Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Beuk is een boom, dus als je topt gaat die zich uitzetten in de breedte en als je daar te lang mee wacht gaat je haag aan de onderkant te weinig vertakt zijn. :)
Dat verhaal dat je een beukenhaag niet mag insnoeien tot ze hun hoogte bereikt hebben is inderdaad een absoluut broodje aap verhaal. Ik had dat 10-tal jaar geleden gevraagd aan mijn boomkweker toen ik mijn haagplanten kocht en die gaf aan dat mensen hem zelfs verbeterden wanneer hij hen correct advies voorstelde voor aangekocht plantgoed (correct advies = insnoeien in de hoogte).
Terwijl die boomkweker dus gekend is voor beuk en haagbeuk als haagplanten (dus geen veren, maar wel degelijk kant en klare, volgroeide haagplanten van 125 - 175 cm hoog, waarmee je dus een instant volgroeide haag aanplant)

Hoe kan je zo dan een haag krijgen met 1 dikke hoofdstam die recht omhoog groeit?
Als je al in de hoogte begint te snoeien op 40cm, gaat de hoofdstam op die hoogte toch al beginnen vertakken. Of zie ik dat verkeerd?

Mijn idee was om de boompjes zo snel mogelijk in de hoogte te laten groeien en wanneer deze hoog genoeg is eventueel nog dichter te laten groeien, maar dat laatste zou automatisch moeten gebeuren door de haag elk jaar 2x te snoeien.
 
Waar kan ik best graszaad halen? (Aveve, Hubo, Gamma etc?). Is voor een 520m²
Meeste dozen/zakken gaan precies tot 200 à 250m² dus moet ook een beetje zien welke bij de goedkopere zijn.
 
Waar kan ik best graszaad halen? (Aveve, Hubo, Gamma etc?). Is voor een 520m²
Meeste dozen/zakken gaan precies tot 200 à 250m² dus moet ook een beetje zien welke bij de goedkopere zijn.
In de Action (Green Boots) had je vorige week nog zeer goedkoop graszaad (4 euro per kilo). Baseline van in de Brico is ook redelijk goedkoop en in de Makro kan je ook redelijk goedkoop graszaad kopen. Ik ben alleszins in de Action 8 dozen gaan halen om onze gazon in de achtertuin in het najaar in te zaaien.

Eind vorig jaar heb ik graszaad van Brico (Baseline), Aldi (Gardenline) en Makro (Evergreen) gekocht en dat gras staat nu zeer mooi.
 
Laatst bewerkt:
In de Action (Green Boots) had je vorige week nog zeer goedkoop graszaad (4 euro per kilo). Baseline van in de Brico is ook redelijk goedkoop en in de Makro kan je ook redelijk goedkoop graszaad kopen. Ik ben alleszins in de Action 8 dozen gaan halen om onze gazon in de achtertuin in het najaar in te zaaien.

Eind vorig jaar heb ik graszaad van Brico (Baseline), Aldi (Gardenline) en Makro (Evergreen) gekocht en dat gras staat nu zeer mooi.
Ok, nog eens uitrekenen hoeveel kg is ga nodig hebben. Zal toch al aan 10 - 15kg zitten zeker
 
Ok, nog eens uitrekenen hoeveel kg is ga nodig hebben. Zal toch al aan 10 - 15kg zitten zeker
Op die pakken van Action staat dat 1 kg voldoende is voor 50 m2, maar op internet vind ik dan weer 2,5 tot 3 kg per 100 m2.
Ik heb zelf +- 2 kg per 100 m2 ingezaaid eind vorig jaar, maar ik zaai wel elk jaar terug bij na het verticuteren.
De nieuwe gazon heb ik uiteraard nog niet geverticuteerd, maar wel nog bijgezaaid enkele weken terug (hoewel dat niet per se nodig was).
 
3 van mijn portugese laurier planten (Prunus Lusitanica) hebben last van geelverkleuring en oprollend blad. De overige 27 in hetzelfde perk staan wel mooi donkergroen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, gewoon voedseltekort?
 
Dat verhaal dat je een beukenhaag niet mag insnoeien tot ze hun hoogte bereikt hebben is inderdaad een absoluut broodje aap verhaal. Ik had dat 10-tal jaar geleden gevraagd aan mijn boomkweker toen ik mijn haagplanten kocht en die gaf aan dat mensen hem zelfs verbeterden wanneer hij hen correct advies voorstelde voor aangekocht plantgoed (correct advies = insnoeien in de hoogte).
Terwijl die boomkweker dus gekend is voor beuk en haagbeuk als haagplanten (dus geen veren, maar wel degelijk kant en klare, volgroeide haagplanten van 125 - 175 cm hoog, waarmee je dus een instant volgroeide haag aanplant)
Zou dat ook van toepassing zijn voor Portugese laurier? Ik moet binnenkort de eerste keer mijn haag snoeien.
 
3 van mijn portugese laurier planten (Prunus Lusitanica) hebben last van geelverkleuring en oprollend blad. De overige 27 in hetzelfde perk staan wel mooi donkergroen.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, gewoon voedseltekort?
Heb er ook zo 2 staan tussen de rest. Ik volg
 

Iemand die weet welke bodembedekker dit is? Verleden jaar hebben we in een verwilderd stuk van onze tuin een heleboel bramen verwijderd die alle andere planten verdrukten.

In dat stuk staan nu spontaan allerhande nieuwe soorten en die bodembedekker uit de foto doet het heel goed. Hij komt een twintigtal centimeter hoog en groeit in groepen. Bloemetjes zijn paars en bladeren vrij zacht.
 
Wij hebben een heel leuke en gevarieerde tuin bij ons gekochte huis. Er staan ook 2 buxus struiken . Deze hebben volgens de vorige eigenaar een beestje of ziekte gehad en zijn nu idd bruin en broos. Maar hoe kan ik nagaan of er echt geen hoop meer is? Ik denk dat ik bij buxus 1 groen kan ontwaren maar ik ben hopeloos nieuw in tuinen en een tuinman kan er voorlopig niet af. Heeft iemand tips? Ik wil niks wegnemen als er nog kans is dat het leeft.
 
Bij mijn vader is er een vlinderstruik gesneuveld, een vrij stevige jongen, nog gesnoeid na de winter en had nog groene twijgen.

Nu allemaal zwarte puntjes binnen in het hout en de wortel helemaal rot, wie iemand wat dat kan zijn?

En is het veilig om nu al iets anders in z'n plek te zetten?
 
Wij hebben een heel leuke en gevarieerde tuin bij ons gekochte huis. Er staan ook 2 buxus struiken . Deze hebben volgens de vorige eigenaar een beestje of ziekte gehad en zijn nu idd bruin en broos. Maar hoe kan ik nagaan of er echt geen hoop meer is? Ik denk dat ik bij buxus 1 groen kan ontwaren maar ik ben hopeloos nieuw in tuinen en een tuinman kan er voorlopig niet af. Heeft iemand tips? Ik wil niks wegnemen als er nog kans is dat het leeft.
Buxusmot waarschijnlijk. Nog enkele maanden wachten en kijken of er terug blad aankomt. Bij ons was 6/10 buxusstruiken dood dus misschien heb je nog geluk.
Ofwel ergens aan een dikke tak een stuk afsnoeien en kijken of dat hout tot in de kern droog / dood is.
 
2 tomatenplantjes geplant buiten in een vierkante meterbak, hangen nu heel slap aan hun stokje. Zitten in de volle zon. Mss door de koude ‘s nachts? Kan dat nog goed komen?
 
2 tomatenplantjes geplant buiten in een vierkante meterbak, hangen nu heel slap aan hun stokje. Zitten in de volle zon. Mss door de koude ‘s nachts? Kan dat nog goed komen?
Als die buiten stonden de laatste week grote kans inderdaad dat het vorstschade is. Ik zou gewoon nieuwe zetten.

Los daarvan is 2 tomatenplantjes op een vierkante meter bak gigantisch veel, welke heb je gekozen? Want als dat volwaardige planten zijn kom je niet toe met die ruimte imo. Gaat een gigantisch kluwen bladeren zijn :p
 
Terug
Bovenaan