Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

het is wat hit & mis op de crèche de laatste tijd.
1 van de begeleidsters is echt super, maar ja die is er natuurlijk niet altijd.
Die geeft altijd kei goed uitleg en zorgt dat alles goed gaat.
De andere zijn geen vaste van de groep of het zijn nieuwe.

Gisteren had de dochter 1/3de van haar groentepap op en 2 gedeeltelijke flesjes voor een totaal van 130ml gedronken.
En geen fruitpap (zou ze deze week normaal mee starten op de crèche.
Veel te weinig dus...
Heb het nogmaals laten weten dat dat echt te weinig is.
Ik mis daar wel wat een rode draad bij de begeleiding.
Als Nancy er is is het allemaal dik in orde, maar die nieuwe lopen er soms precies wat verloren bij en kunnen weinig zeggen als je vragen stelt over het verzorgende aspect.

Nu bleek wel dat de dochter ziek is, bovenste luchtweg infectie.
We hadden direct gemerkt dat ze niet goed was, zo weinig gedronken, niet willen slapen, totaal niet haarzelf.
Jammer dat we die opmerkzaamheid niet van iedereen in de crèche kunnen verwachten.

Hoe zit het eigelijk als u kind ziek is en niet naar de crèche gaat?
Gaat dat dan van u respijt dagen (ookal is er een doktersattest)

Bij ons in ieder geval niet als er een doktersattest is.

Hopelijk is je kleintje snel beter!

Laatst bewerkt:
Hangt af van crèche tot crèche. In onze eerste ging het niet van onze respijtdagen af wanneer we een doktersattest hadden, bij onze tweede hadden we een doktersbriefje van een volle week nodig.

De kleine is hier al een week of 2 ziek met een valling. Die neus spoelen blijft toch ambetant ze. Niet alleen voor hem, of omdat ik hem bijna moet tegen zijn kussen plakken, maar ook gewoon voor mij. Er zijn dingen die ik liever doe dan de kleine doen krijsen zeg maar.
Gisteren niks van hoesten, en dan 's avonds bij de laatste voeding zodanig veel hoesten dat er wat van zijn melk uit lag. We hadden hem net een nieuwe body aangedaan omdat hij er 15 min eerder op gepist had.
Gevolg was dat hij een nieuwe pyama moest hebben en wij nieuw hoeslaken op de matras. Niet tof voor hem natuurlijk dat we heb 's avonds nog wat langer wakker houden.
Wel goed nieuws is dat hij begint te kruipen (hoewel, die ogen op mijn gat zijn nog niet doorgegroeid). Hij sloop al een tijdje, en kon zich een beetje voortbewegen door wat te duwen en rollen, maar gisteren gezien dat hij ook echt aanstalten maakt door zijn knieën onder zijn poep te trekken. Laat ons zeggen dat hij zijn 1e kruip-stapje gezet heeft :)

Jammer dat we die opmerkzaamheid niet van iedereen in de crèche kunnen verwachten.
Da's echt niet fijn om het zo te beleven. ☹️
Hangt van de interne regels af. Wij hadden bvb 30 dagen/jaar maar ziektebriefje telde pas na 10 dagen. Dus vanaf dag 11 ging het er niet meer vanaf.

Mijn vrouw is maandag begonnen met opnieuw te gaan werken. Was wel even pittig, ook voor mij. Tot nu toe is ze braaf geweest bij de oma's en opa's en crèche. Morgen de eerste papa-dag. Ben benieuwd hoe dat gaat gaan. Ben uiteraard al alleen met haar geweest, maar nog niet de volledige dag.

Bij de crèche gisteren zeiden ze dat ze misschien wat slechter ging slapen door de indrukken. In plaats van 2 keer, was ze maar 1 keer wakker geworden vannacht. Misschien toch wat vaker wegbrengen naar de crèche :unsure: .

Bij de crèche gisteren zeiden ze dat ze misschien wat slechter ging slapen door de indrukken. In plaats van 2 keer, was ze maar 1 keer wakker geworden vannacht. Misschien toch wat vaker wegbrengen naar de crèche :unsure: .
Hier zit onze dochter sinds vorige week al op één dutje :crazy: ik vind het wel zeer vroeg want ze is nog maar 11maand maar ze doet het zeer goed.

Nooit een grote slaper geweest en in de crèche sliep ze zeer moeilijk/weinig sochtends. Vooral brabbelen met haar vriendinnetje :unsure: de crèche vraagt wel iedere dag of het oke is/hoe ze zich thuis gedraagd dus qua communicatie zit het wel goed bij ons.

In het weekend laten we ze wel nog sochtends slapen.

Hier zit onze dochter sinds vorige week al op één dutje :crazy: ik vind het wel zeer vroeg want ze is nog maar 11maand maar ze doet het zeer goed.

Nooit een grote slaper geweest en in de crèche sliep ze zeer moeilijk/weinig sochtends. Vooral brabbelen met haar vriendinnetje :unsure: de crèche vraagt wel iedere dag of het oke is/hoe ze zich thuis gedraagd dus qua communicatie zit het wel goed bij ons.

In het weekend laten we ze wel nog sochtends slapen.
Door de dag is het slapen bij ons wat moeilijker. Meestal maar een halfuurtje per keer en moeilijk in slaap te krijgen. In de avond valt ze nu vaak uit haar eigen in slaap en wordt ze 1 a 2 keer wakker voor de borst te krijgen. Wel snel terug in slaap. En tussen 6-8 wakker (afhankelijk hoe vaak ze wakker wordt). En rond 19u ligt ze erin. We proberen haar zelf in slaap te laten gaan 's avonds, want blijkbaar is dat de beste methode om de 4 maanden slaapregressie tegen te gaan. Vandaag is ze exact 3 maanden :love:

Het gaat van kwaad naar erger. Net telefoon gekregen van een andere moeder en blijkbaar pest onze zoon haar zoon. Die jongen heeft een lui oog en dikke brilglazen en de laatste dagen vindt de onze het blijkbaar grappig om die bril af te pakken en met zijn vinger tegen die pleister te prikken.

Als iemand die vroeger zelf gepest is, komt dit toch hard aan.

Net de kleine van't school opgepikt. Eerst een gans verhaal afgestoken over hoe ik als kleine gepest werd en hoe verdrietig ik niet was als klein kind. Dan gezegd dat we telefoon kregen dat er iemand in zijn klas gepest wordt, en of hij niet weet over wie dat zou gaan? Hij wist van niks. Gezegd dat het over Pawel gaat, of hij misschien gezien heeft dat er iemand hem pest? Hij wist van niks. Gevraagd of hij per toeval niet af en toe Pawel pest en zijn bril afpakt ofzo? Nee nee, zeer zeker niet. Gevraagd of hij zeker was, want de moeder van Pawel vermelde hem specifiek met naam en dat zoiets toch echt helemaal niet lief is. Wederom driemaal nee. Dan maar zo gelaten.
Bij thuiskomst ook moeder de gans even navragen of er echt niks gebeurd was en hij begon bijna te huilen dat hij echt niks gedaan heeft en dat de enige discussie die hij had met Pawel de laatste dagen er eentje was over Bakugan en dat die van ons 5 Bakugan-speeltjes heeft en Pawel 0 omdat ze te duur zijn voor zijn familie.

Goh. Ofwel is dieje Pawel dingen aan het verdraaien, ofwel is dieje van ons ne serieuze manipulator met zijn traantjes en hardnekkige beweringen dat hij niks gedaan heeft. Hem verteld dat we hem geloven maar dat we zoiets niet meer willen horen (maar als het effectief Pawel is die erover "liegt", gaat mijn zoon daar wrs maar weinig invloed op hebben).

Sowieso blijft de afspraak met de schoolpsycholoog staan, en gaan we vanavond of morgen naar de bibliotheek om enkele verhaaltjes over pesten e.d. op te zoeken. Ook op Netflix/Disney+ nemen wij even de controle om te beslissen wat hij mag zien en zullen we zoeken achter tekenfilms die meer focussen op liegen en pesten. Pinokkio is al een eerste die me te binnenschiet, iemand andere tips?

Net de kleine van't school opgepikt. Eerst een gans verhaal afgestoken over hoe ik als kleine gepest werd en hoe verdrietig ik niet was als klein kind. Dan gezegd dat we telefoon kregen dat er iemand in zijn klas gepest wordt, en of hij niet weet over wie dat zou gaan? Hij wist van niks. Gezegd dat het over Pawel gaat, of hij misschien gezien heeft dat er iemand hem pest? Hij wist van niks. Gevraagd of hij per toeval niet af en toe Pawel pest en zijn bril afpakt ofzo? Nee nee, zeer zeker niet. Gevraagd of hij zeker was, want de moeder van Pawel vermelde hem specifiek met naam en dat zoiets toch echt helemaal niet lief is. Wederom driemaal nee. Dan maar zo gelaten.
Bij thuiskomst ook moeder de gans even navragen of er echt niks gebeurd was en hij begon bijna te huilen dat hij echt niks gedaan heeft en dat de enige discussie die hij had met Pawel de laatste dagen er eentje was over Bakugan en dat die van ons 5 Bakugan-speeltjes heeft en Pawel 0 omdat ze te duur zijn voor zijn familie.

Goh. Ofwel is dieje Pawel dingen aan het verdraaien, ofwel is dieje van ons ne serieuze manipulator met zijn traantjes en hardnekkige beweringen dat hij niks gedaan heeft. Hem verteld dat we hem geloven maar dat we zoiets niet meer willen horen (maar als het effectief Pawel is die erover "liegt", gaat mijn zoon daar wrs maar weinig invloed op hebben).

Sowieso blijft de afspraak met de schoolpsycholoog staan, en gaan we vanavond of morgen naar de bibliotheek om enkele verhaaltjes over pesten e.d. op te zoeken. Ook op Netflix/Disney+ nemen wij even de controle om te beslissen wat hij mag zien en zullen we zoeken achter tekenfilms die meer focussen op liegen en pesten. Pinokkio is al een eerste die me te binnenschiet, iemand andere tips?
Spreekt gij eigenlijk Pools of in welke taal communiceert ge met uw kinderen?

Wat zeggen ze op school? Zulk pestgedrag kan toch niet onopgemerkt gebeuren? Ik zou toch juf/meester op de hoogte brengen van de situatie en die een extra oogje in het zeil laten houden.

Wat zeggen ze op school? Zulk pestgedrag kan toch niet onopgemerkt gebeuren? Ik zou toch juf/meester op de hoogte brengen van de situatie en die een extra oogje in het zeil laten houden.

De juffen hebben al verscheidene berichtjes gestuurd over ander gedrag dat niet correct is. Gaat van niet in de rij lopen, geen handjes geven als ze op straat wandelen, zich verstoppen en niet tevoorschijn komen, in de plassen springen en andere kindjes nat maken, andere kindjes ook aansporen zich niet aan de regels te houden, etc. We hebben een afspraak dat ze ons regelmatig berichtjes sturen over zijn gedrag, maar de laatste tijd is dat geminderd (wegens beter gedrag of wegens te druk, dat weten we niet), maar de problemen die gemeld werden door de leerkrachten waren wel telkens problemen met gezag, rebels gedragen, eigen zin doen, etc en nog nooit eigenlijk over pesten.

Spreekt gij eigenlijk Pools of in welke taal communiceert ge met uw kinderen?

Ik spreek voornamelijk Nederlands maar hij verstaat dat toch nog altijd niet perfect, en ik spreek ook geen perfect Pools. Ik weet het Poolse woord voor "pesten" niet, en hij kent "pesten" ook niet. Wel nadat ik uitleg wat dat inhoud, etc. Af en toe wat miscommunicatie dus maar niets ernstig. Ik moet wel werk gaan maken van mijn Pools want als we over enkele jaren meer serieuze gesprekken zouden moeten voeren, daar ga ik momenteel niet geraken met mijn kennis.
Probleem voor mij is, als ik teveel naar het Pools grijp, ga ik hem onwilekeurig aanleren dat hij geen moeite moet doen om Nederlands te leren want dat ik het achteraf toch in het Pools uitleg. Dat is toch ook een beetje de reden waarom zijn kennis van het Nederlands gebrekkig is, ik heb doorheen de jaren heel vaak Poolse boeken voorgelezen, met hem in simpel Pools gecommuniceerd, etc.

Net terug van haar eerste bumbashow. Ik had wel verwacht dat ze ging dansen, maar zo enthousiast had ik niet zien aankomen.
Ook de foto nadien met Bumba, ze nog nooit zo zien glunderen.

Edit: maar ze nadien in bed krijgen, pfffff...

Laatst bewerkt:
Gisteren heeft ze haar 2de vaccin gehad van de reeks van 3. Resultaat: eerste nacht doorgeslapen. Wel maar tot 6u, maar daar zijn we al blij mee. Papa fan van vaccins en crèches :love: .

Over een 3 tal weken willen we gaan beginnen met papjes. Zijn er mensen die zo'n machine hebben aangeschaft en ook eentje kunnen aanraden? Of andere tips hebben uiteraard.

Ik zou het niet manipulator willen noemen, want dat doet denken dat het allemaal gepland is en ze zich nadien verkneukelen met hoe ze u liggen hebben. Toen ik kind was had ik er ook iets van kattenkwaad uit te halen, of dingen te doen die ik wist dat niet mocht (niet pesten, maar wel vandalisme, dingen stelen etc). Als mijn ouders me dan confronteerden of erover vroegen loog ik ook heel vaak omdat ik wist dat ik iets fout gedaan had, maar niet kon inzien hoe fout het eigenlijk was of niet gestraft wou worden. En dan puur omdat het mijn ouders waren die me er op wezen bleef ik het ook vaak doen, doordat het door een authoriteits figuur gezegd werd denk ik? Als het door een vriend of iemand naar wie ik opkeek gezegd zou zijn, zou ik er eerder mee gestopt zijn denk ik. Wat kan ik zeggen, ik was een kind dat een aandachtszoeker was en altijd "cool" wou zijn, door op (oudere) vrienden indruk te maken.

Als ik nu als volwassene terug kijk op hoe ik me toen gedroeg kom ik bij verschillende redenen uit:
- aandacht (aandacht om slechte reden is nog steeds aandacht)
- jeugd trauma (wijd ik hier liever niet over uit)
- de "thrill" van iets doen waarvan je weet dat het eigenlijk niet mag
- denken dat dat "cool" is
- bepaalde (oudere) foute vrienden
- denken dat je beter weet
- in je hoofd bepaalde dingen rationaliseren terwijl ze eigenlijk niet te rationaliseren zijn

Het probleem is vooral dat ik gewoon niet door had hoe fout de dingen waren die ik deed of het negeerde. Ik vind het dan ook moeilijk om mijn kind ik als echt "kwaadaardig" of "probleemkind" te beschrijven, alhoewel het met momenten voor mijn ouders zo wel moet geleken hebben. Uiteraard heb ik dat besef later wel gekregen dat die dingen fout waren en ik hoop dat ik door de rest van mijn leven als goed persoon te leiden hiervoor aan zowel mijn ouders als "de wereld" berouw kan tonen op 1 of andere manier.

Nu, ik ben hier wel degelijk uit gegroeid maar heeft voor mij een mental breakdown toen ik 12 was, 1.5 jaar niet naar school gaan hierdoor en gedurende naar psychologen/psychiaters gaan, 2 maanden opname in Centrum voor Kinder Psychiatrie en uiteindelijk veranderen van school en op internaat gaan (wat dan nog een atypisch internaat was van maar 30tal internen en 2 zeer goede opvoeders) tussen gezeten. Al deze dingen gecombineerd hebben van mij toen echt een heel ander persoon gemaakt en mij geholpen. Als ik het enkel bij psycholoog of psychiater had gehouden was dat niet gebeurd vrees ik, het was echt de combinatie van alles.

Ik wou hier enkel kort posten maar het is een mini rant/speech geworden...
Uiteraard hoop ik dat de situatie van jouw kind anders is, ik kan je ook niet zeggen hoe zo een situatie te vermijden. Enkel dat het uiteindelijk wel goed is gekomen en dat er verschillende soorten oplossingen zijn als ook verschillende soorten redenen. Ieder kind is uiteraard anders, maar ga er niet zomaar vanuit dat jouw kind van kwade doen is ook al zijn de dingen die ze doen in jouw ogen dat wel.

Uiteraard kan het ook dat Pawel is aant zwanzen en dan negeert ge dit bericht maar :p .

Bedankt voor je berichtje @Hellsdinner , met manipulator bedoelde ik het niet zo slecht alsof hij van kwade wil is. Maar eerder dat hij met een glad gestreken gezicht en met tranen in de ogen blijft volhouden dat het niet klopt, om straf te ontlopen. En dat ik niet kan zien dat hij liegt :laugh:

Over een 3 tal weken willen we gaan beginnen met papjes. Zijn er mensen die zo'n machine hebben aangeschaft en ook eentje kunnen aanraden? Of andere tips hebben uiteraard.
Wij hadden zo een babycook. Ik heb mijn schoonzus hare mogen gebruiken en ik was er wel content van.
Nieuw vind ik dat wel vrij kostelijk, als ik het niet gekregen had zou ik het niet gekocht hebben.
(https://www.bol.com/be/nl/p/beaba-b...jeAXnizZhCSBUSSCWlRFSQ.2_12.13.ProductPageUrl)
En eigenlijk kan je ook snel een patatje en groentje stomen in de microgolfoven of koken op het vuur. Zeker als je gewend bent om elke dag /regelmatig thuis vers te koken.

Terug
Bovenaan