Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Zeker dat het van katten is? Die doen dat normaal onder

Dat is dan ook geen gazon. Ja je evengoed zeggen dat uw kunstgras er goed bij ligt

Geen gazon? Je ziet het verschil niet, dat bestaat nog altijd voor 80% uit gewone grassoorten hoor.
 
Ok dan, lekker steriel en smakeloos, typeert u wel :)
Vind jij mijn avatar geen lekker ding dan?

het_gazon.jpg


3402-1.jpg


Je ziet toch keihard een verschil?
 
Laatst bewerkt:
Euh ja, dat bovenste is nogal een gesatureerde foto hé, zo ziet je gras er IRL niet uit, dat zie je hopelijk toch ook wel? Dat onderste is niet top, maar toch best ok? Hier ziet het er in het late voorjaar zelfs een stuk beter uit dan dat. Wat wil je nog meer? Mooi stukje framing, heb je dat op HLN geleerd?

't is pakken beter voor de bodem en het bodemleven ook. (beter geen gras maar bon, ik wil m'n kinderen ook laten spelen en voetballen in de tuin...)
 
Gaan kakken in de tuin van de kat? :D
Nee, serieus, ik zou denken dat een kattenbak ergens buiten zetten u mogelijk van de miserie gaat besparen, maar u niet van de kat gaat verlossen.
Het is mijn kat niet, het zijn een soort gedomesticeerde zwerfkatten die hier rondhangen. Het ruikt echt wel naar kattendrol.
 
Wel wetenschappelijk bewezen, bij honden. Purdue University.
En een vervolgstudie heeft het causale verband bewezen.
Eén van de wetenschappelijke artikels uit de reeks

Neen, dus niet volgens dat onderzoek. Maar de gezondheid van jouw kinderen zal mij eigenlijk worst wezen. Het feit dat die producten uitspoelen in de bodem en zo de omgeving pollueren stoort mij veel meer.

Tsa, meststofproducenten gaan meststoffen aanraden, hoe gek toch
Eender welke vorm van mest toedienen zonder een bodemanalyse is gewoon onzin.
Dus één studie beweert dat er een causaal verband is tussen selectieve onkruidbestrijding en kanker. Je zal evengoed studies kunnen vinden die het tegendeel bewijzen. Als het echt zo onomstreden bewezen was, kon je het nergens meer krijgen. In Nederland kan je het nog overal krijgen. Je moet gewoon de gebruikshandleiding volgen en de waarschuwingen op de verpakking in acht nemen, zoals bij eender welk ander product.

We leven hier tussen de velden, daar wordt wel wat meer vergif gespoten dan dat wij in ons tuintje gebruiken hoor. En dan zwijgen we nog over de javel waar iedereen z'n oprit mee proper maakt. En de azijn die men tegenwoordig gebruikt om onkruid mee uit te roeien. Is veel schadelijker voor het milieu.

Ik begrijp dat je tegen die middelen bent en dat is je goed recht, maar zo 1 studie bewijst niet veel en zeggen dat het je niets kan schelen dat kinderen kanker krijgen vind ik ook best laag.
 
Dus één studie beweert dat er een causaal verband is tussen selectieve onkruidbestrijding en kanker. Je zal evengoed studies kunnen vinden die het tegendeel bewijzen. Als het echt zo onomstreden bewezen was, kon je het nergens meer krijgen. In Nederland kan je het nog overal krijgen. Je moet gewoon de gebruikshandleiding volgen en de waarschuwingen op de verpakking in acht nemen, zoals bij eender welk ander product.
Er zijn er veel meer. Er is zelfs een klinische studie die de ziekte van Parkinson linkt aan het gebruik van glyfosaat. Parkinson is in Frankrijk ondertussen erkent als beroepsziekte voor landbouwers.
En je woont in België, het is verboden.

Ik begrijp dat je tegen die middelen bent en dat is je goed recht, maar zo 1 studie bewijst niet veel en zeggen dat het je niets kan schelen dat kinderen kanker krijgen vind ik ook best laag.
Er zijn veel meer studies die dat probleem aantonen. Ik ben actief in de beweging die een verder verbod willen op pesticiden, en volg dat mee op. Het is alleen soms moeilijk om het causale verband aan te tonen.
Onder normale omstandigheden zou het voorzorgsprincipe die producten moeten verbieden, vooral omdat de goedkeuring van actieve stoffen in pesticiden zo lek als een zeef is (stoffen worden individueel getest, daarna mag je daar cocktails mee maken die niet meer getest worden).

En je laatste zin: je overtreedt bewust een wet die je kinderen probeert te beschermen door illegaal die producten aan te schaffen in een ander land.
 
Er zijn er veel meer. Er is zelfs een klinische studie die de ziekte van Parkinson linkt aan het gebruik van glyfosaat. Parkinson is in Frankrijk ondertussen erkent als beroepsziekte voor landbouwers.
En je woont in België, het is verboden.


Er zijn veel meer studies die dat probleem aantonen. Ik ben actief in de beweging die een verder verbod willen op pesticiden, en volg dat mee op. Het is alleen soms moeilijk om het causale verband aan te tonen.
Onder normale omstandigheden zou het voorzorgsprincipe die producten moeten verbieden, vooral omdat de goedkeuring van actieve stoffen in pesticiden zo lek als een zeef is (stoffen worden individueel getest, daarna mag je daar cocktails mee maken die niet meer getest worden).

En je laatste zin: je overtreedt bewust een wet die je kinderen probeert te beschermen door illegaal die producten aan te schaffen in een ander land.
Ik heb snel even opgezocht wat het verband is tussen glyfosaat en parkinson. Ik vind onder andere het volgende: "Daarnaast laten de auteurs zien dat acute blootstelling aan glyfosaat weliswaar niet leidt tot het afsterven van dopamine-neuronen, maar chronische blootstelling wel." Mensen met een tuintje zullen nooit chronisch blootgesteld worden aan glyfosaat. Ik ga er ook vanuit dat als dit echt onomstotelijk bewezen kan worden, het uit de rekken zal verdwijnen in alle landen, ook voor mensen met een spuitlicentie. Als ik ooit kinderen heb, zal ik ze gewoon van de gazon houden wanneer er gespoten is met vergif, zoals mijn ouders dat ook met mij gedaan hebben indertijd. Een groot deel van de bevolking zou toch parkinson of blaaskanker hebben als het echt zo schadelijk was?

Mensen met een spuitlicentie kunnen al die "schadelijke middelen" nog gewoon verkrijgen en gebruiken in België. Zo erg zal het dus wel allemaal niet zijn, zeker? Ofwel verbied je het voor iedereen, ofwel voor niemand.

Uiteraard zijn die middelen schadelijk als je ze opdrinkt (net als benzine, motorolie, ...), maar dat is niet de bedoeling van die dingen.

Ik denk dat we hier nog uren en dagen over kunnen doorgaan, maar we zullen elks bij ons standpunt blijven. En het leidt ons ook af van het originele doel van dit topic. ;)
 
Weet er iemand een adresje waar je puimsteen/bims kan kopen?

Heb een paar exotische planten die een zeer anorganische bodem nodig hebben en bims lijkt me de beste optie. Korrelgrootte 0-4 en/of 2-4mm.
 
Extra moeite (bewateren, bemesten, verticuteren, ...) doen voor een andere tint groen (oh nee, microklaver) met nog minder toegevoegde waarde. Mensen zijn toch vreemde wezens.
Dat is dan ook de oorsprong van gazons. Om te kunnen showen hoeveel geld je wel had door mensen te betalen om een nutteloos stukje grond perfect te houden.
 
Dat is dan ook de oorsprong van gazons. Om te kunnen showen hoeveel geld je wel had door mensen te betalen om een nutteloos stukje grond perfect te houden.
True, maar ondertussen is dat zo ingeburgerd dat veel mensen zich niet afvragen waarom ze dat nu eigenlijk moeten doen (altijd zo gezien zeker). Bij mijn ouders was dat ook zo, ik herinner mij nog hoe mijn vader altijd vloekte dat hij het weer "moest" afrijden, om het dan zo kort te zetten dat het in de zomer afstierf. En dan maar brol smijten tegen de klavers, verticuteren, ....
Ik zou mijn gazon ook "moeten" vlak maken, en hier en daar misschien wat plekken opvullen, maar ik lig daar niet wakker van. Zelfde met paardenbloemen, madeliefjes, klavers, ... dat geeft tenminste wat variëteit.

Moest mijn vrouw geen voorliefde hebben voor een open gazon zette ik nog wat boompjes en struiken in het midden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
True, maar ondertussen is dat zo ingeburgerd dat veel mensen zich niet afvragen waarom ze dat nu eigenlijk moeten doen (altijd zo gezien zeker). Bij mijn ouders was dat ook zo, ik herinner mij nog hoe mijn vader altijd vloekte dat hij het weer "moest" afrijden, om het dan zo kort te zetten dat het in de zomer afstierf. En dan maar brol smijten tegen de klavers, verticuteren, ....
Ik zou mijn gazon ook "moeten" vlak maken, en hier en daar misschien wat plekken opvullen, maar ik lig daar niet wakker van. Zelfde met paardenbloemen, madeliefjes, klavers, ... dat geeft tenminste wat variëteit.
Zoals gezegd hier boven ergens, enige dat me stoort is dat het echt wel niet vlak is. Kinderen hebben een petanque spel gekregen voor Pasen en dat is niet echt een succes hier op dit moment :p
 
Zoals gezegd hier boven ergens, enige dat me stoort is dat het echt wel niet vlak is. Kinderen hebben een petanque spel gekregen voor Pasen en dat is niet echt een succes hier op dit moment :p
Ja hier ook zo wat onverklaarbare en verklaarbare (dode bomen verwijderd) putten. Een vriend van mij is zo'n geobsedeerde tuinier die een biljartvlak gazon heeft met perfect afgelijnde boorden, ik ga die eens raadplegen, ooit :)
 
Extra moeite (bewateren, bemesten, verticuteren, ...) doen voor een andere tint groen (oh nee, microklaver) met nog minder toegevoegde waarde. Mensen zijn toch vreemde wezens.
Tja, smaken verschillen (gelukkig). Ik vind een perfect groene (en afgemaaide) gazon prachtig en is zeker voor mij een 'klein gelukske'. Als jij gelukkig wordt van de aankop van een nieuwe auto die je niet nodig had (niet op jouw bedoelt, gewoon een voorbeeld) kos tdat zeker ook grondstoffen terwijl je oude Dacia zeker nog goed was om te rijden?

Dat men hierboven aanhaalt dat een show-off is van een groene gazon is onzin. Als je op je eigen stukje grond al niet meer wat gras mag zaaien.. Ze zouden beter de verhardingen strenger tegengaan, tuintjes vol met steentjes en stabilisatie onder, dat lijkt me meer een smet dan wat groene perkjes wat directe injectie in het grondwater is..
 
Terug
Bovenaan