Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Geen idee waar ik het moet plaatsen topic gewijs, maar hoe combineren jullie het ouderschap en de relatie als koppel?

Het 1ste jaar van onze zoon was het makkelijkste, overal mee naartoe nemen en bv geven.
Maar erna tot ongeveer vorig jaar toch erg weinig tijd voor elkaar gehad / gemaakt.

Hoe zijn de ervaringen hier?

Geen idee waar ik het moet plaatsen topic gewijs, maar hoe combineren jullie het ouderschap en de relatie als koppel?

Het 1ste jaar van onze zoon was het makkelijkste, overal mee naartoe nemen en bv geven.
Maar erna tot ongeveer vorig jaar toch erg weinig tijd voor elkaar gehad / gemaakt.

Hoe zijn de ervaringen hier?
Idem. We hebben wel geprobeerd om datenights te houden, maar was moeilijk omdat ze vaak ziek was: als ze ziek was wilden mijn ouders niet echt babysitten (want dan sliepen zij niet en ze konden haar ook niet voldoende troosten), maar we probeerden dan bvb doorheen de dag eens als ze op de crèche was samen te gaan lunchen bvb. En toen kwam covid en was het gans om zeep. 😬

Die zindelijkheid is nog niet voor direct, denk ik. Klein spook is nog geen anderhalf, maar we kunnen wel heel goed zien wanneer de grote boodschap zo ver is, zo rood worden en dat geluid erbij soms. 🙈

Daarvoor heeft ze haar slaapzak nog, en omdat ze nogal vaak wakker wordt met natte buik, een pyjama uit 1 stuk (moeten we niet over haar hoofd trekken). We vinden haar regelmatig volledig gedraaid, met haar hoofd aan het voeteinde. Wezzelgat ... 🤷🏻‍♀️
Ivm die zindelijkheid, hier was ze ook maar 1,5 toen ze zindelijk was hoor. Je merkte gewoon wanneer ze moest plassen aan haar manier van doen, dan eens geprobeerd en ze was er eigenlijk snel mee weg...

Ivm die zindelijkheid, hier was ze ook maar 1,5 toen ze zindelijk was hoor. Je merkte gewoon wanneer ze moest plassen aan haar manier van doen, dan eens geprobeerd en ze was er eigenlijk snel mee weg...
Ik denk dat dat in ons geval wel anders ligt (hier ook aan 18m gestart) omdat ze niet voltijds naar de crèche gingen. Doorgaans staan crèches er niet om te springen de zindelijkheid te stimuleren zoals wij hebben kunnen doen. (De crèche weigerde bvb ze enkel in haar slip te laten lopen wegens "niet hygiënisch".)

Ik denk dat dat in ons geval wel anders ligt (hier ook aan 18m gestart) omdat ze niet voltijds naar de crèche gingen. Doorgaans staan crèches er niet om te springen de zindelijkheid te stimuleren zoals wij hebben kunnen doen. (De crèche weigerde bvb ze enkel in haar slip te laten lopen wegens "niet hygiënisch".)
Jaja, ik denk dat het al dan niet naar crèche gaan zeker een invloed heeft. Wou maar aangeven dat "lichamelijk klaar zijn" wel vroeger kan zijn. Als ik in mijn omgeving rond hoor, hoor je toch heel vaak "ze zijn er niet klaar voor" terwijl dat volgens mij vaak een excuus is.
Trouwens best wel kostenbesparend, zo'n peuter die snel zindelijk is :P

Jaja, ik denk dat het al dan niet naar crèche gaan zeker een invloed heeft. Wou maar aangeven dat "lichamelijk klaar zijn" wel vroeger kan zijn. Als ik in mijn omgeving rond hoor, hoor je toch heel vaak "ze zijn er niet klaar voor" terwijl dat volgens mij vaak een excuus is.
Trouwens best wel kostenbesparend, zo'n peuter die snel zindelijk is :p
Heb hier een 4 jarige die nog altijd door de dag ongelukjes heeft. Snachts geen probleem, maar hij wilt zijn spel niet stoppen om naar de wc te gaan.

Hij is een week ziek geweest en kon zo niet veel meer dan op de zetel liggen: geen enkel ongelukje.

De ander 3 waren tegen dat ze 2,5 waren zindelijk.

Ik ben er toch ook niet met akkoord dat ze er niet voor klaar zijn een excuus is. Wij hebben hier thuis 2 tegenovergestelde ervaringen, oudste zoon was al dag en nacht zindelijk voor zijn 2e verjaardag. De jongste (2,5) is nu net naar school aan het gaan en dat is na maanden oefenen eigenlijk nog altijd een ramp. Nummer 2 weigert hij radicaal op het potje te doen, pipi lukt goed omdat wij altijd er bovenop zitten. Zelf aangeven om pipi te doen is echter nog heel moeilijk. Waarschijnlijk heeft die nog veel te weinig prikkels bij een volle blaas. Daarnaast weigert hij nu op school pipi te doen op het toilet, heeft bij de onthaalmoeder ook vele weken geduurd voor hij zich daar over kon zetten. Elke dag komt die voorlopig thuis met 3-4 vuile broeken. Zindelijk zijn is veel meer dan 'oefenen en leren' op een potje gaan. Aan zijn uitleg zal het alleszins niet liggen, want hij weet heel goed wat er verwacht wordt.

Laatst bewerkt:
Ik ben er toch ook niet met akkoord dat ze er niet voor klaar zijn een excuus is. Wij hebben hier thuis 2 tegenovergestelde ervaringen, oudste zoon was al dag en nacht zindelijk voor zijn 2e verjaardag. De jongste is nu net naar school aan het gaan en dat is na maanden oefenen eigenlijk nog altijd een ramp. Nummer 2 weigert hij radicaal op het potje te doen, pipi lukt goed omdat wij altijd er bovenop zitten. Zelf aangeven om pipi te doen is echter nog heel moeilijk. Waarschijnlijk heeft die nog veel te weinig prikkels bij een volle blaas. Daarnaast weigert hij nu op school pipi te doen op het toilet, heeft bij de onthaalmoeder ook vele weken geduurd voor hij zich daar over kon zetten. Elke dag komt die voorlopig thuis met 3-4 vuile broeken. Zindelijk zijn is veel meer dan 'oefenen en leren' op een potje gaan. Aan zijn uitleg zal het alleszins niet liggen, want hij weet heel goed wat er verwacht wordt.
Jaja, het is niet altijd een excuus he, maar in een aantal gevallen wel. Maar héél veel mensen beginnen gewoon als ze 2 jaar zijn omdat ze dan hopen dat ze voor de kleuterklas droog zijn. Maar er zijn er zeker die vroeger klaar zijn, en ook die op 2 jaar helemaal niet klaar zijn. Maar ik merk dat er weinig zijn die vroeger starten omdat het minder "standaard" is.

"maar 1.5", is dat niet vrij snel? :p

ik kan mij zeer moeilijk inbeelden dat onze dochter binnen 3 maand al zindelijk zal zijn.

Die zindelijkheid is nog niet voor direct, denk ik. Klein spook is nog geen anderhalf, maar we kunnen wel heel goed zien wanneer de grote boodschap zo ver is, zo rood worden en dat geluid erbij soms. 🙈
ik blijf dit echt hilarisch vinden. onze dochter maakt altijd intens oogcontact en idd, rood worden en de geluiden.

sinds dit weekend is ze constant aan het wandelen, absurd hoeveel energie ze heeft :p

Ik ben toch blij dat ze bij ons in de crèche actief bezig zijn met potjestraining, maar je kan een kind niet forceren om daar sneller voor klaar te zijn. Het is ook een fysiek verhaal: zonder voldoende controle over de sluitspier gaat er niet veel tegengehouden worden als er drang is.

Na de paasvakantie mag onze dochter naar de instapklas en ik weet niet of ze tegen dan 100% zindelijk is. Op sommige dagen lukt dat goed maar dit weekend was een ramp, al kan het zijn dat die ook in een sprongetje zit omdat ze ook best wel wat driftbuien heeft de laatste tijd.

"maar 1.5", is dat niet vrij snel? :p

ik kan mij zeer moeilijk inbeelden dat onze dochter binnen 3 maand al zindelijk zal zijn.

ik blijf dit echt hilarisch vinden. onze dochter maakt altijd intens oogcontact en idd, rood worden en de geluiden.

sinds dit weekend is ze constant aan het wandelen, absurd hoeveel energie ze heeft :p
Dat is dus wat ik wou zeggen :p, het idee leeft dat dat veel te snel is, terwijl het in praktijk wel kan zijn dat uw kind er dan klaar voor is. Hier leefde dat idee al langer omdat ik ooit een Indische collega heb gehad die niet snapte waarom wij daar allemaal zo laat mee begonnen. De trigger hier was dat ze altijd mee begon te kijken als wij gingen (nu die van u rondwandelt ga je dat wel merken :D), dat ze ook mee was met woordenschat er rond "potje, pipi, kaka, pamper, ..."

Ik vond dat rood worden eigenlijk altijd zielig, want ze was regelmatig geconstipeerd en dan leek dat echt pijn te doen.

Als ik het verschil in mijn kinderen zie geloof ik vooral toch dat het kind mentaal genoeg ontwikkeld moet zijn om zindelijk te kunnen worden. Ze moeten eerst en vooral die prikkels krijgen, die kunnen vertalen en weten wat ermee te doen. Daarmee bedoel ik totaal niet dat kinderen die laat zindelijk zijn dommer zijn of iets in die aard, het is voldoende bewezen dat verschillende delen van de hersenen rapper ontwikkelen dan andere delen bij kinderen, bij de één is een bepaald domein sterker en bij een ander kind dan weer iets anders.

Ik ben wel akkoord dat in onze samenleving over het algemeen te laat wordt gestart met potjestraining. Volgens mij wordt die tendens zelf alsmaar later en later.

Als ik het verschil in mijn kinderen zie geloof ik vooral toch dat het kind mentaal genoeg ontwikkeld moet zijn om zindelijk te kunnen worden. Ze moeten eerst en vooral die prikkels krijgen, die kunnen vertalen en weten wat ermee te doen. Daarmee bedoel ik totaal niet dat kinderen die laat zindelijk zijn dommer zijn of iets in die aard, het is voldoende bewezen dat verschillende delen van de hersenen rapper ontwikkelen dan andere delen bij kinderen, bij de één is een bepaald domein sterker en bij een ander kind dan weer iets anders.

Ik ben wel akkoord dat in onze samenleving over het algemeen te laat wordt gestart met potjestraining. Volgens mij wordt die tendens zelf alsmaar later en later.
Maar is die tendens een goede of slechte zaak voor het kind zelf? In België vinden we het bijvoorbeeld normaal dat we een kind na 3 maanden al naar een crèche te sturen, terwijl dat in andere landen not done is.

Maar is die tendens een goede of slechte zaak voor het kind zelf? In België vinden we het bijvoorbeeld normaal dat we een kind na 3 maanden al naar een crèche te sturen, terwijl dat in andere landen not done is.
Dat is beetje het kip of het ei. De ouders hier met peuters van 1,5j die zindelijk zijn zullen zeggen dat je er vroeg aan moet beginnen. Er zijn genoeg kleuters die op hun 3 nog maar met moeite ietwat zindelijk zijn. Die ouders zullen dan weer iets anders zeggen. Het is nogal gemakkelijk u te baseren op 1 ervaring (en eigen kind, schoon kind 😅)

Je kan het gewoon proberen he vanaf heel vroege leeftijd, dat deden wij ook. Geloof mij, als je een paar dagen gewoon met de dweil moet achterna lopen en ze alles gewoon laten gaan zonder het zelf in het minst te beseffen zijn ze er niet klaar voor 😆.

Laatst bewerkt:
Goh, gaat eigenlijk over iets anders (het vroegste dat je gaat starten zal sowieso ergens rond 18 maanden zitten, dan zitten ze in andere landen ook al in een crèche). Het is eerder het feit dat een crèche op 9 man tegelijk moet letten en dus onmogelijk echt actief kan meehelpen aan de training.

Dat is beetje het kip of het ei. De ouders hier mijn peuters van 1,5j die zindelijk zijn zullen zeggen dat je er vroeg aan moet beginnen. Er zijn genoeg kleuters die op hun 3 nog maar met moeite ietwat zindelijk zijn. Die ouders zullen dan weer iets anders zeggen. Het is nogal gemakkelijk u te baseren op 1 ervaring (en eigen kind, schoon kind 😅)

Je kan het gewoon proberen he vanaf heel vroege leeftijd, dat deden wij ook. Geloof mij, als je hier een paar dagen gewoon met de dweil moet achterna lopen en ze alles gewoon laten gaan zonder het zelf in het minst te beseffen zijn ze er niet klaar voor 😆.
We hebben het vorige zomer geprobeerd toen ze bijna twee jaar was en dat was dweilen met de kraan open, dus we zijn daar na twee dage mee gestopt. En dan in november opnieuw mee begonnen en toen ging ze wel flink naar het potje, maar ook niet altijd. Als ze naar een filmpje kijkt vergeet ze ook wel om naar het potje te gaan, omdat ze zo opgaat in de avonturen van Bumba, de Sprookjesboom of Peppa Pig. Het is nu maart en ze is nog altijd niet helemaal zindelijk. Zoals ik zei: sommige dagen gaat dat vrij goed, maar accidentjes zijn er nog altijd.

We hebben het vorige zomer geprobeerd toen ze bijna twee jaar was en dat was dweilen met de kraan open, dus we zijn daar na twee dage mee gestopt. En dan in november opnieuw mee begonnen en toen ging ze wel flink naar het potje, maar ook niet altijd. Als ze naar een filmpje kijkt vergeet ze ook wel om naar het potje te gaan, omdat ze zo opgaat in de avonturen van Bumba, de Sprookjesboom of Peppa Pig. Het is nu maart en ze is nog altijd niet helemaal zindelijk. Zoals ik zei: sommige dagen gaat dat vrij goed, maar accidentjes zijn er nog altijd.
Dat is toch heel goed? Want ze is toch vrij jong als ik het goed voor heb?

Dat is toch heel goed? Want ze is toch vrij jong als ik het goed voor heb?
Tuurlijk, ze doet het heel flink en als ze in het instapklasje nog altijd accidentjes doet ... dan is dat maar zo. Maar toch: hoe sneller 100% zindelijk, hoe liever. Liever een driftbui dan kak vissen uit een onderbroek, maar dat zal wel persoonlijk zijn zeker? :D

Tuurlijk, ze doet het heel flink en als ze in het instapklasje nog altijd accidentjes doet ... dan is dat maar zo. Maar toch: hoe sneller 100% zindelijk, hoe liever. Liever een driftbui dan kak vissen uit een onderbroek, maar dat zal wel persoonlijk zijn zeker? :D
Nee, vanaf ze volledig zindelijk en daarna later zelfstandig naar het toilet gaan: hallelujah 🤣

Terug
Bovenaan