Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hier ook bezig, ondertussen 2 scholen gedaan.
School 1 is vlakbij, hier kregen we gewoon niks van uitleg. Gewoon :"ahja, dit zijn de klassen dus". Heel vreemd.
27 kleuters in een klas waar er misschien 15 zouden mogen zitten, zonder zorgjuf...

2e school een goeie uitleg gekregen, moderner gebouw, goed ingerichte klassen. 22 kleuters max per klas en voor elke klas ook een zorgjuf.
Nu... Die zorgjuf was er gisteren dus ook en heeft op 10 minuten tijd mijn visie wel aangepast...
Dochter speelt met pop in de klas en wil die niet direct terugleggen.
"Leg die pop maar terug, anders gaan onze kindjes Wenen". Euhm, psychologische chantage van kinderen is not done he.
Wij zeggen dat ze thuis geen pop heeft: "hoe, waar speelt ze dan mee?" Euhm, meisjes spelen ook met andere dingen .
Kindjes zijn appel aan het eten, ik gok dat er een tweeling bij zit. Eentje geen zin in appel. "Uw broer eet toch appel, dus jij lust dat ook"
Nu is dat maar 1 persoon die we gezien hebben natuurlijk, maar die had overduidelijk geen kaas gegeten van pedagogie...

@Holocene Tip: als er scholen in de buurt zijn zonder registratie, mogen ze u niet weigeren
Ik lees hier echt vreemde dingen over scholen :laugh:

In ons geval ging het over Onzea (school 1) en Heilig Hart (school 2).
Heel vreemde ervaring :p. Nu de doorlichting van beide scholen eens aan het lezen, maar daar wordt je ook niet echt wijzer uit precies...
Met scholen heb ik ook wel zoiets van, alles staat of valt met de leerkrachten natuurlijk hoe de ervaring voor de kinderen zijn. Van de 3 juffen die onze oudste in het kleuterklas gehad heeft waren er echt wel 2 toppers bij, je merkt dat aan alles. De 3e was veel minder op verschillende vlakken. Nu in het eerste leerjaar had hij ook een topper, hij is er bijna lyrisch over. Helaas voor hem was het een vervangjuf en is de 'echte' juf nu terug sinds krokus na bevallingsverlof. Enfin, gisteren op oudercontact geweest en ik heb er ook alle vertrouwen in.

Zoals in iedere job heb je helaas een groot verschil in personeel en zoiets kan je op voorhand moeilijk inschatten tot zelfs niet weten. Over het aantal leerlingen per klas: iedere school kan maar het maximum leerkrachten inzetten waar ze uren voor hebben natuurlijk, niet echt simpel allemaal. De instroom is ook elk jaar anders, dus ook moeilijk te vergelijken.

Goh man wat was dat hier zeg.

De kleine was wakker rond een uur of 6 zoals gewoonlijk. Dan komt hij bij ons in bed en kijkt hij wat op zijn tablet, of gaat hij wat spelen in zijn kamer terwijl wij nog wat snoozen.

Had hij blijkbaar beslist om in alle stilte kakka te gaan doen op de wc boven en zelf zijn poep af te kuisen ipv te roepen dat hij klaar was (4,3 jaar).

Holy shit, ik weet niet wat er daar allemaal gebeurd is, maar de WC hong vol, zijn billen hongen vol, de muur hong vol, de handdoeken in de buurt hongen vol.

Basicly alles in een straal van 2 meter van de WC waar hij zijn handen aan kon afkuisen hong kak aan.
En de WC lag denk ik een volledig pak natte doekjes aan (waar weinig kaka aan hong hahaha)

edit: zeer gelukkig dat mijn madam niet de vroegen had en het dus kon opkuisen, want zo 's morgens vroeg kak op plaatsen waar het niet hoort, ik stond al bijna te kotsen bij het zicht.

Laatst bewerkt:

De kleine was wakker rond een uur of 6 zoals gewoonlijk. Dan komt hij bij ons in bed en kijkt hij wat op zijn tablet, of gaat hij wat spelen in zijn kamer terwijl wij nog wat snoozen.

Had hij blijkbaar beslist om in alle stilte kakka te gaan doen op de wc boven en zelf zijn poep af te kuisen ipv te roepen dat hij klaar was (4,3 jaar).

Holy shit, ik weet niet wat er daar allemaal gebeurd is, maar de WC hong vol, zijn billen hongen vol, de muur hong vol, de handdoeken in de buurt hongen vol.

Basicly alles in een straal van 2 meter van de WC waar hij zijn handen aan kon afkuisen hong kak aan.
En de WC lag denk ik een volledig pak natte doekjes aan (waar weinig kaka aan hong hahaha)
@kay-gell ge hebt toch ne zoon! 😍

edit: zeer gelukkig dat mijn madam niet de vroegen had en het dus kon opkuisen, want zo 's morgens vroeg kak op plaatsen waar het niet hoort, ik stond al bijna te kotsen bij het zicht.
Mijn dochter van 2,5 is onlangs zelfstandig - zonder dat we het wisten - naar het potje gewandeld, heeft daar gekakt en en terug broek opgetrokken om te zeggen dat ze klaar was. En het was een redelijke "droge" kak, dus niet al teveel resten moeten opkuisen.

Maar dat is maar een momentopname. Het is niet altijd zo prettig. The fan has often been shat upon.

Mijn dochter van 2,5 is onlangs zelfstandig - zonder dat we het wisten - naar het potje gewandeld, heeft daar gekakt en en terug broek opgetrokken om te zeggen dat ze klaar was. En het was een redelijke "droge" kak, dus niet al teveel resten moeten opkuisen.

Maar dat is maar een momentopname. Het is niet altijd zo prettig. The fan has often been shat upon.
Bereid u maar al voor op de "NEEE IK KAN DAT ZELLEEUF"-fase

Bereid u maar al voor op de "NEEE IK KAN DAT ZELLEEUF"-fase
Dat is al even bezig. NNNEEEEEEE IKKKEEE!

De laatste tijd ook wat kieskeuriger met eten. Dan kook je voor dat kind en wil die gewoon een banaan eten. Eten wat de pot schaft, vind ik. Maar als je ze zonder eten van tafel stuurt wordt die gegarandeerd om 3u wakker omdat die honger heeft. En als je zegt dat ze moet stoppen met TV kijken of dat we naar huis gaan is het groot drama.

Nieuw sprongetje, zeker?

Ze zeggen ook wel dat het laatste half jaar voor ze naar de kleuterklas mogen best pittig is.

Mijn dochter van 4,5 die deze avond aangaf dat we ze niet moesten onderstoppen en het wel alleen ging lukken Fier dat ze was. Rond welke leeftijd was dat bij jullie?
Hier de oudste bijna 7 en nog onderstoppen. Die zijn zo gewend van elke avond nog een verhaaltje te lezen dat ze dat niet snel gaan kunnen missen denk ik.

Het zou natuurlijk goed kunnen dat ze vanavond weer wilt worden ondergestopt en als ik een verhaaltje mag lezen, doe ik dat natuurlijk met plezier en volle overgave :) Altijd wel fijn.

Hier ook nog steeds ondergestopt met een verhaaltje, al moet ze nu zelf wel meer "werken" en de titels van de hoofdstukken proberen lezen met mij. 😁
Verschil tussen ik met mijn kleuter en @MisterV met zijn grotere kinderen.
20u: Mulan: ik ga ze in bed zwieren!
20u24: oef... Ik denk dat ik er vanaf ben voor vandaag.
20u44: MisterV: ik ga de jongens in bed steken.
20u47: Voila, klaar!

Ik kijk er naar uit! 🙈

Wij lezen in bed ook elke avond samen in een boek, we lezen elk de helft. Ik draag de 5-jarige nog dikwijls de trap op. Dat zijn wel van die topmomenten voor mij persoonlijk.

Het lezen. 70% van de tijd steekt mama hem in bed.

Hij kent al die boekjes dan ook al vanbuiten, ookal gaan we vaak naar de bib om nieuwe.

Als in dan durf een verhaaltje te lezen met verkeerde intonatie of ik zeg eens een ander woord, dan is het niet goed zenne.

“Je moe da zo zeggen zoals mama”

Hij kent al die boekjes dan ook al vanbuiten, ookal gaan we vaak naar de bib om nieuwe.

Als in dan durf een verhaaltje te lezen met verkeerde intonatie of ik zeg eens een ander woord, dan is het niet goed zenne.

Hier liggen er 2 boekjes op de kamer.
Boris Beer is niet moe
en Nog even achter mijn oortjes krabben
Ondertussen geeft ze mij 1 boekje en "leest" ze het andere boekje zelf :P

Ik wacht er al 8 jaar op, wanneer dat hier is.

Die van 8 vraagt nog altijd dat ik hem naar boven draag. Maar geniet daar zelf teveel van om het niet te doen.
Hier is de oudste ook 8. Daar is dat ook elke avond een ritueel van zoentje, knuffels, afscheid nemen en instoppen. Naar boven dragen zou ik wel willen maar die is intussen zo zwaar geworden dat mijn rug dat niet meer wil 😆
Wat wel eens jaloezie oplevert dat de kleinste wel eens opgenomen wordt en hij niet. Ja maar die weegt ook bijna de helft minder 😄

Zoon van 4 weet dat hier ook dat ik het anders lees dan de mama. Ik verzin ook verhaaltjes met zijn knuffels, mama kan dat niet.

Uw eigen draai daar aan geven.

Ik haal ze 's ochtends altijd uit bed, warm de melk om en dan zitten we samen in de zetel terwijl ze dicht bij mij kruipt. Favoriet moment van de dag. En 's avonds is het ook verhaaltje lezen terwijl ze op de schoot zit. Soms doet mijn vrouw dat, maar meestal ik.

Dat is al even bezig. NNNEEEEEEE IKKKEEE!

De laatste tijd ook wat kieskeuriger met eten. Dan kook je voor dat kind en wil die gewoon een banaan eten. Eten wat de pot schaft, vind ik. Maar als je ze zonder eten van tafel stuurt wordt die gegarandeerd om 3u wakker omdat die honger heeft. En als je zegt dat ze moet stoppen met TV kijken of dat we naar huis gaan is het groot drama.

Nieuw sprongetje, zeker?

Ze zeggen ook wel dat het laatste half jaar voor ze naar de kleuterklas mogen best pittig is.

Ik herinner me hier nog een periode tussen 2 en 3 jaar als echt super pittig. Ik denk dat hij toen op de piek zat van de peuterpuberteit.
Die heeft me toen meermaals zo ver gekregen dat ik met tranen in de ogen aan mezelf als mama aan het twijfelen was.
Ondertussen gelukkig heel pak beter en moet ik soms alleen maar eens boos kijken of mijn keel schrapen en hij weet al hoe laat het is. 😆

En qua eten ook, vandaag kan hij met smaak bloemkool eten en nog een portie bijvragen om dan een week later "eikes dat lust ik niet " te roepen .

Dochter is 11 en ik lig er nog ongeveer iedere avond een kwartiertje bij. Ze vertelt wat over haar dag, ik weet "wie op wie" is (en stel met enige voldoening vast dat dochterlief weinig tot geen interesse heeft in "die ambetante jongens") en soms heeft ze nog eens nood aan een knuffel. We hebben onlangs eens besproken hoe lang we dit avondritueel nog gaan doen en haar conclusie was tot het derde of vierde middelbaar. Ik ben luidop beginnen lachen maar ik wil haar gerust geloven.

Wij liggen er ook nog elke dag bij, hij is nog maar 4 natuurlijk.

Meestal gaat dat goed, maar soms is dat ook ruzie maken hé als we daar een uur moeten liggen voor hij slaapt :p

Terug
Bovenaan