Totaalrenovatie met grote afbraakwerken: benodigheden?

Huis is een museum, meeste dateert van voor de jaren '60, voor eternit. Er is al een expert langsgekomen en bevestigd. De dakpannen zijn getest en bevatten wel asbest. (Heeft ons wel een goed argument gegeven om succesvol zwaar te onderbieden bij de aankoop)

Nu zitten we er wel mee natuurlijk :) de pannen zullen dus vervangen moeten worden, de structuur van het dak is gelukkig wel goed.
Wil je alles zelf doen? Want dat zou ik dan gewoon aan een dakwerker overlaten (kan wel "even" duren).

Goed idee om vrienden te maken met de buren! Een container in Brussel zit na een uurtje al stampvol met gekke Mo en hippe Floor hun witgoed van de laatste 10 jaar.

Ik zag enkel renewi die container plaatst, ophaalt en ook het afval verwerkt.

Ik ken de situatie daar in Brussel niet maar als je die in de ochtend laat leveren, gedurende de dag vult waarbij je altijd over & weer loopt met kruiwagens en afspreekt om dezelfde container in de late namiddag terug op te pikken, is het risico toch klein dat er iemand iets in gooit? Als je met enkele personen bent zal die container toch nooit lang onbewaakt blijven? En vraag een afdekzeil om erover te gooien, eenmaal vol de container vol gooi je dat afdekzeil er goed over en vervolgens een oogje in het zeil houden tot ze hem zijn komen ophalen.

Onze containers kwamen van Hofman & Zoon. Best eens bellen of die ook in het Brusselse leveren.

Veel schouwen = veel puin, als het mogelijk is - start met één schouw volledig af te breken - heb je meteen een gat naar beneden waar je al het puin van boven meteen naar beneden kan laten vallen, soms handiger/sneller dan koker/slurf.

Koop uw handschoenen direct in pakken van 10 paar bv want je verslijt er wel wat. De boorhamer op 220V is inderdaad een goed idee want op accu gaat die te snel leeg zijn.
Voor de rest zeker stofmaskers als je het plakwerk af doet. Dat zal zeker plakwerk met paardenhaar zijn in je huis en dat maakt enorm veel stof.

Wil je alles zelf doen? Want dat zou ik dan gewoon aan een dakwerker overlaten (kan wel "even" duren).
Neen, aan het dak ga ik niet komen. Straks komt de eerste dakwerker een offerte opmaken :)
Maar dat gaat inderdaad wel een tijdje duren, ben ik me van bewust. Ze hebben allemaal veel vertraging vanwege de vele regendagen dit jaar.

Voor dat plakwerk:
  • Wat vast hangt gewoon laten hangen, wat los zit moet weg - even insnijden om te vermijden dat je te veel gaat wegkappen
  • een klein bijl is soms handig voor plakwerk
Zolang je niet in de grond of beton moet gaan breken (fundering etc. afbreken) - een breekhamer met snoer zou ik zeker aanschaffen - maar niet te zwaar in gewicht want het gros zal je voor/naast en boven u moeten gebruiken - de vloeren zal je wellicht makkelijk kunnen opscheppen zonder al te veel te breken. Ik hen een HILTI TE50 - qua gewicht/kracht is dat ideaal voor zo een werken - zoek equivalent qua specs. bij ander merk want Hilti is imo te duur voor u gebruik.

Een paar werflampen, wat slechte lakens, stofzuiger, 2 schragen en een paar planken zijn altijd handig.

Voor containers- je kan eens luisteren bij https://bouwmaterialendesmedt.be/ - vroeger heeft die er veel gezet voor mijn vader in Brussel.

Laatst bewerkt:
Puinzakken?
Ik zou vooral de grote afbraakwerken goed clusteren zodat je in een weekend een container kunt vullen. Als je muren afbreekt zit je snel aan een container hoor, geloof het maar. De puinzakken hou je voor al het kleiner gerief.

Het meeste werk bij afbraakwerken is al het puin van de vloer wegkrijgen naar de container. Een vlakke ondergrond zodat je al het puin makkelijk kunt opscheppen maakt het werk vele malen aangenamer. Doe je vloeren dus als laatste werk.

Twee goeie schoppen, een kruiwagen, brede houten balken waar je met je kruiwagen over kan rijden. Ik kan het belang van goeie roestvrije schoppen niet genoeg benadrukken, dat maakt echt een wereld van verschil.

Qua type breekhamer: Het hangt een beetje af van hoe stevig je binnenmuren zijn, maar ik zou in jouw geval een lichte bedrade boorhamer kopen. (het type dat SDS plus beitels gebruikt) Wij hadden voor onze werf een breekhamer van 3.7kg die hiervoor wonderen verrichte. (Bosch GSH3), maar dat was een grote werf (hoeve ombouwen tot 4 woningen) dat de aanschaf van een specifieke breekhamer hiervoor verantwoorde.
Als je dat urenlang boven je hoofd zit te tillen ga je blij zijn dat die batterijen geen deel van het gewicht uitmaken + voor pleisterwerk zit je toch maar constant batterijen te wisselen. Belangrijkste bij pleisterwerken is imo de beitel zelf: zorg dat je een brede beitel hebt die nog relatief scherp is.

Voor je binnenmuren zou ik gedurende een weekend (of zelfs maar een dag, afhankelijk van hoeveelheid) een grotere breekhamer huren, het type dat SDS max beitels gebruikt. Nog altijd met een platte beitel maar een dunnere. Muren slopen gaat snel: in de voeg hameren, en eenmaal je enkele cm diep zit je beitel als hefboom gebruiken en alles dat erboven zit gaat naar beneden. Omdat je geen dragende muren moet slopen hoeft dat niet het zwaarste model te zijn. Afhankelijk van hoe stevig de mortel tussen de stenen is, lukt het misschien zelfs met je boorhamer.

Als je beton moet slopen, dan moet je voor nog een zwaarder kaliber gaan, het type dat zeskant 30mm beitels gebruikt.

Voor dat plakwerk:
  • Wat vast hangt gewoon laten hangen, wat los zit moet weg - even insnijden om te vermijden dat je te veel gaat wegkappen
  • een klein bijl is soms handig voor plakwerk
Zolang je niet in de grond of beton moet gaan breken (fundering etc. afbreken) - een breekhamer met snoer zou ik zeker aanschaffen - maar niet te zwaar in gewicht want het gros zal je voor/naast en boven u moeten gebruiken - de vloeren zal je wellicht makkelijk kunnen opscheppen zonder al te veel te breken. Ik hen een HILTI TE50 - qua gewicht/kracht is dat ideaal voor zo een werken - zoek equivalent qua specs. bij ander merk want Hilti is imo te duur voor u gebruik.

Een paar werflampen, wat slechte lakens, stofzuiger, 2 schragen en een paar planken zijn altijd handig.

Voor containers- je kan eens luisteren bij https://bouwmaterialendesmedt.be/ - vroeger heeft die er veel gezet voor mijn vader in Brussel.

Plakwerk laten hangen ben ik persoonlijk totaal geen voorstander voor. Ten 1e kan het altijd los komen in de toekomst, en ten 2e is de plakker nu niet de grote kost in een verbouwing.

Ik ken de situatie daar in Brussel niet maar als je die in de ochtend laat leveren, gedurende de dag vult waarbij je altijd over & weer loopt met kruiwagens en afspreekt om dezelfde container in de late namiddag terug op te pikken, is het risico toch klein dat er iemand iets in gooit? Als je met enkele personen bent zal die container toch nooit lang onbewaakt blijven? En vraag een afdekzeil om erover te gooien, eenmaal vol de container vol gooi je dat afdekzeil er goed over en vervolgens een oogje in het zeil houden tot ze hem zijn komen ophalen.

Onze containers kwamen van Hofman & Zoon. Best eens bellen of die ook in het Brusselse leveren.
Indien je het tijdens de dag vol krijgt zal het probleem wel meevallen. Maar zij had een grote besteld wat natuurlijk goedkoper is per kuub met het idee die op te vullen over het lang weekend. Je wilt niet weten wat we de zondag daar hebben uitgevist, van babystrollers to tapijten. Dat was gewoon hallucinant. Erge was nog dat we dan alles er hadden uitgesmeten en ze toen problemen kreeg met de politie voor zogezegd 'sluikstorten'.

Indien je het tijdens de dag vol krijgt zal het probleem wel meevallen. Maar zij had een grote besteld wat natuurlijk goedkoper is per kuub met het idee die op te vullen over het lang weekend. Je wilt niet weten wat we de zondag daar hebben uitgevist, van babystrollers to tapijten. Dat was gewoon hallucinant. Erge was nog dat we dan alles er hadden uitgesmeten en ze toen problemen kreeg met de politie voor zogezegd 'sluikstorten'.
Ik woon in Merelbeke en zelfs hier was dat een probleem. In de 1e container een bureaustoel. Naast de 2e een buggy met oud papier in. De 1e was niet erg want het was een gemengde container, de 2e was een container steenpuin. Buggy ergens anders geparkeerd en na 2 dagen was hij weg.

. Erge was nog dat we dan alles er hadden uitgesmeten en ze toen problemen kreeg met de politie voor zogezegd 'sluikstorten'.
Toch niet meer dan normaal?

Als je dat gewoon op straat gooit kan de politie toch nooit weten of dat jouw afval was of niet? Zo'n kost om dat weg te voeren moet je inrekenen, hoe jammer het ook is. Maar gewoon op straat dumpen en dan vreemd vinden dat de politie daarover valt, is toch ook maar raar.

Ik weet niet of het overal hetzelfde is maar in Liedekerke was het geen probleem: container volgegooid door mensen in de straat - gemeente gebeld, politie is langsgekomen en de gemeente heeft al dat vuil komen afhalen, en dit weken aan een stuk - grote verbouwing. Het waren wel vaak vuilzakken etc.

Toch niet meer dan normaal?

Als je dat gewoon op straat gooit kan de politie toch nooit weten of dat jouw afval was of niet? Zo'n kost om dat weg te voeren moet je inrekenen, hoe jammer het ook is. Maar gewoon op straat dumpen en dan vreemd vinden dat de politie daarover valt, is toch ook maar raar.
Euh nee, ik heb dit niet gestort (of in dit geval een vriendin van mij)...

Het slachtoffer gaat hier even de kost moeten opnemen omdat een ander een overtreding doet, zijn we nu helemaal loco aan het worden. Je hebt al eerder uitspraken gedaan waar ik mijn wenkbrauwen van optrek maar dit is toch helemaal wereldvreemd. Ik zal volgende keer ook mijn bouwafval/huisvuil in uw tuin storten, is blijkbaar normaal dat jij de kosten dan gaat dekken :fingerguns_r:

Euh nee, ik heb dit niet gestort (of in dit geval een vriendin van mij)...

Het slachtoffer gaat hier even de kost moeten opnemen omdat een ander een overtreding doet, zijn we nu helemaal loco aan het worden. Je hebt al eerder uitspraken gedaan waar ik mijn wenkbrauwen van optrek maar dit is toch helemaal wereldvreemd. Ik zal volgende keer ook mijn bouwafval/huisvuil in uw tuin storten, is blijkbaar normaal dat jij de kosten dan gaat dekken :fingerguns_r:
Jij vindt het normaal dat je vriendin dit niet moet dragen. Maar als je het gewoon op straat gooit vind je het dan blijkbaar normaal dat de rest van de wereld ervoor moet betalen (en dan nog meer, want lastiger op te kuisen), terwijl je vriendin het is die een open container huurde?

Bel zoals hierboven gezegd wordt de politie voor sluikstorten. En huur volgende keer een gesloten container als je niet graag belt naar de politie: https://www.renewi.com/nl-be/zakelijk/diensten/afvalinzameling/afzetcontainers

Calculeer alvast meerdere containers in.
Bij onze verbouwing dachten we met 2 containers toe te komen. Het zijn er uiteindelijk 4 van 15 kuub geworden.
Wij hebben alles uitgebroken voor de nieuwe ramen kwamen. We hebben dus alles langs een zijraam naar buiten kunnen smijten.
Soms wel wat stoffig maar kom , kosten stortkoker uitgespaard. Wel in een gemeente op 't platteland.
Ons huis was van '50. Veel bezetsel waar nog stro en paardenhaar in verwerkt zat. Heel veel stof dus.
Kan je dus enkel aanraden om een hele grote doos FFP2 maskers aan te schaffen want die vliegen er werkelijk door.
Best online bestellen want Hubo , Gamma , etc... zijn pokkeduur voor die zaken.

Bij huizen van die ouderdom kom je sowieso onverwachte zaken tegen.
Je wil niet weten wat wij hebben meegemaakt. Calculeer dus alvast een budgetje in voor onvoorziene zaken.

En voorts , succes met de toekomstige stoffige maanden. :biglaugh:

Als iemand die pas een half huis heeft afgebroken: een veiligheidsbril en veiligheidsschoenen, stofmasker… !!
ja zeker een masker ffp3 nemen, hier niet op besparen. En zorgen dat het gezicht glad geschoren is. Van eerste keer een hele doos of eventueel zelf een masker met filters

Terug
Bovenaan