Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Dochter kwam terug van moeke en had het vriendschapsboekje van haar nichtje ingevuld. Bij "wie is je grote voorbeeld" stond papa.

stephen-colbert-happy.gif
"Ik wil ook graag heel de dag chips eten en bier drinken"? :D

Die aanpak werkt helaas niet. Of misschien beter gezegd, mijn zoon heeft duidelijk een genuanceerdere aanpak nodig. Negeren ben ik ook geen fan van. Slecht gedrag moet duidelijk gemaakt worden dat dat niet mag en schadelijk is voor anderen.

Opvoedingswinkel ken ik niet. We zijn wel van plan om volgende week naar de schoolpsycholoog te gaan. Maar haar advies zal dus in het Pools zijn, de welke ik op dat niveau niet voldoende machtig ben om dat goed te volgen. Daarom toch ook op zoek naar NL/EN-talige opvoedboeken betreffende moeilijkere kinderen.

Ik ben me ervan bewust dat de huiselijke sfeer sowieso niet al te geweldig is, maar ik wil vooral voorkomen dat het ontspoort en dat mijn dochter soortgelijk gedrag gaat vertonen in de toekomst.

Weet je waarom je zoon zich slecht gedraagt? Verveling, frustratie, vermoeidheid, onder/overprikkeld...?

Een slechte sfeer tussen de ouders kan ook slecht gedrag bij kinderen veroorzaken, dus het lijkt me cruciaal dat jullie dat proberen te remediëren.

Ik kijk soms naar de Engelse/Amerikaanse versie van Supernanny. De afleveringen zijn gewoon op YouTube te vinden. Daar tonen ze hoe je fout gedrag kan 'bestraffen' dmv time-out:
het kind op een rustige manier (dus niet de stem verheffen) ergens zetten, bv. een stoel in de gang ofzo. Nadat de tijd verstreken is (1 minuut per levensjaar), nog eens uitleggen waarom hij/zij werd gestraft en dan een knuffel geven en verder laten spelen.

Het is ook belangrijk dat beide ouders consequent zijn en dat er duidelijke regels gelden voor de kinderen.

En verder een positieve sfeer creëren door goed gedrag te belonen: veel complimenten geven, leuke dingen doen met de kinderen,...

ik was aan het twijfelen om al dan niet te posten omdat ik er geen "ding" wil van maken maar wou het toch ergens kwijt.

Recent beslist om voor een tweede kindje te gaan en het was meteen prijs.

Maandag hadden we de eerste echo (vriendin zou uitgerekend +- 7-8 weken zijn) maar jammer genoeg is het een leeg vruchtzakje.

ik vind het vooral beu dat mijn vriendin super ongemakkelijk/misselijk is geweest de voorbije weken voor "niks". Net bloed laten nemen & dan nog zien of het via een pilletje gaat gebeuren of een curettage.

ik was aan het twijfelen om al dan niet te posten omdat ik er geen "ding" wil van maken maar wou het toch ergens kwijt.

Maandag hadden we de eerste echo (vriendin zou uitgerekend +- 7-8 weken zijn) maar jammer genoeg is het een leeg vruchtzakje.

ik vind het vooral beu dat mijn vriendin super ongemakkelijk/misselijk is geweest de voorbije weken voor "niks". Net bloed laten nemen & dan nog zien of het via een pilletje gaat gebeuren of een curettage.
Hier iets gelijkaardig meegemaakt voor mijn vrouw zwanger was van onze dochter. Mijn vrouw maakte zich zorgen omdat ze niet zwanger raakte en had een afspraak bij de dokter vastgelegd, maanden op voorhand. Tegen dat het zo ver was bleek ze dan net zwanger, dus hadden we zelfs een echo van het beginnend embryo op enkele weken. Dat maakte alles nogal tastbaar, maar op 8 weken kwam dan de "standaardecho" en daar bleek dat er ofwel nooit een hartslag was geweest of dat deze was gestopt. Dat geeft nogal een mentale weerslag, ook al eindigen 1/3 of 1/4 van de zwangerschappen kennelijk zo vroeg, vaak voor de vrouw goed en wel beseft dat ze zwanger is.
Dus vooral zien dat je vriendin zich niet schuldig voelt of iets dergelijke, het is gewoon de natuur. En meestal ook een manier van het lichaam om een zwangerschap stop te zetten wanneer er iets is misgegaan en het embryo sowieso zware genetische defecten vertoont.

Laatst bewerkt:

Dat is heftig, maar ook wel een vrij "normaal" iets dat vaak voor komt. Het feit dat het "meteen prijs" was, lijkt me ook een teken dat het gewoon "pech" was. In elk geval sterkte en zorg dat je er samen wat over kan praten en probeer te relativeren.

Veel sterkte in elk geval. :support:

Hier ook 2 keer leeg vruchtzakje en 1 vroeg miskraam. Nu is de jongste al 15maand ondertussen en de grootste hooligan die er bestaat.

De onze volgende week naar school.
Helaas niet zindelijk gekregen... ondanks alle stickeracties etc.
Ze had na de eerste trainingsdag al "blijkbaar" een toevalstreffer op het potje had maar erna geen succes meer.

Ze is in feite wel zindelijk (ze houdt het op tot ze een pamper aankrijgt (voor te slapen) of tot het echt niet meer lukt na 3-4 uur.
Maar ze wil niks lossen in de pot.

Het is een koppige trien soms.

Was bij het leren stappen ook zo, zo stapte ze een heel stuk door het huis en daarna heeft ze een maand niet meer gewandeld of zelf geprobeerd.
Ik denk dat ze zeker wil zijn van haar stuk voor ze iets effectief gaat doen.
Ze is altijd heel voorzichtig in tegenstelling tot haar leeftijdsgenootjes die ik ken.

Negatief gedrag negeren (zo lang het geen gevaarlijk gedrag is), positief gedrag belonen. -> dat is de essentie.

Het gaat van kwaad naar erger. Net telefoon gekregen van een andere moeder en blijkbaar pest onze zoon haar zoon. Die jongen heeft een lui oog en dikke brilglazen en de laatste dagen vindt de onze het blijkbaar grappig om die bril af te pakken en met zijn vinger tegen die pleister te prikken.

Als iemand die vroeger zelf gepest is, komt dit toch hard aan.

Het gaat van kwaad naar erger. Net telefoon gekregen van een andere moeder en blijkbaar pest onze zoon haar zoon. Die jongen heeft een lui oog en dikke brilglazen en de laatste dagen vindt de onze het blijkbaar grappig om die bril af te pakken en met zijn vinger tegen die pleister te prikken.

Als iemand die vroeger zelf gepest is, komt dit toch hard aan.
Oei klinkt idd helemaal niet leuk.
Wel goed dat jullie al een afspraak hebben met de schoolpsycholoog dan.
Er is misschien een achterliggende reden waarom hij dit gedrag toont?
Kan je met hem een rustig gesprek aangaan om het over het gedrag te hebben? Zonder dadelijk boos te zijn of het te hebben over straffen of zo?

Oei klinkt idd helemaal niet leuk.
Wel goed dat jullie al een afspraak hebben met de schoolpsycholoog dan.
Er is misschien een achterliggende reden waarom hij dit gedrag toont?
Kan je met hem een rustig gesprek aangaan om het over het gedrag te hebben? Zonder dadelijk boos te zijn of het te hebben over straffen of zo?

Goed dat ik het nu hoor en niet als hij thuis is. Mijn eerste instinct was ook van "gatverdamme, ganse maand geen TV" maar ondertussen denk ik toch ook dat zoiets eerder voor (meer) problemen tussen ouders en zoon zorgt, dan dat het het probleem oplost.
Geen idee wat de achterliggende reden zou kunnen zijn. Afin, dat er hier in huis niet altijd een even positieve sfeer hangt en dat dat zijn weerslag heeft in zijn gedrag, tot daar aan toe. Maar ik en mijn broers/zussen groeiden op in een veel negatievere sfeer en geen van ons werd een pestkop.
De meeste TV die hij kijkt, zijn toch ook altijd programma's die anti-pesten of vooral "opkomen voor jezelf en zij die zichzelf niet kunnen verdedigen" hanteren.
Een rustig gesprek is niet mogelijk, zijn standaard antwoord op alles is "ik weet het niet" of "ik herinner het me niet meer". Als je dan blijft doorvragen wordt hij boos en begint hij dezelfde antwoorden luid te roepen, zijn ogen te bedekken en zichzelf om te draaien.

Tijd voor professionele hulp want het is duidelijk dat het op deze manier niet verder kan.

De onze volgende week naar school.
Helaas niet zindelijk gekregen... ondanks alle stickeracties etc.
Ze had na de eerste trainingsdag al "blijkbaar" een toevalstreffer op het potje had maar erna geen succes meer.

Ze is in feite wel zindelijk (ze houdt het op tot ze een pamper aankrijgt (voor te slapen) of tot het echt niet meer lukt na 3-4 uur.
Maar ze wil niks lossen in de pot.

Het is een koppige trien soms.

Was bij het leren stappen ook zo, zo stapte ze een heel stuk door het huis en daarna heeft ze een maand niet meer gewandeld of zelf geprobeerd.
Ik denk dat ze zeker wil zijn van haar stuk voor ze iets effectief gaat doen.
Ze is altijd heel voorzichtig in tegenstelling tot haar leeftijdsgenootjes die ik ken.
Ook niet plassen op het potje? Kaka op het potje blijft hier ook een lastige, nadat het 1x veel pijn gedaan heeft probeert ze het vaak op te houden. Nu een 2-tal weken forlax gegeven waardoor het zachter was, en heeft ze toch al terug een paar keer op het potje geweest, maar je merkt wel dat het niet met volle vertrouwen is.

Onze dochter is ook eentje die zo zeker moet zijn van haar stuk. Ze kon al een tijdje zo een paar stapjes zetten, maar niet echt alleen wandelen. Communiefeest van neefje met veel kindjes (die dus allemaal zelf rondwandelen). De dag nadien is ze beginnen wandelen en nooit meer gekropen sindsdien... Babbelen hetzelfde, de overstap van woordjes naar zinnetjes was gewoon van de ene dag op de andere.

Ze hebben luizen opgepikt ergens.. yay

Vooral de ene met haar tot op haar achterste is zo leuk om heel dat haar uit te kammen -_-

Soit, dat is dan weer een week of 2 met miserie en prutsen :p

Ook niet plassen op het potje? Kaka op het potje blijft hier ook een lastige, nadat het 1x veel pijn gedaan heeft probeert ze het vaak op te houden. Nu een 2-tal weken forlax gegeven waardoor het zachter was, en heeft ze toch al terug een paar keer op het potje geweest, maar je merkt wel dat het niet met volle vertrouwen is.

Nee, niks wil ze doen.
Piekt wel zeker bij de vriendin die leerkracht is en dan wil je niet dat net uw kind het niet zindelijke kindje van de klas is.

Onze training heeft gewerkt. Kleine was op hetzelfde uur als anders wakker. Mama en papa gelukkig!

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een tablet voor heel (in mijn ogen te) jonge kinderen? Mijn wederhelft wilt voor kerst deze tablet kopen: Klik. Kleine man is in december 1 jaar 9 maand ongeveer.
Ik ken mensen die die hebben, ze zijn er heel tevreden van.
Wel met oudere kindjes.

De onze is een doorzetter, om niet te zeggen, een koppige ezel. We hebben van't weekend een kleine wandeling gemaakt, van het goede weer geprofiteerd om haar in de wandelrugzak te zetten. Goed begonnen, ze vond het wel leuk in het begin, tot ze een doel voor ogen had. Ze heeft een half uur van haar tak gemaakt omdat ze net niet aan papa's haar kon om aan te trekken. We hadden veel beziens want er passeerde nogal wat fietsers en wandelaars (vijftigers en zestigers vooral). Van miserie madame maar weer in buggy gezet en daar is ze toch even rustig in geweest. We gaan er ons peren nog mee zien. 🤦‍♀️

Terug
Bovenaan