Album of the week Use Knife - The Shedding Of Skin

Strijkijzer

Event Crew
CA6A0838.jpg
Ik vond het zot dat deze nog niet gepasseerd is in de AOTW dus als afsluiter van deze ronde dan maar!
Ik heb ze zelf ontdekt op Dunk!festival en het was eigenlijk een van de betere optredens van het heel festival. Dat was een plezant feestje in elk geval. Ik heb dan ook meteen deze plaat gekocht van hun en vandaar de keuze voor dit album. Er waren nog enkele andere kanshebbers maar dat zal voor de volgende keer zijn!

Ik kan de muziek zelf niet goed uitleggen maar hier is een goeie recap van op hun bandcamp:
Use Knife coincides Western underground music with traditional Arab music culture into a genuine melting pot of unique musical current. Their music is composed around propulsive electronic rhythms, ricocheting sequenced melodies and samples and vibrant Arabic drum rhythms.


a4143016409_10.jpg



Enjoy!
 
Stond dit bij iemand op de eindejaarslijstjes vorig jaar? :unsure:

Ik heb dit alvast compleet gemist. De goeie commentaren hier van Kid en shiftyke intrigeren me wel!
 
Ik was zelf niet op Dunk geraakt dit jaar, maar ik had al wel van andere mensen zeer positieve dingen gehoord over Use Knife. Dus ik had toen al eens een poging gedaan om dit album te beluisteren. Ik vroeg me toen vooral af waarom dit nu op de affiche van Dunk Festival heeft gestaan eigenlijk :unsure: Ik ben niet tot het einde van het album geraakt toen.
Ik zal nu eens opnieuw proberen :p
 
Beetje atypische band voor dunk inderdaad maar vermoedelijk omdat het leden zijn van Kiss The Anus Of A Black Cat.
Ze zijn ook een tijd resident geweest in VierNulVier en de plaat is uitgebracht op hun (kersverse) label. Dus er is ook een sterke link met de locatie.
 
Een les in hoe je (echoënd) gewauwel met simpel gebruik van instrumenten tot een fantastische belevenis krijgt.
'True-Love Not' is mijn favoriet.
'Ed Wana Ed' wil ik graag thuis doorjassen in een luidspreker, maar dat zal mijn zure buurman niet graag horen.
De bezwerende tonen... Ik wou dat ik een cobra was in een volgend leven.
Alleen in 'Feed the Gentry' past het Engelstalige niet. Verre van.
 
Deze gaat bij mij toch nog even moeten groeien eerlijk gezegd. Ik was fan van de crunchy synths, maar de zang smolt voor mij niet geheel samen met de muziek. Het clashte toch hier en daar. Maar misschien dat dit live de opnames overstijgt. Daar kan ik goed inkomen. Ik probeer ze zeker eens mee te pikken als ze nog eens optreden.

Ik luister vaak naar (West) Afrikaanse muziek en de zang in die stijlen is toch wat "zoeter", komt vlotter binnen en ik kan er makkelijker ergens een abstracte emotie aan hangen..
 
Ook een dagje naar dunk geweest, maar niet op de dag van Use Knife... Spijtig, want dit was een heerlijke schijf. Live komt dit volgens mij nog beter tot zijn recht.
 
Recent wat AOTW threads aan't checken, en deze springt er toch wel uit. Dik in orde. Een soort Acid Arab meets Omar Souleyman met een vleugje Aphex Twin en Crystal Castles. Groovy a.f.

Zoals altijd geldt mijn favoriete Al Cisnerosquote nog wel:

We would listen to these parts of these songs and look at eachother and go ''Boy, why doesn't this go on for 15 - 20 minutes? It should!"

Van mij mocht de tweede helft van Feed The Gentry gerust een uurtje duren, maar bon, 't is al een lange track ;-)

Ik vond het Engels bij de eerste luisterbeurt ook wat raar aanvoelen in de flow van het album, maar ondertussen ben ik mee :)
 
Terug
Bovenaan