Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
Daarnaast, snap ik wel wat je bedoelt, maar overdrijven hoeft ook niet natuurlijk. In een één slaapkamer appartement heb je natuurlijk geen aparte ruimte voor uw werk te doen, dat is wel degelijk "pure luxe". Overbodig is misschien iets anders in corona-tijden, zeker als je met twee op zo'n appartement zit. Maar het is wat belachelijk om te gaan stellen "een éénslaapkamer appartement heeft geen drie slaapkamers".

Er zijn meer dan 1.7 miljoen "alleenwonenden" in België. Waarom zouden deze mensen een aparte bureau-ruimte nodig hebben? Dat is aangenaam, dat is luxe. Maar nodig? Neen, niet echt.

Het grootste "probleem" dat ik zie, is vooral berg-ruimte inderdaad. Vele appartementen hebben een totaal gebrek aan bergruimte (ofja, some ene vierkante meter in de technische berging), waardoor er vaak een "tweede slaapkamer nodig is", puur om te gebruiken als bergruimte. Dus op dat vlak ga ik wel zeker akkoord.
Er is ook zoiets als quality of living natuurlijk. Een kot (oftewel "studio" oftewel "1-slpkm appartement" laat vaak te wensen over aan rustgevend wooncomfort. Is dat luxe? Tja, misschien ben ik gewoon een huismus maar thuiskomen na je werk in een kruipkot lijkt me nu ook niet echt bevorderend voor je mentale gezondheid. Akkoord dat je als alleenstaande geen mansion wil onderhouden, maar bergruimte en een hobbykamer/bureau/... lijkt me nu toch geen "pure luxe", zeker als je op een appartement geen terras of tuin hebt?

Er is ook zoiets als quality of living natuurlijk. Een kot (oftewel "studio" oftewel "1-slpkm appartement" laat vaak te wensen over aan rustgevend wooncomfort. Is dat luxe? Tja, misschien ben ik gewoon een huismus maar thuiskomen na je werk in een kruipkot lijkt me nu ook niet echt bevorderend voor je mentale gezondheid. Akkoord dat je als alleenstaande geen mansion wil onderhouden, maar bergruimte en een hobbykamer/bureau/... lijkt me nu toch geen "pure luxe", zeker als je op een appartement geen terras of tuin hebt?
Waarom moet het zo in het belachelijke getrokken worden? Hoe is het een kruipkot? Is het plafond daar lager dan in een ander appartement? Waarom heeft het plots per definitie geen terras/tuin?

En ja, ik vind het gewoon belachelijk om nu te gaan stellen dat je voor een alleenstaande plots een bueau/hobbykamer/... nodig hebt. Dat jij dat 'nodig' acht, oké, misschien jouw zaak. Maar besef dan dat je dan voor een tweeslaapkamer appartement moet gaan.

Ik snap het nut niet van de discussie dat "een éénslaapkamerappartement een kamer te weinig heeft als je er twee wilt". No shit sherlock.

Ik zou als alleenstaande juist meer gesteld zijn op een appartement met één slaapkamer (met deftige berging, zoals hierboven gesteld) dan een appartement met twee slaapkamers, op éénzelfde oppervlakte. Aangezien ik dan juist meer ruimtegevoel heb dan alles in aparte kottekes te steken.

Ik heb de indruk dat de beoogde afwerking en luxe veel Vlamingen parten begint te spelen. In de straat waar ik tot over een jaar woonde stond een rijwoning te koop voor 260.000 Euro. Het was een woning die naar de normen van een doorsnee Vlaams koppel niet afgewerkt genoeg of instapklaar was. Hiermee bedoel ik dat daar toch zeker een nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe ramen, nieuwe vloerbedekking etc in mochten om die woning toch wat aantrekkelijk te maken voor wat de modale (lagere) middenklasse wil. Echter is 260.000 al een stevige prijs voor een rijwoning, dus als je daar nog eens +- 100.000 Euro extra moet tegenaan gooien om die mooi instapklaar te maken dan wordt dit toch al een dure rijwoning.

Wat er nu met die woning gebeurd? Die is voor de vraagprijs gekocht door een gezin Macedoniërs die de woning gewoon betrokken hebben in de staat zoals ze was. Voor die mensen is die woning sowieso al een verbetering moest je het kunnen vergelijken met de doorsnee woning in Macedonië, die hebben heus geen nood aan 60x60 tegels in hun badkamer of een inloopdouche. En er zijn massaal veel huizen zoals hetgeen dat ik zonet beschreef.

Ik heb de indruk dat de beoogde afwerking en luxe veel Vlamingen parten begint te spelen. In de straat waar ik tot over een jaar woonde stond een rijwoning te koop voor 260.000 Euro. Het was een woning die naar de normen van een doorsnee Vlaams koppel niet afgewerkt genoeg of instapklaar was. Hiermee bedoel ik dat daar toch zeker een nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuwe ramen, nieuwe vloerbedekking etc in mochten om die woning toch wat aantrekkelijk te maken voor wat de modale (lagere) middenklasse wil. Echter is 260.000 al een stevige prijs voor een rijwoning, dus als je daar nog eens +- 100.000 Euro extra moet tegenaan gooien om die mooi instapklaar te maken dan wordt dit toch al een dure rijwoning.

Wat er nu met die woning gebeurd? Die is voor de vraagprijs gekocht door een gezin Macedoniërs die de woning gewoon betrokken hebben in de staat zoals ze was. Voor die mensen is die woning sowieso al een verbetering moest je het kunnen vergelijken met de doorsnee woning in Macedonië, die hebben heus geen nood aan 60x60 tegels in hun badkamer of een inloopdouche. En er zijn massaal veel huizen zoals hetgeen dat ik zonet beschreef.
Dat vraag ik me ook wel af in welke mate dit aspect speelt. Ik denk dat de perceptie zeker zo is, maar vraag me af hoe zich dit vertaald naar de werkelijkheid? Het is voor een stuk ook gewoon dat de mensen die het graag zo 'intrekkensklaar' hebben, de eerste zijn om dan de mooie instagram foto's ed. er van te gaan posten. Ik ken ook vele mensen die niet iets instapklaar hebben, maar dan zie je dan ook niets van op instagram of dergelijke.

Op hierboven trouwens : Ik wil vooral de discussie uit elkaar trekken betreffende oppervlakte en éénslaapkamer appartementen, dat zijn twee aparte zaken. Er zijn zeker "kruipkotten" waar de meeste mensen zich niet gelukkig in zouden voelen, maar een éénslaapkamer appartement is niet per definitie in kruipkot, dit hangt van vele aspecten af.

Ik weet niet of dat algemeen geldt of gewoon als je hier bepaalde posters hoort blazen in bepaalde threads :)

Hier ook gewoon een oudere rijwoning gekocht, die nogal retro is op bepaalde vlakken, maar ik, en met mij nog wel een hoop Vlamingen, zit niet echt in met zaken zoals grote tegels of inloopdouches.

Ik weet niet of dat algemeen geldt of gewoon als je hier bepaalde posters hoort blazen in bepaalde threads :)

Hier ook gewoon een oudere rijwoning gekocht, die nogal retro is op bepaalde vlakken, maar ik, en met mij nog wel een hoop Vlamingen, zit niet echt in met zaken zoals grote tegels of inloopdouches.

Enkel een inloopdouche of grote tegels nu niet nee, maar zo een bad, wc en lavabo in bahama beige uit de jaren 60, een keuken zoals die van in het eerste huis van Xavier en Carmen uit FC De Kampioenen, ... Ik kan me perfect voorstellen dat veel jonge kopers daar hun neus voor optrekken, zeker als door de hoge vraagprijzen voor die woningen het budget voor renovaties of opknapwerk ook al serieus krimpt. Ik denk dat velen bij hun ouders thuis moderner woonden dan dat ze in zo een woning zouden wonen, het zou voor velen een flashback zijn naar het huis van hun grootouders.

plus: zij kennen de weg om materialen aan te kopen in hun thuisland tegen fameus goedkopere prijs.
En ook meer nog de skills om alles zelf of door familie te (laten) renoveren.

Dat is waar, niet iedereen hoeft meteen vlakke witte muren, een zwarte tegelvloer, regendouche en witgelakte nieuwbouwkeuken te hebben. Maar wat er tegenwoordig meer en meer op de markt komt is echt om van te huilen.

Hier in de buurt beginnen veel oudere mensen het loodje te leggen of naar de serviceflat te verhuizen als ik zie welke woningen online komen. Het type woningen waar de laatste 50 jaar niets meer aan gedaan is en je je op de set van Lili & Marleen waant. Dat zijn woningen die praktisch volledig gestript moeten worden maar waar ze wel 280.000 euro voor vragen, want het is een groot stuk grond eh.

Hier in de buurt beginnen veel oudere mensen het loodje te leggen of naar de serviceflat te verhuizen als ik zie welke woningen online komen. Het type woningen waar de laatste 50 jaar niets meer aan gedaan is en je je op de set van Lili & Marleen waant. Dat zijn woningen die praktisch volledig gestript moeten worden maar waar ze wel 280.000 euro voor vragen, want het is een groot stuk grond eh.

Akkoord, maar: zijn vaak huizen met 1e en enige bewoner geweest, dus steeds netjes onderhouden wel.

Ook al is dat niet meer “naar de norm van de dag”, die mensen hebben er wel heel hun leven in gewoond en ze hebben het wel overleefd.
Die keukens en trappen zijn vaak wat steviger dan wat ze nu plaatsen.
En de ruimtes zijn groter.

Dat is waar, niet iedereen hoeft meteen vlakke witte muren, een zwarte tegelvloer, regendouche en witgelakte nieuwbouwkeuken te hebben. Maar wat er tegenwoordig meer en meer op de markt komt is echt om van te huilen.

Ook tegengekomen toen wij op zoek waren (eind 2019, dus voor Corona). Mooi lang buiten, nuja op de asbesten gevelbekleding en dak. Dan binnen de meeste vreemde kamerindeling mogelijk (de living en keuken leken wel alsof ze een deur in een gang hadden gezet, zo smal) en dan een grote "naaikamer", boven dan wat nutteloze verloren ruimte en gigantische slaapkamers. Dan een tuin vol koterij, zo echt van "hmm, wat als we nu eens een kot aan de keuken zetten, daar in graven voor een kelder, daarachter nog een kot, en dan een serre?".

Maar, wel oerdegelijk. Uiteindelijk zo gelaten door de echt rotte indeling en op ons huidig huis gebotst per toeval. Dat was een hele slag ouder, maar de vorige eigenaars die er woonden van in '64 waren leerkracht en schrijnwerker. Mooi onderhouden met deftige indeling. Ja, veel verouderde zaken ook, maar dat had zijn charme in dit geval. En de koterij in de tuin was ook iets nuttiger.

Akkoord, maar: zijn vaak huizen met 1e en enige bewoner geweest, dus steeds netjes onderhouden wel.

Ook al is dat niet meer “naar de norm van de dag”, die mensen hebben er wel heel hun leven in gewoond en ze hebben het wel overleefd.
Die keukens en trappen zijn vaak wat steviger dan wat ze nu plaatsen.
Natuurlijk, maar langs de andere kant veranderen stijlen nu eenmaal. Je kan het mensen niet kwalijk nemen dat ze niet meer in een donkere woning uit de jaren 50 willen wonen. En hoe goed die huizen onderhouden zijn geweest, alles raakt op een gegeven moment ook gewoon op eh, hoe goed het ook onderhouden is.

Als ik foto's zie waar de boiler ergens tegen de muur boven het toilet hangt te bengelen om warm water te hebben in de badkamer of een verwarmingsketel ergens aan de muur hangt tussen de living en keuken en waar het toilet letterlijk enkel langs buiten bereikbaar is.

Het is allemaal te doen, maar als je 30 jaar gaat afbetalen wil je toch wel iets maar dan "het is te doen". Maar zolang de kinderen van die ouderen de nieuwbouw voor de neus van de jongere generatie weg kaapt ga je op een gegeven moment niet anders kunnen.

Vergelijk het met de dramatische situatie in NL waar de bouwproductie is ingestort. Juist doordat de overheid, ironisch genoeg door politieke paniek over hun huizentekort, daar steeds meer regels heeft opgelegd. Zoals bv de beruchte "woonplicht" (als je koopt moet je er zelf in gaan wonen). Lijkt leuk maar werkt in de praktijk contraproductief.

Heb je daar meer leesmateriaal over?

Als je genoeg centen hebt vrijgemaakt om het te laten doen, dan maakt dat toch ook helemaal geen moer uit? Zit je even samen met de architect en aannemer en laat je het begaan. Trek je er in als het af is.

Veel beroepsopkopers hebben een legertje (onder)aannemers uit Polen of elders in dienst die niets anders doen dan oudere woningen verhuur- of verkoopklaar maken. Voor die prijs kan jij echt geen woning zelf laten opknappen door aannemers. Trouwens zelfs al ben je heel handig en heb je er verstand van, je moet er ook nog altijd de tijd voor hebben. Als je enkel in de weekends of op je verlofdagen wat kan werken aan die woning, dan is het toch ook een meerjarenplan. Aan het einde van de rit moet je dan ook eens nadenken of het al die opgeofferde tijd wel waard was.

Voor wie een klopje wil doen is Bidit vandaag de dag inderdaad de way to go, althans als gewone sterveling. De meeste interessante panden, en dan spreek ik zowel over panden die geschikt zijn voor afbraak en hernieuwbouw, als over renovatiepanden, als over instapklare woningen, als over luxevastgoed, ... halen zelfs Immoweb of de makelaars niet. Vaak zijn het familiebanden en relaties met de bank of de notaris die bepalen wie in pole position ligt om iets te kunnen kopen.

Ik frons dan ook vaak de wenkbrauwen en denk er het mijne van als ik iemand uit mijn kennissenkring hoor vertellen dat ze (via Immoweb) een huis of appartement gevonden hebben dat ze gekocht hebben als opbrengsteigendom. Die panden zullen nooit een toprendement bieden, anders zouden ze niet op Immoweb verschijnen, of zullen ze er al zeker geen lange tijd op staan.

Heb je daar meer leesmateriaal over?

Je zou er van verschieten hoe snel je 20min in de auto zit. Zeker in West-Vlaanderen en Limburg zullen er plaatsen genoeg zijn waar je niet al te veel zaken in je directe omgeving hebt.

20 minuten rijden tot daar aan toe, maar tegenwoordig sta je in de meeste verstedelijkte gebieden toch vaker stil in het verkeer dan dat je aan het rijden bent? Het liefst van al zou ik hebben dat mijn kinderen (die ik wel nooit zal hebben) alles met de fiets kunnen doen. Ik heb echt een degout gekregen van met de wagen rijden, je moet echt eens timen hoeveel percent van de duur van je autorit je effectief op het gaspedaal drukt... In woon nu in Nieuwerkerken bij Aalst, en als ik met de wagen naar Moorsel moet wat aan de andere kant van Aalst ligt, dan ben ik tijdens het schooljaar of de drukke momenten een half uur onderweg, nochtans is dit in vogelvlucht maar 8 km.

20 minuten rijden tot daar aan toe, maar tegenwoordig sta je in de meeste verstedelijkte gebieden toch vaker stil in het verkeer dan dat je aan het rijden bent? Het liefst van al zou ik hebben dat mijn kinderen (die ik wel nooit zal hebben) alles met de fiets kunnen doen. Ik heb echt een degout gekregen van met de wagen rijden, je moet echt eens timen hoeveel percent van de duur van je autorit je effectief op het gaspedaal drukt... In woon nu in Nieuwerkerken bij Aalst, en als ik met de wagen naar Moorsel moet wat aan de andere kant van Aalst ligt, dan ben ik tijdens het schooljaar of de drukke momenten een half uur onderweg, nochtans is dit in vogelvlucht maar 8 km.
Ik moet in Oost en West-Vlaanderen toch zelden lang stilstaan. In de buurt van een school rond de opening en de sluitingsuren, dan wel, maar dat heb ik altijd al zo geweten dat je dan langer stilstaat.
Niet iedereen woont in Gent of Brussel (of Aalst blijkbaar), genoeg plaatsen waar file een uitzondering is ipv de regel.

Mijn bewoonde wereld zal er ook wel wat anders uitzien dan bij de meeste mensen, dus dat is al geen constante :)
Waar ik woon hebben we 1 school, 1 bakker, 1 frituur en 1 SPAR.
Dat noem ik al luxe en ik heb niet meer nodig.

Als ik dan voor de dichtsbijzijnde Colruyt, Italiaan of wijnbar 30 minuten moet rijden, dat neem ik er al te graag bij.

Terug
Bovenaan