Ik doe dat soms nog hoor. Ik heb meer dan 30 jaar rondgefietst zonder helm; die reflex om een helm te nemen als ik op de fiets stap, zit nog altijd niet ingebakken. Meestal helpen de kindjes wel herinneren maar als ik de straat uit ben en ze zeggen er iets van, dan draai ik niet terug.Ouders die hun helm niet dragen als de kinderen mee op de fiets zitten? Hoe ga je dat aan je kind uitleggen dat het voor de veiligheid is als je het zelf niet doet. Hier ook consequent helm op als de dochter mee op de fiets zit. Als ik hem niet op heb en ze zit achterop zal ze het wel laten weten.
Of ik vertrek thuis om ze op te pikken en vergeet m'n helm. Dan pik ze op en zitten zij op de fiets met hun helm en ik zonder.
Ik leg dat dan uit door te zeggen dat dat iets was dat vroeger niet moest en dat papa heel z'n leven lang nooit een helm heeft opgezet en dat nu moet leren. En de ene keer gaat dat beter dan de andere.
Ik probeer er wel op te letten. Zelfs al rijden de kindjes niet mee.
Ne maat van mij was begeleider in een beschutte werkplaats: daar werkten veel mensen met een hersenletsel ten gevolge van een val. Andere maat is brandweerman en die pleit ook voor helmen (en integraal helm voor pedelecs). Gewoon omdat dat zoiets simpels is dat veel leed kan voorkomen.

.
Dus dan draag ik zo een fluo armband over mijn jas hen met ledlichtjes aan. Zichtbaarheid is ietsje beter en voelt comfortabeler aan voor mij. Hier hangt trouwens een fietstas aan de fiets voor al die "prullen" (regenjas, fluo, extra muts en wanten voor ons alle 2,...) Alleen in kwijt te kunnen.