Het is dat wat ik inderdaad bedoelde. Het leek hierboven afgeschilderd te worden alsof het éénslaapkamer appartement per definitie een kruipkot was.
En dat snap ik ook, en zo is ieders situatie anders. De situatie van een thuiswerker is sowieso al heel anders. Al is dit als alleenstaande ook perfect mogelijk in de living. Natuurlijk is het aangenaam om de deur, letterlijk, achter je dicht te kunnen trekken als je klaar bent. Aan de andere kant heb je wel een stuk meer ruimtegevoel als je dit niet in een heel klein slaapkamertje van 8m² moet gaan doen. Maar dus inderdaad, hangt af van precieze situaties. En ik snap ook dat "nodig" inderdaad ook gemakkelijk een heel semantische discussie kan zijn. En ik snap ook de trek naar ruimere appartementen, ik zou mezelf ook niet snel zien in een éénslaapkamer appartement, zeker niet aangezien het prijsverschil relatief klein is ten opzichte van een tweeslaapkamer appartement. Keuken, badkamer, ... blijven even duur, en qua oppervlakte scheelt het zich (kort door de bocht) één kamer, dus pakt 12m² in huidige nieuwbouw. Percentueel gezien is er dan vrij weinig verschil tussen één of twee slaapkamers. Dat is het grootste probleem, lijkt me, van éénslaapkamer appartementen, het minieme prijsverschil. (Maar een prijsverschil none-the-less, wat voor veel personen wel heel belangrijk is.)
Nogmaals, ik ga er mee akkoord dat vele 1-slaapkamer appartementen ook te klein zijn. En zeker qua bergruimte, maar dat is, volgens wat ik toch tegen ben gekomen in mijn zoektocht voor een woning, een algemeen probleem van appartementen, een te kleine of zelfs quasi ontbrekende bergruimte.
Het is echter vreemd om zaken te veralgemenen naar "1 slaapkamer appartementen zijn te klein", zeker in een bredere context zoals hierboven "alle spulen als 12-jarige" (niet op u bedoeld he 808 state, meer algemeen

). Een ouder met kinderen zal zich inderdaad niet moeten huistvesten in een éénslaapkamer appartement, dat lijkt me de evidentie zelve.
En in een bredere discussie, kan ik er ook zeker inkomen dat in "hedendaagse woningen" (ook nieuwbouw blokjes) er vaak een gebrek aan opslagruimte is. Er wordt zoveel mogelijk "woonoppervlak" in een zo'n klein mogelijk stukje grond gepropt, en zolang je niet zelf bouwt, wordt bergruimte vaak voor een groot stuk over het hoofd gezien/veel te klein/weinig voorzien.