Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb hier voor het eerst bollen in potten gezet, nu de sneeuwklokjes zijn de reveu al gepasseerd. Tulpen en Narcissen staan bijna in bloei maar wat als alles voorbij is?

Ik weet dat ik het groen moet laten afsterven maar kan ik de bollen in de pot laten nadien of beter er uithalen en donker bewaren?
 
Ik heb hier voor het eerst bollen in potten gezet, nu de sneeuwklokjes zijn de reveu al gepasseerd. Tulpen en Narcissen staan bijna in bloei maar wat als alles voorbij is?

Ik weet dat ik het groen moet laten afsterven maar kan ik de bollen in de pot laten nadien of beter er uithalen en donker bewaren?
Hier zit alles in volle grond en haal dat daar niet uit. Maar als het in pot zit kan je dat mss wel makkelijker doen.
 
Vandaag gazon afgereden, geverticuteerd (behalve de nieuwe gazon die ik afgelopen najaar had ingezaaid) en bijgezaaid. Het gaat volgende week de hele week regenen, dus het leek me het ideale moment hiervoor.
 
Bij AVEVE kreeg ik deze week het omgekeerde advies: vorig weekend geverticuteerd en bemest, en nu moet ik ‘t nog gerustlaten tot na volgende week (inderdaad na de regen) en dan pas zaaien.

Zelf ken ik er niets van, ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal zoveel niet uitmaakt :unsure:
 
Bij AVEVE kreeg ik deze week het omgekeerde advies: vorig weekend geverticuteerd en bemest, en nu moet ik ‘t nog gerustlaten tot na volgende week (inderdaad na de regen) en dan pas zaaien.

Zelf ken ik er niets van, ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal zoveel niet uitmaakt :unsure:
Mijn advies is nog veel simpeler : niet bemesten niet bekalken niet verticuteren. Ook niet te vaak maaien. Ik ben geen gazonslaaf 🤪
 
Bij AVEVE kreeg ik deze week het omgekeerde advies: vorig weekend geverticuteerd en bemest, en nu moet ik ‘t nog gerustlaten tot na volgende week (inderdaad na de regen) en dan pas zaaien.

Zelf ken ik er niets van, ik vermoed dat het uiteindelijk allemaal zoveel niet uitmaakt :unsure:
Dan doen we nu de test, he. 😁 Jij volgt het advies van Aveve en we vergelijken onze resultaten. Ik vermoed idd dat het niet echt veel uitmaakt, maar gezien ik niet graag sproei en ik schrik heb dat we snel terug lange droge periodes zullen hebben, zaai ik liever nu ik weet dat er komende wegen redelijk wat regen zal vallen.

Ik heb wel geen topdressing over de gazon gedaan. Ben aan het twijfelen of ik dit zou doen of niet. Ik zag dat zonder topdressing ongeveer 30% van het graszaad uitkomt en met topdressing ongeveer 80%. Klopt dit? Hebben ze hier bij Aveve iets over gezegd?

Mijn advies is nog veel simpeler : niet bemesten niet bekalken niet verticuteren. Ook niet te vaak maaien. Ik ben geen gazonslaaf 🤪

Kan idd ook, maar jij vindt onkruid en mos waarschijnlijk ook niet zo erg. Perfect moet onze gazon er niet uitzien, maar toch liefst bijna perfect. ;) Ik vind gazon eigenlijk nog redelijk onderhoudsvriendelijk. Kalk strooien, bemesten, verticuteren (machinaal) en zaaien is niet zoveel werk.
 
Gisteren weer 3 kattendrollen in mijn gras, wat kan ik hier tegen doen om die kat weg te houden?
Gaan kakken in de tuin van de kat? :D
Nee, serieus, ik zou denken dat een kattenbak ergens buiten zetten u mogelijk van de miserie gaat besparen, maar u niet van de kat gaat verlossen.
 
Mijn advies is nog veel simpeler : niet bemesten niet bekalken niet verticuteren. Ook niet te vaak maaien. Ik ben geen gazonslaaf 🤪
Gij hebt ook geen kleine kinderen eh :p

Aan de positieve kant, de twee geraniums die ik vorig jaar geplant heb op uw aanraden hebben de 1-2 weken -15 overleefd. Over een maand wanneer het wat warmer is ga ik er nog 15-20 bij zetten
 
Gij hebt ook geen kleine kinderen eh :p

Aan de positieve kant, de twee geraniums die ik vorig jaar geplant heb op uw aanraden hebben de 1-2 weken -15 overleefd. Over een maand wanneer het wat warmer is ga ik er nog 15-20 bij zetten
Denk je nu echt dat kleine kinderen een gazon met alleen meer gras leuker vinden?
Kinderen vinden het ook leuk om madeliefjes te plukken, sprinkhanen te vangen...

Indien er hier nu volk komt wordt het gazon gemaaid (afhankelijk van mijn goesting met de zeis of de grasmachine). De rest van 't jaar laat ik het gazon groeien en bloeien.

Maar mijn schoonvader is op mijn aanraden ook gestopt met meststof, kalk,... maar maait nog wel elke week.
Dat gazon is nog altijd even geschikt om te ravotten voor de kleinste kleinkinderen.
 
Denk je nu echt dat kleine kinderen een gazon met alleen meer gras leuker vinden?
Kinderen vinden het ook leuk om madeliefjes te plukken, sprinkhanen te vangen...

Indien er hier nu volk komt wordt het gazon gemaaid (afhankelijk van mijn goesting met de zeis of de grasmachine). De rest van 't jaar laat ik het gazon groeien en bloeien.

Maar mijn schoonvader is op mijn aanraden ook gestopt met meststof, kalk,... maar maait nog wel elke week.
Dat gazon is nog altijd even geschikt om te ravotten voor de kleinste kleinkinderen.
Maar ik heb niet alleen gras eh, maar een klein stukje ( ik spreek van van 20-40 vierkante meter) dat wat vlak is is toch mooi meegenomen voor sommige balspellen een zwembadje te kunnen zetten af en toe, etc. En dat is uiteindelijk mijn grootste probleem op dit moment. Mos of bloemen kan me niet echt schelen, maar na de vorst van deze winter zitten er putten in van 10-15 cm verschil over een halve meter
 
Denk je nu echt dat kleine kinderen een gazon met alleen meer gras leuker vinden?
Kinderen vinden het ook leuk om madeliefjes te plukken, sprinkhanen te vangen...

Indien er hier nu volk komt wordt het gazon gemaaid (afhankelijk van mijn goesting met de zeis of de grasmachine). De rest van 't jaar laat ik het gazon groeien en bloeien.

Maar mijn schoonvader is op mijn aanraden ook gestopt met meststof, kalk,... maar maait nog wel elke week.
Dat gazon is nog altijd even geschikt om te ravotten voor de kleinste kleinkinderen.
Klopt, als klein manneke ging ik dikwijls sprinkhanen vangen. Ik deed dit wel in de naburige weides. In de tuin hadden we toen ook redelijk wat klaver staan. Daar komen dan bijen op af en het gevolg is dat je als klein manneke wel eens een steek in je blote voeten kan krijgen. Ik vind het dus redelijk gevaarlijk om dat allemaal te laten bloeien in de eigen tuin. Mos is dan weer zacht aan de voeten, maar dat vind ik persoonlijk niet echt mooi.
 
Klopt, als klein manneke ging ik dikwijls sprinkhanen vangen. Ik deed dit wel in de naburige weides. In de tuin hadden we toen ook redelijk wat klaver staan. Daar komen dan bijen op af en het gevolg is dat je als klein manneke wel eens een steek in je blote voeten kan krijgen. Ik vind het dus redelijk gevaarlijk om dat allemaal te laten bloeien in de eigen tuin. Mos is dan weer zacht aan de voeten, maar dat vind ik persoonlijk niet echt mooi.
Heel gevaarlijk. Zo'n bijensteek. Krijgen je kinderen daar ook blaaskanker van, zoals van de selectieve onkruidverdelgers die daarom al enkele jaren verboden zijn. Kalk en meststoffen gaat echt de klaver niet wegkrijgen hoor.
 
Krijgen je kinderen daar ook blaaskanker van, zoals van de selectieve onkruidverdelgers die daarom al enkele jaren verboden zijn.
Nooit wetenschappelijk bewezen, dus ik geloof hier niet echt in... Tegenwoordig krijg je zogezegd van alles kanker. Mensen die kanker krijgen zullen dan inderdaad altijd wel met iets in contact gekomen zijn dat zogezegd kanker veroorzaakt. Maar sowieso zou ik nooit kinderen of huisdieren op een gazon laten komen die net tegen onkruid besproeid is. Wacht een regenbui af en het is weggespoeld, net zoals je fruit en groenten uit de winkel ook eerst afspoelt voordat je dit eet. ;) Daarbovenop is het inactief na enkele uren wanneer het opgedroogd is.

Kalk en meststoffen gaat echt de klaver niet wegkrijgen hoor.
Als ik op internet lees, kunnen meststoffen er toch voor zorgen dat je grastapijt snel dichter wordt waardoor onkruid veel minder kans maakt.
 
Nooit wetenschappelijk bewezen, dus ik geloof hier niet echt in...
Wel wetenschappelijk bewezen, bij honden. Purdue University.
En een vervolgstudie heeft het causale verband bewezen.
Eén van de wetenschappelijke artikels uit de reeks
Tegenwoordig krijg je zogezegd van alles kanker. Mensen die kanker krijgen zullen dan inderdaad altijd wel met iets in contact gekomen zijn dat zogezegd kanker veroorzaakt. Maar sowieso zou ik nooit kinderen of huisdieren op een gazon laten komen die net tegen onkruid besproeid is. Wacht een regenbui af en het is weggespoeld, net zoals je fruit en groenten uit de winkel ook eerst afspoelt voordat je dit eet. ;) Daarbovenop is het inactief na enkele uren wanneer het opgedroogd is.
Neen, dus niet volgens dat onderzoek. Maar de gezondheid van jouw kinderen zal mij eigenlijk worst wezen. Het feit dat die producten uitspoelen in de bodem en zo de omgeving pollueren stoort mij veel meer.
Als ik op internet lees, kunnen meststoffen er toch voor zorgen dat je grastapijt snel dichter wordt waardoor onkruid veel minder kans maakt.
Tsa, meststofproducenten gaan meststoffen aanraden, hoe gek toch
Eender welke vorm van mest toedienen zonder een bodemanalyse is gewoon onzin.
 
Microklavermengsel jongens, mijn gazon ligt er altijd perfect bij en ik doe daar 0,0 moeite voor :)
 
Terug
Bovenaan