Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

De beste schipper staat aan wal natuurlijk, veel succes met je egale gazon en je beperking om ook maar enigszins je blik te verruimen.
Mijn gazon is verre van egaal. En ik heb zelfs bekertjeskorstmos op mijn boordstenen staan! :p
 
Volledig akkoord met het stuk leidingwater, dat is volledig absurd. Hier eerst de regenput en dan overschakelen op grondwater. Maar dat is sinds de Pano reportage plots volledig uit den boze :)

Mijn verwachting is dat ze gewoon een sproeiverbod gaan instellen van juni - augustus en dan hebben ze hun goesting weer, en zo blijven ze alles dichtpitsen en is elke vorm van wat (persoonlijk) entertainment/genot weg..
Tsja, het laatste grondwater oppompen om je gazon groen te houden, is nu ook niet echt een blijk van sociaal zijn
Wij hebben hier ook een Chinese Ginkgo Biloba in de achtertuin staan. En voor de dieren in de tuin maakt het blijkbaar ook niet bijster veel uit of daar nu een inheemse hazelaar of een Centraal-aziatische okkernotenboom staat want ze eten dat allemaal wel op.
Maar als er ergens wel puriteinen rondlopen die grotendeels subjectief over het minste moeilijk doen, dan is dat toch wel op de groendienst.
Het is een en-en verhaal. De meeste mensen vragen wat aandacht voor inheems plantgoed, omdat het gewoon meer biodiversiteit garandeert. Op jouw Gingko leven nog geen 10% van de dieren die je op een eik gaat vinden.
Ik ben zelf absoluut tegen het alleen-inheems-is-goed-verhaal (ik heb zelf ook meerdere uitheemse bomen aangeplant), maar ik snap wel dat mensen aandacht vragen voor dit topic en mensen ook aanraden om inheems plantgoed te zetten. Dat wordt nergens verplicht. Het enige wat - terecht - verboden is, is het verkopen en aanplanten van invasieve exoten (die de overheid ook fortuinen kost om ze te beheersen)
Dit heeft niets met persoonlijke slechte ervaringen te maken. De regels rond tuinbeheer zijn onnozel streng en dan hoeft het ook niet te verbazen dat mensen creatieve oplossingen en achterpoortjes zoeken rond administratieve problemen.
Bomen in de hof zijn tof. Maar als ze te groot geworden zijn en hinderen, moeten ze door de eigenaars ook terug uitgekapt kunnen worden zonder al te veel gedoe. Daar is imo niets 'over de schreef' aan.
Het is een moeilijke evenwichtsoefening. Een boom die je zelf hebt geplant, daar kan ik nog enigszins inkomen. Een boom die daar al 100 jaar staat, niet.
Tuinieren is een hobby met een zeker esthetisch aspect. Je probeert iets te maken, dat je mooi vind om naar te kijken. Maar sommigen maar daar gewoon een potje deugpunten scoren van met 'hoe ecologisch/woke is jouw tuin'.
Ik moet nog steeds de eerste mooie tuin vinden die niet ecologisch is aangelegd. Alle grote, bekende Engelse tuinen zijn ondertussen 100 % ecologisch beheerd.
Nu lijkt het er inderdaad wel op dat er een kentering aan de gang is. Met één oog naar het ecologische kijken is imho prima, maar laat ons daar ook niet te ver in doorslaan. Iemand verketteren omdat hij een gazon heeft is imho een brug te ver. misschien niet zo ecologisch, maar verreweg nog veel ecologischer dan de gemiddelde beton- en kunstgras postzegeltuin die je in NL overal tegenkomt.
Dat is niet waar de discussie mee startte, die startte bij het gebruik van in België verboden pesticiden om er onkruid uit te weren.
 
Je kan je siertuin wel wat ecologischer proberen te maken, maar het is en blijft in hoofdzaak een siertuin en geen wildernis.
Je bent ook echt wel in boutades aan 't spreken. Wanneer mensen zoals jij mijn tuin een wildernis noemen, vind ik dat een eer.
Je zit hier zelf te klagen over 't feit dat ecologische tuiniers neerbuigend doen over gazon, maar je bent zelf krek even neerbuigend bezig.
Om nog een boutade te ontkrachten; ecologische tuiniers zijn niet lui. Ik spendeer makkelijk 15 uur per week in mijn siertuin alleen.
 
Ik heb witte hortensia's (sneeuwbollen) staan. Moeten de koppen van vorig jaar eraf of mogen die eraan blijven? Vallen die af eens ze in bloei gaan staan?
 
Ik heb witte hortensia's (sneeuwbollen) staan. Moeten de koppen van vorig jaar eraf of mogen die eraan blijven? Vallen die af eens ze in bloei gaan staan?

Opgelet want de boerenhortensia bloeit op knoppen van het jaar ervoor.

Nu de verdroogde bloemen van vorig jaar mag je altijd wegknippen hoor, het is pas als je wil snoeien dat je even moet opletten.
 
Er moet ook wat gesnoeid worden, de vorige eigenares heeft dit wat verwaarloosd. Bedankt voor de tips!

Als het Hortensia Annabel is, kan je nog wel terugsnoeien maar ze zullen waarschijnlijk wel vollop nieuwe groei aan het maken zijn.

Oh en je magnolias mag je ook volledig afknippen :unsure:
 
Ik zou wachtbuizen willen steken in de tuin onder het gazon (momenteel is er nog geen gras op gezaaid, dus allemaal nog aarde).
Hoe diep moeten die eigenlijk gegraven worden zodat het gras er absoluut geen last van ondervindt?
En iemand suggestie voor wat voor wachtbuizen ik zou gebruiken? Of vraag ik dat beter in een ander topic?
 
Wachtbuizen voor electriciteit?? Ik dacht dat ge die sowieso 1m diep moet steken voor het AREI.
Gewoon van die 50mm rode wachtbuizen dan.
 
Ik zou wachtbuizen willen steken in de tuin onder het gazon (momenteel is er nog geen gras op gezaaid, dus allemaal nog aarde).
Hoe diep moeten die eigenlijk gegraven worden zodat het gras er absoluut geen last van ondervindt?
En iemand suggestie voor wat voor wachtbuizen ik zou gebruiken? Of vraag ik dat beter in een ander topic?
Wettelijk zeggen ze 60cm diep dacht ik. Wachtbuizen zou ik van die rood geribbelde nemen op rol, diameter afhankelijk van wat je plant dat er allemaal door zou moeten komen. Maar je gras zal daar volgens mij geen last van ondervinden als ge dat zelfs maar 30cm diep steekt hoor. Imo moet ge dat niet doen voor uw gras maar steek dat diep genoeg zodat ge bij de eerste keer dat ge werken doet in uw tuin niet door die buizen stekt met een spade, schop, tuinfrees of wat dan ook. Best is eigenlijk dieper steken dan 60cm, in het aanvulzand leggen onder en boven (zodat je bij graafwerken ziet dat de grond wijzigt wat duid op buizen), zoveel mogelijk foto's van nemen zodat ge weet waar ze zitten en eventueel nog een mechanische beveiliging gebruiken als van die kabelpannen. Serieuze overkill maar dat is imo het beste om zaken in de grond te steken.
 
Ik zou wachtbuizen willen steken in de tuin onder het gazon (momenteel is er nog geen gras op gezaaid, dus allemaal nog aarde).
Hoe diep moeten die eigenlijk gegraven worden zodat het gras er absoluut geen last van ondervindt?
En iemand suggestie voor wat voor wachtbuizen ik zou gebruiken? Of vraag ik dat beter in een ander topic?

Hier ook recent gedaan. 60cm moeten ze diep steken als het voor elektriciteit is. Gebruik gewoon zo van die flexibele rode met een springveer in, das het makkelijkst. (Echt super plezant werkje al dat graven 😄)
 
Hier ook recent gedaan. 60cm moeten ze diep steken als het voor elektriciteit is. Gebruik gewoon zo van die flexibele rode met een springveer in, das het makkelijkst. (Echt super plezant werkje al dat graven 😄)
Die springveer, is dat voor kabels te kunnen door trekken achteraf?
Eens opzoeken dan.
Het zou dienen voor elektriciteit voor verlichting. Maar misschien dat ik er ooit nog waterslangen ofzo wil doortrekken voor een waterbesproeisysteem (verre toekomstplan en misschien gebeurt het ook nooit).
Of moet ik voor dat laatste geval dan weer een aparte wachtbuis voorzien?

Ik had niet gedacht dat het 60cm ging zijn, ik ga dus mogen graven pff :p
 
Die springveer, is dat voor kabels te kunnen door trekken achteraf?
Eens opzoeken dan.
Het zou dienen voor elektriciteit voor verlichting. Maar misschien dat ik er ooit nog waterslangen ofzo wil doortrekken voor een waterbesproeisysteem (verre toekomstplan en misschien gebeurt het ook nooit).
Of moet ik voor dat laatste geval dan weer een aparte wachtbuis voorzien?

Ik had niet gedacht dat het 60cm ging zijn, ik ga dus mogen graven pff :p
water en elektriciteit mogen in principe niet samen liggen. Eigenlijk is het beste 2 wachtbuizen dan want meerdere kabels door zo'n buis trekken is soms al een beulenwerk, laat staan dat ge er dan nog eens een socarex wil doortrekken.
 
Die springveer, is dat voor kabels te kunnen door trekken achteraf?
Eens opzoeken dan.
Het zou dienen voor elektriciteit voor verlichting. Maar misschien dat ik er ooit nog waterslangen ofzo wil doortrekken voor een waterbesproeisysteem (verre toekomstplan en misschien gebeurt het ook nooit).
Of moet ik voor dat laatste geval dan weer een aparte wachtbuis voorzien?

Ik had niet gedacht dat het 60cm ging zijn, ik ga dus mogen graven pff :p
Sorry, springveer is niet de juiste naam, het is trekveer :p

Maar inderdaad, zo trek je de kabels er door. Ik heb 1 kabel per rode buis gedaan maar je kan er wel 2-3 doen denk ik. Vergeet gewoon niet altijd een nieuwe trekveer erdoor te trekken met elke kabel dat je er in doet of je krijgt er geen nieuwe meer door.
Water moet je inderdaad apart leggen en dat gaat volgens mij niet zo goed door van die rode buizen.
Ik heb dat dat in gewone buizen gelegd het water, apart van de elektriciteit. Zo komen die toch nooit met elkaar in contact.

Trouwens, die zwarte 2,5 kabel voor in de tuin heeft eigenlijk niet zo een rode buis nodig. Die mag je bloot, wel diep genoeg, in de grond leggen.


Zeker super plezant!
Miljaar, had ik dat geweten 😅
 
Ik had een maand geleden 'wat plantjes' "die ik echt nodig had" besteld bij een Oostenrijkse kwekerij (enkele van die dingen vind ik gewoon niet in België of Nederland).
Vandaag bevestiging van verzending ontvangen + rekening
Damn.
Ik heb me precies toch wat laten gaan een maand geleden. :unsure:
 
Ik had een maand geleden 'wat plantjes' "die ik echt nodig had" besteld bij een Oostenrijkse kwekerij (enkele van die dingen vind ik gewoon niet in België of Nederland).
Komt ervan als ge uwen tuin vol met exoten zet :unsure:
 
Terug
Bovenaan