Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
ik dacht te hebben gelezen dat het aantal transacties in Vlaanderen momenteel records verbreekt, bijgevolg zijn de huizen per definitie meer betaalbaar dan ooit.
Ik denk eerder dat we reden hiervoor moeten zoeken bij het feit dat het geld op de bank niks oplevert en bijgevolg mensen investeren in vastgoed.kunt drogredenen verzinnen zoveel ge wilt, als ge u daar beter bij voelt.
Maar het is een feit dat er bijzonder veel transacties zijn, dus hebben bijzonder veel mensen precies zoveel geld bij als dat het aangeboden huizeke kost.
en bijgevolg is het voor die kopers betaalbaar.
Of ze de centen nu van oma kregen of van de bank, maakt absoluut niets uit.
Uw relaas houdt geen steek hoor. Je kan de zaak dan ook omdraaien en zeggen dat heel veel mensen het financieel toch wel moeilijk moeten hebben en daardoor hun huis verkopen om toch wat cash te genereren om hun rekeningen te betalen. Uiteraard is dat onzin, net zoals jouw redenering onzin is.
In sommige buitenlanden lijkt daardoor de vastgoedmarkt steeds meer op een piramidespel. Veel gezinnen bulken van de cash en zoeken ergens rendement.Ik denk eerder dat we reden hiervoor moeten zoeken bij het feit dat het geld op de bank niks oplevert en bijgevolg mensen investeren in vastgoed.
....
Je verwart volgens mij twee zaken: het economische "betaalbaar" dat inderdaad gemeten wordt in transacties en dat er mensen/maatschappijen zijn die het nodige geld kunnen dokken, en het sociale "betaalbaar" wat wil zeggen dat X% van de bevolking op een normale manier (zonder een arm en een been te moeten afhakken) een degelijke woning kan aanschaffen.maakt niet uit wie verkoopt: ze brengen een record aantal aan "betaalbare" woningen op de markt, want ze vinden meteen een even groot record aantal kopers die het vastgoed effectief betalen. plus transactiekosten.
In de crash in NL enkele jaren geleden werd vastgoed plots "onbetaalbaar" omdat geen enkele bank nog geld wou lenen (de kopers wilden "aflossingsvrij" maar dat mocht niet meer, althans niet mét hypotheekrente aftrek waar elke koper op rekende) .
[...]
zakte het aantal transacties met ca. 90%.
hetgeen je in zowat elke vastgoedcrash ziet terugkeren.
De Nederlandse huizenmarkt beleeft een enorme boom: in juni werd 15 procent meer voor een huis betaald dan een jaar geleden, de snelste stijging sinds 2000.
De huizenprijzen in Nederland zijn al een tijd flink aan het oplopen. Sinds een dieptepunt in juni 2013 liggen de prijzen maar liefst 70 procent hoger, zo blijkt uit cijfers van het Nederlandse statistiekbureau CBS en het Kadaster.
Maar kijk eens dan dieper in de recordaantal transacties. Ik had eerder een artikel geplaatst waar vroeger 27% van <30jarigen een huis kochtten, nu is dat 24%maakt niet uit wie verkoopt: ze brengen een record aantal aan "betaalbare" woningen op de markt, want ze vinden meteen een even groot record aantal kopers die het vastgoed effectief betalen. plus transactiekosten.

Twee op drie -35-jarigen kunnen geen eigen woning kopen:In 2011 maakten mannen en vrouwen tussen 21 en 35 jaar nog 61 procent uit van de klanten die via Immotheker Finotheker leenden voor hun eerste woning. Tien jaar later is dat aantal gedaald naar 41 procent. De gemiddelde leeftijd om een eerste woning te kopen is gestegen naar 42 jaar.
Een zorgwekkende evolutie die we al langer zien, zegt bestuurder John Romain. “We moeten onze jongeren een perspectief kunnen bieden. Want als ze de aankoop van een eigen woning almaar moeten uitstellen, dan dreigen ze vroeg of laat helemaal af te haken. Dat kan een dramatisch effect hebben op de armoedecijfers in ons land. Het is intussen al meermaals aangetoond dat wie als 65-plusser geen eigen woning heeft, een veel grotere kans heeft om in de armoede verzeild te geraken.”
Vroeger: koppel kon sparen en huis kopen zonder steun van ouders: aantal vastgoedtransactie: 1Er worden hier veel veronderstellingen uit (foutief) buikgevoel gemaakt, die helemaal niet overeenkomen met de realiteit.
Vb 1: dat steeds minder mensen een eigen huis hebben, dat is niet zo
Uit de cijfers blijkt dat dit al jarenlang stabiel is..![]()
Statistiek Vlaanderen
www.statistiekvlaanderen.be
(inb4 iemand die zegt "door covid is dat veranderd, ik voel het")
Klopt.In sommige buitenlanden lijkt daardoor de vastgoedmarkt steeds meer op een piramidespel. Veel gezinnen bulken van de cash en zoeken ergens rendement.
De vraag is hoe lang je op deze kentering kan wachten?Klopt.
Ook als je nu gewoon rond je ziet, het ene vastgoedproject na het andere zetten ze recht.
Op termijn gaat dit voor een overaanbod zorgen en dat kan de kentering mogelijks worden.
Klopt.
Ook als je nu gewoon rond je ziet, het ene vastgoedproject na het andere zetten ze recht.
Op termijn gaat dit voor een overaanbod zorgen en dat kan de kentering mogelijks worden.
Dat is de vraag van 1 miljoen natuurlijk. Of eerder "Wanneer zal de kentering er zijn?".De vraag is hoe lang je op deze kentering kan wachten?
In mijn regio worden er in record tempo appartementsblokken neergepoot. Vaak worden deze al verkocht op plan door investeerders (lees: boomers die opbrengsteigendom zoeken) met de intentie om door te verhuren.
Matexi is hier een volledig nieuwe woonwijk aan het aanplanten. Kleine, halfopen bebouwingen die er allemaal hetzelfde uit zien en veel te duur verkocht worden.
Onlangs zijn mijn vriendin en ik naar een soortgelijk (maar kleinschaliger) project van Bostoen gaan kijken in de buurt. Acht sleutel-op-de-deur woningen die reeds allemaal verkocht werden alvorens opgeleverd te worden. Er was nog 1 woning over, de overige 7 werden allemaal op de verhuur markt geplaatst na aankoop.
Vergelijk het met de dramatische situatie in NL waar de bouwproductie is ingestort. Juist doordat de overheid, ironisch genoeg door politieke paniek over hun huizentekort, daar steeds meer regels heeft opgelegd. Zoals bv de beruchte "woonplicht" (als je koopt moet je er zelf in gaan wonen). Lijkt leuk maar werkt in de praktijk contraproductief.
Wat dat betreft zitten we, geklaag ten spijt, hier in Belgie in een nog altijd zeer comfortabele woningmarkt. Niet ideaal, maar de huren zijn betaaalbaaar, de wachttijden nihil . Kopers kunnen misschien niet meer die villa finacieren waar ze van dromen, maar ze kunnen nog altijd een huis kopen, daar waar veel middenklasse kopers (zonder rijke ouders) in NL de rest van hun leven tot huren lijken te zijn veroordeeld. En zo met hun pensioen in een armoedeval terecht kunnen komen.
Het enige waar wij in België wel enorm veel tekort aan hebben, dat zijn de gewone 1-slpkr woningen, eigenlijk huurwoningen tout court.
Alleenstaande mensen moet vaak teveel huurgeld betalen voor hetgeen ze eigenlijk willen/nodig hebben.