Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand enig idee wat dit is, aarde lijkt omgeploegd en naar boven gekomen te zijn? Larven?Jaar na jaar wordt het erger, meer en meer kale plekken ondanks dat ik ieder jaar bijzaai. Van ver niets te zien, maar van dichtbij is het de ene kale plek na de andere.

 
Kauwen/Eksters durven wel eens eten verstoppen als ze in een omgeving zitten met heel veel voedsel.

Zo zijn er vorig jaar 5 kleine notelaars beginnen groeien op random plekken in mijn tuin :crazy:

Niet zo ver van hier staat een grote notelaar en ons dak/oprit/terras wordt vaak gebruikt om die noten te laten breken, zo liggen er dikwijls lege doppen in het gras enzo ^^

Hier stond een grote notelaar bij een buur tot deze winter, en dan vielen er ook geregeld noten uit de lucht die kauwen lieten vallen. Ik heb de indruk dat zeker eksters (en misschien andere kraaiachtigen) soms ook het gazon onder handen nemen. Misschien is dat wat @cege in zijn tuin heeft.

Lijken me echt wel tunneltjes te zijn met mooie cirkelvormige doorsnede. Zal vanavond die cam maar eens ophangen. Vorig jaar een vos gespot in de moestuin <3
 
Lijken me echt wel tunneltjes te zijn met mooie cirkelvormige doorsnede. Zal vanavond die cam maar eens ophangen. Vorig jaar een vos gespot in de moestuin <3
Ik hoop dat de link werkt:

Hier zie je het werk van een groene specht (feb 2023) op een vierkante meter.
Deze zijn grondspechten en verzot op mieren. In dit geval, de gele weidemier :)
De gaten zijn niet te diep, de grootte van de specht eigenlijk.
De gaten ventileren ook je gras op natuurlijke wijze en ik heb hier 350m², dus kheb wat gaten tegengekomen toen xD
 
Kauwen/Eksters durven wel eens eten verstoppen als ze in een omgeving zitten met heel veel voedsel.

Zo zijn er vorig jaar 5 kleine notelaars beginnen groeien op random plekken in mijn tuin :crazy:

Niet zo ver van hier staat een grote notelaar en ons dak/oprit/terras wordt vaak gebruikt om die noten te laten breken, zo liggen er dikwijls lege doppen in het gras enzo ^^
Ik heb in mijn tuin een > 100 jaar oude notelaar staan, zeer grote boom. Ik wied ieder jaar enkele honderden jonge notelaars, een geschenkje van de eekhoorns die ze overal in de grond graven.
Het tweede jaar dat ik er woonde oogstte ik 20 emmers noten, ik ben daar daarna mee gestopt, oogst nu nog enkele noten om zelf te eten, de rest is voor de beesten. Ik zie hier dus ook heel wat eekhoorns
 
We zouden asap een boom willen planten in onze tuin, maar mag max. een diameter hebben van 4m (of toch de eerste 2m van de stam) en een max hoogte van 8m. Boom zou op het zuiden staan.

Ik dacht aan een meidoorn. Iemand een ander voorstel? :)
 
We zouden asap een boom willen planten in onze tuin, maar mag max. een diameter hebben van 4m (of toch de eerste 2m van de stam) en een max hoogte van 8m. Boom zou op het zuiden staan.

Ik dacht aan een meidoorn. Iemand een ander voorstel? :)
Meidoorn is een mooie keuze. Alternatief is een Cornus mas, Cornus kousa of Cornus florida.
Ook een Amelanchier lamarckii voldoet aan je voorwaarden.
Verder denk ik aan een Inheemse vogelkers (Prunus padus)
Verder ook een kweepeer (Cydonia) op laagstam of een sierappel
 
Binnenkort worden hier de grondwerken van de tuin uitgevoerd en zwarte aarde aangebracht. Ik moet mij dus dringend wat gaan verdiepen in gras/gazon. Zijn er een aantal handige links/sites om door te pluizen? Mijn eerste google zoektochten leveren vooral marketingpraat.
 
Hoe lang kan je denk je zwarte aarde gewoon laten liggen buiten? Als ze aan de bouw van ons huis beginnen geraken ze niet meer met een vrachtwagen vanachter, dus speel met het idee om al een berg zwart zand te laten dumpen vanachter in de tuin dat daar waarschijnlijk wel even zal liggen.
 
Hoe lang kan je denk je zwarte aarde gewoon laten liggen buiten? Als ze aan de bouw van ons huis beginnen geraken ze niet meer met een vrachtwagen vanachter, dus speel met het idee om al een berg zwart zand te laten dumpen vanachter in de tuin dat daar waarschijnlijk wel even zal liggen.
Gezien aarde eigenlijk altijd buiten ligt kan je dat zo lang laten liggen als je wil. Het is niet dat dat bederfd ofzo he.
 
Laatst bewerkt:
We zouden dit jaar graag beginnen aan de tuinrenovatie. Voorlopig kijken we naar een budgetaire oplossing omdat we aan het sparen zijn om een nieuwe terras te leggen en dan meteen ook een groot deel van de tuin her aan te leggen.

We zouden graag wat 'afboording' plaatsen om wat bloemenperkjes te creëren. Graag had ik dat met hout gedaan, maar ik vroeg me af welk hout ik daarvoor best neem? Moet ik het hout nog behandelen vooraleer ik het half in de grond plaats?
 
Meidoorn is een mooie keuze. Alternatief is een Cornus mas, Cornus kousa of Cornus florida.
Ook een Amelanchier lamarckii voldoet aan je voorwaarden.
Verder denk ik aan een Inheemse vogelkers (Prunus padus)
Verder ook een kweepeer (Cydonia) op laagstam of een sierappel
Thanks!

Daarnaast zou ik ook een haag willen planten en ik dacht eerder aan een mix: haagbeuk, sleedoorn, meidoorn, veldesdoorn, wilde liguster.

Toughts? :)
 
Thanks!

Daarnaast zou ik ook een haag willen planten en ik dacht eerder aan een mix: haagbeuk, sleedoorn, meidoorn, veldesdoorn, wilde liguster.

Toughts? :)
Ik zou geen sleedoorn nemen, want die vormt worteluitlopers.
Zet er eventueel wel wat Cornus mas en Viburnum opulus tussen.
 
Ik ben aan het uitkijken om nu nog wat kleinfruit aan te planten, vooraan in dit topic ben ik vele interessante suggesties tegengekomen, maar met de sluiting van de proeftuin weet ik niet goed waar ze te vinden. Ik heb de vraag nog niet zien passeren (of ik vond ze niet terug), maar wat is een goed alternatief voor het aanbod van de proeftuin? Ik woon in de zuiderkempen, maar ik wil gerust wat verder rijden voor goede kwaliteit.
 
Ik ben aan het uitkijken om nu nog wat kleinfruit aan te planten, vooraan in dit topic ben ik vele interessante suggesties tegengekomen, maar met de sluiting van de proeftuin weet ik niet goed waar ze te vinden. Ik heb de vraag nog niet zien passeren (of ik vond ze niet terug), maar wat is een goed alternatief voor het aanbod van de proeftuin? Ik woon in de zuiderkempen, maar ik wil gerust wat verder rijden voor goede kwaliteit.
Stuur hem een mailtje of bel. hij heeft nog een berg staan, alleen kweekt hij niet actief meer. Je kan best eens contact opnemen, en anders zal hij je wel ergens anders naartoe sturen.
 
Oh, goeie tip.. straks proberen!
Ik heb ook wel al wat besteld bij eetbaargoed.nl, denoudekastanje.be en artländer pflanzenhof. Fruitbomen.net of Arborialis kan ook. Er zijn er nog maar dit zijn die waar ik meteen aan denk.
 
Laatst bewerkt:
Voila, ik heb nog 2x witte moerbei hoogstam aangeplant, 16-18 van maat en 4m hoog.
Laat ze straks maar in gang schieten :)

En mijn scheutje van de vijgenboom 'Brown turkey' is al aan het knoppen, 40cm maar we geraken er wel.
 
Terug
Bovenaan