Tour de France 2026

Aan de andere kant waren die ritten niet echt serieus bergop, hé.
Vandaag, rit 18 en 19, dat lijken de ritten zijn, waar hij tijd gaat verliezen. Hopelijk geen minuut of meer per aankomst tegenover die vier mannen, maar zo'n 10-30 seconden zou ik oké vinden.
Verlies vandaag beperken + toeslaan in de tijdrit. Staat Remco nog (of opnieuw) in de top-3 na de tijdrit? Misschien wel misschien niet, maar het zou kunnen JA.

Staat hij op het podium in Parijs? Hij mag mij aangenaam verrassen maar top-5 zou ik machtig vinden.
Remco is een steengoed renner, hij is zeker een meerwaarde in een Tour. Maar hij is geen echte klimmer.

Nochtans al meerdere malen aangehaald dat ze langs de verkeerde kant van de geschiedenis staan.
Maar wat win je met dat nog prominenter aan te halen? Er zijn momenteel geen indicaties dat er naast de pot wordt gepist.
Ja Pogacar rijdt iedereen op een hoopje het hele jaar door. Maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat dit op een illegale manier is.
Pogi rijdt al 7 jaar op dat niveau. Het zou straf zijn als hij al 7 jaar de boel zou belazeren. Met middelendoping zal het niet lukken want ze sporen nu tot 1 molecule op. Gendoping zou in theorie kunnen. Maar dat zou betekenen dat hij 7 jaar geleden een therapie zou ondergaan hebben.

In 2019 was gendoping echter heel experimenteel, quasi niet vatbaar om op sporters toe te passen. Bovendien introduceerde WADA vanaf 2019 reeds tests op gendoping.

De kans dat Pogi illegaal bezig is, is heel klein. Hij wordt elke etappe gecontroleerd, zijn waarden worden gemonitord via het biologisch paspoort. Om hier doorheen te frauderen, is een waterdicht, uiterst complex en riskant plan nodig dat bovendien jarenlang aangehouden wordt. Bovendien worden stalen 10jaar bijgehouden. Dus de kans is heel klein.

De kans dat Pogi illegaal bezig is, is heel klein.
Men is tegenwoordig meer bezig met 'legale' marginale marges. Het fietsmateriaal, de voedings, in labo's waarden analyseren en deze toepassen tot het absurde toe, ... Doping is passé. Topteams hebben die shit gewoon niet meer nodig.

Een wielrenner laat zijn ploeg 'alles' voor hem doen en heeft een apart individueel programma (waaronder dope) gewoon niet (meer) nodig. Waarom het risico nemen als uw ploeg alles doet voor jou.

Zelfs al zouden ze een topwielrenner spuitjes zetten en pillekes geven (Ik geloof het niet maar stel ..) als je hem aan een leugendetector zou hangen en zou vragen: Wat slik en spuit je? Hij zou reageren: "Geen idee. Ik weet het niet." En die mens zou serieus wezen.

Allé zo denk ik er over.

Schermafbeelding-2026-07-19-092651.png
I rest my case. Zoals Evenepoel zelf zei: best niet teveel meegaan in dat typisch Belgisch negatieve gevoel altijd.

Ik denk dat die toppers zoals Lukaku, Evenepoel, onze darters, … eens goed lachen met de online commentaren van mensen die zelf nergens in uitblinken 😏

Bij de meeste spreken we over provinciaal niveau, en soms zelfs dat niet.

Men is tegenwoordig meer bezig met 'legale' marginale marges. Het fietsmateriaal, de voedings, in labo's waarden analyseren en deze toepassen tot het absurde toe, ... Doping is passé. Topteams hebben die shit gewoon niet meer nodig.

Een wielrenner laat zijn ploeg 'alles' voor hem doen en heeft een apart individueel programma (waaronder dope) gewoon niet (meer) nodig. Waarom het risico nemen als uw ploeg alles doet voor jou.

Zelfs al zouden ze een topwielrenner spuitjes zetten en pillekes geven (Ik geloof het niet maar stel ..) als je hem aan een leugendetector zou hangen en zou vragen: Wat slik en spuit je? Hij zou reageren: "Geen idee. Ik weet het niet." En die mens zou serieus wezen.

Allé zo denk ik er over.
Stel dat UAE de zaak toch zou forceren. Dan hebben ze de kennis nodig van niveau van PhD's. Dus 2 à 3 PhD's. En een paar dokters. Die kunnen een plan opstellen met kandidaat middelen enerzijds maar nog belangrijker: detectie vermijden. En waarschijnlijk een paar apothekers om het gekozen middel te verkrijgen. Dit impliceert al gauw een 10-tal personen die op de hoogte zijn, die nooit een steek aan informatie mogen laten vallen, die nooit een verdachte move mogen doen. En dat jaren aan een stuk.

Bovendien is zo een middel niet evident: het moet de prestaties significant verhogen maar het mag geen neveneffecten hebben die de winst weer teniet doen of de gezondheid aantasten. En het moet ondetectbaar zijn, zowel voor moleculaire en biologische metingen als ovv DNA/RNA/genoom, en voor minstens 10j. Ik vrees dat dit middel niet bestaat.

Dit impliceert al gauw een 10-tal personen die op de hoogte zijn, die nooit een steek aan informatie mogen laten vallen, die nooit een verdachte move mogen doen. En dat jaren aan een stuk.
Tijdperk Armstrong vergeten?
Dokters, teammaats, ploegleiders en zelfs familieleden (Betsy Andreu) wisten van US Postal' doping. Zelfs hand boven het hoofd van Verbruggen (UCI-president die tijd). Vergeet niet wat de impact is van een topper die gepakt wordt i.t.t. een vergane coureur zoals M.A. Lopez.
Gelukkig bleef Lance Lance en had hij geen plaats voor Landis. Wat als Floyd werd toegelaten? Misschien dat Armstrong toch zijn 7 Tourzeges kon behouden.

Tijdperk Armstrong vergeten?
Dokters, teammaats, ploegleiders en zelfs familieleden (Betsy Andreu) wisten van US Postal' doping. Zelfs hand boven het hoofd van Verbruggen (UCI-president die tijd). Vergeet niet wat de impact is van een topper die gepakt wordt i.t.t. een vergane coureur zoals M.A. Lopez.
Gelukkig bleef Lance Lance en had hij geen plaats voor Landis. Wat als Floyd werd toegelaten? Misschien dat Armstrong toch zijn 7 Tourzeges kon behouden.
Zet mij op ne fiets van UAE (of Visma ..) die speciaal op maat gemaakt is voor mij en ik rij veel rapper als op mijn eigen amateurfietske hé. :tongue: Is dat dan ook doping of niet? (materiaaldoping).

Want plots ben ik sneller dan @SnakeGodRovinin die nochtans 20% beter is als ikzelf. :D

Zolang elke TOPploeg met dezelfde middelen strijd maakt het niet uit akkoord? (al blijft elke ploeg zoeken naar die nieuwe marginale winst die de concurrentie tijdelijk een peer stooft).

Laatst bewerkt:
Aan de andere kant waren die ritten niet echt serieus bergop, hé.
Vandaag, rit 18 en 19, dat lijken de ritten zijn, waar hij tijd gaat verliezen. Hopelijk geen minuut of meer per aankomst tegenover die vier mannen, maar zo'n 10-30 seconden zou ik oké vinden.
Nochtans heeft rit 19 minder hoogtemeters dan de rit van gisteren of rit naar Lioran of de rit over de Tourmalet.

En waarom waren die ritten niet echt serieus bergop? Was het gisteren maar half bergop of naar beneden of... ?

Pogi rijdt al 7 jaar op dat niveau. Het zou straf zijn als hij al 7 jaar de boel zou belazeren. Met middelendoping zal het niet lukken want ze sporen nu tot 1 molecule op. Gendoping zou in theorie kunnen. Maar dat zou betekenen dat hij 7 jaar geleden een therapie zou ondergaan hebben.

In 2019 was gendoping echter heel experimenteel, quasi niet vatbaar om op sporters toe te passen. Bovendien introduceerde WADA vanaf 2019 reeds tests op gendoping.

De kans dat Pogi illegaal bezig is, is heel klein. Hij wordt elke etappe gecontroleerd, zijn waarden worden gemonitord via het biologisch paspoort. Om hier doorheen te frauderen, is een waterdicht, uiterst complex en riskant plan nodig dat bovendien jarenlang aangehouden wordt. Bovendien worden stalen 10jaar bijgehouden. Dus de kans is heel klein.

- En waarom zou hij niét al 7 jaar belazerend bezig kunnen zijn?
🤷‍♂️

- Je bent nogal stellig dat middelendoping heden ten dage onmogelijk is, maar is dat echt zo?
🤷‍♂️

- Met het biologisch paspoort kan je plotse veranderingen detecteren, maar het zegt an sich niets over de beginsituatie (de "nulmeting") he.

- Voorts staan de wetenschap en de farmaceutische industrie ook niet stil, cfr. bv. Etavopivat, zoals ook vermeld in onderstaande post:

Floyd zijn account is vrij salty, maar ook best interessant:

Dat er nieuwe shit rondgaat lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk,
gezien zowat in elke race de power en snelheidsrecords aan diggelen wordt gereden :x

Maar wat mij vooral met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid doet veronderstellen dat Pogacar het spel bepaald niét clean speelt, is de haast prehistorische dominantie die hij tentoonspreidt, een dominantie die al meer dan 50 jaar totaal ongezien is.
En dat allemaal terwijl er voor de rest enkel gesproken wordt over nivellering, marginal gains, "procentjes" (bij)winnen, geoptimaliseerde diëten, stickers die van frames gekrabd worden om lichter naar boven te kunnen rijden...
:crazy: :rofl: :crazy:

Pure & onversneden volksverlakkerij, daar ruikt het uren in de wind naar.

[Echter veronderstel ik dat ik hem ergens nog dankbaar moet zijn ook voor al de "gekregen" uren, tijd die vrijgekomen is nu ik door zijn ridicule alleenheerschappij - na 3 intensief volgende decennia - al enkele jaren koerskijker af ben,
:bow: ].

Terug
Bovenaan