Transferthread 2025-2026 (Buitenland)

Het is natuurlijk niet dat een meevoetballende keeper alleen iemand is die een goede pass kan geven, maar ook iemand die ver van zijn goal durft te staan in balbezit. Daardoor kan de laatste linie ook meer mee opschuiven en kun je hoger druk zetten. Ik ga nu niet zeggen dat ik een keeper als Donnarumma zou vervangen, maar er zit wel echt een idee achter een voetballende keeper. Vaak van trainers die een dominante ploeg willen hebben en daardoor misschien wel kiezen voor iemand die minder op zijn lijn is, maar dat voor lief nemen omdat de bedoeling is om veel balbezit te hebben.

Het is natuurlijk niet dat een meevoetballende keeper alleen iemand is die een goede pass kan geven, maar ook iemand die ver van zijn goal durft te staan in balbezit. Daardoor kan de laatste linie ook meer mee opschuiven en kun je hoger druk zetten. Ik ga nu niet zeggen dat ik een keeper als Donnarumma zou vervangen, maar er zit wel echt een idee achter een voetballende keeper. Vaak van trainers die een dominante ploeg willen hebben en daardoor misschien wel kiezen voor iemand die minder op zijn lijn is, maar dat voor lief nemen omdat de bedoeling is om veel balbezit te hebben.

En wat kan een Donnaruma (of een andere keeper die niet gekend staat als meevoetballende keeper) ver uit zijn doel niet, vergeleken met een Neuer?

PSG heeft zonet de CL gewonnen, dus de meerwaarde van een meevoetballende doelman lijkt me sowieso miniem te gaan zijn.

En wat kan een Donnaruma (of een andere keeper die niet gekend staat als meevoetballende keeper) ver uit zijn doel niet, vergeleken met een Neuer?

PSG heeft zonet de CL gewonnen, dus de meerwaarde van een meevoetballende doelman lijkt me sowieso miniem te gaan zijn.
Die keepers doen dat gewoon minder omdat ze minder comfortabel ver uit hun goal zijn. Net zoals je wingers hebt die liever naar binnen komen en andere buitenom. Is gewoon een bepaald type speler zoals dat op elke positie is.

En ik begrijp de keuze ook niet omdat Donnarumma een fantastische keeper is, maar trainers zijn vaak vakidioten en willen alles perfectioneren.

Zo kan je natuurlijk wel alles gaan kapotrelativeren. Chelsea heeft gewonnen van PSG in de World Cup met Sanchez in doel, wat is dan de meerwaarde van een topkeeper?

Ja, als we CWC en CL eindwinsten gaan gelijkstellen, zijn we het inderdaad aan het kapotrelativeren.
Beetje off topic : maar las vandaag een artikel in de vlaamse media, een loftirade over Luis Enrique, hij wint alles van belang, de CL, de Europese supercup.

Want Luis Enrique wint de trofeeën die er toe doen — en daar hoort een WK voor Clubs in de algemene perceptie niet bij. Wel de Champions League, en sinds gisteravond ook de Europese Supercup

Daar kan ik toch om kotsen hoor... uiteraard is die cwc geen prioriteit, maar dan is de supercup, tegen Spurs, dat wel? Awel ja... 😅🤣

Snap trouwens ook niet dat die wegkomt zonder straf na die fase na affluiten vd finale in de cwc. Als.een.speler dat doet krijgt die 6 matchen.

Beetje off topic : maar las vandaag een artikel in de vlaamse media, een loftirade over Luis Enrique, hij wint alles van belang, de CL, de Europese supercup.

Want Luis Enrique wint de trofeeën die er toe doen — en daar hoort een WK voor Clubs in de algemene perceptie niet bij. Wel de Champions League, en sinds gisteravond ook de Europese Supercup

Daar kan ik toch om kotsen hoor... uiteraard is die cwc geen prioriteit, maar dan is de supercup, tegen Spurs, dat wel? Awel ja... 😅🤣

Snap trouwens ook niet dat die wegkomt zonder straf na die fase na affluiten vd finale in de cwc. Als.een.speler dat doet krijgt die 6 matchen.
Och ja, nu je daarover begint. Ik was dat al vergeten. Die heeft daar dus niets voor gekregen? :laugh: Ongelooflijk.

Toch vooral belangrijk dat de doelman voetballend onder de druk uit kan komen in zulk systeem.

Al vond ik Neuer daar vorig seizoen ook niet zo top meer in. Maar Donaruma heb ik zelf te weinig zien spelen om echt te gaan vergelijken.

Maar het Kompany voetbal wel al genoeg gevolgd om te concluderen dat de doelman echt wel heel goeie voeten moet hebben om dit te doen slagen.

Toch vooral belangrijk dat de doelman voetballend onder de druk uit kan komen in zulk systeem.

Al vond ik Neuer daar vorig seizoen ook niet zo top meer in. Maar Donaruma heb ik zelf te weinig zien spelen om echt te gaan vergelijken.

Maar het Kompany voetbal wel al genoeg gevolgd om te concluderen dat de doelman echt wel heel goeie voeten moet hebben om dit te doen slagen.

En veel goede keepers zijn er niet met echt goeie voeten, dus het is een beetje een overrated vereiste. Je kan keepers daar overigens op trainen om niet uit de toon te vallen. Mits, zoals je zelf aangeeft, ook keepers met zeer goede voeten vaak steken laten vallen.

Hij heeft wel een punt nochtans. Ajax haalde de halve finale CL met die flaterende Onana. Het geheel telt ook natuurlijk.

Ik heb die matchen van Ajax in de CL toen gezien, maar kan me niet herinneren dat Onana veel flaterde destijds. Toch niet in de wedstrijden tegen Real en Spurs. Maar misschien ben ik dat al vergeten.

En uiteindelijk "onder druk uitvoetballen". Toch ook een wat overrated principe imo.

Kan mij toch veel fases voor de geest halen van een blunderende Neuer, Onana of Ederson die het voetballend proberen oplossen en dan in de fout gaan ten opzichte van een keeper die gewoon de bal wegtrapt. Ben vrij zeker dat zulke keepers meer tegengoals veroorzaken dan iemand die minder goed is met de voeten.

En uiteindelijk "onder druk uitvoetballen". Toch ook een wat overrated principe imo.

Kan mij toch veel fases voor de geest halen van een blunderende Neuer, Onana of Ederson die het voetballend proberen oplossen en dan in de fout gaan ten opzichte van een keeper die gewoon de bal wegtrapt. Ben vrij zeker dat zulke keepers meer tegengoals veroorzaken dan iemand die minder goed is met de voeten.
Probleem bij de meeste is dat ze niet tijdig beseffen om de bal weg te kegelen i.p.v. de voetballende oplossing te gaan. Een probleem die zowel keepers als verdedigers regelmatig hebben.

Ik heb die matchen van Ajax in de CL toen gezien, maar kan me niet herinneren dat Onana veel flaterde destijds. Toch niet in de wedstrijden tegen Real en Spurs. Maar misschien ben ik dat al vergeten.
Neen, toen zeker niet.

Dat kan, geen idee. Tenzij je daar natuurlijk statistieken voor hebt? Ik weet niet of Karius zo'n goed meevoetballende keeper was :unsure: . Maar uiteraard brengt dat risico met zich mee, net zo goed als de meer voetballende cv's dat doen. Bij Ajax is dat gewoon een soort van must, om als keeper goed mee te kunnen voetballen.

Dat lijkt me ook maar logisch. Voetballende keepers spelen meestal ook in een systeem waar de voetballende keeper gebruikt wordt, en dus ook vaker in veel riskantere situaties terecht komt.

Maar ik denk dat men hier misschien wat teveel voorbijgaat aan de voordelen die een voetballende keeper kan hebben. En een systeem waarin je helemaal achteraan begint op te bouwen. En de druk gebruikt om de tegenstander vooruit te lokken, om vervolgens voetballend veel makkelijker met veel volk voor doel te komen. Als dat mislukt ziet dat er knullig uit ja. Maar als dat lukt is dat gewoon heerlijk om zien. En dat lijkt mij ook de hoofdreden waarom je voor dat profiel zou gaan.

Vind dat verre van een overrated vereiste.
Lijkt me zelfs heel belangrijk in het moderne voetbal. En gelukkig maar. Ik heb nog nachtmerries van de raketten van Silvio Proto naar niemandsland.

Probleem bij de meeste is dat ze niet tijdig beseffen om de bal weg te kegelen i.p.v. de voetballende oplossing te gaan. Een probleem die zowel keepers als verdedigers regelmatig hebben.

Het moeilijkste lijkt mij, om in te schatten in welke situatie je hem wegjast, en wanneer je voor de voetballende oplossing gaat.

Want toen Kompany hier nog zat, deed men ook alsof de spelers nooit een bal in de tribune mochten jassen in bepaalde situaties, terwijl dat gewoon wel mocht. De spelers hadden het er gewoon heel moeilijk mee, in te schatten wanneer dat de beste optie was. En zelfs op het hoogste niveau zie je dat nog gebeuren.

@Wulf OSB Alvarez mag vertrekken bij jullie? Ik dacht dat die het zo goed deed? Helaas onbetaalbaar voor ons, want die kunnen we heel hard gebruiken.

Die heisa met Donarumma is toch pas begonnen nadat Donnarumma zijn contract niet wilde verlengen en de mogelijkheid wilde hebben om volgend jaar gratis te vertrekken?

Die heisa met Donarumma is toch pas begonnen nadat Donnarumma zijn contract niet wilde verlengen en de mogelijkheid wilde hebben om volgend jaar gratis te vertrekken?

Heeft het bij Milan ook geflikt he, dus kan me voorstellen dat dat ook meespeelt

Terug
Bovenaan