Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Ouders die hun helm niet dragen als de kinderen mee op de fiets zitten? Hoe ga je dat aan je kind uitleggen dat het voor de veiligheid is als je het zelf niet doet. Hier ook consequent helm op als de dochter mee op de fiets zit. Als ik hem niet op heb en ze zit achterop zal ze het wel laten weten.
Ik doe dat soms nog hoor. Ik heb meer dan 30 jaar rondgefietst zonder helm; die reflex om een helm te nemen als ik op de fiets stap, zit nog altijd niet ingebakken. Meestal helpen de kindjes wel herinneren maar als ik de straat uit ben en ze zeggen er iets van, dan draai ik niet terug.
Of ik vertrek thuis om ze op te pikken en vergeet m'n helm. Dan pik ze op en zitten zij op de fiets met hun helm en ik zonder.

Ik leg dat dan uit door te zeggen dat dat iets was dat vroeger niet moest en dat papa heel z'n leven lang nooit een helm heeft opgezet en dat nu moet leren. En de ene keer gaat dat beter dan de andere.

Ik probeer er wel op te letten. Zelfs al rijden de kindjes niet mee.
Ne maat van mij was begeleider in een beschutte werkplaats: daar werkten veel mensen met een hersenletsel ten gevolge van een val. Andere maat is brandweerman en die pleit ook voor helmen (en integraal helm voor pedelecs). Gewoon omdat dat zoiets simpels is dat veel leed kan voorkomen.

Ouders die hun helm niet dragen als de kinderen mee op de fiets zitten? Hoe ga je dat aan je kind uitleggen dat het voor de veiligheid is als je het zelf niet doet. Hier ook consequent helm op als de dochter mee op de fiets zit. Als ik hem niet op heb en ze zit achterop zal ze het wel laten weten.
Ik draag enkel een helm als ik op de speed pedelec zit, zoals de meesten op dit topic was een helm vroeger gewoon niet gangbaar. Mijn dochter is nog maar 2 dus die kritische opmerkingen zijn er nog niet, maar die gaan volgend jaar ongetwijfdeld wel komen als ze naar school begint te gaan. Ik leg dan wel uit dat kindjes een fragiel hoofdje hebben en dat papa een harde kop heeft ofzo ... :unsure:

Naast helmen zijn ook fluohesjes haast standaard, vroeger waren beiden zeker niet populair. Ik herinner me nog wel een helmencampagne op de lagere school waar we allemaal een helm kregen, maar eens die campagne gedaan was vergaarde dat ding ook stof tot het naar het containerpark ging. Nu ik zelf autorij zijn fluohesjes echt wel lifesavers wanneer het donker is, zeker in combinatie met mist en regen.

Het is toch niet omdat we er niet met opgegroeid zijn dat we ons niet kunnen aanpassen 😅
Over een helm kan je zelf niet discussiëren, 1 verkeerde val op de stoeprand en uw leven kan voorbij zijn. Komt vaker voor dan je zou denken, ga maar eens in een ziekenhuis informeren.

Ik vind dat altijd grappig, iedereen op hun koersfietske met een helm aan maar op een gewone fiets heeft het plots geen meerwaarde meer.

Het is toch niet omdat we er niet met opgegroeid zijn dat we ons niet kunnen aanpassen 😅
Over een helm kan je zelf niet discussiëren, 1 verkeerde val op de stoeprand en uw leven kan voorbij zijn. Komt vaker voor dan je zou denken, ga maar eens in een ziekenhuis informeren.

Ik vind dat altijd grappig, iedereen op hun koersfietske met een helm aan maar op een gewone fiets heeft het plots geen meerwaarde meer.
Ik ken iemand die in nat herfstweer uitgegleden is op de bladeren op het fietspad en idd zo overleden is: hoofd tegen de borduur en klaar. Zelfs daarna nooit een fietshelm gekocht, tot ik zwanger was en met mijn buikje op de fiets plots dacht aan de zwangere mama's in coma die in leven gehouden werden met als enige doel levende couveuse te spelen... Rechtstreeks naar de Decathlon gereden en sindsdien rij ik niet meer zonder. Die hangt gewoon aan mijn fiets zodat ik hem niet zou vergeten.

Ik ken iemand die in nat herfstweer uitgegleden is op de bladeren op het fietspad en idd zo overleden is: hoofd tegen de borduur en klaar. Zelfs daarna nooit een fietshelm gekocht, tot ik zwanger was en met mijn buikje op de fiets plots dacht aan de zwangere mama's in coma die in leven gehouden werden met als enige doel levende couveuse te spelen... Rechtstreeks naar de Decathlon gereden en sindsdien rij ik niet meer zonder. Die hangt gewoon aan mijn fiets zodat ik hem niet zou vergeten.
Ik ben dit ook maar bewust, dagdagelijks, gaan gebruiken sinds ik kinderen heb. Als je nadenkt is het ook een no-brainer.

Mijn moeder heeft 40 jaar als (spoed-)verpleegster gewerkt in het UZ Gent, heeft de grootste gruwel gezien en dan nog moest ik geen helm dragen. Kan mij zelfs niet herinneren dat er vroeger acties waren op school zoals nu bij mijn kinderen. Volgens mij had ik zelfs geen helm als kind. Andere generaties. Soms kan evolutie ook gewoon goed zijn 😄

Gewoontes leer je moeilijk af. Op een speed pedelec ga je tegen 45 km/u en vind ik dat logisch, met een gewone fiets ga je trager en is het risico bij vallen een stuk minder groot. Je kan inderdaad nog altijd verkeerd vallen en dan is het onherroepelijk gedaan. Te voet idem dito, maar daar pleit niemand voor verplichte helmdracht. Ik ga mijn dochter zeker de nodige veiligheid bieden door ze een helm en fluohesje te laten dragen, maar vanaf een bepaalde leeftijd (12 jaar?) zal dat ook stoppen.

Er zijn wel landen waar helmdracht verplicht is, zoals in Frankrijk tot 12 jaar en in Zwitserland vanaf 20 km/u.

Ik vind het absurd hoe weinig mensen een helm dragen. Zoiets simpels dat zo'n wereld van verschil kan maken.

Ik heb hier ook verschillende collega's die in hun vrije tijd fietsen, en die stuk voor stuk al verschillende keren in het ziekenhuis hebben gelegen na valpartijen. Maar wanneer ze de fiets op kruipen voor naar het werk te komen, is er geen helm te zien. Ik versta dat echt niet. Ook met een gewone fiets kan je vallen, ook aan lagere snelheden kan vallen met je hoofd gewoon het einde betekenen. No offense @Avondland, maar "te voet ditto" is echt wel een ridicule vergelijking.

Ikzelf draag altijd een helm, zelfs voor de kortste verplaatsing. Mijn fietslichten staan altijd aan, ik zet die nooit uit. En van zodra het begint te schemeren of er is beperkt zicht door slecht weer altijd ook een fluovestje aan. Ik heb mijn vrouw verplicht hetzelfde te doen, en mijn kinderen zullen zolang ze hier thuis wonen het verdorie ook moeten doen.

Heeft ook allemaal niets met "gewoontes" te maken. Je neemt het niet serieus, je gelooft niet dat het jou zal overkomen, dat is de reden waarom je het niet doet.

Als fietser, een zwakke weggebruiker, ben je nog altijd meer afhankelijk van wat er gebeurd in het verkeer waar je geen invloed op hebt. Een voertuig met een verkeerde beweging kan een zware val teweegbrengen. In de sterkere weggebruiker, de auto, dragen we toch ook altijd onze gordel?

Het is toch absurd dat kinderen nu worden opgevoed, ook op school, chiro, etc. om zich veilig te gedragen in het verkeer en dat volwassenen het maar gaan minimaliseren met 'jullie zijn kinderen, wij zijn groot en hebben dat niet nodig'? Dat geeft al onmiddelijk een signaal aan kinderen dat ze het niet hoeven te gebruiken later terwijl dit net een goede evolutie is. Ik heb onlangs nog erger gezien, een klasgroep was op uitstap met de fiets en de 2 juffen hadden geen helm aan 🙄.

Enfin, iedereen doet wat hij wilt maar dat zijn zo'n zaken die bij mij er niet echt in kunnen. Ik snap dat ik één van de weinige ben met dit standpunt want ik zie aan de schoolpoort 90% van de ouders zonder helm.

Enfin, iedereen doet wat hij wilt maar dat zijn zo'n zaken die bij mij er niet echt in kunnen. Ik snap dat ik één van de weinige ben met dit standpunt want ik zie aan de schoolpoort 90% van de ouders zonder helm.
Dat zijn allemaal ouders met een harde kop. Die fragiele kinderkopjes moeten beschermd worden. Los daarvan draag ik nu ook wel geen fluo-hesje omdat ik dat niet heb liggen bij de fiets. Misschien wel eens een idee om aan te schaffen nu het weer donker gaat worden. Al zijn mijn gele jas, gele kinderstoel en gele rugzak normaal ook al goed zichtbaar en dan nog slagen chauffeurs erin mij niet te zien door met andere dingen bezig te zijn.

Je fietst toch ook op een andere manier met een koersfiets dan met een gewone fiets? Ik vind het zo raar niet dat veel mensen daar een onderscheid in maken.

Staat btw wel los van een kind wel met helm en ouder zonder.

Ik vind het absurd hoe weinig mensen een helm dragen. Zoiets simpels dat zo'n wereld van verschil kan maken.

Ik heb hier ook verschillende collega's die in hun vrije tijd fietsen, en die stuk voor stuk al verschillende keren in het ziekenhuis hebben gelegen na valpartijen. Maar wanneer ze de fiets op kruipen voor naar het werk te komen, is er geen helm te zien. Ik versta dat echt niet. Ook met een gewone fiets kan je vallen, ook aan lagere snelheden kan vallen met je hoofd gewoon het einde betekenen. No offense @Avondland, maar "te voet ditto" is echt wel een ridicule vergelijking.

Ikzelf draag altijd een helm, zelfs voor de kortste verplaatsing. Mijn fietslichten staan altijd aan, ik zet die nooit uit. En van zodra het begint te schemeren of er is beperkt zicht door slecht weer altijd ook een fluovestje aan. Ik heb mijn vrouw verplicht hetzelfde te doen, en mijn kinderen zullen zolang ze hier thuis wonen het verdorie ook moeten doen.

Heeft ook allemaal niets met "gewoontes" te maken. Je neemt het niet serieus, je gelooft niet dat het jou zal overkomen, dat is de reden waarom je het niet doet.
Ik geef toe dat het niet goed te praten valt, want argumenteren dat je op 35 jaar tijd nooit op je hoofd bent gevallen met de fiets en je dus geen helm nodig hebt heeft even veel waarde als zeggen dat door het rood wandelen geen erg kan want je doet dat al 35 jaar en er is je nog nooit iets voorgevallen. Ik beschouw dat voor mezelf als een berekend risico. Ja, ik kan verkeerd vallen en dan kan het afgelopen zijn, maar ik voel die urgentie simpelweg niet om het aan te doen voor de minste verplaatsing. En er is ook nog geen verplichting.

Als fietser, een zwakke weggebruiker, ben je nog altijd meer afhankelijk van wat er gebeurd in het verkeer waar je geen invloed op hebt. Een voertuig met een verkeerde beweging kan een zware val teweegbrengen. In de sterkere weggebruiker, de auto, dragen we toch ook altijd onze gordel?

Het is toch absurd dat kinderen nu worden opgevoed, ook op school, chiro, etc. om zich veilig te gedragen in het verkeer en dat volwassenen het maar gaan minimaliseren met 'jullie zijn kinderen, wij zijn groot en hebben dat niet nodig'? Dat geeft al onmiddelijk een signaal aan kinderen dat ze het niet hoeven te gebruiken later terwijl dit net een goede evolutie is. Ik heb onlangs nog erger gezien, een klasgroep was op uitstap met de fiets en de 2 juffen hadden geen helm aan 🙄.

Ik blijf dat heel raar vinden. De excuses lijken vaak "jamaar, dan ligt mijn haar slecht" ofzo te zijn. Ik snap écht niet dat ge uw kinderen dat zo wilt aanleren...
Nu, de schoolpoort is hier ook dé plek waar allerhande verkeersregels overboord worden gegooid he.

Al zijn mijn gele jas, gele kinderstoel en gele rugzak normaal ook al goed zichtbaar en dan nog slagen chauffeurs erin mij niet te zien door met andere dingen bezig te zijn.
Op de fiets in het schemerdonker draag ik nu wel een fluo jasje maar als ik met de hond in het donker wandel, voel ik me wat als eentje van een beschutte werkplaats. 🙈 Dus dan draag ik zo een fluo armband over mijn jas hen met ledlichtjes aan. Zichtbaarheid is ietsje beter en voelt comfortabeler aan voor mij. Hier hangt trouwens een fietstas aan de fiets voor al die "prullen" (regenjas, fluo, extra muts en wanten voor ons alle 2,...) Alleen in kwijt te kunnen.

En er is ook nog geen verplichting.

Hah, en als men het zou verplichten dan krijg je direct de hordes met hun 'waarom moeten ze altijd alles in regeltjes gieten'. Net daarom dus, mensen zijn gewoon niet zo verstandig.

En pas op ik volg uw redenering eh, het is voor mij ook geen automatisme. Maar hier zie je veel meer mensen met een helm rijden en mijn vriendin zou me niet laten vertrekken zonder, dus langzaam maar zeker dringt het er in.

Hah, en als men het zou verplichten dan krijg je direct de hordes met hun 'waarom moeten ze altijd alles in regeltjes gieten'. Net daarom dus, mensen zijn gewoon niet zo verstandig.

En pas op ik volg uw redenering eh, het is voor mij ook geen automatisme. Maar hier zie je veel meer mensen met een helm rijden en mijn vriendin zou me niet laten vertrekken zonder, dus langzaam maar zeker dringt het er in.
De grens naar betutteling is inderdaad snel overschreden, maar de geesten moeten vooral worden gerijpt. Rookverbod op café is er ook niet op één-twee-drie gekomen maar 11 jaar later vind quasi iedereen dat doodnormaal.

Volgende week is de dochter 11 weken en gaan we proberen van wat structuur erin te krijgen (volgens de slaapgids). Leek ons wat zinloos ervoor aangezien het uur toch verandert, al heeft ze toch al een vrij vast patroon.
Haar middagdutje doet ze boven, de twee andere beneden in het park. Grootste "ergernis" is dat ze langer begint te slapen, alleen is dat van 19u - 1u30 en dan 5u30, terwijl het idealiter 19u - 23u zou zijn en dan 5u30 - 6u00 fzo, dan moeten we maar 1 keer opstaan (de vroege fles), want bij die van 23u ben ik toch gewoon nog wakker. Nu moet mijn vrouw opstaan om 1u30 en ik om 5u30. Benieuwd of dat iets is dat vlot omgeschakeld gaat raken.

Maar goed, we gaan niet te luid klagen, het kan een pak erger altijd :)

Volgende week is de dochter 11 weken en gaan we proberen van wat structuur erin te krijgen (volgens de slaapgids). Leek ons wat zinloos ervoor aangezien het uur toch verandert, al heeft ze toch al een vrij vast patroon.
Haar middagdutje doet ze boven, de twee andere beneden in het park. Grootste "ergernis" is dat ze langer begint te slapen, alleen is dat van 19u - 1u30 en dan 5u30, terwijl het idealiter 19u - 23u zou zijn en dan 5u30 - 6u00 fzo, dan moeten we maar 1 keer opstaan (de vroege fles), want bij die van 23u ben ik toch gewoon nog wakker. Nu moet mijn vrouw opstaan om 1u30 en ik om 5u30. Benieuwd of dat iets is dat vlot omgeschakeld gaat raken.

Maar goed, we gaan niet te luid klagen, het kan een pak erger altijd :)
Droomvoeding geven als jij gaat slapen en klaar toch? 😉

Ik heb me een helm aangeschaft nadat ik met mijn fiets aan 5 per uur in een gootje ben blijven hangen met mijn voorwiel en zo gevallen in de berm en met mijn hoofd op een steen geknald. Langs een drukke weg. Ego geraakt en dikke buil op mijn hoofd.

Ik heb geen fiets ( al meer dan 3 jaar ofzo) en al helemaal geen helm.:frown:
Zoontje en zijn papa gaan weleens fietsen maar dan draagt allleen zoontje een helm.
Al die voorbeeldige ouders hiero.👍

Terug
Bovenaan