Vastgoed steeds meer onbetaalbaar

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
We gaan eindigen in
- mensen die een huis kunnen kopen, omdat ze steun krijgen en met 2 zijn
- mensen die geen huis kunnen kopen en levenslang zullen moeten huren, omdat ze geen steun krijgen en/of alleenstaand zijn

de rijke groep zal hun huizen verhuren aan de niet-rijke groep

gedaan met de middenstand
Het is juist dit sentiment dat mee verantwoordelijk is voor de prijsstijgingen.
Een eigen woonst is nog steeds perfect haalbaar, alleen merk je dat er zoveel bangmakerij en paniek op de markt heerst dat mensen bereid zijn veel geld neer te tellen, halsoverkop en uit angst dat het volgend jaar 'nog duurder zal zijn om iets te kunnen kopen'.

Het is juist dit sentiment dat mee verantwoordelijk is voor de prijsstijgingen.
Een eigen woonst is nog steeds perfect haalbaar, alleen merk je dat er zoveel bangmakerij en paniek op de markt heerst dat mensen bereid zijn veel geld neer te tellen, halsoverkop en uit angst dat het volgend jaar 'nog duurder zal zijn om iets te kunnen kopen'.

Goh, dat zou ik niet durven zeggen.
Bij mijn zoektocht zijn 5 huizen die ik ging bezoeken allemaal verkocht op de eerste dag.
Er is vraag naar vastgoed en de rente staat nog steeds historisch laag, dat drijft de prijzen op.

Als de huizen momenteel voor hoge prijzen al weg gaan, gaan ze zeker nog sneller weg voor een lagere prijs.
Vraag en aanbod. In Nederland zijn de prijzen +20% gegaan, dan zitten we hier nog goed.

Oké, maar op een dag tijd moeten beslissen over wat de grootste aankoop in je leven is?
Dat is toch ook maar iets van het laatste jaar/twee jaar.

Oké, maar op een dag tijd moeten beslissen over wat de grootste aankoop in je leven is?
Dat is toch ook maar iets van het laatste jaar/twee jaar.
Het gebeurt al langer in de steden, hoor. Wat nieuw is de voorbije 2 jaren, is dat het fenomeen zich verspreid naar Vlaanderen in het algemeen.

Hier ons huis verkocht binnen 15 minuten :crazy: (ondertussen 1j geleden)

Die mensen kwamen na 2 weken terug om eens een paar dingen deftig te bekijken. Wisten zelfs bepaalde dingen niet of niet meer...

Hier ons huis verkocht binnen 15 minuten :crazy: (ondertussen 1j geleden)

Die mensen kwamen na 2 weken terug om eens een paar dingen deftig te bekijken. Wisten zelfs bepaalde dingen niet of niet meer...
Hier eigenlijk ook zo. 3 bezichtigingen op 1u geboekt door de makelaar, 10 minuten nadat de laatste van de 3buiten was, telefoon van de makelaar of ik om 17u de compromis voor vraagprijs wou komen tekenen 🤷🏼‍♀️

Immo's buiten dit ook uit met zaken zoals kijkdagen hé: "kom vooral niet op je gemak kijken, maar doe het met iedereen samen zodat je meer druk voelt". Ons eerste bezoek was zo, € 245000 voor een klein rijhuisje (2 slaapkamers, kleine ruimtes algemeen) dat sinds 1950 geen aanpassingen had gezien. Dus nog heel wat werk aan, asbest overal, ... Tijdens het rondkijken hoorde ik iemand al over de registratierechten praten met de makelaar en even na we thuiskwamen een mail dat het verkocht was.

Hier op elk vlak wel geluk gehad denk ik: meteen gezien dat er iets te koop stond vlakbij, de volgende zaterdag gaan kijken, en de dinsdag erop vraagprijs geboden. Dit was net voor corona, december 2019, toen er net een rush was geweest om nog de laatste woonbonus te krijgen. Ik denk dat we op dit moment met onze strategie achter de prijzen waren gekomen.

Dit en
- met vanafprijzen werken
- dag zelf moeten beslissen
- gezamenlijke kijkdag (vergeet dagen, het is 1 dag).
- bieden onder gesloten enveloppe (zie ook eerste).

ofwel het nieuwe normaal ofwel effectief de fase van overdrijving op de top van de cyclus om daarna af te koelen.

wie zal het zeggen?

Laatst bewerkt:
Wanneer thuiswerk effectief de norm zou worden en dagelijkse verplaatsingen naar steden zoals Gent, Brussel en Antwerpen niet meer nodig zijn. Zou dit dan een effect hebben op de woningprijzen? Zouden woningen in afgelegen gebieden duurder worden omdat het plots geen issue meer is om in een hol van Pluto te gaan wonen, of zouden woningen in bijvoorbeeld de (ruime) rand rond Brussel juist goedkoper worden?

Wanneer thuiswerk effectief de norm zou worden en dagelijkse verplaatsingen naar steden zoals Gent, Brussel en Antwerpen niet meer nodig zijn. Zou dit dan een effect hebben op de woningprijzen? Zouden woningen in afgelegen gebieden duurder worden omdat het plots geen issue meer is om in een hol van Pluto te gaan wonen, of zouden woningen in bijvoorbeeld de (ruime) rand rond Brussel juist goedkoper worden?

Oh sweet summer child

Oh sweet summer child
Genoeg bedrijven waar het gaat blijven hangen hoor. De norm weet ik niet, maar een beetje progressief management gaat dit gewoon deels blijven toelaten.

Bij ons (aka mijn grootste klant) zijn ze plots heel hip geworden met 'hybrid workspaces' met zetels en kickertafels en van die bullshit 😂

Wanneer thuiswerk effectief de norm zou worden en dagelijkse verplaatsingen naar steden zoals Gent, Brussel en Antwerpen niet meer nodig zijn. Zou dit dan een effect hebben op de woningprijzen?
In de USA heb je verschillende (hedge) fondsen die hier al op aan het inspelen zijn en speculeren van een daling van de waarde van kantoorgebouwen en prijzen in grote steden. Persoonlijk denk ik ook dat dit een impact gaat hebben, de komende jaren wordt alles veel meer digitaal op de werkvloer en ik zie hetzelfde gebeuren met opleidingen (die gaan evengoed digitaal).

Zouden woningen in afgelegen gebieden duurder worden omdat het plots geen issue meer is om in een hol van Pluto te gaan wonen, of zouden woningen in bijvoorbeeld de (ruime) rand rond Brussel juist goedkoper worden?
Zolang interest rates laag blijven en iedereen goedkoop schulden kan opnemen zal er imo geen grote correctie komen.

Genoeg bedrijven waar het gaat blijven hangen hoor. De norm weet ik niet, maar een beetje progressief management gaat dit gewoon deels blijven toelaten.

Bij ons (aka mijn grootste klant) zijn ze plots heel hip geworden met 'hybrid workspaces' met zetels en kickertafels en van die bullshit 😂

Het zal wel toenemen dat geloof ik graag. Maar de norm? Dat betwijfel ik ten stelligste.

Zou dit dan een effect hebben op de woningprijzen?
Neen, want ge gaat in het hol van pluto wonen omdat ge rust wilt.
Ge gaat in een stad wonen voor alles dichtbij te hebben en geen auto nodig te hebben voor heel veel zaken.

Die enkelingen die nu door thuiswerk een andere keuze maken gaan de prijzen niet teveel beïnvloeden.

Al die lege kantoorgebouwen in Brussel, als die gaan omgebouwd worden tot appartementen, die gaan meer invloed hebben op de prijzen.

Wel uit Nederland maar perfect herkenbaar in Vlaanderen ook....

Tja, in Nederland zie je het egoïsme van de babyboomers gewoon nog harder, daar zit zelfs een 50plus partij in het parlement.
Tel daarbij meer en meer penibele arbeidscontracten op die men daar heeft doorgevoerd: contracten zonder gegarandeerde uren, contracten zonder pensioenopbouw... maar ondertussen lobbyt een generatie (bijna)gepensioneerden voor een gegarandeerde pensioenrente (van 4%).

Als je die huren ziet en hoeveel dat gegroeid is op nog geen 8 jaar, dan is dat schandalig, bijna ieder jaar 5,1% erbij...

Enige kritiek op de single uit het artikel: als alleenstaande een "grotemensenhuis" willen is natuurlijk ook weer niet volledig realistisch, als je op je eentje een woning in beslag neemt waar eigenlijk een gezin met meerdere kinderen in zou kunnen wonen ben je deel van het probleem.
Maar iets meer ruimte dan een zoveelste kruipkot/studio moet zeker kunnen. Ik wou zelf een 2 slaapkamer-appartement met tuin en heb ook lang moeten zoeken, en in een grotere stad had ik dat ook niet kunnen betalen (€ 236 000 all-in, intussen wel vier jaar geleden).

Nja, maar nu betaalt ze wel +-800 euro voor een studio van 36m2, dat is ook compleet van de pot gerukt 🙈.
Anderzijds wél per se binnenin een grootstad willen blijven wonen, dat is idd weer die "ik wil alles"-mentaliteit waar we vaak op sakkeren. Waarschijnlijk kan ze 20-30km verderop wel 100 euro huur besparen voor een gelijkwaardige studio. 🤷🏼‍♀️

Immo's buiten dit ook uit met zaken zoals kijkdagen hé

Goh, kijkdagen zijn ook een vraag vanuit de klant. Stel dat er 10 koppels komen op 10 verschillende dagen. Als eigenaar wil je toch dat uw huis er iets of wat deftig bijligt. Je bent dus een uurtje bezig met het allemaal aan kant te zetten en dan nog een uur bezichtiging zelf.
De makelaar komt naar jouw woning en moet dan ook de bezichtiging zelf doen.

versus één dag, alles erop en eraan. Qua tijdsbesteding is dat een heel verschil.

En uiteraard ook groepsdruk :unsure:

Laatst bewerkt:
De stzndaar

Goh, kijkdagen zijn ook een vraag vanuit de klant. Stel dat er 10 koppels komen op 10 verschillende dagen. Als eigenaar wil je toch dat uw huis er iets of wat deftig bijligt. Je bent dus een uurtje bezig met het allemaal aan kant te zetten en dan nog een uur bezichtiging zelf.
De makelaar komt naar jouw woning en moet dan ook de bezichtiging zelf doen.

versus één dag, alles erop en eraan. Qua tijdsbesteding is dat een heel verschil.

En uiteraard ook groepsdruk :unsure:
Ik was eerder 3u bezig met alles klaar te maken voor de kijkdag, moest met de hond weg, de dochter mocht niet thuis zijn,...
Dus heb ook gezegd dat ik enkel met gegroepeerde momenten wou werken. Er waren er 2 gepland (zaterdag en dinsdag) nr 2 is nooit doorgegaan.

Waarschijnlijk kan ze 20-30km verderop wel 100 euro huur besparen voor een gelijkwaardige studio. 🤷🏼‍♀️
Maar is die 100euro dat comfort niet waard?

Wij wonen ook in een stadje. Leuk centrum met cafe’s, restaurants en onze hobby’s zijn daar ook. Vrienden kopen 15km verderop een nieuwbouw open bebouwing voor een fractie meer dan dat ons huis nu waard is. Maar dat zou betekenen dat wij al het gemak hier moeten opgeven. We zitten met de kinderwagen op 7 minuten van een mooie groene wandeling die je brengt naar de terrasjes. We kunnen te voet of met de fiets al onze dichte familie en vrienden bezoeken. Verder weg zou voor mij meer geïsoleerd aanvoelen. En inderdaad, met de auto ben je er vrij snel. Maar het is een gedoe (buggy in en uitladen), je moet vroeger vertrekken zowel thuis als op de plek dat je bent..

Terug
Bovenaan