Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Gisteren heeft ze haar 2de vaccin gehad van de reeks van 3. Resultaat: eerste nacht doorgeslapen. Wel maar tot 6u, maar daar zijn we al blij mee. Papa fan van vaccins en crèches :love: .

Over een 3 tal weken willen we gaan beginnen met papjes. Zijn er mensen die zo'n machine hebben aangeschaft en ook eentje kunnen aanraden? Of andere tips hebben uiteraard.
Ik vind een babycook ook wel zeer handig, gewoon alles in de kom, laten stomen, mixen en klaar. Ook handig om de fruitpap te mixen.

Wij hebben een duo zelfs, dan kan je terwijl de groentenpap aan het stomen is de fruitpap al mixen, wat qua timemanagement soms handig is als we in de ochtend alles klaar maken wanneer we een hele dag weg moeten.

We zijn wat structuur aan het proberen krijgen nu onze dochter 10 weken is. We leggen ze telkens op haar kamer nu om te slapen en dat lukt vrij goed, overdag evolueert ze ook naar vrij vaste tussenpauzes qua slapen/drinken/spelen.

Grootste vraagstuk is de nachten. Nu geven we ze om 18u30 een fles en leggen ze weg om 19u30. Dan slaapt ze vlot door tot 1u - 1u30. Dan nog een fles van 150ml, maar dan is ze er terug om 5u om vervolgens te slapen tot soms 7u, soms 8u, soms 9u..
Idealiter willen we gaan naar telkens de dag beginnen om 7u zodat er een vaste opbouw is qua uren. Kunnen we dan om 5u gewoon een miniflesje van bv 60ml geven dat ze dan (hopelijk) snel laat vallen of is een andere aanpak beter? Ze kan 6 uur overbruggen want ze doet het in de blok ervoor wel. Met wat geluk trekt ze dat 2e blok dan ook snel door naar 6 uur.

Ook eens een vraag hier:
Meneer is 4j, sinds september tablet. Mag hij savonds een halfuur mee werken.
Nu eten we meestal rond 18u, rond 19u pj aan en tablet om dan om 19.30 naar zijn bed te gaan.
We zouden liever die tablet vroeger doen kwestie van minder drama te verkopen voor dat hij naar zijn bed gaat.
Tablet dan voor het eten? Of hoe zouden jullie het dan doen? Later naar bed is geen optie.

Ook eens een vraag hier:
Nu eten we meestal rond 18u, rond 19u pj aan en tablet om dan om 19.30 naar zijn bed te gaan.
We zouden liever die tablet vroeger doen kwestie van minder drama te verkopen voor dat hij naar zijn bed gaat.
Tablet dan voor het eten? Of hoe zouden jullie het dan doen? Later naar bed is geen optie.
Ik zou eerder na het eten doen, van 18u30 ongeveer waarschijnlijk tot 19u en dan geen beeldscherm meer, enkel spelen zonder schermen (kleuren, blokken, autootjes,....).

Ik vind een babycook ook wel zeer handig, gewoon alles in de kom, laten stomen, mixen en klaar. Ook handig om de fruitpap te mixen.

Wij hebben een duo zelfs, dan kan je terwijl de groentenpap aan het stomen is de fruitpap al mixen, wat qua timemanagement soms handig is als we in de ochtend alles klaar maken wanneer we een hele dag weg moeten.
Wij hebben gewoon rapley methode gebruikt. Geen gedoe met papjes maken...

Ik zou het zeker iedereen aanraden.

Wij hebben gewoon rapley methode gebruikt. Geen gedoe met papjes maken...

Ik zou het zeker iedereen aanraden.
Hier ook rapley maar ze at daarme ZO weinig dat we alsnog met papjes moesten starten van de pediater en aan 8m betekende dat helaas wel miserie omdat ze geen weg kon met afhappen van een lepel. 🙈

Ik zou het ook aanraden omdat ze pure smaken en texturen leren kennen, maar laat je dan wel begeleiden en doe niet zomaar wat je online leest.

Hier ook rapley maar ze at daarme ZO weinig dat we alsnog met papjes moesten starten van de pediater en aan 8m betekende dat helaas wel miserie omdat ze geen weg kon met afhappen van een lepel. 🙈

Ik zou het ook aanraden omdat ze pure smaken en texturen leren kennen, maar laat je dan wel begeleiden en doe niet zomaar wat je online leest.
Ja, het hangt natuurlijk van je kind af. Hier hebben we een "gemakkelijke eter" die graag nieuwe dingen proeft en altijd genoeg eet (lees: niet elke maaltijd, maar gemiddeld gezien eet ze zeker voldoende). En dan is het een gemak dat je niet altijd papjes moet maken enzo.

Maar als uw kind wat problematischer is qua eten, moet je inderdaad oppassen dat ze wel genoeg binnen krijgen, al is uw pediater (imo, ik ben geen dokter) hier volgens mij wel wat voorbarig, aangezien tot 1 jaar melk de hoofdvoeding zou moeten zijn en de vaste voeding enkel als extraatje moet dienen. Maar zoals altijd is enkel online info volgen, niet de beste keuze.

Ja, het hangt natuurlijk van je kind af. Hier hebben we een "gemakkelijke eter" die graag nieuwe dingen proeft en altijd genoeg eet (lees: niet elke maaltijd, maar gemiddeld gezien eet ze zeker voldoende). En dan is het een gemak dat je niet altijd papjes moet maken enzo.

Maar als uw kind wat problematischer is qua eten, moet je inderdaad oppassen dat ze wel genoeg binnen krijgen, al is uw pediater (imo, ik ben geen dokter) hier volgens mij wel wat voorbarig, aangezien tot 1 jaar melk de hoofdvoeding zou moeten zijn en de vaste voeding enkel als extraatje moet dienen. Maar zoals altijd is enkel online info volgen, niet de beste keuze.
Ik kon toen geen borstvoeding meer geven, wat wel "nodig" is bij rapley en als ik afwoog, kwam ik op 20-30 gram effectief eten per dag, naast de poedermelk.
Ze proefde enorm graag en verkende het eten met plezier maar inslikken deed ze nauwelijks. Gooi daar nog wat ziekenhuisopnames bij waar ik niet moest vragen naar aardbeien, gekookte eitjes, schijfjes meloen, partjes tomaat,... En je loopt wel tegen wat limieten aan dan. Dus dan gewoon rapley en papkes gecombineerd uiteindelijk: thuis "mee met de pot" eten en 's middags op de crèche kreeg ze haar bordje prut voorgeschoteld. 😁

Maar dat lijkt me op 4 maanden nog niet te lukken of vergis ik me?
Kan vanaf 6 maanden (nuja, de voorwaarde is eigenlijk dat ze zelf kunnen zitten om verstikking te voorkomen).
Het is wel een fabeltje dat vaste voeding vanaf 4 maand zou moeten beginnen, ik weet dat heel veel richtlijnen dit voorschrijven, maar de darmen zijn daar dan eigenlijk helemaal niet klaar voor.

Kan vanaf 6 maanden (nuja, de voorwaarde is eigenlijk dat ze zelf kunnen zitten om verstikking te voorkomen).
Het is wel een fabeltje dat vaste voeding vanaf 4 maand zou moeten beginnen, ik weet dat heel veel richtlijnen dit voorschrijven, maar de darmen zijn daar dan eigenlijk helemaal niet klaar voor.
Ah neen, ik lees net overal dat 6 maanden wordt aangeraden. Alleen als het kind interesse toont kun je op 4 maanden met papjes beginnen. Die van ons heeft best veel interesse :unsure: .

Voorbeeld van een 6maander met een rapley maaltijd. 😁 (ja, die slab is echt zo volgezeverd)
IMG-20221104-141826.jpg

Hier vanaf 4 maand 'oefenhapjes', gewoon kleine beetjes om de smaken te leren, en dan stilletjesaan dat als een volwaardigere maaltijd aanzien. Ik maak het eten altijd in de stomer, geen aparte babycook gekocht omdat dat quasi hetzelfde is als een gewone stomer. Pattaten, groenten, en het vleesje (vanaf 6 maand) erin, daarna de mixer erin en klaar. Ik kook altijd genoeg zodat ik volledige potjes kan invriezen, dan is het op het moment van eten enkel in de microgolf te steken. Nu mix ik de groenten niet meer, maar pletten en het vlees heel klein snijden en eronder mengen.
Enkel het fruit mix ik nog.

Voor alles is er een oplossing :D:

De onze heeft trouwens echt nooit gezeverd (letterlijke betekenis, de figuurlijke betekenis heel de tijd momenteel :p)
Wat een lekkere mollige baby!
Mijne was echt chubby/mollig tot een maand of 9 en sindsdien is ie eerder aan de magere kant.
Hier raply in combinatie met papjes. Papjes ging wel veel vlotter natuurlijk.

Ook eens een vraag hier:
Maak u geen illusies, elk scherm geeft altijd problemen en het wordt alleen maar erger des te ouder ze worden.

Het is nooit genoeg, ze willen altijd meer, want ander speelgoed hebben ze niet....

En het wordt pas echt erg als de schreeuwende hollanders op youtube er bij komen :(

Wat een lekkere mollige baby!
Mijne was echt chubby/mollig tot een maand of 9 en sindsdien is ie eerder aan de magere kant.
Hier raply in combinatie met papjes. Papjes ging wel veel vlotter natuurlijk.
Sinds ze kan wandelen is het babyvet er ook wel wat af, maar ze blijft bovenaan de curve zitten (nu, van lengte ook, dus maakt niet veel uit).

Ik vind het wel leuk dat ons dochtertje langer zo'n "babyuiterlijk" heeft dan sommige andere kindjes :D

Mijn broer kon als kind zo goed liegen en acteren dat je begon te twijfelen aan jezelf. Niet te vertrouwen, die kinders.
Doet me denken aan een vriend van mij. Die blaakt van het zelfvertrouwen en kan zo overtuigend overkomen dat, ook al ben je 100% zeker van je stuk, je begint te twijfelen.

'Mijne kop mag eraf als ik er naast zit'. Als dan later blijkt dat hij er effectief naast zat: 'ah, moh, dat wist ik niet'. En 't is gedaan.

Terug
Bovenaan