Tour de France 2021

Wie wint de TdF 2021

  • Geraint Thomas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Tadej Pogacar

    Stemmen: 40 38,5%
  • Primoz Roglic

    Stemmen: 37 35,6%
  • Pello Bilbao

    Stemmen: 0 0,0%
  • Simon Yates

    Stemmen: 0 0,0%
  • Julian Alaphilippe

    Stemmen: 3 2,9%
  • Richie Porte

    Stemmen: 1 1,0%
  • Nairo Quintana

    Stemmen: 1 1,0%
  • Alejandro Valverde

    Stemmen: 2 1,9%
  • Enric Mas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Vincenzo Nibali

    Stemmen: 1 1,0%
  • Richard Carapaz

    Stemmen: 11 10,6%
  • iemand anders…

    Stemmen: 8 7,7%

  • Totaal aantal stemmers
    104
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gelukkig was Ewan al naar huis, want stel je voor dat hij een sprint verloor van een Cav op retour! Schandalig !!!
En die kans was vrij groot. Cav had er zeker géén 4x gewonnen zoals nu, maar 1x? Misschien zelfs 2x? Ik denk het wel hoor.
Toch met die trein die hij had, dat scheelt toch echt enorm.

Maar voor het overige akkoord. Philipsen komt gewoon overal net te kort. Een beetje jammer hé.
Je overdrijft naar de andere kant nu. Zelfs Caleb Ewan wint niet 100% van zijn sprints. Als je zelfs maar aan 66% af werkt is dat insane. De kans dat Ewan dus het onderspit delft tegen Cavendish in minstens 1 of 2 sprints is groot.

Het verschil bij Philipsen is wel dat hij 5 van de 7 (of iets in die trant) onderlinge confrontaties verliest in Turkije en nu opnieuw 4 van de 5 onderlinge duels verliest, waar hij dan ook nog de pech heeft dat net in die 20% die hij wel wint er iemand anders hem klopt.

Misschien ben ik te streng hoor want ik zie momenteel weinig jong geweld waarvan je denkt dat is de nieuwe Cav/Kittel/Greipel... maar ik zie in Philipsen niet de man die je in de trein van Quick-Step gooit en die er hier 3, 4, 5 binkt. Bij bv Démare heb ik dat gevoel dan weer wel, geef die een top trein en hij wint meer, en die stak er alles behalve bovenuit deze Tour, integendeel.
 
Je overdrijft naar de andere kant nu. Zelfs Caleb Ewan wint niet 100% van zijn sprints. Als je zelfs maar aan 66% af werkt is dat insane. De kans dat Ewan dus het onderspit delft tegen Cavendish in minstens 1 of 2 sprints is groot.

Het verschil bij Philipsen is wel dat hij 5 van de 7 (of iets in die trant) onderlinge confrontaties verliest in Turkije en nu opnieuw 4 van de 5 onderlinge duels verliest, waar hij dan ook nog de pech heeft dat net in die 20% die hij wel wint er iemand anders hem klopt.

Misschien ben ik te streng hoor want ik zie momenteel weinig jong geweld waarvan je denkt dat is de nieuwe Cav/Kittel/Greipel... maar ik zie in Philipsen niet de man die je in de trein van Quick-Step gooit en die er hier 3, 4, 5 binkt. Bij bv Démare heb ik dat gevoel dan weer wel, geef die een top trein en hij wint meer, en die stak er alles behalve bovenuit deze Tour, integendeel.
Ook meer de indruk dat Philipsen een type Christoff is, meer een klassiek renner en minder pure sprinter.
 
Dat argument “ik ben fan van” of “ja blij dat een Belg wint” is puur chauvinisme en bakvisliefde. Daar ben je niks mee en maakt het punt dat je wilt maken enkel maar minder valide.
Langs de andere kant lijkt supporteren enkel op basis van resultaten mij ook maar saai, voorspelbaar en ruikt zelf wat naar successupporters.

Uiteraard veel respect voor iedereen die fenomenale resultaten neerzet maar sport is veel meer dan alleen maar nummers en statistiek.

Mijn favoriete voetbalclub is dit jaar gedegradeerd, het voetbal was echt slecht maar dat wil niet zeggen dat ik niet minder supporter ben.

Als ik iemand van Wanty zie vertrekken in de vlucht wordt ik daar ook blij van desondanks je quasi op voorhand weet dat dit een dode muis zal baren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb echt genoten van deze Tour, de slotweek heb ik zeer actief/goed kunnen volgen omdat ik op verlof was.

Ik heb nu wel grote spijt dat ik dit topic de laatste weken heb vermeden omdat ik zo toch weer heel wat wijze zaken heb gemist.

Ik heb de laatste pagina’s snel even doorgenomen en onthoud vooral volgende 2 zaken:

1) Supporteren voor een renner/atleet omdat het een Belg is, is blijkbaar ook not-done. Die memo heb ik dan gemist, dank voor deze update, dit neem ik zeker mee naar de Olympische spelen.

2) De vergelijking van der Poel - Van Aert is ook weer verdergaan zie ik. Ik dacht dat het meeste daarover was gezegd. Ik was overduidelijk weet verkeerd dus bedankt om dit onderwerp nieuw leven in te blazen verrijkt met allerlei nieuwe en interessante inzichten.
 
1) Supporteren voor een renner/atleet omdat het een Belg is, is blijkbaar ook not-done. Die memo heb ik dan gemist, dank voor deze update, dit neem ik zeker mee naar de Olympische spelen.
MrKendl overdrijft altijd (wie niet hier? :unsure:) maar eerlijk gezegd: ik vind supporteren voor iemand enkel en alleen omdat "het een Belg is" of sterker nog "voor een "Belgische" ploeg rijdt" is toch maar een povere reden om eerlijk te zijn.
Het kan een bijkomende reden zijn om fan te zijn maar supporteren puur enkel en alleen op basis van aan welke kant van een denkbeeldige scheidingslijn die persoon geboren is???

Pas op, ik moet eerlijk toegeven dat ik de Tour etappes waar een Belg mee in de vlucht zit toch ook leuker vind dan wanneer dat niet zo is. Ik stoor mij alleen vaak mateloos aan de blinde adoratie die je soms krijgt. Bij sommige mensen gaat precies soms alle ratio de deur uit van zodra er een Belg betrokken is en dat hoeft voor mij gewoon niet.
 
MrKendl overdrijft altijd (wie niet hier? :unsure:) maar eerlijk gezegd: ik vind supporteren voor iemand enkel en alleen omdat "het een Belg is" of sterker nog "voor een "Belgische" ploeg rijdt" is toch maar een povere reden om eerlijk te zijn.
Het kan een bijkomende reden zijn om fan te zijn maar supporteren puur enkel en alleen op basis van aan welke kant van een denkbeeldige scheidingslijn die persoon geboren is???

Pas op, ik moet eerlijk toegeven dat ik de Tour etappes waar een Belg mee in de vlucht zit toch ook leuker vind dan wanneer dat niet zo is. Ik stoor mij alleen vaak mateloos aan de blinde adoratie die je soms krijgt. Bij sommige mensen gaat precies soms alle ratio de deur uit van zodra er een Belg betrokken is en dat hoeft voor mij gewoon niet.

Akkoord wanneer het gaat over blinde adoratie, daar volg ik u in. Lees, al wat “een Belg” doet bezien als top, zonder enige vorm van kritiek.

Echter begrijp ik niet waarom je niet gewoon mag supporteren voor iemand omdat het een Belg is, daar is toch helemaal niets mis mee. Niet alleen in het wielrennen overigens, maar over alle sportdisciplines heen.
 
Ga direct naar de gevangenis. Ga niet langs "Start"
Ik zou zweren dat ik ergens de woorden 'Boasson Hagen' en 'Cofidis' in een zin hoorde. Nu ja, Total-Energie is een lichte verbetering tegenover Cofidis imo.
In de meeste commentaren kan ik je absoluut volgen, maar waarom je Lopez een 3 geeft terwijl je Thomas een 6 en Roglic zelfs een 8 geeft begrijp ik niet. Ze zijn alle drie vroeg in de Tour zwaar ten val gekomen en hebben daardoor de verwachtingen niet kunnen inlossen. Thomas heeft nog wel zijn nut bewezen als knecht voor Carapaz, maar Lopez had beter hetzelfde gedaan als Roglic. Misschien is hij tegen beter weten in doorgereden in de hoop om te kunnen uitpakken in de Pyreneeën.
Vergeten dat Lopez gevallen is. Is zo lang geleden. Zal het aanpassen naar een 6.
Thomas was al de mindere van een Roglic, de eerste twee dagen (tenzij die ook in de Opi-Omi valpartij schade opliep), terwijl Roglic betere benen liet optekenen, voor zijn val. Roglic verliet de Tour met een glimlach. Ik heb die zelden tot nooit zien glimlachen. Dat verdient een extra half punt :tongue:.
 
2) De vergelijking van der Poel - Van Aert is ook weer verdergaan zie ik. Ik dacht dat het meeste daarover was gezegd. Ik was overduidelijk weet verkeerd dus bedankt om dit onderwerp nieuw leven in te blazen verrijkt met allerlei nieuwe en interessante inzichten.
Ohja de vergelijking hield hier vooral stand door wat enkelingen. Eén hiervan is nog bezig Wout zijn lijstje aan het aanvullen 🤣

Bedankt om het nog eens op te lijsten!
VDP dus duidelijk beste man van start seizoen tot nu!

Jammer dat er voor het klassement zeer weinig spanning was, maar het was toch een mooie editie dit jaar. Ik vond het ook vooral een editie waar renners zeer behouden fietsten… los van Pogacar dat uitstekende dingen liet zien en zo een groot gat sloeg miste ik toch wat competitie. Precies alsof de rest zelfs niet meer geïnteresseerd waren in die 2de plek, alhoewel Vingegaard toch ergens mijn respect krijgt voor zijn passage in de Pyreneeën.
Ook wereldsprints zullen me niet bijblijven.
 
Ook wereldsprints zullen me niet bijblijven.
En dan vind ik het dubbel vreemd dat Cavendish, ondanks die comeback/4 ritten/evenaring van het record, zelfs maar in de running is voor man van de Tour (en hij zelfs 2/3 stemmen kreeg in Vive le Vélo).

Als ik een top 3 "momenten van deze Tour" zou moeten maken zou ik wrs kiezen voor (niet per sé in deze volgorde):
* Pogi zijn Alpenraid
* Wout en de Ventoux
* Mathieu op Mur de Bretagne

Ik zou dan eerder de lijn doortrekken en de mannen die voor die momenten gezorgd hebben ook voor man van de Tour nomineren.
 
En dan vind ik het dubbel vreemd dat Cavendish, ondanks die comeback/4 ritten/evenaring van het record, zelfs maar in de running is voor man van de Tour (en hij zelfs 2/3 stemmen kreeg in Vive le Vélo).

Als ik een top 3 "momenten van deze Tour" zou moeten maken zou ik wrs kiezen voor (niet per sé in deze volgorde):
* Pogi zijn Alpenraid
* Wout en de Ventoux
* Mathieu op Mur de Bretagne

Ik zou dan eerder de lijn doortrekken en de mannen die voor die momenten gezorgd hebben ook voor man van de Tour nomineren.
Brent van moer die aan een stunt bezig was en op 100m van de meet gegrepen worden is ook een memorabele (en eentje waarvan het hele peloton hoopte dat hij het ging uitzingen), maar dat cav dan z'n eerste tourrit pakt sinds 5 jaar was ook wel weer mooi
 
Akkoord wanneer het gaat over blinde adoratie, daar volg ik u in. Lees, al wat “een Belg” doet bezien als top, zonder enige vorm van kritiek.

Echter begrijp ik niet waarom je niet gewoon mag supporteren voor iemand omdat het een Belg is, daar is toch helemaal niets mis mee. Niet alleen in het wielrennen overigens, maar over alle sportdisciplines heen.
Je mag supporteren voor een Belg eh. Maar enkel en alleen omdat het een Belg is dat is toch raar? Dat komt echt voort vanuit het “kijk eens een Belg kan dat, wij Belgen zijn toch niet zo een krabbers zie je wel!”. Het ons land kan ook iets mooi voortbrengen

Bij supporteren verwacht je toch meer diepgang. Bijvoorbeeld omdat hij een mooie stijl heeft, omdat hij fenomenale prestaties neerzet, omdat het een gentleman in de wedstrijd is, omdat het een gentleman naast de sport is of ga zo maar door. ik zal zelfs nog straffer zeggen dat ik zelfs minder geneigd ben om voor een Belg te supporteren net omdat het een conventie is dat je dat zou moeten doen.

Ik supporter voor Naesen omdat hij man uit de streek is, een toffe gast is, nog bij cibel gereden heeft, met maten van mij in de ploeg gereden heeft en een toffe gast is. Maar ik kan u direct al enkele Belgen opnoemen waar ik zeker niet voor zo supporteren.
 
Ik denk dat er weinig 'diepgang' is aan supporteren. Voor iemand supporteren 'omdat hij uit de streek is', is weinig verschillend met 'omdat hij een Belg is'.

Omdat de persoon in kwestie een familielid, vriend of goede kennis is, dat is een logische reden ja. Voor de rest is het ook maar een 'toevalligheid' , regio-gebonden of omdat de persoon in kwestie goede resultaten haalt.

Waarom wordt iemand supporter voor pakweg Club Brugge? Omdat die persoon in Brugge of omstreken woont? Omdat die persoon zijn eerste wedstrijd, een wedstrijd van Club Brugge was? Omdat Club Brugge de beste ploeg was op het moment dat die persoon voetbal begon te kijken? Omdat iemand in zijn omgeving ook supporter is voor Club Brugge? Omdat... ?

Als er in de koers een Belg voorin rijdt, hoop ik altijd dat hij wint ja. Wat de Belgen onderling betreft, heb ik ook wel mijn favorieten natuurlijk. Bij de buitenlanders heb ik ook mijn favorieten uiteraard, maar ik zal zelden liggen supporteren voor een buitenlander wanneer er ook een Belg mee is.

Gewoon supporteren voor een 'Belg' is misschien een rare reden ja. Net zoals het een rare reden is om voor renner X te supporteren louter en alleen omdat hij voor ploeg Y rijdt. Net zoals het 'makkelijk' is om te supporteren voor Pogacar, MVDP of Van Aert, omdat het de absolute toprenners zijn.

Zolang iedereen zich maar amuseert toch? Het is in ieder geval leuker om naar een wedstrijd te kijken als je kan supporteren voor iemand, vind ik. Een vlucht in de Tour met 5 nietszeggende Franse stervelingen, daar is mijn interesse toch vaak een stuk minder voor.
 
Je mag supporteren voor een Belg eh. Maar enkel en alleen omdat het een Belg is dat is toch raar? Dat komt echt voort vanuit het “kijk eens een Belg kan dat, wij Belgen zijn toch niet zo een krabbers zie je wel!”. Het ons land kan ook iets mooi voortbrengen

Bij supporteren verwacht je toch meer diepgang. Bijvoorbeeld omdat hij een mooie stijl heeft, omdat hij fenomenale prestaties neerzet, omdat het een gentleman in de wedstrijd is, omdat het een gentleman naast de sport is of ga zo maar door. ik zal zelfs nog straffer zeggen dat ik zelfs minder geneigd ben om voor een Belg te supporteren net omdat het een conventie is dat je dat zou moeten doen.

Ik supporter voor Naesen omdat hij man uit de streek is, een toffe gast is, nog bij cibel gereden heeft, met maten van mij in de ploeg gereden heeft en een toffe gast is. Maar ik kan u direct al enkele Belgen opnoemen waar ik zeker niet voor zo supporteren.

Aka, omdat er linken zijn. Net zoals Belg zijn een link is voor andere Belgen...

Ik ben sowieso blij als een Belg het goed doet, zonder dat er enige andere reden voor moet zijn dan dat. Uiteraard ben ik meer fan van bepaalde Belgen dan andere, en zijn er ook buitenlanders waar ik grotere fan van ben dan bepaalde Belgen.
 
Brent van moer die aan een stunt bezig was en op 100m van de meet gegrepen worden is ook een memorabele …

En we kunnen heel deze discussie kracht bij zetten met deze memorabele gebeurtenis die terecht vermeld werd door Rofco. Waarschijnlijk is hier geen enkel lid aangesloten bij Brent zijn fanclub. Maar als Belg zijnde kan ik me niet inbeelden dat je op dat moment niet speciaal zou supporteren voor hem. Gans België moet toch achter hem hebben gestaan.
 
Brent van moer die aan een stunt bezig was en op 100m van de meet gegrepen worden is ook een memorabele (en eentje waarvan het hele peloton hoopte dat hij het ging uitzingen), maar dat cav dan z'n eerste tourrit pakt sinds 5 jaar was ook wel weer mooi
Dat valt mee. Wacht maar tot Brent Van Moer ineens Nicolas Vogondy heet en die 150 meter plots 80 meter is, dan steekt zoiets verder in het geheugen. En dan reed die nog in de Franse kampioenentrui.

Klik
 
Dat valt mee. Wacht maar tot Brent Van Moer ineens Nicolas Vogondy heet en die 150 meter plots 80 meter is, dan steekt zoiets verder in het geheugen. En dan reed die nog in de Franse kampioenentrui.

Klik
Veel verschil met Brent zie ik niet? Het is alleszins een memorabel moment en toont dat die nog wel wat op zijn palmares gaat zetten
 
En we kunnen heel deze discussie kracht bij zetten met deze memorabele gebeurtenis die terecht vermeld werd door Rofco. Waarschijnlijk is hier geen enkel lid aangesloten bij Brent zijn fanclub. Maar als Belg zijnde kan ik me niet inbeelden dat je op dat moment niet speciaal zou supporteren voor hem. Gans België moet toch achter hem hebben gestaan.
Ik had dat al in de ronde van limburg toen ik nog nooit gehoord had van Brent, wat een frustrerende afloop was dat zeg.

We hebben het trouwens nog niet gehad over de rode lantaarn, El Traktor. Valt daar ook iets mee te rapen :D?
 
Cav heeft blijkbaar tegen Philipsen gezegd (geruchten die ik heb opgevangen, ik kan niet meteen een artikel vinden hierover. Iemand?) dat hij overwoog te stoppen als hij de laatste rit in de tour had gewonnen. Nu zou hij gewoon verder gaan (als dit mogelijk is)

De vraag is: Bij zijn huidig team of elders? Ik denk dat er een grote kans is dat hij blijft, maar hij gaat dan rekening moeten houden met Jakobsen. Maar goed, in tegenstelling tot Merlier/Philipsen waarvan ik vind dat dit niet zo goed werk (2 concurrenten in de piek van hun carrières), denk ik dat dit mits goeie afspraken wel eens kan werken tussen die twee.

Op voorwaarde dan Cav volgend jaar dan definitief op pensioen gaat, en de fakkel stilletjes aan doorgeeft aan Jakobsen. En misschien ook nog een beetje als leermeester kan fungeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan