Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hier staan de meeste phloxen ook al boven de grond, zowel degene die meer middagzon krijgen als degene die meer in de schaduw staan. Ik weet alleen niet meer waar de paniculata staat t.o.v. de andere varianten :tongue:
Wel vorige maand meststof gegeven en water toen het droog was, dat heeft volgens mij wel een boost gegeven.
Mja zijn de enige die precies nog in wintermodus zijn. Zal zien als ze eind april nog niet te zien zijn dan zullen ze mss kapot zijn gegaan

Net ook gemerkt dat de anemonen nogal ver aan het groeien zijn, staan al bij de buren :D

naar mijn ervaring zijn dat slechte leibomen. Heb er hier zelf ook 3 staan op een scherm. De vorige eigenaars hebben deze nog gezet. Zou je alleen maar aanraden om de leivorm er rigoreus in te zetten. Takken in de verkeerde richting wegsnoeien en heel regelmatig de takken leiden.

De bomen staan hier ondertussen een jaar of 6. Heb vorig jaar de halve boom weggesnoeid om ze terug richting leivorm te krijgen. Zal nog een paar jaar nodig hebben voor het iets gaat worden. Komt ook weinig volume in. Denk dat het nog wel even gaat duren voor je dat scherm volledig dicht hebt?

wanneer snoei je eigenlijk je hagen het beste? ik heb er nu al een paar die aan het uitschieten zijn en zou dat anders een dezer dagen wel al durven doen. Tenzij jullie zeggen dat het een slecht idee is :)

naar mijn ervaring zijn dat slechte leibomen. Heb er hier zelf ook 3 staan op een scherm. De vorige eigenaars hebben deze nog gezet. Zou je alleen maar aanraden om de leivorm er rigoreus in te zetten. Takken in de verkeerde richting wegsnoeien en heel regelmatig de takken leiden.

De bomen staan hier ondertussen een jaar of 6. Heb vorig jaar de halve boom weggesnoeid om ze terug richting leivorm te krijgen. Zal nog een paar jaar nodig hebben voor het iets gaat worden. Komt ook weinig volume in. Denk dat het nog wel even gaat duren voor je dat scherm volledig dicht hebt?

Ha, is dat echt? Pics?
Zou wel klote zijn - 't is daarvoor dat we ze geplaatst hebben. Takken leiden doe ik inderdaad om de zoveel tijd, maar 'k vroeg mij af of het snoeien zelf het groeien van de andere takken zou bevorderen.

Ha, is dat echt? Pics?
Zou wel klote zijn - 't is daarvoor dat we ze geplaatst hebben. Takken leiden doe ik inderdaad om de zoveel tijd, maar 'k vroeg mij af of het snoeien zelf het groeien van de andere takken zou bevorderen.

Bomen groeien dmv apicale dominantie, wat niet meer of minder is dan de hoogste tak groeit het snelst.
In theorie als je de bovenste toppen afknipt, zal hij sneller groeien op de zijscheuten.

Ha, is dat echt? Pics?
Sowieso snoeien want anders heb je in no time terug bolvormige bomen :-) was hier ook en probeer ze dan maar weer eens terug op dat scherm te krijgen. Foto heb ik momenteel niet beschikbaar, zal kijken of ik er een kan maken. Maar naar mijn gevoel zijn dat echt trage groeiers.

Mijn Indische lelies die overwinterd hebben in volle grond beginnen al aardig te schieten :love:

Laatst bewerkt:
wanneer snoei je eigenlijk je hagen het beste? ik heb er nu al een paar die aan het uitschieten zijn en zou dat anders een dezer dagen wel al durven doen. Tenzij jullie zeggen dat het een slecht idee is :)

Nu is het wat riskant denk ik omwille van de nachtvorst en af en toe dagen waar het sneeuwt / hagelt en nauwelijks boven nul komt. Dat lijkt me toch niet zo gezond (tenzij het hagen van een zekere leeftijd zijn, misschien dat die er beter tegen kunnen?)

Nu is het wat riskant denk ik omwille van de nachtvorst en af en toe dagen waar het sneeuwt / hagelt en nauwelijks boven nul komt. Dat lijkt me toch niet zo gezond (tenzij het hagen van een zekere leeftijd zijn, misschien dat die er beter tegen kunnen?)
Oeps... Ik heb gisteren nog wat beukenhaag bijgeplant en meteen ook al een beetje gesnoeid aan de zijkanten, omdat de boompjes te breed waren.

Iemand trouwens een idee hoe je beukenhaag het best snoeit als het nog jonge plantjes zijn die nog niet de correcte hoogte (en sommigen ook breedte) bereikt hebben? Snoei je de zijtakjes pas wanneer ze de correcte breedte bereikt hebben of snoei je al ver voor de correcte breedte zodat er daar al vertakkingen ontstaan?

beter nog een paar weken wachten dan?

Iemand trouwens een idee hoe je beukenhaag het best snoeit als het nog jonge plantjes zijn die nog niet de correcte hoogte (en sommigen ook breedte) bereikt hebben? Snoei je de zijtakjes pas wanneer ze de correcte breedte bereikt hebben of snoei je al ver voor de correcte breedte zodat er daar al vertakkingen ontstaan?
Enkel de bovenkant met een snoeischaar een goeie 20cm weg knippen boven een knop. Binnen enkele maanden lichtjes de zijkant snoeien en vanaf volgend jaar conisch snoeien.

beter nog een paar weken wachten dan?
Het kan niet veel kwaad om nu al te snoeien maar als je zeker wilt zijn (ivm vriezen) kan je inderdaad nog een paar weken wachten.

Ik heb vorig jaar zo'n Mojoberry/Charlotte Russe/Matsunaga moerbei gekocht. (https://www.planteria.eu/news/1381/morus-rotunbiloba-matsunaga-mojo-berry)

In de tuin geplant, en met de strenge vorst in februari vrees ik dat hij kapotgevroren is. De stengels zijn wel nog altijd flexibel, maar geen enkele van de knoppen worden groen. Voor de vuilbak?
Met uw vingernagel of mesje/snoeischaar lichtjes krabben aan de takken en als je groen ziet dan leven ze nog.

Ik zou denken van wel. Maar de onze (taxus van een jaar oud) is een paar weken geleden toen het nog aangenaam warm was, al gesnoeid :tongue:
Al moest er na 1 jaar nog niet veel af, dus dat valt ook weer mee.
Het in de winter snoeien van wintergroene hagen wordt eigenlijk afgeraden. Ik top nu al mijn haagbeukhagen en beukenhagen, zodat ze terug mooi in vorm staan. Zo moet ik de hagen ook niet snoeien wanneer de vogelkens broeden in de hagen.

Enkel de bovenkant met een snoeischaar een goeie 20cm weg knippen boven een knop. Binnen enkele maanden lichtjes de zijkant snoeien en vanaf volgend jaar conisch snoeien.

Ik las net dat je dat vooral niet mag aftoppen als het nog kleine plantjes zijn? :p Dit zou je pas mogen doen als de plant bijna zijn correcte hoogte bereikt heeft. Ben de plantjes gaan plukken in de tuin/bos van mijn ouders, dus de planten hebben verschillende groottes. Sommige plantjes zijn 40 cm, sommigen 60, sommigen 1 meter, maar ze zouden uiteindelijk 2 meter moeten worden. Over de zijkanten kon ik dan weer zeer weinig vinden, dus dat was vooral mijn vraag. Ik zal dan nog even wachten met die verder bij te snoeien totdat het snoeiseizoen van de beukhagen er is.

Beuk is een boom, dus als je topt gaat die zich uitzetten in de breedte en als je daar te lang mee wacht gaat je haag aan de onderkant te weinig vertakt zijn. :)
Dat verhaal dat je een beukenhaag niet mag insnoeien tot ze hun hoogte bereikt hebben is inderdaad een absoluut broodje aap verhaal. Ik had dat 10-tal jaar geleden gevraagd aan mijn boomkweker toen ik mijn haagplanten kocht en die gaf aan dat mensen hem zelfs verbeterden wanneer hij hen correct advies voorstelde voor aangekocht plantgoed (correct advies = insnoeien in de hoogte).
Terwijl die boomkweker dus gekend is voor beuk en haagbeuk als haagplanten (dus geen veren, maar wel degelijk kant en klare, volgroeide haagplanten van 125 - 175 cm hoog, waarmee je dus een instant volgroeide haag aanplant)

Terug
Bovenaan