Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Heb je ze vorig jaar laten uitbloeien en laten afsterven? Of heb je ze teruggesnoeid na het bloeien?

Ze staan in het ‘wilde’ gedeelte van de tuin, dat slechts twee keer per jaar gemaaid wordt dat zal het probleem niet zijn.

Kunnen engerlingen zo te keer gaan of misschien gewoon niet sterk genoeg om te concurreren met het gras?
 
Onze hond heeft de helft van de geplante bollen alweer bovengehaald, vooral allium moest eraan geloven.

Vandaag is men wel onze haag komen zetten, het is conifeer geworden. Ik had liever Portugese laurier maar da’s blijkbaar moeilijk smal te houden en groeit nogal hard.
 
Vandaag is men wel onze haag komen zetten, het is conifeer geworden. Ik had liever Portugese laurier maar da’s blijkbaar moeilijk smal te houden en groeit nogal hard.
Je hebt verschillende soorten Portugese laurier. Wij zijn net voor Portugese laurier (Prunus lusitanica 'Angustifolia') gegaan omdat deze makkelijk smal te houden is. :p Zal maar een halve meter breed worden hier.
 
even dit topic gebruiken: ik ben aan het overwegen om een kleine elektrische tuinfrees te kopen.

Ik heb deze niet heel vaak nodig en ook niet voor heel zwaar werk. Ben momenteel een relatief overwoekerd bloemenperk aan het herinrichten (met vooral gras in atm) en ben dit nu aan het omspitten. Helaas heb ik al lang serieus last van mijne rug. Gemak dient de mens dus ik zou nu een tuinfrees willen.

Voor een goede 150 EUR kan je al wel wat goedkope modellen vinden. Huren heb ik ook al overwogen maar dan ben ik ook al snel 80 EUR per dag kwijt (voor een zwaarder model). Ik zou deze frees wellicht (wanneer ik ze ter beschikking heb) een keer of 2-3 op een jaar gebruiken voor telkens een 10-20-30 m² te frezen.



Heeft er iemand ervaring met dit soort tuinfrezen? Of is het weggesmeten geld en ga ik beter huren?
Dat is inderdaad waardeloze brol. Bij Boels bv kan je voor minder dan 100 euro per dag een zwaarder model op benzine huren( 6 pk denk ik )
Die maakt de grond effectief los, ook dichtgepakt gras.
 
Dat is inderdaad waardeloze brol. Bij Boels bv kan je voor minder dan 100 euro per dag een zwaarder model op benzine huren( 6 pk denk ik )
Die maakt de grond effectief los, ook dichtgepakt gras.
100 EUR per dag vind ik dan weer veel geld voor een toestel dat ik wellicht maar een kwartier nodig heb en bij voorkeur toch een paar keer per jaar zou willen gebruiken.

Ik ben normaal gezien ook absoluut niet te vinden voor Powerplus en consoorten en investeer steeds in deftig materiaal. Twijfelgeval dit. Ik zie op youtube wel filmpjes van gebruikers waarvan het eindresultaat voor mij wel aanvaardbaar is. vraag is natuurlijk hoe lang het duurt voor zo'n toestel aan frut uiteen ligt.
 
100 EUR per dag vind ik dan weer veel geld voor een toestel dat ik wellicht maar een kwartier nodig heb en bij voorkeur toch een paar keer per jaar zou willen gebruiken.

Ik ben normaal gezien ook absoluut niet te vinden voor Powerplus en consoorten en investeer steeds in deftig materiaal. Twijfelgeval dit. Ik zie op youtube wel filmpjes van gebruikers waarvan het eindresultaat voor mij wel aanvaardbaar is. vraag is natuurlijk hoe lang het duurt voor zo'n toestel aan frut uiteen ligt.
Indien je ruimte hebt en je geen bezwaar hebt tegen verbrandingsmotor: koop een 2de hands benzine model - mag oud zijn (kubota, honda, eventueel husqvarna) - die kan je voor 250-350 € vinden. Veel krachtiger en beter gebouwd, binnen 10 jaar verkoop je die voor 50 € minder, heb er zelf 2 en heel tevreden van.
 
Honderden krokussen in de tuin. Lovely.
Ik mag nu echt spreken van duizenden. Ik heb er de voorbije 10 jaar minstens 2000 aangeplant, sommigen zaaien zich heel sterk uit, groeien hier zelfs tussen de klinkers :love2:
De duizend crocus vernus die in de herfst van 2022 In 't gazon heb aangeplant, zijn ondertussen ook grotendeels teruggekomen of zelfs al verdubbeld. Over 3-4 jaar zou mijn gazon volledig gekleurd moeten zijn.
 
Indien je ruimte hebt en je geen bezwaar hebt tegen verbrandingsmotor: koop een 2de hands benzine model - mag oud zijn (kubota, honda, eventueel husqvarna) - die kan je voor 250-350 € vinden. Veel krachtiger en beter gebouwd, binnen 10 jaar verkoop je die voor 50 € minder, heb er zelf 2 en heel tevreden van.

Ik heb uw raad opgevolgd en afgelopen weekend een ouder 2de hands model gekocht met een B&S motor. Ik moet hem nog uittesten maar hij start in ieder geval al bij deze eerste keer trekken.
 
Ik zit met stukken dood gras en 10tallen gaten met doorsnede 1-2cm. Het zijn geen ratten.

Er liggen veel okkernoot resten in de buurt. Geen idee waar ze die gevonden hebben.

Het is echt een random plek in het midden van de tuin.

Muizen? Eenhoorns? Andere beestjes? Zal de cam er nog eens op richten.
 
Kauwen/Eksters durven wel eens eten verstoppen als ze in een omgeving zitten met heel veel voedsel.

Zo zijn er vorig jaar 5 kleine notelaars beginnen groeien op random plekken in mijn tuin :crazy:

Niet zo ver van hier staat een grote notelaar en ons dak/oprit/terras wordt vaak gebruikt om die noten te laten breken, zo liggen er dikwijls lege doppen in het gras enzo ^^
 
Kauwen/Eksters durven wel eens eten verstoppen als ze in een omgeving zitten met heel veel voedsel.

Zo zijn er vorig jaar 5 kleine notelaars beginnen groeien op random plekken in mijn tuin :crazy:

Niet zo ver van hier staat een grote notelaar en ons dak/oprit/terras wordt vaak gebruikt om die noten te laten breken, zo liggen er dikwijls lege doppen in het gras enzo ^^
Hier stond een grote notelaar bij een buur tot deze winter, en dan vielen er ook geregeld noten uit de lucht die kauwen lieten vallen. Ik heb de indruk dat zeker eksters (en misschien andere kraaiachtigen) soms ook het gazon onder handen nemen. Misschien is dat wat @cege in zijn tuin heeft.
 
Terug
Bovenaan