Van TSO naar informatica in universiteit

AdrianBLC

New member
Hallo, ik zit nu in Informaticabeheer, een TSO richting met 4 uur wiskunde. Ik zou graag de bachelor Informatica willen volgen als ik aan het hoger onderwijs wil beginnen. Ik zit nu in het 5de jaar en ik heb gelezen dat voor Informatica het aangeraden is om minstens 6 uur wiskunde per week gehad te hebben. Bijna elke week krijg ik extra wiskunde lessen met een vriend van unif en mijn punten nu liggen altijd boven 80/85+. Is het voor mij mogelijk om nog de richting Informatica in het universiteit te gaan volgen, en welke zijn jullie meningen en tips voor mij?
 
Hallo, ik zit nu in Informaticabeheer, een TSO richting met 4 uur wiskunde. Ik zou graag de bachelor Informatica willen volgen als ik aan het hoger onderwijs wil beginnen. Ik zit nu in het 5de jaar en ik heb gelezen dat voor Informatica het aangeraden is om minstens 6 uur wiskunde per week gehad te hebben. Bijna elke week krijg ik extra wiskunde lessen met een vriend van unif en mijn punten nu liggen altijd boven 80/85+. Is het voor mij mogelijk om nog de richting Informatica in het universiteit te gaan volgen, en welke zijn jullie meningen en tips voor mij?

Eerst moet je voor jezelf uitmaken waarom je eerder informatica op de unif wil volgende dan op Hogeschool. Als dat voor jou een grote meerwaarde heeft, dan zal het je wel lukken met voldoende doorzettingsvermogen.

Het is weer al even geleden maar ik heb ook TSO IT en bachelor IT gedaan om dan een 2-jarig traject aan de unif te proberen voor een master. De eerste van die 2 jaar noemt het schakeljaar, en dient om je op het niveau van een master te brengen. Na 6 maanden gestopt omdat het me niet lukte. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet de zin er in had omdat ik de meerwaarde van een Master IT tov bachelor IT niet zie.
 
Ik denk ook wel dat de meerwaarde vaak beperkt is, maar het zal afhangen van je bedoelingen.
 
Laat u niet afschrikken door mensen die zeggen dat het niet mogelijk is, wil je naar de universiteit gaan dan zou ik zeggen doen. Geloof me het is veel leuker om direct naar de unief te gaan dan een schakeljaar later te doen. Om nog maar te zwijgen hoeveel keer je moet aanhoren dat de universiteit niet hetzelfde is als de hogeschool (wat wel correct is maar na 5 000 000 keer weet je het wel).

In ieder geval elke universiteit biedt opfriscursussen aan voor verschillende vakken zoals wiskunde, voor je begint ga er zo eentje volgen dan ben je zeker en vast goed voorbereid!
 
Het is absoluut mogelijk! Een zomercursus wiskunde is in de meeste gevallen aan te raden. Normaal bieden de universiteiten dit zelf aan. Duurt meestal een dag of 4 en de kostprijs is zeer laag tot gratis. Goniometrische functies, vectoren, afgeleiden en integralen komen daar aan bod. Een basis fysica zou ook niet slecht zijn. Je ziet het allemaal wel in de opleiding, maar het tempo ligt hoog. Door en door kennen is niet nodig, maar een beetje notie geeft je al een grote voorsprong.
 
De meerwaarde ligt em volgens mij in het intrinsieke en niet het extrinsieke. Je gaat allicht dezelfde job uitvoeren later, maar je gaat normaliter een generieker begrip hebben van wat computers zijn en wat ze niet (kunnen) zijn.

Op unief leer je redeneren en die redenering vertalen naar een algoritme/methode. Het wordt wat wetenschappelijker bekeken. Ik durf poneren dat de masters beter kunnen documenteren en analyseren, gemiddeld gezien wellicht. En dure, overbodige woorden gebruiken zoals poneren.

Met een professionele bachelor leer je vooral common en best practices, voor alle opzichten van informatica zoals programmeren, systeembeheer en netwerken. Het wordt meer vanuit een professionele, toepassingsgerichte hoek bekeken. Ik durf te stellen dat deze mensen beter kunnen programeren, zonder verloren te geraken in de mogelijkheden. Waarschijnlijk ook meer oplossingsgericht, dan probleemgericht oplossen.

Mezelf heeft een master en de broer heeft een bachelor TI, schakelprpgramma naar master gedaan en gestopt in eerste masterjaar. Hij kwam van TSO en had weinig problemen met het schakeljaar. Hij zag de meerwaarde niet om elke lijn code te beschouwen zoals bouwvakkers voorbijwandelende dames analyseren. Persoonlijk geef ik geen reet om applicaties die bruikbaarheid hebben in de echtheid, spendeer ik uren aan het uitpluizen van een bug die verre van relevant is , maar wel interessant.
 
Met een professionele bachelor leer je vooral common en best practices.
Als ervaringsdeskundige durf ik poneren ( ;) ) dat common en best practices relatief snel veranderen. Temeer omdat de hands-on technologie snel verandert. De gedachtegang erachter blijft vaak grotendeels hetzelfde, maar in een bachelor wordt die voeling minder overgebracht. In de laatste jaren is dat zelfs nog achteruit gegaan. Wij kregen nog talen en wiskunde bijvoorbeeld. En abstracte programmastructuren. Dat zit er tegenwoordig niet meer in. Het werkveld wil meer mensen die ze direct kunnen inzetten en daar "moeten" de professionele opleidingen naar aanpassen. Bij een universitaire opleiding heb je dat minder, maar een master ICT gaat meestal ook geen "code monkey" worden (om het wat onrespectvol te stellen). Een bachelor is natuurlijk wel een goeie richting als je op relatief korte tijd een breed scala aan praktische technologieën wil leren kennen en daar ook meteen mee aan de slag wil gaan. De bedrijven waar je daags na je opleiding kan starten, zijn nog op geen 10 handen te tellen. Maar, opnieuw uit ervaring, heb je een grotere kans om daar wat in te verzanden. Dus als je op termijn meer wil (zoals analyse, ontwerp of management bijvoorbeeld) ga je met een master meer deuren openen.
 
Hey, ik volg informatica beheer met 4 uur wiskunde. Mijn vrienden raden me af om aan de universiteit te studeren omdat zij naar hogeschool gaan maar mijn wiskunde is veel beter dan hun, ik heb zelf thuis wiskunde geleerd zoals calc1,2,3 en veel van linear algebra en discrete wiskunde, ik weet veel van stats en probability en zo advanced topics zoals de sde's etc ik ben nu ook met Ornstein-Uhlenbeck process een soort van bot aan het maken in python om de volatility van een aandeel te modellen in de stock market , ik ben ook beginner in group theory , ik ben goed in c++,c#,python javascript, c en rust ik heb meerdere games gemaakt en apps met unity en react native , meerdere backend en frontend frameworks ,ik zit nu in de 6de middelbaar wat is het verschil tussen hogeschool informatica en universiteit, wat zijn de voordelen en nadelen en kan ik erna nog een master doen, en welke uni is het beste voor informatica, ik hou van wiskunde en informatica maar ik haat talen wat zou het beste zijn. Ik zou graag in een hft willen werken later wat zou zo de beste pad zijn?
 
Hey, ik volg informatica beheer met 4 uur wiskunde. Mijn vrienden raden me af om aan de universiteit te studeren omdat zij naar hogeschool gaan maar mijn wiskunde is veel beter dan hun, ik heb zelf thuis wiskunde geleerd zoals calc1,2,3 en veel van linear algebra en discrete wiskunde, ik weet veel van stats en probability en zo advanced topics zoals de sde's etc ik ben nu ook met Ornstein-Uhlenbeck process een soort van bot aan het maken in python om de volatility van een aandeel te modellen in de stock market , ik ben ook beginner in group theory , ik ben goed in c++,c#,python javascript, c en rust ik heb meerdere games gemaakt en apps met unity en react native , meerdere backend en frontend frameworks ,ik zit nu in de 6de middelbaar wat is het verschil tussen hogeschool informatica en universiteit, wat zijn de voordelen en nadelen en kan ik erna nog een master doen, en welke uni is het beste voor informatica, ik hou van wiskunde en informatica maar ik haat talen wat zou het beste zijn. Ik zou graag in een hft willen werken later wat zou zo de beste pad zijn?
Afhankelijk van hoe uw ouders er tegenover staan:
- Begin met Informatica aan de universiteit. Als je wiskunde inderdaad sterk is en je hebt er een interesse in dan ga je het op unief niveau ook wel kunnen leren, je zal wel minder tijd hebben voor zijprojectjes voor jezelf vrees ik.
- Mocht je in je eerste jaar toch op teveel vakken niet slagen (want een stuk meer "theoretisch"), begin dan aan de hogeschool, kan je later nog switchen via schakelprogramma naar Informatica master, bedenk dan wel dat het een extra jaar of 2 is.
- Veel hangt gewoon af hoe een goede student je bent. Studeer je graag, ben je goed in studeren (en dan heb ik het niet over je punten maar over hoe goed je je achter je boeken kannen zetten om te studeren)?
- Best unief voor informatica geen idee, heb laatste tijd goede dingen gehoord over UHasselt maar kan ik niet bevestigen.
- Pad naar in een hft werken heb ik geen idee over.
 
High Frequency Trading is een heel lucratieve zaak... maar het is een dark dark market.

Je bent aan het gokken, aan waanzinnige snelheid. En it's not fair.

FYI, ik heb nog een case-study gezien van de crazy shit die de high frequency traders doen op het niveau van IT infrastructuur om alles zo snel mogelijk erdoor te jagen.

-Ultra-low latency ASIC's op alle netwerk-apparatuur, alles in extreme cut-through switching (uiteraard)
-routing via P4 language rechtstreeks op de netwerk-hardware geprogrammeerd... Pakketen werden gerouteerd aan de hand van hun stock-ticker prefix. Weird, maar is blijkbaarsneller dan gewone L3 routing. Ook Multicast enabled op die manier, wat al helemaal weird is.
-Hypervisors? Haha, grappig, afschaffen die handel. Bare metal all the way.
-Applicatiedata via de kernel? Zot, al die overhead. Applicatie rechtstreeks de netwerk-kaart doen uitlezen ja. Bespaard weer een hoop processor-cycli
-100 gig interfaces gewoon voor de serialisation delay zo laag mogelijk te houden, because why the fuck not

Als dit alles u niets zegt, dat is beetje zoals een jet-motor op wielen. It will go hard and fast maar veiligheid is niet de hoogste prioriteit.

En gewoon soms counter-intuitieve zaken zoals: fiber is te traag, maar een radio (heel lage bandbreedte) is rapper omdat het direct line of sight is, als je uw antennes goed zet...

Leuke docu hier over:


Worth your time, vind ik. Maar korte samenvatting: die gast is verbrand omdat er anderen waren die afspraken maakten met de stock exchange dat hun ordertypes er sneller doorgingen. Wordt bijna expliciet gezegd ook.
 
Laatst bewerkt:
Hey, ik volg informatica beheer met 4 uur wiskunde. Mijn vrienden raden me af om aan de universiteit te studeren omdat zij naar hogeschool gaan maar mijn wiskunde is veel beter dan hun, ik heb zelf thuis wiskunde geleerd zoals calc1,2,3 en veel van linear algebra en discrete wiskunde, ik weet veel van stats en probability en zo advanced topics zoals de sde's etc ik ben nu ook met Ornstein-Uhlenbeck process een soort van bot aan het maken in python om de volatility van een aandeel te modellen in de stock market , ik ben ook beginner in group theory , ik ben goed in c++,c#,python javascript, c en rust ik heb meerdere games gemaakt en apps met unity en react native , meerdere backend en frontend frameworks ,ik zit nu in de 6de middelbaar wat is het verschil tussen hogeschool informatica en universiteit, wat zijn de voordelen en nadelen en kan ik erna nog een master doen, en welke uni is het beste voor informatica, ik hou van wiskunde en informatica maar ik haat talen wat zou het beste zijn. Ik zou graag in een hft willen werken later wat zou zo de beste pad zijn?
Al deze dingen lijken nogal veel voor iemand die nog in het middelbaar zit. Lijkt zelfs wel 'te mooi om waar te zijn'.
Het lijkt erop dat je reeds goed bent in wiskunde concepten te begrijpen. Maar dat wil niet zeggen dat je ook reeds goed bent in wiskundige problemen op te lossen. Dat is misschien nog een hiaat. Als je nu al geïnteresseerd bent in onderwerpen zoals Ornstein-Uhlenbeck processes dan ben je qua wiskundige concepten begrijpen meer op je plaats aan een universitaire richting.
Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat je met je 4 uur wiskunde in het middelbaar en je zelfstudie (die vooral gericht lijkt op het begrijpen van concepten, maar misschien ben ik hier verkeerd?) voorbereid bent voor oefeningen op te lossen in cursussen op universitair niveau. Ik denk dat het echt wel veel helpt dat je bijv. in een ASO richting met min. 6 uur al heel veel integralentypes hebt gezien en methodes om ze op te lossen.
Als je geïnteresseerd bent in wiskundige concepten kan je wel op relatief korte tijd veel definities en concepten leren. Je kan zo wel veel wiskunde in de breedte bestrijken en zogezegd tijd winnen door niet te lang er bij stil te staan en geen oefeningen te doen.. Maar je moet je ook bewust zijn van de valkuilen van vooral in de breedte te willen werken.

Je kan dat verschil ook wegwerken op jezelf. Maar dat gaat je tijd kosten.

Misschien is een 7e wetenschappelijk jaar ook iets om te overwegen (een aanvullend richting met heel veel wiskunde), om die hiaat op te vullen, en om meer zeker te zijn. Dan ben je goed voorbereid. Je hebt dan wat langer de tijd om te beslissen wat je wil doen: informatica, of misschien wiskunde (gezien de vroege interesse in sde's en Ornstein-Uhlenbeck processes), of ir. computerwetenschappen.
Een nadeel zou kunnen zijn dat je in een bepaald opzicht er 1 jaar langer in totaal over doet.
 
Laatst bewerkt:
Al deze dingen lijken nogal veel voor iemand die nog in het middelbaar zit. Lijkt zelfs wel 'te mooi om waar te zijn'.
Het lijkt erop dat je reeds goed bent in wiskunde concepten te begrijpen. Maar dat wil niet zeggen dat je ook reeds goed bent in wiskundige problemen op te lossen. Dat is misschien nog een hiaat. Als je nu al geïnteresseerd bent in onderwerpen zoals Ornstein-Uhlenbeck processes dan ben je qua wiskundige concepten begrijpen meer op je plaats aan een universitaire richting.
Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat je met je 4 uur wiskunde in het middelbaar en je zelfstudie (die vooral gericht lijkt op het begrijpen van concepten, maar misschien ben ik hier verkeerd?) voorbereid bent voor oefeningen op te lossen in cursussen op universitair niveau. Ik denk dat het echt wel veel helpt dat je bijv. in een ASO richting met min. 6 uur al heel veel integralentypes hebt gezien en methodes om ze op te lossen.
Als je geïnteresseerd bent in wiskundige concepten kan je wel op relatief korte tijd veel definities en concepten leren. Je kan zo wel veel wiskunde in de breedte bestrijken en zogezegd tijd winnen door niet te lang er bij stil te staan en geen oefeningen te doen.. Maar je moet je ook bewust zijn van de valkuilen van vooral in de breedte te willen werken.

Je kan dat verschil ook wegwerken op jezelf. Maar dat gaat je tijd kosten.

Misschien is een 7e wetenschappelijk jaar ook iets om te overwegen (een aanvullend richting met heel veel wiskunde), om die hiaat op te vullen, en om meer zeker te zijn. Dan ben je goed voorbereid. Je hebt dan wat langer de tijd om te beslissen wat je wil doen: informatica, of misschien wiskunde (gezien de vroege interesse in sde's en Ornstein-Uhlenbeck processes), of ir. computerwetenschappen.
Een nadeel zou kunnen zijn dat je in een bepaald opzicht er 1 jaar langer in totaal over doet.
Hier kan ik volledig in meegaan.

Ik was dit jaar begonnen aan de universiteit (kwam van economie wetenschappen 4u wiskunde) en mijn grootste struikelvak was fysica. Conceptueel begreep ik de wiskunde wel (integralen enzo), maar het echt toepassen in vraagstukken, moeilijke oefeningen etc was veel te moeilijk. Ik ben van plan het 7de jaar te gaan volgen voor hiaten op te vullen en ook eens grondig alle concepten leren toepassen in moeilijke oefeningen en vraagstukken.
 
Voor informatica heb je alleen maar wiskunde nodig als voorkennis. Als je de intrinsieke capaciteiten hebt, dwz voldoende hoog abstract redeneervermogen, zie ik niet in waarom je een volledig jaar zou spenderen aan een 7e wetenschappelijk jaar.

Dan moet je op een zomervakantie ook in staat zijn de wiskunde van het 5e en 6e middelbaar ASO 6u of 8u te studeren. Als je 8 weken lang, 5 dagen per week en 5 uur per dag wiskunde studeert, ga je wel op niveau zijn hoor. En dan heb je nog 3 weken over om vakantie te nemen. De consequentie is dan dat je wellicht geen vakantiewerk kunt doen, maar een jaar van je leven verliezen door dat 7e jaar is veel kostelijker.
 
Hier kan ik volledig in meegaan.

Ik was dit jaar begonnen aan de universiteit (kwam van economie wetenschappen 4u wiskunde) en mijn grootste struikelvak was fysica. Conceptueel begreep ik de wiskunde wel (integralen enzo), maar het echt toepassen in vraagstukken, moeilijke oefeningen etc was veel te moeilijk. Ik ben van plan het 7de jaar te gaan volgen voor hiaten op te vullen en ook eens grondig alle concepten leren toepassen in moeilijke oefeningen en vraagstukken.
'Algemene' universitaire wetenschappelijke richtingen mogen geen onoverkomelijk probleem zijn als je van 4 uur wiskunde komt in het middelbaar. Ik bedoel daarmee: farmacie, geneeskunde, biomedische, etc...Ik kan me wel inbeelden dat dat in dit geval wel problematisch kan zijn waar een specifieke wiskundige kennis belangrijk is. Net zoals dat in de masters fysica, wiskunde en (burgerlijk) ing is.
 
Misschien is een 7e wetenschappelijk jaar ook iets om te overwegen (een aanvullend richting met heel veel wiskunde), om die hiaat op te vullen, en om meer zeker te zijn. Dan ben je goed voorbereid.

Kan je beter gewoon beter het eerste jaar unief twee keer doen of een jaartje unief proberen en als het niet lukt hogeschool ofzo.
 
Voor informatica heb je alleen maar wiskunde nodig als voorkennis. Als je de intrinsieke capaciteiten hebt, dwz voldoende hoog abstract redeneervermogen, zie ik niet in waarom je een volledig jaar zou spenderen aan een 7e wetenschappelijk jaar.

Dan moet je op een zomervakantie ook in staat zijn de wiskunde van het 5e en 6e middelbaar ASO 6u of 8u te studeren. Als je 8 weken lang, 5 dagen per week en 5 uur per dag wiskunde studeert, ga je wel op niveau zijn hoor. En dan heb je nog 3 weken over om vakantie te nemen. De consequentie is dan dat je wellicht geen vakantiewerk kunt doen, maar een jaar van je leven verliezen door dat 7e jaar is veel kostelijker.
Wel, na het posten heb ik hier ook aan gedacht. De vraagsteller lijkt me goed gemotiveerd voor wiskunde en informatica. Daarom is zo'n zelfstudie gericht op oefeningen ook te overwegen of aan te raden. De vraagsteller kan aan iemand uit het ASO die 6 uur wiskunde heeft gehad (of 8, of bestaat dat niet meer) vragen om zijn cursus en gepaste boeken. Of een leraar. Of combineren materiaal vinden op internet (bijv. https://wiswijs.wordpress.com/cursussen/over-de-cursussen/). (Alleen ga je misschien niet al het nodige vinden op internet.) De vraagsteller lijkt niet meer te reageren, dus ik zal ook ophouden met posten.

Die andere richtingen zoals farmacie, geneeskunde, biomedische zijn dan weer uitdagend omdat ze op andere zaken de klemtonen leggen. Bijvoorbeeld voor farmacie is chemie moeilijk, en je moet dat nog eens combineren met labo's voorbereiden en uitvoeren...

Ik weet eerlijk gezegd niet echt wat ik moet antwoorden op het voorstel om eerste jaar unief twee keer doen. Ik denk dat de voornaamste voordelen en nadelen daarvan duidelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan