Van TSO naar informatica in universiteit

'Algemene' universitaire wetenschappelijke richtingen mogen geen onoverkomelijk probleem zijn als je van 4 uur wiskunde komt in het middelbaar. Ik bedoel daarmee: farmacie, geneeskunde, biomedische, etc...Ik kan me wel inbeelden dat dat in dit geval wel problematisch kan zijn waar een specifieke wiskundige kennis belangrijk is. Net zoals dat in de masters fysica, wiskunde en (burgerlijk) ing is.
Dat zou ik toch niet zomaar zeggen. Ik zat zelf in de studentenraad onderwijscommissie op de universiteit en er is wel degelijk een problematiek met de uitval van studenten. Ongeacht de invoering van ijkingstoets blijft het studierendement extreem laag zelfs voor studenten die van een 7u wiskundige richting komen. Het niveau van beheersing is een groot probleem en dat is mededankzij de corona waar veel studenten die nu in de 1ste bachelor zitten de belangrijke leerstof van het 4-5-6de jaar heel slecht gekregen hebben. Dit is 1 van de meest terugkomende topics in de agenda van de onderwijscommissie.

Dus zo'n 7de jaar kan zeer handig zijn. Op de infodag zelfs te horen gekregen dat er meerdere studenten uit een wiskunde wetenschappen richting komen omdat ze hun nog niet goed voorbereid voelen, en daar is niet perse iets mis mee. Iedereen kan individuele omstandigheden hebben gehad waardoor het een beetje fout gelopen is. Zo'n voorbereidingsjaar dient niet enkel om wat hiaten op te vullen. 16u wiskunde, 4u chemie, 4u biologie en 4u fysica per week geven een zeer sterke fundering, inzicht, problem solving skills en beter wetenschappelijk denken. Iets dat in eender welke richting zelfs farma/gnk/biomed altijd van pas kan komen.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me dan specifiek aan corona gekoppeld, dat is natuurlijk iets anders. Ik kwam zelf van een 4 uurs wiskundige richting ASO en had met wiskunde zo goed als geen enkel probleem in de farmacie. Geen bijlessen nodig, 'gewoon' hard studeren, leerstof bijhouden etc... Ik weet het: iedere student is anders en wie weet ben ik een uitzondering. Toch ben ik verre van een wiskundige knobbel hoor, laat staan een modelstudent die presteerde in het middelbaar.
 
Gewoon starten op univ, als na examenperiode 1 blijkt dat het te moeilijk is wissel je naar de bachelor toegepaste.
Falen is niet het einde van de wereld.
 
  • Leuk
Waarderingen: TuLA
Hey, ik volg informatica beheer met 4 uur wiskunde. Mijn vrienden raden me af om aan de universiteit te studeren omdat zij naar hogeschool gaan maar mijn wiskunde is veel beter dan hun, ik heb zelf thuis wiskunde geleerd zoals calc1,2,3 en veel van linear algebra en discrete wiskunde, ik weet veel van stats en probability en zo advanced topics zoals de sde's etc ik ben nu ook met Ornstein-Uhlenbeck process een soort van bot aan het maken in python om de volatility van een aandeel te modellen in de stock market , ik ben ook beginner in group theory , ik ben goed in c++,c#,python javascript, c en rust ik heb meerdere games gemaakt en apps met unity en react native , meerdere backend en frontend frameworks ,ik zit nu in de 6de middelbaar wat is het verschil tussen hogeschool informatica en universiteit, wat zijn de voordelen en nadelen en kan ik erna nog een master doen, en welke uni is het beste voor informatica, ik hou van wiskunde en informatica maar ik haat talen wat zou het beste zijn. Ik zou graag in een hft willen werken later wat zou zo de beste pad zijn?
Wat heb je gekozen?
 
Gewoon starten op univ, als na examenperiode 1 blijkt dat het te moeilijk is wissel je naar de bachelor toegepaste.
Falen is niet het einde van de wereld.
Volledig akkoord hiermee, ook iets wat sommige zich niet realiseren. Je zal er altijd iets van opsteken. Concreet als je een vak algoritmen opneemt. Iets wat vaak niet op een hogeschool voorkomt. En al buis je erop maar je steekt er IETS van op dat is altijd mooi meegenomen.
 
Terug
Bovenaan