Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Hier vorig en dit weekend de tuin weer in orde gezet voor het seizoen:
- Lavendel gesnoeid
- Siergrassen gesnoeid
- Vlinderstruiken gesnoeid
- Rhododendrons afgegaan om evt. rotte bloemknoppen eruit te halen (gelukkig maar 2 gevonden)
- Gazon geverticuteerd + bijgezaaid + gewalst
- Gazonkanten strak gezet
- Draad robotmaaier hersteld waar nodig (zo'n soldeerhulzen zijn hier best wel handig voor, voorheen zat ik altijd met m'n soldeerbout bezig in de tuin en da's niet meer nodig nu)
- Mesjes robotmaaier vervangen en de robotmaaier terug in gang gezet
- Wat onkruidgras uitgestoken, maar het is onbegonnen werk om alles uit te steken dus ga een andere manier zoeken.
- Boomschors aangevuld waar nodig
- Halfstam appelboom geplant in het gazon
- Beukenhaag en Portugese laurierhaag bemest.
- Angel Wings vervangen door Euonymus Japonicus "White Spire". Had geen zin meer om te blijven strijden tegen de slakken.

De tuin ziet er nu terug een heel stuk frisser uit. Binnen enkele weken het gazon wel nog eens goed bemesten met stikstof, want de kleur van het gras trekt op niet veel nu.

Heb ook wat gazonsproeiers bijgekocht die ik een van de weken eens zou moeten plaatsen. Zie er wat tegenop want da's altijd wat uitzoeken waar ze moeten komen om de perfecte dekking te hebben. Maar heb gelukkig nog wel wat tijd gezien we nog niet echt over droogte kunnen spreken. :p
 
1000013159.jpg


Iemand die weet welke soort dit is?
 
Ik heb een driehoek van een paar vierkante meter grond tussen de klinkers en de trap naar de voordeur. Ik wou er graag wat gemakkelijke, fleurige planten zetten. Ik dacht aan lavendel of zo?

Verder vandaag de uitslag gekregen van het bodemonderzoek van onze tuin, het was een onderzoek van de universiteit, 1000 Limburgse tuinen hebben meegedaan en onze score is een respectabele 7,5/10 waarmee we op plaats 167 staan. 🎉
 
Ik heb een driehoek van een paar vierkante meter grond tussen de klinkers en de trap naar de voordeur. Ik wou er graag wat gemakkelijke, fleurige planten zetten. Ik dacht aan lavendel of zo?

Verder vandaag de uitslag gekregen van het bodemonderzoek van onze tuin, het was een onderzoek van de universiteit, 1000 Limburgse tuinen hebben meegedaan en onze score is een respectabele 7,5/10 waarmee we op plaats 167 staan. 🎉
Tegen de gevel? Want dan is lavendel ideaal. Ze krijgen warmte van de gevel, de grond is ook wat kalkrijker daar en ze zijn wat beschut tegen de vries. Hier hebben we langs 3 gevels lavendel geplant en ben daar nog altijd heel blij mee.

Lavendel is sowieso niet echt een moeilijke plant naar mijn ervaring. Wij hebben wat stekjes genomen van lavendelplanten van m'n ouders in september en deze daarna in de volle grond gestoken. Het jaar erop zijn ze allemaal uitgegroeid tot lavendelplanten. Voor de rest 2x per jaar snoeien en that's it.
 
Stukje grind waar gras en ander onkruid de kop op steekt. Iemand een idee welk product hiervoor geschikt is om dit tegen te gaan?
 
Stukje grind waar gras en ander onkruid de kop op steekt. Iemand een idee welk product hiervoor geschikt is om dit tegen te gaan?
De goede producten zoals Zapper (onkruid blijft na een behandeling het hele seizoen weg) kan je in België niet meer krijgen spijtig genoeg.

Je kan AdBlue gebruiken, is zeer geconcentreerde stikstof en het onkruid zal verbranden. Maar het onkruid blijft er niet mee weg natuurlijk (geen pre-emergent). Daarnaast kan je de AdBlue ook verdund (450ml op 100m2) op je gazon spuiten om een donkergroen gazon te krijgen. Wel goed inwateren achteraf.

Ik gebruik AdBlue zelf enkel op m'n gazon als meststof, maar ik hoor in m'n omgeving dat de mensen die AdBlue gebruiken tegen onkruid best tevreden zijn. En het kost geen drol.
 
De goede producten zoals Zapper (onkruid blijft na een behandeling het hele seizoen weg) kan je in België niet meer krijgen spijtig genoeg.

Je kan AdBlue gebruiken, is zeer geconcentreerde stikstof en het onkruid zal verbranden. Maar het onkruid blijft er niet mee weg natuurlijk (geen pre-emergent). Daarnaast kan je de AdBlue ook verdund (450ml op 100m2) op je gazon spuiten om een donkergroen gazon te krijgen. Wel goed inwateren achteraf.

Ik gebruik AdBlue zelf enkel op m'n gazon als meststof, maar ik hoor in m'n omgeving dat de mensen die AdBlue gebruiken tegen onkruid best tevreden zijn. En het kost geen drol.
Thanks. Probleem is dat er ook heel wat gras tussen zit. Onkruid en gras dus :)
 
Thanks. Probleem is dat er ook heel wat gras tussen zit. Onkruid en gras dus :)
Dat gras zal ook dood gaan hoor. AdBlue is grotendeels ureum (=stikstof) en dat is een meststof. Als je het niet te veel verdunt, dan overbemest je het onkruid en gras waardoor het verbrandt en afsterft. Als je het genoeg verdunt (of aanbrengt met een hose end sprayer) en daarna goed inwatert, zorgt het voor een groeispurt en donkergroene kleur. Het is gewoon een kwestie van de juiste verhouding te vinden. Om het als meststof te gebruiken weet ik de juiste verhouding, maar om onkruid te doden niet echt. Je kan het puur gebruiken, maar dat lijkt me dan weer overkill en het dan kan het misschien gaan kristalliseren waardoor je witte plekken op je grind krijgt. Ik zal eens horen in mijn omgeving of ze de AdBlue verdunnen als ze het tegen onkruid gebruiken.

Een andere optie is azijn, maar dat verzuurt je bodem en lijkt me dus een slechtere oplossing.

Buiten onze landsgrenzen zijn trouwens nog wel goede middelen te verkrijgen (zelfs in onze buurlanden, maar als je meer naar het oosten gaat, vind je de betere middelen). Het gebruik in België blijft wel verboden natuurlijk.

EDIT: net nagevraagd en ze gebruiken het blijkbaar puur en het geeft geen plekken bij hen. Probeer eerst eens op een plaats om te zien of het plekken geeft. Het zullen sowieso geen blijvende plekken zijn, maar je wil natuurlijk ook niet dat witte plekken de plaats van je onkruid innemen. :p
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben een laurierhaag en die zou zo snel mogelijk moeten groeien naar boven ivm. Privacy en buren.

Hoe moet ik die in de tussentijd snoeien? Ik merk dat er vooral scheuten bovenaan komen. Snoei ik die af om het in tussentijd proper te houden of zijn dat de scheuten die ik nodig heb om verticaal te groeien ?
 
Wij hebben een laurierhaag en die zou zo snel mogelijk moeten groeien naar boven ivm. Privacy en buren.

Hoe moet ik die in de tussentijd snoeien? Ik merk dat er vooral scheuten bovenaan komen. Snoei ik die af om het in tussentijd proper te houden of zijn dat de scheuten die ik nodig heb om verticaal te groeien ?
Wij hebben deze winter een Portugese laurier (1,5m) gekocht en de kweker zei ons van pas te snoeien als deze net niet de gewenste hoogte bereikt heeft (zodat die bovenaan ook snel vertakt).

Vooral goed bemesten zei hij:
1x eind maart
1x eind mei
1x eind juli
 
Ik ben mij wat aan het inlezen rond gras zaaien en onderhouden (nog aan te leggen tuin) en heb een misschien onnozele vraag. Vaak kom je tegen om eerst je bodemtype te bepalen (bv hier). Is dat iets wat je kan afleiden uit bepaalde kaarten die beschikbaar zijn? Ik heb wel een sonderingsverslag, maar ik vind het wat raar dat de bodemtype of >1 meter diep van belang zou zijn voor gras...? Toch? Moet ik dit gaan interpreteren als zandgrond?

dFVjUvt.png
 
Ik ben mij wat aan het inlezen rond gras zaaien en onderhouden (nog aan te leggen tuin) en heb een misschien onnozele vraag. Vaak kom je tegen om eerst je bodemtype te bepalen (bv hier). Is dat iets wat je kan afleiden uit bepaalde kaarten die beschikbaar zijn? Ik heb wel een sonderingsverslag, maar ik vind het wat raar dat de bodemtype of >1 meter diep van belang zou zijn voor gras...? Toch? Moet ik dit gaan interpreteren als zandgrond?

dFVjUvt.png
Dat is best eenvoudig.
Graaf een beetje grond op en maak die een beetje nat.
Kan je er geen bal van draaien -> zand
Kan je er een bal / balletjes mee vormen maar geen worst -> zandleem
Kan je er een worst van maken maar kan je die worst niet dichtmaken tot een ring -> leem
Kan je een mooie ring maken van die worst -> klei
 
Dat is best eenvoudig.
Graaf een beetje grond op en maak die een beetje nat.
Kan je er geen bal van draaien -> zand
Kan je er een bal / balletjes mee vormen maar geen worst -> zandleem
Kan je er een worst van maken maar kan je die worst niet dichtmaken tot een ring -> leem
Kan je een mooie ring maken van die worst -> klei
En hoe diep moet je die grond uithalen?
 
Ik had dir jaar een tiental zaden van Paeonia lutea opgepot voor de winter . Grootw as mijn frustratie toen ik twee weken geleden vaststelde dat alle zaden foetsie waren....
Maar onder de struik zelf dus wel drie zaailingen gevonden. :love2:
 
Ik heb een bouwgrond op het oog, waarbij de optie bestaat om een aangrenzend weiland aan te kopen van ongeveer 4500 m2.
Hoewel mijn dochter liever een paard zou willen, zie ik dat zelf wat minder zitten. Als zo'n weiland al groot genoeg is voor bv 1 paard en 1 pony als gezelschap...

Ik zou liever op een (groot) deel fruitbomen zetten. Niet alleen voor de opbrenst, maar ook voor het zicht (bloesem).
Is er iemand die ervaring heeft met een boomgaard? Is dat veel werk in onderhoud? Kosten qua aanschaf bomen? Ik vermoed dat ik er niet rijk van zou worden en het meest voor eigen gebruik zou zijn.

Alternatief zou ook een pluktuin kunnen zijn, maar dat lijkt me veel meer onderhoud vergen.

We willen zeker graag in de tuin of boomgaard werken, maar het moet wel een hobby blijven en geen werk worden :).
 
Je kan AdBlue gebruiken, is zeer geconcentreerde stikstof en het onkruid zal verbranden. Maar het onkruid blijft er niet mee weg natuurlijk (geen pre-emergent). Daarnaast kan je de AdBlue ook verdund (450ml op 100m2) op je gazon spuiten om een donkergroen gazon te krijgen. Wel goed inwateren achteraf.

Ik gebruik AdBlue zelf enkel op m'n gazon als meststof, maar ik hoor in m'n omgeving dat de mensen die AdBlue gebruiken tegen onkruid best tevreden zijn. En het kost geen drol.
Jij (en niet de boeren) bent eigenhandig de oorzaak van ons stikstofprobleem! :D
 
Ik heb een bouwgrond op het oog, waarbij de optie bestaat om een aangrenzend weiland aan te kopen van ongeveer 4500 m2.
Hoewel mijn dochter liever een paard zou willen, zie ik dat zelf wat minder zitten. Als zo'n weiland al groot genoeg is voor bv 1 paard en 1 pony als gezelschap...

Ik zou liever op een (groot) deel fruitbomen zetten. Niet alleen voor de opbrenst, maar ook voor het zicht (bloesem).
Is er iemand die ervaring heeft met een boomgaard? Is dat veel werk in onderhoud? Kosten qua aanschaf bomen? Ik vermoed dat ik er niet rijk van zou worden en het meest voor eigen gebruik zou zijn.

Alternatief zou ook een pluktuin kunnen zijn, maar dat lijkt me veel meer onderhoud vergen.

We willen zeker graag in de tuin of boomgaard werken, maar het moet wel een hobby blijven en geen werk worden :).
Neen, een boomgaard is geen of amper werk. Zeker niet wanneer je hoogstammen aanplant.
Kost ook bijna niets een, hoogstamboom kost 45€ volgens mij.
Alleen het oogsten is veel werk, indien je vooral appelbomen zet kan je er appelsap of-cider van maken.
Zet zeker ook wat klein fruit daar ga je veel plezier aan hebben. Voor enkele honderden € creëer je een fruittuin vol bessen.
Ik heb hier een 30 fruitbomen en verder nog veel bessenstruiken staan ( een honderdtal rassen, heb daar 1-2 dagen werk aan.
 
Terug
Bovenaan