Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

ja, dat 2e dus he :p
En dat werd aangeraden door de vroedvrouwen? :wtf:

Kzou nog ergens verstaan als ze het zeiden om er melk uit te masseren (bv bij stuwing onder een warme douche) maar als ge geen productie hebt kunt ge zo toch niets gaan doen ze.
Het eerste wat ze doen om productie op gang te brengen is juist laten afkolven (met een apparaat) bij ons. Misschien soms zelfs een beetje te snel want het is zeker niet abnormaal dat het een dag of 2-3 duurt eer dat goed op gang komt, en al snap ik de frustratie als ouder (ik had die ook), continu aanleggen van het kind is de beste optie dan. Dus het is een beetje balanceren tussen wachten met bijvoeren zodat baby vaak genoeg kan stimuleren en (beetje) bijvoeden als het echt nodig is. Zolang ze maar 10% van hun gewicht verliezen die eerste dagen wordt er geprefereerde van af te wachten (want binnen normale verwachtingen, aanvaardbaar).

Edit: nu, ik ben uiteindelijk buitengegaan uit het ziekenhuis in het stramien van live voeden (20 minuten per borst?), daarna afkolven terwijl de wederhelft al dan niet bijgaf, dan alles opruimen, en repeat want babyb was daar weer. Niet leefbaar.
De vroedvrouw kwam bij ons binnen die eerste dag en zag hoeveel ik nog kolfde na te voeden (want niet zo veel was, nog 20 ML ofzo) en ze zei direct dat ik daarmee moest stoppen want als er zo veel nog gekolfd kon worden dan had de baby zeker genoeg binnengekregen :').
Dat zelfvertrouwen van haar daarover was ook wel fijn. Want dat is net wat ge zoekt, op die moment (en zelf hebt ge die ervaring niet).
(Uiteindelijk had ik zoveel productie dat het eigenlijk belachelijk was dat ik mij daar zo zorgen over maakte. Maar het heeft wel 3,5 dagen geduurd eer ze op gang kwam)

Laatst bewerkt:
Speelhuis is bijna af! Allez, het huis op zich is klaar, op de handgrepen voor naarst de glijbaan en de klimmuur na.
De schommel heeft vertraging opgelopen: de balk waar de schommels aan komen was te getorst om te gebruiken. Gelukkig wel gratis een nieuwe kunnen gaan halen maar een dik uur kwijt gespeeld. De helpers waren tegen dan naar huis dus de balk aan de steunbalk gemonteerd en dan afwachten tot volgende week.

't is alvast een succes, ze hebben er gisteren een hele dag in gezeten en al in gepicknicked :)

A9nLwEzSbCQ9exA96NsgUAAVeuFjuP1jI5nJTtAVOpCyRotaQxBARsHBp3WJBXAP7kK_eYfYRpigpjnpJzfQYx4OIrnJGB4mHTGnGIUZQfHvPscZols4FIL1pEHSuYWQWfTzy0czKUiz88X9hrWEoTbKrebHjHTLbLJ7xkATdq2edbhvYKmOVsLNFGfV_E_t6Y_PR3xPj79EgD1Qbxyi5OFZjIGhFSBFhmMEsyjM13-yjwzioU_uDvvpBZvQPmDyKtZRibW-xyx9pjLK5-Mga7H2shWZzsMnECQ5O-FBPajiCRlGNJlGyzShNuV56lw1GPUsQGoU7s8c7Ha3fx_E_DNDIQzsFqW-h2qvb_o0maLBCIby58pSxzvGwn5GA-W42NHgBu4d7PCAy0Ml5kLSSmpYmU1mp8bTxrQLZh8VLPpZQQpM1mabm6od_KwCcaIc0o4FPKf6J5FrTLDh0SCg1zAVF565yNsBD5zYt-vE2i8TUDqYvVq3mpFJeb6d9pYd-k3uZNu4Nh3q4qAiOmQG0kMTr7Chhfq52NXKSEwN3FUPKmw9tM4odoJbnOch_RwJWfcWCCGpz7TGZpFhGkYk5F2mL5bZ7utJynZJh3dEmB2PFt86otdMJrQxiGRNsq7sKDq3gjrcf3OXgXpOcucMiuip7oaWQVNHAxQ2ZhpRajBc6sH0DJe0BAVGQJMC1RxqAYJTVuN_7_3jIbt8jSaACDy8krZ5ZlWSAu__THQ_rxGwlw3RV1tMIeXDvC3N=w973-h1297-no

Aangeraden? We kregen zelfs geen keuze.
"Ah, misschien komt er niet veel uit, we zullen eens proberen of we het zelf in gang krijgen he". Dit is allemaal nog in het ziekenhuis he (keizersnede dus week daar gezeten).
Kheb ook een keizersnede gehad (dat het dan wat langer duurt is niet abnormaal). Maar mijn ervaring was dus helemaal anders: baby is bijgevoed geweest, afkolfmachine en zelfs gestart met eerste deel medicatie om productie te stoppen na gesprekken met vroedvrouwen (om dan die nacht de melk te voelen komen en af te moeten wachten op de go van de gynae of ik toch nog kon starten :')).

Niet dat ik happy uit dat ziekenhuis gekomen ben of dat het een fijne periode was maar van de vroedvrouwen mag ik zeker niet klagen. Het enige wat het mij eenvoudiger had gemaakt was als ik zelf niet zo in paniek was geweest (en had ik sneller op de kamer bij kind gekomen na de keizersnede/kind meer bij mij durven nemen in bed en mogelijks als ze mij sneller bloed hadden bijgegeven :p. Bij den tweede ging alles vlot mede daardoor volgens mij)

Speelhuis is bijna af! Allez, het huis op zich is klaar, op de handgrepen voor naarst de glijbaan en de klimmuur na.
De schommel heeft vertraging opgelopen: de balk waar de schommels aan komen was te getorst om te gebruiken. Gelukkig wel gratis een nieuwe kunnen gaan halen maar een dik uur kwijt gespeeld. De helpers waren tegen dan naar huis dus de balk aan de steunbalk gemonteerd en dan afwachten tot volgende week.

't is alvast een succes, ze hebben er gisteren een hele dag in gezeten en al in gepicknicked :)

A9nLwEzSbCQ9exA96NsgUAAVeuFjuP1jI5nJTtAVOpCyRotaQxBARsHBp3WJBXAP7kK_eYfYRpigpjnpJzfQYx4OIrnJGB4mHTGnGIUZQfHvPscZols4FIL1pEHSuYWQWfTzy0czKUiz88X9hrWEoTbKrebHjHTLbLJ7xkATdq2edbhvYKmOVsLNFGfV_E_t6Y_PR3xPj79EgD1Qbxyi5OFZjIGhFSBFhmMEsyjM13-yjwzioU_uDvvpBZvQPmDyKtZRibW-xyx9pjLK5-Mga7H2shWZzsMnECQ5O-FBPajiCRlGNJlGyzShNuV56lw1GPUsQGoU7s8c7Ha3fx_E_DNDIQzsFqW-h2qvb_o0maLBCIby58pSxzvGwn5GA-W42NHgBu4d7PCAy0Ml5kLSSmpYmU1mp8bTxrQLZh8VLPpZQQpM1mabm6od_KwCcaIc0o4FPKf6J5FrTLDh0SCg1zAVF565yNsBD5zYt-vE2i8TUDqYvVq3mpFJeb6d9pYd-k3uZNu4Nh3q4qAiOmQG0kMTr7Chhfq52NXKSEwN3FUPKmw9tM4odoJbnOch_RwJWfcWCCGpz7TGZpFhGkYk5F2mL5bZ7utJynZJh3dEmB2PFt86otdMJrQxiGRNsq7sKDq3gjrcf3OXgXpOcucMiuip7oaWQVNHAxQ2ZhpRajBc6sH0DJe0BAVGQJMC1RxqAYJTVuN_7_3jIbt8jSaACDy8krZ5ZlWSAu__THQ_rxGwlw3RV1tMIeXDvC3N=w973-h1297-no
Welke speeltoren is dit?

Aangeraden? We kregen zelfs geen keuze.
"Ah, misschien komt er niet veel uit, we zullen eens proberen of we het zelf in gang krijgen he". Dit is allemaal nog in het ziekenhuis he
Opnieuw, echt exact hetzelfde hier. Moest manueel verlopen, bij de vraag of we niet eens met een apparaat moesten proberen was het meteen "nee".

Morgen eerste dag crèche. Zie er verschrikkelijk tegen op! 5,5maand met dat pateetje thuisgezeten en nu uit handen geven :(.
I feel you, net de 2de week crèche begonnen.
Het afzetten valt wel mee omdat ik meestal gehaast ben, maar nadien op het werk denk ik er veel aan en dan heb ik het soms eens moeilijk.

Flesjes ga je sowieso niet te vaak mogen geven, volgens onze vroedvrouw. Dan kan het zijn dat ze de borst niet meer willen hebben. Ze raadt aan 1 flesje om de 2 dagen.

Die van ons wilt ook heel veel de borst voor het slapen gaan. Echt meer dan anders. Tijdens de nacht valt dat dan weer mee. Meestal 2 keer per nacht.

Edit: Wij zijn na een paar nachten apart gaan slapen, zodat ik mijn vrouw rust kan geven door de dag.

Amai,
Welke praktijk is dat?

Bij ons hebben ze in het ziekenhuis (Gasthuisberg) mijn vriendin laten kolven als het niet ging (wel te groot opzetstuk gegeven in het begin)
En nadien heeft onze vroedvrouw (De Wolk) ons daar ook altijd in gesteund, zelfde met onze lactatiedeskundige)
snap die hun redenering echt niet, als het niet gaat dan gaat het niet, en dan is kolven the best next thing.

Mijn vriendin combineert nu perfect kolven en borstvoeding geven.
Haar doel was eerst 6 dagen volhouden, dan 6 weken, 6 maand en nu zien we wel hoe het gaat na een jaar.

Wij gebruikte in het begin de flesjes van Medela, die hadden een speciale speen voor de borst/tepel na te bootsen.
Nooit problemen gehad daarmee.

Laat u ni zot maken, doe waar jullie je het beste bij voelen

PS: voedingen overnemen, allemaal goed en wel, maar u madam gaat dan ook moeten kolven hé

Amai,
Welke praktijk is dat?

Bij ons hebben ze in het ziekenhuis (Gasthuisberg) mijn vriendin laten kolven als het niet ging (wel te groot opzetstuk gegeven in het begin)
En nadien heeft onze vroedvrouw (De Wolk) ons daar ook altijd in gesteund, zelfde met onze lactatiedeskundige)
snap die hun redenering echt niet, als het niet gaat dan gaat het niet, en dan is kolven the best next thing.

Mijn vriendin combineert nu perfect kolven en borstvoeding geven.
Haar doel was eerst 6 dagen volhouden, dan 6 weken, 6 maand en nu zien we wel hoe het gaat na een jaar.

Wij gebruikte in het begin de flesjes van Medela, die hadden een speciale speen voor de borst/tepel na te bootsen.
Nooit problemen gehad daarmee.

Laat u ni zot maken, doe waar jullie je het beste bij voelen

PS: voedingen overnemen, allemaal goed en wel, maar u madam gaat dan ook moeten kolven hé
Hoe bedoel je, welke praktijk? Ik stel het trouwens wat te kritisch voor. Onze vroedvrouw raadt dingen aan, maar geeft ook goede tips en probeert mee te denken als het niet lukt.

's nachts gaf ik gewoon de borst in bed, aanleggen en verder soezen eigenlijk.
De vroedvrouw die me aan de kolf legde, had me getoond hoe ik gewoon kon blijven liggen in bed én de dochter veilig lag met het borstvoedingskussen.
Ik stond dus niet op, geen licht aan,... Wat mijn slaapkwaliteit ten goede kwam.

afkolven 's nachts deed ik enkel als ik wakker werd, bvb door de stuwingen terwijl de dochter nog goed sliep. Maar van 23u tot 5u gemiddeld: fuck it, ik slaap en de dochter ook!

De vroedvrouw die me aan de kolf legde, had me getoond hoe ik gewoon kon blijven liggen in bed én de dochter veilig lag met het borstvoedingskussen.
Ik stond dus niet op, geen licht aan,... Wat mijn slaapkwaliteit ten goede kwam.

afkolven 's nachts deed ik enkel als ik wakker werd, bvb door de stuwingen terwijl de dochter nog goed sliep. Maar van 23u tot 5u gemiddeld: fuck it, ik slaap en de dochter ook!
Mijn vrouw moest wel 's nachts effectief kolven om de productie op gang te houden. Ze heeft in dat jaar dan ook vrij snel beslist dat zij dan wel 's nachts ging opstaan om eten te geven want dat ze sowieso ging moeten opstaan...
Maar zal persoonsgebonden zijn of het echt nodig is of niet he.

Mijn vrouw moest wel 's nachts effectief kolven om de productie op gang te houden. Ze heeft in dat jaar dan ook vrij snel beslist dat zij dan wel 's nachts ging opstaan om eten te geven want dat ze sowieso ging moeten opstaan...
Maar zal persoonsgebonden zijn of het echt nodig is of niet he.
Ik legde ze aan he 's nachts, je moet niet én voeden én kolven he doorgaans. 😉

Tussen 5u en 23u gaf ik om de 2u voeding of kolfde ik, het was de vroedvrouw zèlf die aan de alarmbel trok en zei dat ik rechtstreeks op een postnatale depressie zou afstevenen als ik mezelf geen nachtrust zou gunnen. Ondertussen zaten daar ook 2 ziekenhuisopnames in waardoor ik enkele weken meermaals per uur 's nachts wakker gebiept werd door die monitor waar ze aanliggen etc. Toen ze na 16 weken de borst volledig weigerde tijdens een opname was dat toch ZO erg nog niet na al die inspanningen en vooral uitputting. En dat was enkele weken nadat zowel de vroedvrouw, kind en gezin (extra ingeschakeld door de vroedvrouw wegens verhoogd risico op postnatale) als de papa hadden gezegd dat stoppen in dit geval absoluut geen slechte keuze zou zijn...

Ik legde ze aan he 's nachts, je moet niet én voeden én kolven he doorgaans. 😉

Tussen 5u en 23u gaf ik om de 2u voeding of kolfde ik, het was de vroedvrouw zèlf die aan de alarmbel trok en zei dat ik rechtstreeks op een postnatale depressie zou afstevenen als ik mezelf geen nachtrust zou gunnen. Ondertussen zaten daar ook 2 ziekenhuisopnames in waardoor ik enkele weken meermaals per uur 's nachts wakker gebiept werd door die monitor waar ze aanliggen etc. Toen ze na 16 weken de borst volledig weigerde tijdens een opname was dat toch ZO erg nog niet na al die inspanningen en vooral uitputting. En dat was enkele weken nadat zowel de vroedvrouw, kind en gezin (extra ingeschakeld door de vroedvrouw wegens verhoogd risico op postnatale) als de papa hadden gezegd dat stoppen in dit geval absoluut geen slechte keuze zou zijn...
Maar dus in essentie deed je hetzelfde he :p, jij nam de nachten over omdat je ze toch moest aanleggen.
Maar ik ken ook gezinnen waar de vrouw perfect heel de nacht kan blijven liggen zonder te kolven of voeden, en dat geeft geen enkel probleem...

Maar dus in essentie deed je hetzelfde he :p, jij nam de nachten over omdat je ze toch moest aanleggen.
Maar ik ken ook gezinnen waar de vrouw perfect heel de nacht kan blijven liggen zonder te kolven of voeden, en dat geeft geen enkel probleem...
Persoonlijk vind ik een tepel in een mondje mikken in het donker ALS ze dan al wakker zou worden, toch een pak makkelijker dan opstaan, naar beneden gaan, een kwartier aan een lawaaierige machine hangen, flesje in de koelkast zetten, boel afwassen,... En dat allemaal met de wekker "want je MOET om de zoveel uur blabla".

En mijn ex zou door een bom slapen, toen er geen borstvoeding meer was, stond hij ook niet op eens hij sliep. 🤷🏼 (Hij bleef wel wakker tot 23u-middernacht)

Hier is het vooral vanuit de optiek dat het variabele dan op mij komt (als in, soms heeft ze om de 2 uur honger, soms om de 4 uur). Dan kan mijn vrouw haar wekker "gewoon" zetten om de 4 uur en heeft ze ook de gemoedsrust dat ze niet constant alert moet zijn.

In het ziekenhuis heeft ze ook 1 keer moeten/mogen afkolven dus soit, we zien wel. Het is soms ook vervelend dat je van elke vroedvrouw iets anders hoort. Een fopspeen was de eerste vierkant tegen, de tweede heeft gewoon een fopspeen erin gestoken 's nachts omdat ze ondanks dat ze genoeg had nog wat wou zuigen. Het is allemaal wat zoeken dus :)

Mijn vriendin heeft de heilige schrik dat ze er dan zou oprollen ofzo
Of eigenlijk dat ik er zou oprollen :p
Ze zou dan ook zelf niet meer kunnen slapen

Heb speciaal dimbare spots met afstandsbediening van IKEA in onze armaturen gedraaid.
Ideaal zo, mijn madam doet die aan op de laagste stand en ziet zo genoeg, de dochter wordt daar ook niet wakker van.
De deal was dat ik de pamper deed en dan mocht ik verder slapen.
Tegenwoordig plast de dochter pas laat in de nacht, dus bij de nachtvoeding is de pamper meestal droog.
Dus we verversen die s'nachts niet meer.

Wij slapen nu ook wel van 23u tot 5-6u
Maar die luxe hebt ge niet als BV geven niet goed lukt en ge moet kolven

Er is vandaag een vervolg op gekomen, want we zijn naar Planckendael geweest.

In een kooi met vogels stonden we op 2 meter van één of andere grote zeldzame vogel waarbij de kleinste volledig de andere kant op kijkt: "kijk papa, een traktor" (die van het parkonderhoud dus).

De leeuwen liggen daar volgens mij 99,99% van de tijd te slapen, maar vandaag hadden we een zeldzaam moment waarbij papa leeuw op de rotsen kroop en gans vanboven begon te brullen. De kinderen hadden het niet gezien: "kijk naar die waterval papa". Ze stonden naar de Niagara watervallen van Planckendael te kijken van ongeveer 30 cm hoog.

Volgende week is 't hier kermis, dan kunnen ze duiven spotten tussen de eendjeskraam en de paardenmolen.
Vandaag naar een dierenpark geweest, we zijn in een grote volière vol mooie exotische vogels, staat er daar één lelijke gele container en de zoon roept vol enthousiasme " mamaaa kijkkkkkk een container!" , om er natuurlijk ook naar toe te lopen en in te willen kijken.
Daarna staan we bij de giraffen die heel dichtbij zijn, we kunnen ze bijna aaien als de zoon weg wilt om naar de mensen met de mooie hond te gaan kijken....

Persoonlijk vind ik een tepel in een mondje mikken in het donker ALS ze dan al wakker zou worden, toch een pak makkelijker dan opstaan, naar beneden gaan, een kwartier aan een lawaaierige machine hangen, flesje in de koelkast zetten, boel afwassen,... En dat allemaal met de wekker "want je MOET om de zoveel uur blabla".

En mijn ex zou door een bom slapen, toen er geen borstvoeding meer was, stond hij ook niet op eens hij sliep. 🤷🏼 (Hij bleef wel wakker tot 23u-middernacht)
Ge moet toch helemaal niet om de x uur blijven kolven/voeden snachts? Ja, die eerste paar weken raden ze aan uw kind niet langer dan 4-5 uur te laten slapen (als ze zelf niet wakker worden tegen dan). Dus dat Ge u daarop richt snap ik. Maar na die eerste paar weken mag dat verlengen, dus helemaal geen wekker meer zetten, toch?.

Ook niets mis met nekeer niet kolven snachts en uw vrouw 4-5 uur onafgebroken slaap gunnen. Als dat occasioneel is zal dat uw productie niet kelderen (+ rekening houdend dat ge op voorhand en achteraf nog eens kolft, sowieso extra stimulatie). Kunt dat niet elke nacht doen. Maar op den duur regelt uw kind wel zelf dat er overdag meer melk geprocedeerd wordt dan snachts dus zoveel kwaad zal dat dan ook niet kunnen.

Edit: en liggend voeden ftw. Alleen moet ge die eerste twee weken wel af en toe verversen dus toch uit het bed. Ene keer dag/nacht duidelijker is, valt dat ook weg.

@anders. (Denk ik), veel hangt sowieso af van de productie van de vrouw. Er zijn vrouwen die inderdaad moeten kolven wanneer er een voeding wordt overgeslagen omdat hun productie snel keldert. Zeker int begin is dat heel gevoelig. Ik heb lang borstvoeding en flessenvoeding gecombineerd (als ze naar de crèche gingen) want geen zin in kolven en ik had dat niet nodig om genoeg te hebben, maag kheb al gemerkt dat dat zeker niet de standaard is.

Terug
Bovenaan