Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Heeft toch ook niet alleen met 'voorbeeldig' te zijn te maken? Als je samen gaat fietsen, elk op de eigen fiets of kind achterop, en je valt. Kind heeft een held op, en is ok na de val, maar jij ligt daar wel met een schedelfractuur. Ook tof voor het kind.

En ik neem toch aan dat niemand zijn eigen eigen kinderen een leven zonder mama of papa toewenst, en dat iedereen toch liefst zijn kinderen ziet opgroeien?

Neen, ik snap de weerstand tegen het dragen van helmen echt niet.

Wat standaard zou moeten zijn is niet voorbeeldig

Uiteraard.
Ga ook niet het tegendeel beweren maar in ons geval wordt de fiets zo weinig gebruikt dat we er amper bij stilstaan en als er al wordt gefietst is dat in het park of bos naast (achter) ons. Nooit op drukke banen ofzo maar een ongeluk zit ook maar in een klein hoekje.

Uiteraard.
Ga ook niet het tegendeel beweren maar in ons geval wordt de fiets zo weinig gebruikt dat we er amper bij stikstaan en als er al wordt gefietst is dat in het park of bos naast (achter) ons. Nooit op drukke banen ofzo maar een ongeluk zit ook maar in een klein hoekje.
Ik rij downhill, enduro en met de gravel. Voor de rest af en toe nog eens gewoon met de stadsfiets. Al mijn zware accidenten (inclusief breuken) zijn eigenlijk gebeurd op de meest simpele baantjes aan de laagste snelheden.

De afgelopen 10 jaar ben ik één keer gevallen en dat was aan een héél lage snelheid toen ik een bocht nam op een rijmplek. Een paar keer wel bijna aangereden geweest door een auto of vrachtwagen, maar gelukkig zonder gevolg. Dit is nu niet de plek om de verplichting van de helm te discussiëren, maar het weekt toch wel wat los.

Ik en mijn vrouw hebben het al enkele keren tegen elkaar gezegd: Het kan niet zijn dat wij de kinderen verplichten een helm te dragen en het zelf niet doen. En dan hebben we het nog niet eens over de belangrijkste reden: onze eigen veiligheid gehad.
Laatste keer dat ik het haar zei, heeft ze geantwoord: bestel er voor mij 1 mee.
Tot hiertoe nog niet besteld. Toch maar eens werk van maken.

Toevallig is er vorige week een vriendin van een kennis aangereden op de fiets.

Ze droeg geen helm en ligt op intensieve met een hele breuk van haar voorhoofd naar achterhoofd en zijbarsten naar haar oor. Ze had een bloeding tussen hersenen en schedel en heeft een bloedprop achter haar trommelvlies. Ze hoort niets meer en heeft ondraaglijke hoofdpijn. Eigenlijk wil ze in coma gedaan worden maar kunnen voorlopig enkel slaapmedicatie geven.

Over dat hele kledij gedoe, mijn 2 mannen hier (4 en 6) gaan gewoon nog in korte broek naar school want het is oorlog als ik zeg dat ze een lange broek aan moeten.
Is het nooit in mensen op gekomen dat dat van mens tot mens afhangt en dus ook van kind tot kind? Als ik die hier een warme pyjama aandoe dan zweten die zich kapot, meestal slapen die zelfs in korte pyjama en smijten die nog hun deken van zich af 's nachts.
Ik heb het lef gehad ze vorige week zonder jas naar school te sturen. Toen ik ze ging ophalen had ze ne jas gekregen die ze MOEST aandoen bij het naar buiten gaan... het was 20 graden ...

Ik rij downhill, enduro en met de gravel. Voor de rest af en toe nog eens gewoon met de stadsfiets. Al mijn zware accidenten (inclusief breuken) zijn eigenlijk gebeurd op de meest simpele baantjes aan de laagste snelheden.
Dus de conclusie is duidelijk enkel nog maar downhill, enduro en gravel te rijden met de kindjes achterop.

Als ik dat hier zo lees, zal ik me toch ook maar eens een helm kopen.

Jammer dat het zo lelijk is, maar dat is dan maar zo.

Die moeten niet lelijk zijn hoor! 😝

(Mijn dochter heeft er zo eentje, we hebben zo goed als dezelfde helmmaat dus die lacht zich een bult als ik de hare op heb. 😄)

Ondertussen even paniek. Vriendin op controle geweest en meteen thuis geschreven en doorgestuurd naar ziekenhuis voor monitor. Morgen terug aan monitor en volgende week terug controle. Eerst was baby nog bij de 60% qua grootte, maar ondertussen aan de kleine kant. 32 weken ver.
Mezelf even quoten voor een update. Na die week heeft de vriendin nog een week in het ziekenhuis gelegen met weeremmers en spuiten voor longrijping.
Ook twee keer per dag monitor. Dat geluid van de monitor zit ondertussen al hard in mijn geheugen gegrift.
Na die week ziekenhuis terug naar huis voor verdere platte rust…

Ondertussen week 37. De rust doet duidelijk zijn werk!

Mezelf even quoten voor een update. Na die week heeft de vriendin nog een week in het ziekenhuis gelegen met weeremmers en spuiten voor longrijping.
Ook twee keer per dag monitor. Dat geluid van de monitor zit ondertussen al hard in mijn geheugen gegrift.
Na die week ziekenhuis terug naar huis voor verdere platte rust…

Ondertussen week 37. De rust doet duidelijk zijn werk!
Identieke situatie. Uiteindelijk twee dagen overtijd. Komt goed!

Toevallig is er vorige week een vriendin van een kennis aangereden op de fiets.
Paar jaar terug mijn broer ook, ook aangereden op zijn fiets.

Zijn schedel lag open en was gebarsten, werd wekenlang in coma gehouden zwevend tussen leven en dood en erna een herstel van jaren. Morgen ga ik met hem naar plastisch chirurg om te kijken of er iets aan vervorming van zijn hoofd kan gedaan worden...

idem hier. vooral omdat ik niet naar muziek kan luisteren (hoofdtelefoon) met mijn helm op :unsure: dan maar eens investeren in oortjes!

Als je voor zo iets gaat, hoor je ook nog eens je omgevingsgeluid zoals iemand achter je die belt etc.

Ik droeg ook nooit zelf een helm, fiets zelfs amper, maar als ik van mijn kind verwacht dat die een helm draagt is het nogal sterk om het zelf niet te doen... Dat is met alles zo eigenlijk, als je aan u kinderen iets vraagt te doen kan je maar beter het goede voorbeeld geven. Heb ook gemerkt dat je ook gewoon minder verweer krijgt als je het zelf ook doet.

Had hierboven ook iets gelezen van hoe sommige grootouders rondrijden met de kinderen. Hier mag mijn schoonmoeder niet met mijn zonen rondrijden. Dat heb ik van in het begin gezegd en ik zal er geen discussie over hebben. Die heeft nog maar een goeie 5 jaar haar rijbewijs, rijd met een speelgoed fiat 500 en heeft al meer accidenten gedaan iedereen die ik ken samen op die periode. Daar kruipt mijn kind dus niet bij in de auto. Heeft zelfs tot zijn 4 jaar geduurd tot ik hem alleen achterliet bij haar, ik vertrouw ze in het algemeen van geen haar. Zoals hierboven al aangehaald, en iets wat ik hier thuis ook vaak moet zeggen tegen de mama, het kan 50 keer goed gaan maar het moet maar 1 keer fout lopen...

het kan 50 keer goed gaan maar het moet maar 1 keer fout lopen...
vooral dit dus.

Iets helemaal anders maar bovenstaande is zeker van toepassing.
Hier hebben wij weinig tot geen back-up als er iets is met onze dochter (schoonouders werken nog full time, ik heb geen contact meer met mijn ouders). Mijn zus zou supergraag (en kan) bijspringen maar die heeft 2 gigantische honden.

ik ben zelf een zéér grote dierenvriend maar vertrouw vooral één van die honden voor geen meter. Zeer defensief tegenover anderen.

in de zomer lukt het nog omdat ze de honden buiten kan steken (maar dan nog... het is snel gebeurd dat er een deur per ongeluk blijft openstaan oid)

Kindjes altijd met helm, ik eigenlijk nooit op mijn stadsfiets/e-bike/bakfiets. Op men MTB/koersfiets altijd automatisch wel. Raar eigenlijk. Time to adjust. Thx BG
Gisterenavond mijn zoontje gevoerd naar de voetbal met de bakfiets, met helm :D. Nobody gives a shit. Behalve ik, 3 keer kijken in de ramen van passerende huizen hoe die helm er uit ziet op mijn kop (De helm die ik al 1000 keer heb aangehad op mijn koersfiets .. go figure).

Ik en mijn vrouw hebben het al enkele keren tegen elkaar gezegd: Het kan niet zijn dat wij de kinderen verplichten een helm te dragen en het zelf niet doen. En dan hebben we het nog niet eens over de belangrijkste reden: onze eigen veiligheid gehad.
Laatste keer dat ik het haar zei, heeft ze geantwoord: bestel er voor mij 1 mee.
Tot hiertoe nog niet besteld. Toch maar eens werk van maken.

Niet btellen, in de winkel gaan apssen.
Een helm die niet goed zit ga je niet graag/lang dragen

Terug
Bovenaan