Goed, ik ben erin mee dat achteraf gebleken is dat Trotski zelf misschien niet het ideaal was wat het westen op dat moment al van hem gemaakt had. Maar als FVDB een Trotskist was, was dat omdat hij bij de RAL zat van in '71 (niet '46 of zo, hè). Waarbij democratisch communisme, Radendemocratie, syndicalisme en feminisme de hoofdbegrippen waren volgens wiki.De rol van Trotski in de Red Terror (1918-1921) is ook niet te onderschatten. Hem omschrijven als een voorvechter van democratisch communisme zou ik dan ook met een stevige korrel zout nemen. Ik heb in mijn studententijd wat trotskisten gekend en dat is een uitstekend voorbeeld hoe sektarisch radicaal-links kan zijn: al die vertakkingen kunnen elkaar maar moeilijk verkroppen. En ook: hoe idealistischer je ideologie, hoe zuiverder je wil zijn en hoe potentieel gruwelijker het eindresultaat. En trotskisten zijn zéér ideologisch.
Maar dat terzijde, natuurlijk. VDB was vroeger actief in het trotskistische RAL (dat in die tijd, net als andere politieke groepen in de radicale marge, wel eens kon fungeren als een knokploeg), maar ik denk niet dat hij vandaag als een radicale bolsjewiek te keer gaat.
Ik ga er mijn hand niet voor in het vuur steken, maar iemand die in zijn studententijd daar deel van uitmaakte, kun je moeilijk nu wegzetten als "totalitair denker" vanwege die redenen. Dan mag er geen enkele politicus nog ooit ergens over praten.
Voor alle duidelijkheid stelde ik de vraag onder welke vorm hij verantwoording aflegt.
Het antwoord op deze vraag is hetzelfde als het antwoord op alle andere "vragen" en insinuaties in je post:
Onder dezelfde vorm als eender welke andere minister in deze regering en in alle voorgaande regeringen in België sinds de algemene democratie.
En hier zoek je een zondebok voor regels die je niet leuk vond. WantHet is pas volop losgebarsten toen FVDB op post zat.
Maatregelen tijdens de coronacrisis in België - Wikipedia
nl.wikipedia.org
Hier mag je beginnen lezen. Zoals je kunt zien, is jouw bewering totaal fout. FVDB is begonnen op 1 oktober 2020. Op dat moment hadden we al gehad:
mondmaskerplicht in winkels, bibliotheken, bioscopen..., kleurcode voor reizen, sociale bubbel, testing en tracing-strategie, horeca is al gesloten, de Corona-app is al gelanceerd met groen schermpje, grenstoerisme wordt tegengegaan, samenscholingsverboden, nachtklok... Allemaal voor die tijd. Ik denk dat het lijstje maatregelen van nà die tijd korter is.
Als je een link wilt zoeken met verstrengingen en versoepelingen, zou ik maar eens kijken naar de coronacijfers. Ik denk dat die iets meer te maken hebben met verstrengingen die al dan niet zijn doorgevoerd, dan persoonlijke machtsgeilheid van één minister. Wat een insinuatie ook...
Ministers zijn de uitvoerende macht.Laat dit geen opportuniteit zijn om de les te lezen over de wetgevende macht.
En dit laatste is dus wat ik aanklaag, en waar ik heel veel moeite mee heb. Blijkbaar nog veel mensen. Het is iets wat voor mij ervoor moet zorgen dat FVDB én zijn mails vrijgeeft, én zich onthoudt in de stemming over die wet, maar wat ook nog eens fundamenteler onderzoek mag uitnodigen over openbaarheid van bestuur en gevolgen aan liegen tegen de kiezers.Ik hoop dat we het alvast eens kunnen zijn over het feit dat hij niet ingaat op de vraag om zijn mails niet openbaar te maken, ook al beslist een commissie dat dit wel moet.
Als er een wet moet komen waardoor dit afdwingbaar wordt dan ketst hij dit af.
Raad van State? Nee daar luistert FVDB niet naar. De wet die blokt hij professioneel af.
Dat is het belangenconflict, wat gewoon veel vraagtekens oproept.
Dat zijn toch zaken die we in een democratie moeilijk kunnen dulden?
Het zou me dan ook niet heel erg verbazen als hier een De Croo II-staartje aan komt, want het botert al niet geweldig tussen de regeringspartijen.