Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Tja, smaken verschillen (gelukkig). Ik vind een perfect groene (en afgemaaide) gazon prachtig en is zeker voor mij een 'klein gelukske'. Als jij gelukkig wordt van de aankop van een nieuwe auto die je niet nodig had (niet op jouw bedoelt, gewoon een voorbeeld) kos tdat zeker ook grondstoffen terwijl je oude Dacia zeker nog goed was om te rijden?

Dat men hierboven aanhaalt dat een show-off is van een groene gazon is onzin. Als je op je eigen stukje grond al niet meer wat gras mag zaaien.. Ze zouden beter de verhardingen strenger tegengaan, tuintjes vol met steentjes en stabilisatie onder, dat lijkt me meer een smet dan wat groene perkjes wat directe injectie in het grondwater is..
Gohja de discussie is begonnen met iemand die gras met microklaver geen gazon vond. Dat heeft uiteraard te maken met smaak, maar persoonlijk vind ik dat absurd. Er heeft ook niemand gezegd dat je geen gras mag zaaien hé.
Maar objectief is de ecologische meerwaarde van een steriel gazon gewoon niet zo groot. Ja, er kan regenwater door filtreren, dus het is beter dan alles vol klinkers of beton, maar dat is het zowat hé. Als je dan in de zomer het serieus moet besproeien om het in leven te houden, met in sommige gevallen dan nog leidingwater, ja dan denk ik dat we objectief niet zo goed bezig zijn :)
 
Gohja de discussie is begonnen met iemand die gras met microklaver geen gazon vond. Dat heeft uiteraard te maken met smaak, maar persoonlijk vind ik dat absurd. Er heeft ook niemand gezegd dat je geen gras mag zaaien hé.
Maar objectief is de ecologische meerwaarde van een steriel gazon gewoon niet zo groot. Ja, er kan regenwater door filtreren, dus het is beter dan alles vol klinkers of beton, maar dat is het zowat hé. Als je dan in de zomer het serieus moet besproeien om het in leven te houden, met in sommige gevallen dan nog leidingwater, ja dan denk ik dat we objectief niet zo goed bezig zijn :)
Volledig akkoord met het stuk leidingwater, dat is volledig absurd. Hier eerst de regenput en dan overschakelen op grondwater. Maar dat is sinds de Pano reportage plots volledig uit den boze :)

Mijn verwachting is dat ze gewoon een sproeiverbod gaan instellen van juni - augustus en dan hebben ze hun goesting weer, en zo blijven ze alles dichtpitsen en is elke vorm van wat (persoonlijk) entertainment/genot weg..
 
Dat men hierboven aanhaalt dat een show-off is van een groene gazon is onzin. Als je op je eigen stukje grond al niet meer wat gras mag zaaien.. Ze zouden beter de verhardingen strenger tegengaan, tuintjes vol met steentjes en stabilisatie onder, dat lijkt me meer een smet dan wat groene perkjes wat directe injectie in het grondwater is..
Ik heb niet gezegd dat je geen gras mag zaaien. En dat van show-off, dat is gewoon de oorsprong van gazons.
 
Ik denk dat je het wat sterk hebt opgenomen. Het punt is dat je uitheems of inheems niet objectief kan definiëren. Wanneer is een soort uitheems? Zoals ik al zei, mijn tamme kastanjes zijn volgens puriteinen ook uitheems, terwijl ze alom tegenwoordig zijn. Ik heb wintereiken uit zaad van de Pyreneeën staan, is dat dan uitheems?

Ik haalde bamboo aan niet omdat het een boomsoort zou zijn maar om te illustreren dat in sommige gevallen het wel relevant kan zijn te kijken naar afkomst om zo problematische soorten te vermijden.

Als ik dit zo lees hebben jullie veel slechte ervaringen met de ambtenarij. Die ervaring deel ik niet. Maar om langs de neus weg te insinueren dat je "problematische" bomen kan verzieken of gewoon rechttoe schrijven dat je beter alles onder de meter kapt, ja, dat vind ik over de schreef.
Wij hebben hier ook een Chinese Ginkgo Biloba in de achtertuin staan. En voor de dieren in de tuin maakt het blijkbaar ook niet bijster veel uit of daar nu een inheemse hazelaar of een Centraal-aziatische okkernotenboom staat want ze eten dat allemaal wel op.
Maar als er ergens wel puriteinen rondlopen die grotendeels subjectief over het minste moeilijk doen, dan is dat toch wel op de groendienst.

Dit heeft niets met persoonlijke slechte ervaringen te maken. De regels rond tuinbeheer zijn onnozel streng en dan hoeft het ook niet te verbazen dat mensen creatieve oplossingen en achterpoortjes zoeken rond administratieve problemen.
Bomen in de hof zijn tof. Maar als ze te groot geworden zijn en hinderen, moeten ze door de eigenaars ook terug uitgekapt kunnen worden zonder al te veel gedoe. Daar is imo niets 'over de schreef' aan.

Wat over de schreef is, is dat sommige mensen er tegenwoordig een hobby van gemaakt hebben om met hun morele vingertje andere mensen de les te spellen over welke planten, hoeveel bomen en hoe monotoom hun 'groene woestijn' gazon wel niet is.
Tuinieren is een hobby met een zeker esthetisch aspect. Je probeert iets te maken, dat je mooi vind om naar te kijken. Maar sommigen maar daar gewoon een potje deugpunten scoren van met 'hoe ecologisch/woke is jouw tuin'.
 
Hoe jij elk topic kan linken aan deugpunten en woke zijn is toch echt wel stunt- en vliegwerk hoor.

Mijn woke tuin :rofl:
Jouw posts zijn nogthans de perfecte illustratie van deze nieuwe hype die we de laatste jaren zien.
->
Extra moeite (bewateren, bemesten, verticuteren, ...) doen voor een andere tint groen (oh nee, microklaver) met nog minder toegevoegde waarde. Mensen zijn toch vreemde wezens.
Een tuin mag tegenwoordig niet meer mooi groen zijn, het moet een ecologische 'waarde' hebben.
 
Jouw posts zijn nogthans de perfecte illustratie van deze nieuwe hype die we de laatste jaren zien.
->

Een tuin mag tegenwoordig niet meer mooi groen zijn, het moet een ecologische 'waarde' hebben.
Ik spreek gewoon voor mijzelf hoor. Ik snap ook niet hoe je iets negatief kan maken van het feit dat mensen iets meer wakker liggen van ecologie dan vroeger, en deze persoonlijke insteek (over een tuin, godbetert) dan kan linken aan politiek. Echt, zoek hulp.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Denk dat het meer een geval is dat onze kennis als 'mensheid' in de voorbije 500+ jaar exponentieel toegenomen is. Het is logisch dat dat voor veel mensen veel te snel gegaan is dus nu moet men van hogerhand ( al dan niet met de fluwelen handschoen) de rest wat up to date brengen.
 
Gohja de discussie is begonnen met iemand die gras met microklaver geen gazon vond. Dat heeft uiteraard te maken met smaak, maar persoonlijk vind ik dat absurd. Er heeft ook niemand gezegd dat je geen gras mag zaaien hé.
ga·zon (het; o; meervoud: gazons; verkleinwoord: gazonnetje) goed onderhouden grasveld

Dat is gewoon de definitie van een gazon he ;)
 
Wij hebben hier ook een Chinese Ginkgo Biloba in de achtertuin staan. En voor de dieren in de tuin maakt het blijkbaar ook niet bijster veel uit of daar nu een inheemse hazelaar of een Centraal-aziatische okkernotenboom staat want ze eten dat allemaal wel op.

Het maakt meer uit dan je zou denken maar het is ook te kort door de bocht dat die uitheemse boom geen enkel nut heeft.
In mijn tuin staat bijvoorbeeld een vlinderstruik, zéér uitheems maar toch zeer nuttig voor vlinders maar buiten het feit dat de Buddleja een eetfestijn is, hebben de vlinders nog steeds zéér specifieke inheemse planten nodig om zich voort te planten. Bijvoorbeeld brandnetels, vuilstruiken.

Nu een volledig ecologisch tuin is niet aan iedereen besteed kan ik begrijpen maar mocht iedereen ook maar een klein stukje voorzien zou het voor sommige schepsel minder dramatisch gesteld zijn.

Mocht iemand denken dat het trouwens niet esthetisch kan zijn, onderstaande tuinaannemers zijn een kei in hun vak.

 
Denk dat het meer een geval is dat onze kennis als 'mensheid' in de voorbije 500+ jaar exponentieel toegenomen is. Het is logisch dat dat voor veel mensen veel te snel gegaan is dus nu moet men van hogerhand ( al dan niet met de fluwelen handschoen) de rest wat up to date brengen.
Ik denk niet dat onze (groot)ouders de kennis ontbrak dat een verwilderde tuin ecologischer is dan een siertuin. Dat merkten ze zo ook wel als de gazon 3 weken niet gemaaid was en de sprinkhanen opdoken.

Wat wel nieuw is, is de gretigheid waarmee burgers maar al te graag op hautaine wijze hun 'onwetende medemens' terecht wijzen.
Als men vroeger graag pronkte met een schone gazon was, dan doet men dat tegenwoordig toch maar al graag met hun intellectuele en morele gewaarwording rond alles en nog wat als het nieuw statussymbool.

Alleen, wat baat al die gewaarwording, als je jezelf daarmee stekeblind moet maken voor de groene weelde van een proper onderhouden gazon?
 
Vroeger was de moestuin verstopt bij de rijke mensen, eerst kwam de siertuin want dat toonde dat je weelde had. Een gemiddelde mens had toen vooral z'n tuin nodig om z'n patatjes te kweken. De rijke mensen deden dat ook, maar liefst niet in het zicht.

Nu lijkt het er inderdaad wel op dat er een kentering aan de gang is. Met één oog naar het ecologische kijken is imho prima, maar laat ons daar ook niet te ver in doorslaan. Iemand verketteren omdat hij een gazon heeft is imho een brug te ver. misschien niet zo ecologisch, maar verreweg nog veel ecologischer dan de gemiddelde beton- en kunstgras postzegeltuin die je in NL overal tegenkomt.
 
mijn ocd gaat eerder over dat huis in het midden dat ze niet pas gezet hebben met de rest.

Die architect zouden ze alvast mogen verbannen!
 
Het maakt meer uit dan je zou denken maar het is ook te kort door de bocht dat die uitheemse boom geen enkel nut heeft.
In mijn tuin staat bijvoorbeeld een vlinderstruik, zéér uitheems maar toch zeer nuttig voor vlinders maar buiten het feit dat de Buddleja een eetfestijn is, hebben de vlinders nog steeds zéér specifieke inheemse planten nodig om zich voort te planten. Bijvoorbeeld brandnetels, vuilstruiken.

Nu een volledig ecologisch tuin is niet aan iedereen besteed kan ik begrijpen maar mocht iedereen ook maar een klein stukje voorzien zou het voor sommige schepsel minder dramatisch gesteld zijn.

Mocht iemand denken dat het trouwens niet esthetisch kan zijn, onderstaande tuinaannemers zijn een kei in hun vak.

Pff in sommige van die voorbeelden is de schoonheid meer een toevalstreffer dan kunde en bij andere is het esthetische dan weer van hetzelfde niveau als het onkruid dat hier op 4 ton broccolion in mijn achtertuin ligt te groeien.
Sterker nog, het is exact hetzelfde! Alleen wordt dat dan geen fancy 'case study' van een 'limestone quary in a suburban back garden' genoemd. :thinking:
Zolang je maar lang genoeg ergens naar blijft staren, zal je in alles wel 'schoonheid' of een 'ecologische baat' vinden, maar ik wil dat toch niet in mijn achtertuin hebben als bewuste keuze.

De doorsnee vlaamse gazon siertuin die niet met glyfosaat kapot gespoten wordt is ecologisch gezien prima. Je kan je siertuin wel wat ecologischer proberen te maken, maar het is en blijft in hoofdzaak een siertuin en geen wildernis.
 
Pff in sommige van die voorbeelden is de schoonheid meer een toevalstreffer dan kunde

De beste schipper staat aan wal natuurlijk, veel succes met je egale gazon en je beperking om ook maar enigszins je blik te verruimen.

Soit door al dat gekibbel is mijn vraag over bims/puimsteen een beetje ondergehageld, iemand een adresje waar ik dit kan vinden?
 
De beste schipper staat aan wal natuurlijk, veel succes met je egale gazon en je beperking om ook maar enigszins je blik te verruimen.
Mijn gazon is verre van egaal. En ik heb zelfs bekertjeskorstmos op mijn boordstenen staan! :p
 
Volledig akkoord met het stuk leidingwater, dat is volledig absurd. Hier eerst de regenput en dan overschakelen op grondwater. Maar dat is sinds de Pano reportage plots volledig uit den boze :)

Mijn verwachting is dat ze gewoon een sproeiverbod gaan instellen van juni - augustus en dan hebben ze hun goesting weer, en zo blijven ze alles dichtpitsen en is elke vorm van wat (persoonlijk) entertainment/genot weg..
Tsja, het laatste grondwater oppompen om je gazon groen te houden, is nu ook niet echt een blijk van sociaal zijn
Wij hebben hier ook een Chinese Ginkgo Biloba in de achtertuin staan. En voor de dieren in de tuin maakt het blijkbaar ook niet bijster veel uit of daar nu een inheemse hazelaar of een Centraal-aziatische okkernotenboom staat want ze eten dat allemaal wel op.
Maar als er ergens wel puriteinen rondlopen die grotendeels subjectief over het minste moeilijk doen, dan is dat toch wel op de groendienst.
Het is een en-en verhaal. De meeste mensen vragen wat aandacht voor inheems plantgoed, omdat het gewoon meer biodiversiteit garandeert. Op jouw Gingko leven nog geen 10% van de dieren die je op een eik gaat vinden.
Ik ben zelf absoluut tegen het alleen-inheems-is-goed-verhaal (ik heb zelf ook meerdere uitheemse bomen aangeplant), maar ik snap wel dat mensen aandacht vragen voor dit topic en mensen ook aanraden om inheems plantgoed te zetten. Dat wordt nergens verplicht. Het enige wat - terecht - verboden is, is het verkopen en aanplanten van invasieve exoten (die de overheid ook fortuinen kost om ze te beheersen)
Dit heeft niets met persoonlijke slechte ervaringen te maken. De regels rond tuinbeheer zijn onnozel streng en dan hoeft het ook niet te verbazen dat mensen creatieve oplossingen en achterpoortjes zoeken rond administratieve problemen.
Bomen in de hof zijn tof. Maar als ze te groot geworden zijn en hinderen, moeten ze door de eigenaars ook terug uitgekapt kunnen worden zonder al te veel gedoe. Daar is imo niets 'over de schreef' aan.
Het is een moeilijke evenwichtsoefening. Een boom die je zelf hebt geplant, daar kan ik nog enigszins inkomen. Een boom die daar al 100 jaar staat, niet.
Tuinieren is een hobby met een zeker esthetisch aspect. Je probeert iets te maken, dat je mooi vind om naar te kijken. Maar sommigen maar daar gewoon een potje deugpunten scoren van met 'hoe ecologisch/woke is jouw tuin'.
Ik moet nog steeds de eerste mooie tuin vinden die niet ecologisch is aangelegd. Alle grote, bekende Engelse tuinen zijn ondertussen 100 % ecologisch beheerd.
Nu lijkt het er inderdaad wel op dat er een kentering aan de gang is. Met één oog naar het ecologische kijken is imho prima, maar laat ons daar ook niet te ver in doorslaan. Iemand verketteren omdat hij een gazon heeft is imho een brug te ver. misschien niet zo ecologisch, maar verreweg nog veel ecologischer dan de gemiddelde beton- en kunstgras postzegeltuin die je in NL overal tegenkomt.
Dat is niet waar de discussie mee startte, die startte bij het gebruik van in België verboden pesticiden om er onkruid uit te weren.
 
Terug
Bovenaan