Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Als die buiten stonden de laatste week grote kans inderdaad dat het vorstschade is. Ik zou gewoon nieuwe zetten.

Los daarvan is 2 tomatenplantjes op een vierkante meter bak gigantisch veel, welke heb je gekozen? Want als dat volwaardige planten zijn kom je niet toe met die ruimte imo. Gaat een gigantisch kluwen bladeren zijn :p
Het zijn snacktomaat-plantjes uit de Aveve, vorige jaren ging het prima en zag ik geen plaatstekort.

Jammer, zal dan maar nieuwe gaan halen.
 
Het zijn snacktomaat-plantjes uit de Aveve, vorige jaren ging het prima en zag ik geen plaatstekort.

Jammer, zal dan maar nieuwe gaan halen.
Snacktomaten gaan inderdaad prima :) ik zie veel mensen die inderdaad nu al tomaten planten, maar het blijft een risico éh. Bij mij gaan ze pas ten vroegste binnen twee weken naar buiten, afhankelijk van de voorspellingen tot midden mei.
 
De Gewone Dovenetel bestaat niet.De juiste naam is Paarse dovenetel. :cool:

@Avilowca : is een inheemse plant die inderdaad redelijk goed de bodem bedekt. Is ook vanuit ecologisch standpunt van grote waarde, omdat hij zo vroeg bloeit (en eten voorziet voor hommelkoninginnen)
Het is wel een een- of tweejarige plant, die moeten zich dus voortdurend uitzaaien om te overleven Is een echte pionier, die gaat op termijn door andere begroeiing verdrongen worden. Dit in tegenstelling tot de witte dovenetel die een vaste plant is en eigenlijk beter geschikt is als permanente bodembedekker.
Dat die paarse dovenetel daar te voorschijn komt is niet zo verwonderlijk: bramen groeien op rijke grond, en daar houden dovenetels ook van.
 
Over netels gesproken, hoort misschien eerder ergens anders thuis, maar ik heb hier zonet voor de eerste keer brandnetelsoep gemaakt, van de brandnetels die in mijn tuin groeien.
Echt wel lekker.:cool:
 
Wat een manier om iemand die weinig van planten kent en oprecht een vraag komt stellen te behandelen. Goed bezig hoor ;/
Tip: download de app ObsIdentify. Daarmee identificeer je door een foto te trekken planten. Werkt toch wel goed als je een deftige foto kan trekken (zoals de jouwe).

Sinds ik een tuin heb al veel gebruikt voor alle soorten "onkruid".
 
Wat een manier om iemand die weinig van planten kent en oprecht een vraag komt stellen te behandelen. Goed bezig hoor ;/
Tip: download de app ObsIdentify. Daarmee identificeer je door een foto te trekken planten. Werkt toch wel goed als je een deftige foto kan trekken (zoals de jouwe).

Sinds ik een tuin heb al veel gebruikt voor alle soorten "onkruid".
Of vraag het hier gewoon.
Het is inderdaad een heel algemene plant, maar ik zie niet in waarom je iemand die geen botanische kennis heeft en oprecht geïnteresseerd is moet afschrikken (ook al denk ik dat dat niet de bedoeling was van Moonblade)
 
Dat was inderdaad niet mijn bedoeling ;) Ik ken de paarse dovenetel al heel mijn leven, ik vond het gewoon raar dat iemand niet zou kennen.
Nu ja, sommige kinderen denken dat koeien paars zijn door de reclame van Milka :eek:
 
Hoe kan je zo dan een haag krijgen met 1 dikke hoofdstam die recht omhoog groeit?
Als je al in de hoogte begint te snoeien op 40cm, gaat de hoofdstam op die hoogte toch al beginnen vertakken. Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt, maar dat is de bedoeling van een haag: vertakkingen.
Zou dat ook van toepassing zijn voor Portugese laurier? Ik moet binnenkort de eerste keer mijn haag snoeien.
Dit kan je ook toepassen bij Portugese Laurier :)
 
Buxusmot waarschijnlijk. Nog enkele maanden wachten en kijken of er terug blad aankomt. Bij ons was 6/10 buxusstruiken dood dus misschien heb je nog geluk.
Ofwel ergens aan een dikke tak een stuk afsnoeien en kijken of dat hout tot in de kern droog / dood is.
Meer dan waarschijnlijk buxusmot. Ik heb hier alle buxus verwijderd (en er stond er heel erg veel), want een hopeloze strijd. En continu sproeien, daar doe ik niet aan mee...
 
Meer dan waarschijnlijk buxusmot. Ik heb hier alle buxus verwijderd (en er stond er heel erg veel), want een hopeloze strijd. En continu sproeien, daar doe ik niet aan mee...
Was bij ons niet nodig. Wij hadden zwermen kauwen in de tuin die struik na struik kaal plukten van de groene buxusrupsen die overal hingen.

Ik denk ook dat door de massale terugval in populariteit van buxusstruiken in heel Vlaanderen door de buxusmot, de kans op een tweede dergelijke golf nu veel kleiner is. Ik zou dat terug durven kopen. Waarschijnlijk ook nog steeds een pak goedkoper dan de veel duurdere buxus alternatieven.
 
Ik heb er ooit een foto van getrokken omdat het zo spectaculair was: 20 gauwkes in 1 buxusstruik en de 21ste kauw stond op wacht om gevaar te signaleren.
 
Ik heb er ooit een foto van getrokken omdat het zo spectaculair was: 20 gauwkes in 1 buxusstruik en de 21ste kauw stond op wacht om gevaar te signaleren.
Die beesten zijn inderdaad veel te slim om goed te zijn, het lijkt wel een plaag tegenwoordig. Overal zie je ze.
 
Die beesten zijn inderdaad veel te slim om goed te zijn, het lijkt wel een plaag tegenwoordig. Overal zie je ze.
Vroeger zat er opeens een jonge kauw die (nog) niet kon vliegen bij ons in de ommuurde binnentuin. Af en toe zat er dan een volwassen kauw op de muur te roepen naar de kleine, maar durfde wrs niet afdalen omdat mijn moeder katten hield. Heb dat beestje José genoemd, 2 weken lang goed verzorgd en de katten weg gehouden, en het was uiteindelijk behoorlijk tam geworden. Na dat hij kon wegvliegen, is hij nog een paar keer teruggekomen en zitten roepen tot ik afkwam, om dan nog wat op mijn hand te komen zitten.

EDIT: nog een foto van terug gevonden:
JlcjST2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alle bon +200 flappen uitgegeven aan zo een zelf oprolbare tuinslang voor tegen de muur van Gardena + een RVS broes.

Ik had altijd zo een complete rommel van hozelock, iedere meter ging die prul in de knoop en die darm was zo fragiel en zorgde voor zoveel weerstand dat er amper druk was. Wat een verademing nu :)
 
Terug
Bovenaan