Vaccin tegen coronavirus: hoe heb jij het gekregen (proces, verloop)

Ook in die wachtruimte, hoe moeilijk is het zeg, ge zet u, ge wacht een kwartierke en ge moogt gaan. Was daar een vrouw, nog vrij jong, een hele uitleg aan het vragen wat ze nu juist moest doen :unsure:
Als er mensen zijn met een IQ van nét geen 130 die niet als hoogbegaafd beschouwd worden, zijn er ook met een IQ van nét meer dan 70 die niet laagbegaafd beschouwd worden, hé :). Die mogen dus ook zonder begeleiding alles doen :).
 
Ook in die wachtruimte, hoe moeilijk is het zeg, ge zet u, ge wacht een kwartierke en ge moogt gaan. Was daar een vrouw, nog vrij jong, een hele uitleg aan het vragen wat ze nu juist moest doen :unsure:
Is een beetje zoals met de verkiezingen hè, (bijna) iedereen komt nu nog eens uit zijn kot, ook de wat meer excentrieke figuren uit onze samenleving.
 
Het had idd zo wel een beetje een verkiezingen vibe.

Moet wel zeggen, chapeau voor de organisatie en de mensen die daar staan, ik kreeg zowaar een soort patriottisch warm gevoel vanbinnen :p
 
Het had idd zo wel een beetje een verkiezingen vibe.

Moet wel zeggen, chapeau voor de organisatie en de mensen die daar staan, ik kreeg zowaar een soort patriottisch warm gevoel vanbinnen :p

Ik vraag me af hoe die sfeer binnen enkele weken gaat zijn in de centra als de jongeren/studenten aan de beurt zijn. Een uitgelaten semi-festivalsfeertje? 😅
 
Moet wel zeggen, chapeau voor de organisatie en de mensen die daar staan, ik kreeg zowaar een soort patriottisch warm gevoel vanbinnen :p
Ik had dit gevoel daar straks toen ik naar het vaccinatiecentrum ging ook! Ik ben onder de indruk hoe alles georganiseerd was en hoe snel het allemaal ging.
 
Vorige week uitnodiging per mail (ebox) en nadien ook per post.
Geen vrije keuze meer in de datum wel in het uur.
2e prik nog beperktere uurkeuze.
Maar blij genoeg om woensdag de 1e prik te krijgen.
 
Er zijn verschillende soorten RNA, die enkel qua structuur een beetje gelijkenis hebben maar verder heel verschillend zijn en zeker qua functie.
Achtergrond:
Er zijn twee grote categoriën "nucleïnezuren". Deze indeling gebeurt meer op bouw/structuur dan op functie:
  • DNA = de dubbele helix, zoals we ze kennen uit de klassieke voorstelling en goed weggestoken in onze celkern. Heel mooi opgerold dus niet echt meteen bruikbaar, dit moet altijd ontrold worden, gekopieërd en terug opgerold.
  • RNA = een enkele streng, dus grofweg een sliert DNA over de lengte in twee gekapt. Grofweg, want niet opgerold en meestal veel korter.
  • Gelijkenis: ze zijn allebei opgebouwd uit bases ("codes").

RNA kan verder opgedeeld worden naar functie:
  • mRNA dat als enkelstrengige kopie van het DNA zorgt voor eiwitsynthese. Dit is de vorm die ook gebruikt wordt Pfizer en Moderna, uit mijn vorige lange post.
  • tRNA helpt bij het "decoderen" van de codes in het mRNA en helpt om de juiste aminorzuren aan een code uit het mRNA te binden. Bevat dus geen genetisch materiaal maar is toevallig ook opgebouwd uit nucleotiden.
  • rRNA bouwsteen van ribosomen
  • ...

Zijpad: retrovirussen.
Zoals intussen hopelijk common knowledge is, zijn virussen niet meer dan een hoopje erfelijk materiaal. DNA of RNA. Er is een speciale categorie, de retrovirussen. Klassiek mopje in de handboeken: een virus met een blitse zonnebril en een ontploft kapsel #eighties. Het coronavirus is geen retrovirus :)
Waarom heten deze virussen retrovirussen: deze virussen bevatten een speciaal gen (een gen is een volgorde van codes in het RNA/DNA).
Dit gen zorgt ervoor dat de gastheelcel een enzyme aanmaakt dat RNA van het virus kan inbouwen in het DNA van de gastheercel. Hiervoor zijn nog heel wat stappen nodig, maar het kan. Op het moment dat dit erfelijk materiaal van het virus ingebouwd is in de cel, maakt de cel zelf nieuwe virussen aan vanuit zijn "eigen" DNA. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bijvoorbeeld HIV, en is waarschijnlijk ook de oorzaak van enkele kankers. Het gaat hier dan niet om mRNA maar voornamelijk om ssRNA.

Je artikel: heel recent, dus ook even nieuw voor mij. Het origineel (uitgebreider) is overigens hier te vinden voor wie interesse heeft.
In het artikel wordt er uitgelegd dat er er een enzyme ontdekt is (Pol theta) dat het trucje dat retrovirussen toepassen, ook gebruikt.
Deze zin lijkt me belangrijk:
Polθ is not expressed in most tissues but is highly expressed in many cancer cells [...]
Voorlopig ziet het er naar uit dat het enzyme vooral helpt bij het herstel van kapot DNA. Of probeert, want het maakt veel fouten.
Een sidenote: hoewel het een promiscue enzyme wordt genoemd, is mRNA nog niet genoemd in de studie maar gaat het over andere soorten RNA:
The marked structural-functional switch within the thumb subdomain observed in Polθ has not been previously observed in other DNA polymerases or retroviral RTs and therefore may be unique to Polθ, which is an unusually promiscuous enzyme that is capable of acting on a variety of different templates including DNA/DNA, DNA/RNA, ssDNA, partial ssDNA, and single-stranded RNA (1, 5, 9, 37).

Dus hoewel er virussen en enzymen wel RNA kunnen omvormen naar DNA, gaat het niet over het mRNA dat ook in de vaccins zit, maar om andere vormen van RNA.

En plus, stél dat het toch het geval is: dan worden de spike-eiwitten in ons DNA ingebouwd. Da's niet zo'n ramp. De mRNA fragmenten in de vaccins bevatten geen coderende genen voor de "gevaarlijke" onderdelen van het virus, enkel van de spikes. Het artikel heeft als voornaamste conclusie dat Pol theta een bijdrage heeft aan de ontwikkeling van kanker, en dat dat dus een nieuwe mogelijke piste in de behandeling kan worden. Als er een link was met het mRNA van de vaccins, was dat minstens aangehaald bij de "discussion".

Wel interessant om verder te volgen, thanks!
 
Er zijn verschillende soorten RNA, die enkel qua structuur een beetje gelijkenis hebben maar verder heel verschillend zijn en zeker qua functie.
Achtergrond:
Er zijn twee grote categoriën "nucleïnezuren". Deze indeling gebeurt meer op bouw/structuur dan op functie:
  • DNA = de dubbele helix, zoals we ze kennen uit de klassieke voorstelling en goed weggestoken in onze celkern. Heel mooi opgerold dus niet echt meteen bruikbaar, dit moet altijd ontrold worden, gekopieërd en terug opgerold.
  • RNA = een enkele streng, dus grofweg een sliert DNA over de lengte in twee gekapt. Grofweg, want niet opgerold en meestal veel korter.
  • Gelijkenis: ze zijn allebei opgebouwd uit bases ("codes").

RNA kan verder opgedeeld worden naar functie:
  • mRNA dat als enkelstrengige kopie van het DNA zorgt voor eiwitsynthese. Dit is de vorm die ook gebruikt wordt Pfizer en Moderna, uit mijn vorige lange post.
  • tRNA helpt bij het "decoderen" van de codes in het mRNA en helpt om de juiste aminorzuren aan een code uit het mRNA te binden. Bevat dus geen genetisch materiaal maar is toevallig ook opgebouwd uit nucleotiden.
  • rRNA bouwsteen van ribosomen
  • ...

Zijpad: retrovirussen.
Zoals intussen hopelijk common knowledge is, zijn virussen niet meer dan een hoopje erfelijk materiaal. DNA of RNA. Er is een speciale categorie, de retrovirussen. Klassiek mopje in de handboeken: een virus met een blitse zonnebril en een ontploft kapsel #eighties. Het coronavirus is geen retrovirus :)
Waarom heten deze virussen retrovirussen: deze virussen bevatten een speciaal gen (een gen is een volgorde van codes in het RNA/DNA).
Dit gen zorgt ervoor dat de gastheelcel een enzyme aanmaakt dat RNA van het virus kan inbouwen in het DNA van de gastheercel. Hiervoor zijn nog heel wat stappen nodig, maar het kan. Op het moment dat dit erfelijk materiaal van het virus ingebouwd is in de cel, maakt de cel zelf nieuwe virussen aan vanuit zijn "eigen" DNA. Dit is bijvoorbeeld het geval bij bijvoorbeeld HIV, en is waarschijnlijk ook de oorzaak van enkele kankers. Het gaat hier dan niet om mRNA maar voornamelijk om ssRNA.

Je artikel: heel recent, dus ook even nieuw voor mij. Het origineel (uitgebreider) is overigens hier te vinden voor wie interesse heeft.
In het artikel wordt er uitgelegd dat er er een enzyme ontdekt is (Pol theta) dat het trucje dat retrovirussen toepassen, ook gebruikt.
Deze zin lijkt me belangrijk:

Voorlopig ziet het er naar uit dat het enzyme vooral helpt bij het herstel van kapot DNA. Of probeert, want het maakt veel fouten.
Een sidenote: hoewel het een promiscue enzyme wordt genoemd, is mRNA nog niet genoemd in de studie maar gaat het over andere soorten RNA:


Dus hoewel er virussen en enzymen wel RNA kunnen omvormen naar DNA, gaat het niet over het mRNA dat ook in de vaccins zit, maar om andere vormen van RNA.

En plus, stél dat het toch het geval is: dan worden de spike-eiwitten in ons DNA ingebouwd. Da's niet zo'n ramp. De mRNA fragmenten in de vaccins bevatten geen coderende genen voor de "gevaarlijke" onderdelen van het virus, enkel van de spikes. Het artikel heeft als voornaamste conclusie dat Pol theta een bijdrage heeft aan de ontwikkeling van kanker, en dat dat dus een nieuwe mogelijke piste in de behandeling kan worden. Als er een link was met het mRNA van de vaccins, was dat minstens aangehaald bij de "discussion".

Wel interessant om verder te volgen, thanks!
Gaat dit de medische wereld niet op zijn kop zetten als ze anders DNA kunnen gaan modifieren (zonder de crispr9 techniek?)
Studie is ook nog maar van 11/6/2021. das vorige week.
 
Gaat dit de medische wereld niet op zijn kop zetten als ze anders DNA kunnen gaan modifieren (zonder de crispr9 techniek?)
Ik denk vooral de techniek wat verfijnen.
Het enzyme is heel onnauwkeurig volgens het artikel, wat maakt dat het niet echt bruikbaar is in een labo omdat de uitkomst te onvoorspelbaar is.
Ik las ergens dat het "dogma" dat DNA -> RNA enkelrichting is aangepast moet worden, maar dat dogma is geen dogma, we weten dat al van bijvoorbeeld de retrovirussen. (De nuance die de eerste lange post nog langer zou maken en toen niet echt relevant is omdat het over andere soorten RNA gaat). Nu moet dat gewoon ietsje verder genuanceerd worden - tenminste zoals ik het lees toch. Het gaat nog steeds over een soort RNA die eerder lijkt op het RNA van retrovirussen dan op mRNA. In feite is het enzyme de meer geëvolueerde versie van het enzyme dat retrovirussen laten aanmaken dus eerder "verfrissend"/"opmerkelijk" dan echt wereldschokkend.

Met de nuance natuurlijk dat dit nog steeds niet helemaal mijn vakgebied is.
 
Ik had mijn vaccinatie voor nu maandag nog niet bevestigd, zie ik net in mijn mailbox een herinneringsmail voor mijn vaccinatie.
En blijkbaar is die nu automatisch bevestigd, want ik heb enkel nog de mogelijkheid om te annuleren, niet meer om te bevestigen.

Bij de mail zit ook een e-ticket om af te drukken en mee te nemen, maar er zit toch al zo een e-ticket bij mijn brief die ik via de post gekregen heb, dan moet dat toch helemaal niet afgedrukt worden?
Raar, volgens die herinneringsmail van deze morgen is mijn afspraak bevestigd en kan ik enkel nog annuleren, maar als ik de link in mijn oude mail gebruik zie ik dat er nog niet bevestigd is en dat ik dat zelf nog moet doen, wat is het nu eigenlijk?
Gisteren eerste Pfizer prik gehad in Zottegem. Vlotte organisatie, maar precies toch veel mensen die zenuwachtig waren of er nogal veel spel van maakten. Voor die prik zelf was ik denk ik max 2min in dat kot, voor mij waren er een paar die daar precies 10min binnen zaten. Wss nen helen uitleg vragend over wiewathoewaar...

Ook in die wachtruimte, hoe moeilijk is het zeg, ge zet u, ge wacht een kwartierke en ge moogt gaan. Was daar een vrouw, nog vrij jong, een hele uitleg aan het vragen wat ze nu juist moest doen :unsure:
Zo lang er niet te veel tijd verloren gaat en de wachtrij te lang word is er toch geen probleem. Beter dat de mensen die zenuwpijn gerust gesteld worden toch?

Hoe zit dat eigenlijk met dat kwartiertje wachten, is er iemand die zegt wanneer je mag vertrekken of moet je zelf kijken wanneer je kwartier voorbij is?
Het had idd zo wel een beetje een verkiezingen vibe.
Raar, want je hebt totaal geen keuze, ja wel of niet laten zetten.
 
Gisteren eerste shot Moderna gekregen in Gent. Ging zeer vlot.

Vandaag toch behoorlijk wat last van een stijve pijnlijke schouder, verder geen klachten.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Gisteren middag eerste Moderna gehad. Mijn arm is helemaal stijf en ook pijnlijk als ik het aanraak. Verder voel ik mij toch ook niet zo geweldig. Lichtjes misselijk, hoofdpijn en alhoewel ik redelijk heb geslapen ben ik toch nog moe.
 
dromen dat ik heb. :unsure:
Vannacht heb ik messentrekkende peuters uit elkaar moeten halen en naar de schoolpsycholoog moeten brengen.
Die krengen zijn snel en levensgevaarlijk met hun pattattenmesjes...
Echt sinds vaccin elke dag van die heel levendige dromen gehad.
 
dromen dat ik heb. :unsure:
Vannacht heb ik messentrekkende peuters uit elkaar moeten halen en naar de schoolpsycholoog moeten brengen.
Die krengen zijn snel en levensgevaarlijk met hun pattattenmesjes...
Echt sinds vaccin elke dag van die heel levendige dromen gehad.
Dat zijn gewoon mensen die iets bekijken via 5g he, aangezien gij nu ook een hotspot zijt kan dat deels via uw hersenen lopen :unsure:
 
Maandagavond Moderna gehad. 20u later (dinsdag vroege avond ) begon mijn arm vervelend pijn te doen. Dafalgan gepakt. 4 uur later lag ik gevloerd in bed met hoge koorts ( gepiekt op 39.4). Woensdagochtend koorts een graad gedaald en gedurende de dag bleef de koorst snel dalen, gans de dag zo slap als een vod en massas spierpijn in mijn benen. Donderdag kon ik weer normaal functioneren maar nog snel moe. Tegen vrijdag was ik er zo goed als door.

What a ride. Can't wait for the second shot.
 
Net eerste Pfizer gehad in Veurne. Alles supervlot gegaan hoewel erg druk. De wachtzaal is wel enorm warm. Zit hier als enige in short en tshirt en het is me al te warm. Kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar niet tegen kunnen.
 
Terug
Bovenaan