Dat is het grootste probleem, lijkt me, van éénslaapkamer appartementen, het minieme prijsverschil. (Maar een prijsverschil none-the-less, wat voor veel personen wel heel belangrijk is.)

Nogmaals, ik ga er mee akkoord dat vele 1-slaapkamer appartementen ook te klein zijn. En zeker qua bergruimte, maar dat is, volgens wat ik toch tegen ben gekomen in mijn zoektocht voor een woning, een algemeen probleem van appartementen, een te kleine of zelfs quasi ontbrekende bergruimte.

Het is echter vreemd om zaken te veralgemenen naar "1 slaapkamer appartementen zijn te klein", zeker in een bredere context zoals hierboven "alle spulen als 12-jarige" (niet op u bedoeld he 808 state, meer algemeen :) ). Een ouder met kinderen zal zich inderdaad niet moeten huistvesten in een éénslaapkamer appartement, dat lijkt me de evidentie zelve.

En in een bredere discussie, kan ik er ook zeker inkomen dat in "hedendaagse woningen" (ook nieuwbouw blokjes) er vaak een gebrek aan opslagruimte is. Er wordt zoveel mogelijk "woonoppervlak" in een zo'n klein mogelijk stukje grond gepropt, en zolang je niet zelf bouwt, wordt bergruimte vaak voor een groot stuk over het hoofd gezien/veel te klein/weinig voorzien.

Ik heb niets afgeschilderd als 'kruipkot' :wink: Maar ik denk dat we elkaar verstaan. En een 2 slpkmr is inderdaad een veel betere deal, als je die extra 10k (of 20-30k afh. van regio) kan leggen.

Ik vind het vooral jammer dat we vandaag al de problemen van morgen aan het creëren zijn.

We moeten met z'n allen kleiner gaan wonen, dat is gewoon een feit. Villa's met grote tuin worden meerdere (half) open bebouwingen met tuintje. Appartementen rijzen overal als paddenstoelen uit de grond. Maar vooral: een appartement wordt voor meer en meer mensen een permanente woonvorm, en dus niet iets waar je slechts 3-5 jaar in woont vooraleer je iets groters koopt.

Je kan het wel 3-5 jaar op een appartement volhouden. Je hebt opbergruimte en buitenruimte te weinig, maar op korte termijn is het wel vol te houden. Wat vaker een uitstapje om buiten te zijn, bij de ouders wat spullen stockeren. Maar als we langer en met meer op appartementen gaan wonen, is dat gewoon niet meer realistisch. Nieuwbouwappartementen moeten gewoon groter zijn, met meer opbergruimte, een beter ruimte-indeling, en meer buitenruimte (terras etc.).

Toch blijven aannemers maar dezelfde plannen neerpoten. Het is hun probleem niet, ze krijgen royaal betaald en ze zijn weg. Maar mark my words: over 10-15 jaar gaan we zien dat de appartementen die nu neergepoot worden, volkomen niet voldoen aan de noden van de markt. Huurbazen zullen klagen dat ze het niet verhuurd krijgen, huurders zullen klagen dat er gewoon geen geschikte woningen op de markt zijn voor hun situatie. De bestaande gebouwen afbreken of renoveren en herinrichten is ook enorm duur - 2x kosten voor de huurbaas.

Jammer, we kunnen dit voorkomen. Gewoon even nadenken over de bestaande ruimte beter gebruiken, en welke extra ruimte we zullen nodig hebben in de toekomst. Ik denk dan aan tiny houses en micro (foldable, lego, transforming) apartments als inspiratie.

Ik heb niets afgeschilderd als 'kruipkot'
Dat was ik, en inderdaad een lichte overdrijving. Maar iedereen is het er precies over eens dat er bij de 1-slpkmr appartementen wel snel "ruimte" (zij het nu berg- of ontspanning- of werk-) tekort is en dat dat in nieuwbouw appartementen onderbelicht wordt met alle gevolgen vandien.
Maar vooral: een appartement wordt voor meer en meer mensen een permanente woonvorm, en dus niet iets waar je slechts 3-5 jaar in woont vooraleer je iets groters koopt.

Je kan het wel 3-5 jaar op een appartement volhouden. Je hebt opbergruimte en buitenruimte te weinig, maar op korte termijn is het wel vol te houden. Wat vaker een uitstapje om buiten te zijn, bij de ouders wat spullen stockeren. Maar als we langer en met meer op appartementen gaan wonen, is dat gewoon niet meer realistisch. Nieuwbouwappartementen moeten gewoon groter zijn, met meer opbergruimte, een beter ruimte-indeling, en meer buitenruimte (terras etc.).
Is dit niet een visie die voornamelijk op het platteland is opgegroeid?
Er zijn zoveel mensen die heel hun leven op appartementen gewoond hebben.
Er zijn er genoeg die ook niet veel anders kennen of kunnen zelfs...

Laatst bewerkt:
In al die nieuwe kubuswoningen met een plat dak is er dus nergens nog een zolderruimte. Ik had het mijn vroeger bij mijn ouders echt niet kunnen voorstellen zonder die extra ruimte onder het dak. Wat we daar allemaal niet kwijt konden, kerstgerief, strandspeelgoed en andere zomerspullen, al onze oude bedden, speelgoed, kickertafel van toen ik 12 was, al mijn miniatuurtreinen, ...

Natuurlijk zet extra ruimte wel aan tot extra stockeren, hoeveel mensen zouden oud speelgoed of oude meubelstukken nog bijhouden moesten ze er de plaats niet voor hebben?

Er is hier al eens een stuk discussie over geweest.
Maar een geïsoleerde zolder met een vaste trap is voor mij wel een meerwaarde.
Mijn “onder-dak-gedeelte” (lees: tweede verdieping) is een extra slaapkamer (en eigenlijk de grootste van het huis) en een deel zolder.

Ik zou het niet willen missen.

Er is hier al eens een stuk discussie over geweest.
Maar een geïsoleerde zolder met een vaste trap is voor mij wel een meerwaarde.
Mijn “onder-dak-gedeelte” (lees: tweede verdieping) is een extra slaapkamer (en eigenlijk de grootste van het huis) en een deel zolder.

Ik zou het niet willen missen.
Is toch afhankelijk van de woning?

Ik woon nu nog in een huis dat een hellend dak heeft, met vaste trap en heel de zolder is zelfs afgewerkt (is 2de verdiep dus). Ga ik dat in volgende woning missen, want die heeft dat niet? Nee, ik ga dat helemaal niet missen. Ik ga daar dan ook niet minder opslag hebben.

Het verschil zit hem gewoon in dat ik nu de luxe heb, dat ik mijn 1ste verdiep groot genoeg kan maken, zodat ik geen dak meer nodig heb. Terwijl bij deze woning ik nog wel een hellend dak wilde hebben.

Vergelijk het met de dramatische situatie in NL waar de bouwproductie is ingestort. Juist doordat de overheid, ironisch genoeg door politieke paniek over hun huizentekort, daar steeds meer regels heeft opgelegd. Zoals bv de beruchte "woonplicht" (als je koopt moet je er zelf in gaan wonen). Lijkt leuk maar werkt in de praktijk contraproductief.

Wat dat betreft zitten we, geklaag ten spijt, hier in Belgie in een nog altijd zeer comfortabele woningmarkt. Niet ideaal, maar de huren zijn betaaalbaaar, de wachttijden nihil . Kopers kunnen misschien niet meer die villa finacieren waar ze van dromen, maar ze kunnen nog altijd een huis kopen, daar waar veel middenklasse kopers (zonder rijke ouders) in NL de rest van hun leven tot huren lijken te zijn veroordeeld. En zo met hun pensioen in een armoedeval terecht kunnen komen.

Ook buiten de Randstad in kleinere stadjes is het bij onze noorderburen bijkans onbetaalbaar. Als er uberhaupt nog iets op de markt is.

Dit is wel een extreem voorbeeld. Nijmegen, 158.000 inwoners:

NaZtByS.jpg
Hier in Nederland kan je 100% van de marktwaarde van een huis lenen. Nou wordt die marktwaarde bepaald door taxateurs die vaak een goede relatie hebben met de aankoopmakelaar. Het gevolg is dat mensen al gauw €50-100k overbieden met geleend geld. Daardoor krijg je een vicieuze cirkel waardoor het vastgoed steeds duurder wordt. Indien de rentes van de ECB stijgen, dan staan de helft van de woningen hier onder water...

We gaan eindigen in
- mensen die een huis kunnen kopen, omdat ze steun krijgen en met 2 zijn
- mensen die geen huis kunnen kopen en levenslang zullen moeten huren, omdat ze geen steun krijgen en/of alleenstaand zijn

de rijke groep zal hun huizen verhuren aan de niet-rijke groep

gedaan met de middenstand

We gaan eindigen in
- mensen die een huis kunnen kopen, omdat ze steun krijgen en met 2 zijn
- mensen die geen huis kunnen kopen en levenslang zullen moeten huren, omdat ze geen steun krijgen en/of alleenstaand zijn
Quasi elke alleenstaande kan nog (eenvoudig) kopen in België. Het zal wel niet de droomwoning in hartje Leuven of Gent zijn, maar er zijn echt nog hopen mogelijkheden. Vooral de taalgrens over, nog heel veel betaalbaar vastgoed.

Quasi elke alleenstaande kan nog (eenvoudig) kopen in België. Het zal wel niet de droomwoning in hartje Leuven of Gent zijn, maar er zijn echt nog hopen mogelijkheden. Vooral de taalgrens over, nog heel veel betaalbaar vastgoed.
Haalbaar waarschijnlijk wel als je over de taalgrens gaat. Praktisch is wat anders.

Hoe onderbouw je deze uitspraak?
Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/ronse/9600/9295041

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/kortrijk/8500/9385278

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/menen/8930/9097518

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/waregem/8790/9383600

Allemaal 2 slaapkamerappertementen, instapklaar, in het centrum van Vlaamse steden met goed openbaar vervoer.
Ideaal dus voor singles of iemand met 1, maximum 2 kinderen, maximumprijs van 150.000 ingesteld zodat iemand met een loon van 1700 netto het ook perfect kan betalen met een lening van 100%.

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/ronse/9600/9295041

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/kortrijk/8500/9385278

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/menen/8930/9097518

Gespot op Immoweb: https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-koop/waregem/8790/9383600

Allemaal 2 slaapkamerappertementen, instapklaar, in het centrum van Vlaamse steden met goed openbaar vervoer.
Ideaal dus voor singles of iemand met 1, maximum 2 kinderen, maximumprijs van 150.000 ingesteld zodat iemand met een loon van 1700 netto het ook perfect kan betalen met een lening van 100%.
Gewoon ter aanvulling, want uw voorbeelden zijn wel vrij lokaal & in den uithoek van't land voor velen ;)

Voor Gent/Brussel (rechtstreekse trein + E40 is dichtbij):

Voor Antwerpen (tram/bus sta je vlot in het centrum):

Gewoon ter aanvulling, want uw voorbeelden zijn wel vrij lokaal & in den uithoek van't land voor velen ;)

Voor Gent/Brussel (rechtstreekse trein + E40 is dichtbij):

Voor Antwerpen (tram/bus sta je vlot in het centrum):
Inderdaad bewust in mijn regio gekeken omdat ik wist dat ik hier 2 slaapkamers, instapklaar voor 150k kon vinden 😉

Voor je lijst van Antwerpen is alles wel al weg, behalve het laatste en het eerste is voor meer dan 190k gegaan dus dat laatste zal dat zeker ook halen 😞.
Van je eerste serie ben ik onder de indruk van het aanbod! 👌

Inderdaad bewust in mijn regio gekeken omdat ik wist dat ik hier 2 slaapkamers, instapklaar voor 150k kon vinden 😉

Voor je lijst van Antwerpen is alles wel al weg, behalve het laatste en het eerste is voor meer dan 190k gegaan dus dat laatste zal dat zeker ook halen 😞.
Van je eerste serie ben ik onder de indruk van het aanbod! 👌
Maar immoweb is maar een momentopname, maakt toch niet uit dat ze al weg zijn? Ze bestaan ;)

Ja, je zal er snel bij moeten zijn en chance hebben; maar dat is momenteel bij elke prijsklasse zo :p

En hoe zit het met de "We hebben heel veel vergrijzing, dus die mensen gaan massaal hun woning verlaten om naar een rusthuis te gaan of een appartement te kopen, dus er komt een verkoopgolf in die segment, wat de prijzen doet kelderen". Zulke zaken las je toch ook op de 9lves forum....heeft precies (nog) niet veel effect dan...
to be fair: de vergrijzing zit nu nog niet in de fase dat die mensen naar het rusthuis gaan. Anders was de vergrijziging binnen enkele jaren al over the top :). En het is ook niet zo omdat er één effect is, dat die niet gecounterd kan worden door andere effecten (lagere gezinsgrootte, aangroeiende bevolking, ....)
kunt drogredenen verzinnen zoveel ge wilt, als ge u daar beter bij voelt.

Maar het is een feit dat er bijzonder veel transacties zijn, dus hebben bijzonder veel mensen precies zoveel geld bij als dat het aangeboden huizeke kost.

en bijgevolg is het voor die kopers betaalbaar.

Of ze de centen nu van oma kregen of van de bank, maakt absoluut niets uit.
als België morgen luxemburg inlijft en ik kom af dat het aantal transacties in het nieuwe België plots met 15% stijgt. Is er dan sprake van meer betaalbaarheid? Of gewoon méér mensen die huizen kopen.

De Belgische bevolking stijgt elk jaar. Dat er meer transacties zijn, is dan ook logisch.

Terug
Bovenaan