Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

hier ook toch in bepaalde scholen wat vreemde vibes gehad :p ik denk dat we er ondertussen al 6 hebben gedaan.

School op 50m van ons huis (zou eigenlijk ideaal zijn) maar veel te chaotisch/streng.
3 juffen, 1 zorgjuf voor 24 kinderen/klas.

ze verwachten in het eerste kleuter dat de kindjes al flink stil op hun stoeltje zitten en "als ze het niet doen tonen we dan aan de andere kindjes dat X dit nog niet kan" van pesten gesproken :wtf: plus ook echt absurd veel pushen dat het kind zindelijk moet zijn voor ze starten. Let op, ik snap het wel hé daar niet van, maar het kwam zéér opdringerig over.

Maar bon, onze top 5 is zo goed als zeker - als ik kijk naar het aantal vrije plaatsen per school zal het waarschijnlijk onze nummer 2 worden
Nummer 1 is een Freinet school, ik was daar eerst wat terughoudend tegenover (geitewollensokken & all that) maar de visie van de school/gebouw/speelplaats was écht helemaal ons ding.

1. 8 plaatsen vrij;
2. 38 plaatsen vrij;
3. 23 plaatsen vrij;
4. 10 plaatsen vrij;
5. 9 plaatsen vrij.

@Sir.Killalot snap ik, ik wil ook allesbehalve dat mijn kind naar een katholieke school moet :p
Ja, dat hoorde we in de eerste school ook al: "Ja, dan moeten ze eerst zeggen waar ze gaan spelen, en dan moeten ze hun foto daar hangen, en dan moeten ze daar een uur mee spelen". Zo werken kinderen toch niet??
Vrienden van ons hun zoontje zit nu ook in de instapklas, en die hadden op "rapport" gekregen "ja, hij luistert niet goed als we opdrachten geven". Ik vind dat echt een héél vreemde focus.

Nu, andersom, andere vrienden wonen net over grens in Nederland, en die gaan hun peuter in België naar school sturen. Omdat de peuters in Nederland eigenlijk gewoon een hele dag mogen spelen zonder discipline. Dus er zijn ook ouders die niet liever hebben dan dat de scholen hun 3-jarige disciplinair opvoeden...

Zijn dat nu niet nog relatief veel plaatsen vrij? Hier zijn er 29 vrij en de directrice zei heel duidelijk dat dat eigenlijk heel veel is

Ik ben blij dat we ons daar geen zorgen in moeten maken. Ik woon letterlijk recht tegenover een kleuter/lagere school die kleinschalig is, leuke visie & waar vroeger ook ouders kwamen kamperen. Is daardoor dan aangepast naar een reservatiesysteem op basis van afstand, maar de enige die dichter woont is de buurvrouw van 82, dus het lijkt me sterk dat daar ineens kinderen gaan komen :unsure: :p

Zijn dat nu niet nog relatief veel plaatsen vrij? Hier zijn er 29 vrij en de directrice zei heel duidelijk dat dat eigenlijk heel veel is
ja in het 2e schooltje zeiden ze ook dat er sowieso plaats is, dat ze nooit aan hun maximum geraken dus als het niet #1 zal zijn zitten we nog steeds goed. Ook hier een limiet van 16 kindjes per klas wat ik wel aangenaam vind, ik kan mij moeilijk inbeelden dat het haalbaar is om 24 kinderen onder controle te houden/voldoende aandacht te geven.

Onze tuin grenst aan de grond van het schooltje dat ze vlak voor we ons huis kochten, afgebroken hebben. Dat zou zo handig geweest zijn voor ons, plus we zouden alle kindjes in de buurt gekend hebben.

Nu, in het hoofddorp zijn drie grote scholen, katholiek, gemeenteschool en GO, dus ik denk dat we keuze genoeg hebben.

Zou kunnen dat hij te moe is?

De kinderen thuis gaan in overdrive als ze te moe zijn, waardoor het in slaap vallen lang duurt en ze lastig zijn smorgens vroeg als ze wakker gemaakt moeten worden, want ze zijn nog te moe.

Wat vooral niet helpt is uzelf opjagen hierin. Als er tijdsdruk is en ik achter hun veren zit, duurt het langer en is het veel meer drama, dan de keren dat ik zelf rustig kan zijn.

Ik merk dat ik zelf rustig ben als alles voor mezelf gedaan is, zodat ik enkel met mijn kinderen moet bezig zijn smorgens.
Vandaag om 6u wakker gemaakt en zonder spel alles klaar. Wel tranen dattem naar de opvang moet, maar dat is standaard... Ook niet veel aan te doen denk ik.

Vandaag om 6u wakker gemaakt en zonder spel alles klaar. Wel tranen dattem naar de opvang moet, maar dat is standaard... Ook niet veel aan te doen denk ik.
Het is misschien dat laatste. Dat hij moeilijk doet omdat hij naar de opvang moet.

Maar kan ook zijn dat hij wat ziekjes was, nog emotioneel dingen aan het verwerken was enz...

Zoals met zoveel zal het de ene dag/periode beter gaan dan de andere. Soms vind je de oorzaak snel, soms pas na een paar weken/ maanden en meestal nooit.

Hier zoon van 4,5 waarbij de ochtend routine toch dagelijkse strijd zijn. Ochtendhumeur...
Int weekend geen probleem, maar soms toch zin van die achter het papier te steken.
Altijd dat moeten pushen, opjagen, aansturen.
En geen idee hoe het te op te lossen.
Hier was dat vroeger ook een strijd, maar heb mijn draai daarin gevonden.
Redelijk spartaans werkt hier het best: Van zodra beneden moeten ze eerst hun kleren aan doen, anders geen eten/tv.
Als ze moeilijk doen om te eten, eten ze niet. En er wordt ook enkel aan tafel gegeten.
Ik loop rond om alles klaar te maken en op te kuisen + eet ook aan tafel.

Soms is er nog wel wat aanmoediging nodig om voort te doen, maar ca va.
Zonder eten zijn ze het laatste jaar nog maar een tweetal keer naar school vertrokken, dus daar push ik ook wel in zodat ze toch iets binnen hebben.

Ivm schooldiscussie:
Wij hebben onze woning deels gekocht omdat er een lagere school vlakbij is (1 straat verder).
Toen we onze oudste inschreven voor school, werden de plaatsen toegekend op basis van sociale mix + ondergeschikt de afstand woonplaats-school. Dat sociale mix boven afstand stond, voelde toen al enorm oneerlijk. Laat het aub uit dat religieuze voorkeur/afkeur daar ook nog boven zou komen. :tongue:

Laatst bewerkt:
Ivm schooldiscussie:
Wij hebben onze woning deels gekocht omdat er een lagere school vlakbij is (1 straat verder).
Toen we onze oudste inschreven voor school, werden de plaatsen toegekend op basis van sociale mix + ondergeschikt de afstand woonplaats-school. Dat sociale mix boven afstand stond, voelde toen al enorm oneerlijk. Laat het aub uit dat religieuze voorkeur/afkeur daar ook nog boven zou komen. :tongue:
Ja, dat is dus ondertussen niet meer van toepassing. Dat was trouwens niet "sociale mix" (al werd dat wel vaak zo genoemd), maar "indicator-leerlingen", wat dan weer een fancy naam is voor kinderen in armoede of kinderen met een moeder zonder middelbaar diploma.

Ja, dat is dus ondertussen niet meer van toepassing. Dat was trouwens niet "sociale mix" (al werd dat wel vaak zo genoemd), maar "indicator-leerlingen", wat dan weer een fancy naam is voor kinderen in armoede of kinderen met een moeder zonder middelbaar diploma.
Het werd 'sociale mix' genoemd in het GOK(gelijke onderwijskansen)decreet zelf. :wink:

Is trouwens niet volledig afgeschaft: scholen/gemeenten/steden kunnen er nu zelf voor kiezen om dit toe te passen.
Eén scholengroep in Hoogstraten en twee in Brussel doen het nog.

Wat een indicator was, was bijv ook 'een schooltoelage' ontvangen.
Werk met een vennootschap, laat u een laag loon uitbetalen en je kreeg voorrang bij schoolkeuze. 😅

Laatst bewerkt:
Hier een kleine wijkschool, alleen kleuters. Vier klassen, vier juffen en één zorgjuf.
Mega content van, gemoedelijke sfeer, iedereen kent iedereen. In de vakanties mogen we gebruik maken van de school om er Cokido opvang te doen. Kinderen krijgen veel tijd om dingen al spelend te leren. Gradueel wordt er opgebouwd naar meer structuur en klassikaal werk.
De oudste moet contractwerk doen, leert meer gestructureerd werken, krijgen opdrachtjes mee (bv: volgende week leren over de A, breng allemaal iets mee dat begint met de letter A).

Deze week nog oudercontact gehad:
de oudste is een leergierige meid, heeft veel trots in haar werk. Blijkbaar ook voortrekker in bv kringgesprekken.
de zoon werd een jongen met veel talenten genoemd. 't doet toch wel iets om dat te horen.
de jongste gaat nog maar 3 weken naar school maar heeft zich vlot aangepast. Dikke vriendjes met haar ex crèche genootjes.

Kortom: fiere ouders :)

Wanneer ons meiske na 5 uur een 2de keer wakker wordt om te eten, weet ik dat het na de eet-sessie eigenlijk geen nut meer heeft om die in de slaapkamer te leggen. Ik val niet meer in slaap aangezien het te dicht bij mijn wekker is, de kleine maakt meer "geluidjes" vanaf dat uur en het enige dat ik dus bereik is dat mijn vriendin vroeger wakker wordt op de dag dat ze wat meer kan slapen. Voor mij dus echt nul discussie dat ik gewoon de zetel in ga en onze dochter in het park leg.
Alleen denkt mijn vriendin niet zo en word ik dus tijdens mijn slaap-nachten altijd een uur vroeger wakker dan nodig is :sop:

Qua school hebben wij wel geluk dat mijn vriendin haar zoontje (dus haar broer) op een school zit die we verkiezen. Maw kan zij daar terecht gezien de familieband.

Wanneer ons meiske na 5 uur een 2de keer wakker wordt om te eten, weet ik dat het na de eet-sessie eigenlijk geen nut meer heeft om die in de slaapkamer te leggen. Ik val niet meer in slaap aangezien het te dicht bij mijn wekker is, de kleine maakt meer "geluidjes" vanaf dat uur en het enige dat ik dus bereik is dat mijn vriendin vroeger wakker wordt op de dag dat ze wat meer kan slapen. Voor mij dus echt nul discussie dat ik gewoon de zetel in ga en onze dochter in het park leg.
Alleen denkt mijn vriendin niet zo en word ik dus tijdens mijn slaap-nachten altijd een uur vroeger wakker dan nodig is :sop:

Qua school hebben wij wel geluk dat mijn vriendin haar zoontje (dus haar broer) op een school zit die we verkiezen. Maw kan zij daar terecht gezien de familieband.
Wel, dat was iets dat ik mij nu gisteren afvroeg hoe dat werkt bij nieuw samengestelde gezinnen. Maar ik vermoed dat ze dan gewoon eender welke familieband nemen (stief/half/... zus/broer)?

Ik ben ook echt wel heel tevreden over de school van mijn kinderen. Wat afstand betreft zit dat ook heel goed. Een kleine 5 minuutjes rijden. We wonen relatief rustig en toch op 3 minuten van de dorpskern.

Junior 2 is zijn examen voor een zwembrevet aan het doen. Hij is pokke nerveus en ik moet blijven kijken om hem tot rust te krijgen. Dan doe ik het toch niet zo slecht als papa denk ik dan, dat enkel mijn aanwezigheid bij hem voor rust zorgt.

Mijn dochter van 4,5 die deze avond aangaf dat we ze niet moesten onderstoppen en het wel alleen ging lukken Fier dat ze was. Rond welke leeftijd was dat bij jullie?

plaatsen toegekend op basis van sociale mix + ondergeschikt de afstand woonplaats-school. Dat sociale mix boven afstand stond, voelde toen al enorm oneerlijk.
Zou je het basisschooltje op de Rodenburg moeten zien 😂 De sociale mix is dat er misschien vier kinderen met bruin haar zitten, end of.

Mijn dochter van 4,5 die deze avond aangaf dat we ze niet moesten onderstoppen en het wel alleen ging lukken Fier dat ze was. Rond welke leeftijd was dat bij jullie?
Ik wacht er al 8 jaar op, wanneer dat hier is.

Die van 8 vraagt nog altijd dat ik hem naar boven draag. Maar geniet daar zelf teveel van om het niet te doen.

Terug
Bovenaan